De verkopen vielen tegen en Volkswagen was de grootste. Maar wat gebeurde er nog meer in 2016?
In Nederland was 2016 weer een veelbewogen jaar qua autoverkopen. We hebben ons licht al geschenen op de merken en modellen die veel op kenteken zijn gezet. Er is echter nog veel meer interessants te melden over 2016. Naast het feit dat het aantal (382.825 auto’s) een historisch dieptepunt is, vielen de onderstaande zaken ons op:
- De Mitsubishi Outlander lijkt dan nu toch zijn langste tijd gehad te hebben. Of de Outlander PHEV nu een goede auto was of niet, is niet relevant. De verkopen zakten behoorlijk in dit jaar. In 2015 vonden 9.406 Outlanders een nieuwe eigenaar, in 2016 waren dat er 1.862. Daarvan werd bijna de helft (58%) in december geregistreerd, hoogstwaarschijnlijk om nog in een gunstige bijtellingscategorie te vallen.
- We kunnen ook de laatste stuiptrekkingen van Lancia aanschouwen. Er zijn er in 2016 slechts 110 van verkocht. Daar zitten geen gerebadge Chryslers meer bij. Het zijn allemaal Ypsilons.
- Ondanks dat de totale markt met 15% kromp, wist Mazda een degelijke stijging van 8% te boeken. Met name de 2, CX-3 en CX-5 bleken populair. Van die laatste is er een nieuwe onderweg.
- 2016 was weliswaar het laatste jaar van de Land Rover Defender, maar niemand bleek geïnteresseerd in de laatste serie. Wellicht dat de exorbitante BPM-toeslag te veel was voor potentiële gegadigden.
- Van de andere ouderwetse terreinauto’s was de Jimny (10 stuks) populairder dan de Mercedes G-klasse (8 stuks) en Jeep Wrangler (5 stuks).
- De grootste vrije val werd gemaakt door de Peugeot 308. Maar liefst 23.863 stuks minder dan in 2015 werden er op gele platen gezet. Een daling van 83%. Zonde, want met name de GTI uitvoering is een leuke auto.
- Waarschijnlijk heeft de nieuwe Opel Astra daar ook een kleine rol in gespeeld. In absolute aantallen is dat namelijk de grootste stijger. In 2016 werden er 9.893 van verkocht (2015: 3.510). Nog lang niet het niveau van de Kadett, maar ze gaan de goede kant op!
- Porsche heeft ook goede zaken gedaan, ondanks een enorme daling van de verkopen. De Boxster, Cayman, 911 en Macan wisten alle vier aanzienlijk beter te verkopen dan in 2015. De daling komt door de Panamera (deze is net vervangen door een nieuwe) en de Cayenne. In 2015 was de Cayenne S E-Hybrid nog een bijtellingskanon. Nu is het de zoveelste SUV, die ook nog eens op zijn laatste benen loopt.
- Het heeft helaas niet mogen baten: @MauritsH vroeg zich dit jaar nog af waarom niemand een Peugeot RCZ koopt. In plaats van een impuls halveerde de verkoop met 36 naar 18 stuks. Jammer, want @CasperH was er zeer te spreken over tijdens een ritje op de Nordschleife.
- Van de opleving van SsangYong was vooralsnog niet veel te merken. 10 nieuwe Tivoli’s vonden een eigenaar. Hopelijk wordt 2017 een beter jaar voor de sympathieke Koreanen.
- Het aantal verkochte Volkswagen Golf’s is iets hoger dan alle nieuw verkochte Fiats bij elkaar opgeteld. #Dieselgate liet zoch nog niet gelden in 2016.
- Ook het rijden op waterstof wil niet echt doorbreken. 5 hele Toyota Mirai’s kregen een geel kenteken. Dat is inclusief exemplaren voor dealers en de importeur.
- De nieuwe Mini Clubman is wel een doorslaand succes. De oude versie vond in 2015 slechts 211 kopers. De nieuwe Clubman was met 1.548 exemplaren zelfs populairder dan de Countryman (579 exemplaren).
- Jaguar doet goede zaken met de F-Pace. Met 275 exemplaren is de Britse SUV de op één na best verkochte Jaguar. De best verkochte Jaguar is namelijk de XE (572 stuks). Meer Jaguars op de weg is altijd een goede zaak!
***Update***
@thesis vraagt geheel terecht de enige vraag die er eigenlijk toe doet. Hoeveel Giulia’s heeft heeft Alfa Romeo in Nederland verkocht? Het antwoord is hoopgevend. In 2016 zijn er 269 nieuwe Giulia’s op de weg gekomen waarvan 73 in december. Dat gaat de goede kant op!
Met dank aan Jasper van VWE voor de inspiratie!
dinges7 zegt
Toch blijf ik benieuwd naar de particulier gekocht auto’s in ons mooie kikkerlandje.
Ik kan mij voorstellen dat we dan hele andere cijfers te zien krijgen.
tarquesh zegt
Van de 308 zie ik de GTI nauwelijks. Het zijn vooral de witte breaks die je overal ziet.
Daarnaast lijkt Nederland overspoeld door Nissan Quashkai’s en oude Volkswagens.
De BMW 5 serie is aan een opmars bezig.
fanboy zegt
@tarquesh: Nee, dat zijn nieuwe Volkswagens, je ziet het verschil alleen niet.
thesis zegt
Weet iemand hoeveel Giulia’s er verkocht zijn in Nederland in 2016?
nopetrolnofun zegt
@thesis: dit kan je checken op rdwdata.nl
roppp zegt
@thesis: 19 geloof ik.
willeme zegt
@thesis: een hele goede vraag! We hebben het even uitgezocht. Het antwoord staat nu in het artikel. Bedankt voor de tip!!
fiestacruizer zegt
2017 is het jaar van de nieuwe Fiesta!
henkhupelschoten zegt
Hebben we overigens nog een Lada dealer in Nederland?
melv zegt
@henkhupelschoten: Jazeker! Autobedrijf Snippe in Nieuwlande is geloof ik de enige :P
dracae zegt
Jammer van de 308, dat blijft wat mij betreft een zeer geslaagd model.
Aan de andere kant ben ik wel blij dat de kwaliteit van Mazda wordt gewaardeerd.
Dat Fiat en Lancia (langzaam) naar de maan gaan is zeer jammer, maar niet verrassend meer. Dat krijg je als je een financiële tovenaar als baas hebt in plaats van echte automensen.
E550 zegt
@dracae: ik zag vandaag nog een reclame van fiat op tv. Best een mooi ding.
dracae zegt
@e550: Dat hoef je mij niet te vertellen, een van mijn recente favorieten is de (grande) Punto. Hele fraaie auto.
Mijn huidige auto is een Yaris Ts, maar ik heb ook serieus naar de vergelijkbare Fiat Panda 100HP gekeken.
Maar.. dat verandert er niets aan dat FIAT en de andere mooie merken die erbij horen verkwanseld worden.
alassad zegt
@dracae: 308 is heel logisch: de importeur heeft in 2015 zoveel 14% 308’s naar ML gehaald, dat ze deze tot September dit jaar nog konden uitleveren. Ik denk dat dat ongekend is. Maar ik geef ze geen ongelijk..denk dat ze het goed gedaan hebben. Vraag me wel af hoeveel kosten ze daarop hebben gemaakt en met name wat hiervan de invloed is geweest op hun cash flow positie.
alassad zegt
@alassad: NL natuurlijk
horza zegt
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet op de Nederlandse wegen. Ik kom in maart weer eens een weekje buurten ;-)
mrrallycross zegt
Fijn dat er eindelijk minder van die phev hokken op de weg komen
pomoek zegt
@mrrallycross: dat is absoluut goed nieuws!
Robbert01 zegt
Dat de verkoop van de Peugeot RCZ gedaald is heeft ook niet zo’n gekke oorzaak want de productie is eind 2015 gestopt. Dat het spijtig is ben ik het wel weer 100% mee eens. In mijn ogen een 10x betere deal (design, prijs en rijeigenschappen) dan de TT, maar mensen kijken helaas nog teveel alleen naar het logo.
mdegoede zegt
De RCZ wordt ook niet meer gemaakt dus dat is logisch. Alleen voorraad auto’s worden nog verkocht en dat zijn er in Nederland nog maar 2 zo ver ik weet #peugeotverkoper
hight96 zegt
Meer Mazda’s! Ben erg te spreken over het merk, erg onderschat ook vind ik.
vondudenstein zegt
@hight96: Eens. Hebben recent een witte 6 GTM (2014, dus kodo) uit Duitsland gehaald. Nieuwe family car voor naast de Aygo :p Man wat een heerlijke apparaat. Hopelijk doet deze de betrouwbaarheid eer aan. Altijd intereassant merk gevonden, maar sinds die kodo-lijn zien ze er ook rete strak uit.
alfablog zegt
Quadrifoglio rood: 8
Quadrifoglio zilver 1
Giulia diesel 237
Giulia benzine: 24
Benzine rood 8
Benzine zwart 6
Benzine grijs 6
Benzine blauw: 3
Benzine wit 1
Diesel grijs: 95
Diesel zwart 51
Diesel blauw 43
Diesel rood 28
Diesel wit 20
twinturbogtt zegt
Giulia, minder minder minder
Dutchdriftking zegt
Alfa, 1000 exemplaren in 2017, is dat realistisch?
lekbak zegt
@dutchdriftking: vast wel. De bijtelling is gunstiger geworden voor dit soort auto’s.
kara zegt
over paar jaartjes komt er zeker een mooie blauwe 308 GTI met 270pk voor de deur.
bohica zegt
Blijkbaar vinden mensen het nog steeds fijn om genaaid te worden .
De 1 betaald ervoor en de ander koopt een Volkswagen
dijan zegt
@bohica: Jij lijkt me echt het type dat ervoor betaald!!!! Wat kost dat nou?
bohica zegt
@dijan: afhankelijk van je eisen en budget .