
Vliegmaatschappijen krijgen in toenemende mate te maken met lastige passagiers aan boord, zo blijkt uit cijfers. Hoog tijd om nog een paar stevige argumenten te bedenken die ervoor pleiten om gewoon zelf het stuur ter hand te nemen.
Uit cijfers is gebleken dat de Inspectie Leefomgeving en Transport over 2016 al net zoveel overlastmeldingen heeft verwerkt als over heel 2015. Het gaat om in totaal 723 meldingen over asociale en/of agressieve passagiers, waarbij het in 38 procent van de gevallen om rokers ging. 35 procent van de meldingen had betrekking op asociale figuren en (slechts?) 27 procent had te maken met dronken passagiers.
Het boeken van een vliegticket wordt voor steeds meer mensen bereikbaar en het zal je wellicht dan ook niet verbazen dat met name de prijsvechters last hebben van nare passagiers. Toch hebben ook grotere maatschappijen die meer inzetten op zakelijke vluchten in toenemende mate last van vervelende figuren aan boord. Dat pleit er al voor om (op kortere trajecten) lekker de auto te nemen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer argumenten te bedenken. We geven vast een aanzetje, aan jullie de schone taak om de lijst af te maken.
- In je auto heb je (over het algemeen) geen last van de jengelende kinderen van een ander. En dus ook niet van Nico Rosberg.
- Reizen per auto betekent dat je niet drie uur voor vertrek al aanwezig hoeft te zijn.
- Je hoeft die drie uur dus ook niet in een ongezellige “kroeg” op de luchthaven weg te zuipen.
- Tijdens het rijden ben je zelf in charge.
- Voor de rokers: desgewenst draai je een raampie open om rustig van je zware Brandaris te genieten. Geen gedoe dus met krappe toilethokjes en rookmelders.
- Niemand probeert je onderweg krasloten, parfum of goedkope horloges aan te smeren.
- Op kortere trajecten (zeg: Amsterdam – Parijs) ben je met de auto uiteindelijk net zo lang onderweg. Je zit alleen minder lang te wachten en te niksen (lees: zuipen) op het vliegveld.
- Over het algemeen zit je in de gemiddelde auto minder opgefrot dan in de gemiddelde economy class. Uiteraard zijn er ook hele fijne, luxueuze vliegtuigen, maar die kunnen wij in elk geval niet betalen.
- Hobbels in het wegdek? Niemand geeft een krimp. Het minste beetje turbulentie? Je buurvrouw trekt wit weg en zet haar nagels in de (veel te smalle) armleuning naast je.
- Zelf rijden is leuker dan gevlogen worden. Period.
Daar staan natuurlijk ook argumenten tegenover die pleiten voor het boeken van een vlucht. Je moet in de auto immers je eigen nootjes pakken en niemand zal voor je klappen als je voiture veilig naar de plaats van bestemming hebt geloodst. Maar daar valt wel mee te leven, dunkt ons. Het enige échte argument dat pleit voor vliegen? Je kunt lid worden van de mile high club. Dat ligt met een auto toch een stukje complexer.
Is de vliegende auto dan het ideale compromis? De trein is dat in elk geval niet, zo onderzochten we enige tijd geleden.
Vliegblog!!
Grapje. Nee, doe maar die B7 van het artikel hieronder. Geen last van achteruit geklapte stoelen voor je, of verkopers van goedkoop parfum…
In de auto kun je altijd nog lid worden van de mile long club. 1.6km met je lief op je schoot ‘rijden’ (de meesten hebben toch niet langer nodig :P)
Ach, als je in Europa op vakantie gaat is rijden natuurlijk wel het leukste. Dit jaar dus Kroatië. Erg leuke rit, toegegeven. Maar heb er wel erg lang over gedaan om op plaats van bestemming te komen, vertrokken om 04:30 en kwamen aan om 01:30.. Veel files gehad en natuurlijk vaak moeten tanken (maar dat boeit niet). Kan best vermoeiend zijn met een auto zonder cruise control..
Een ander deel van de vakantiegangers binnen de club gingen vliegen. Was een kwestie van stijgen en weer dalen. Binnen twee uurtjes waren ze van Nederland naar Kroatië gevlogen. Al met al dus een uur of zeven over gedaan om op plaats van bestemming te komen. Klinkt allemaal best aantrekkelijk, maar heb een wereldvakantie gehad met de auto. Veel ritten gemaakt binnen het land, overal een beetje naar toe gereden en veel door de bergen en langs de kust. Als ik daar naar terugkijk moet ik er niet aan denken dat ik zou hebben gevlogen. Naja, af en toe in Duitsland wel eens gevlogen over de Autobahn natuurlijk…
@viezefreddyw:
Inderdaad, de rit is vakantie op zich.
Afgelopen jaar de trip Florence – Rome – Pesaro – Lindau gereden en genoten :)
Ik houd het toch nooit langer dan max. 4 dagen vol op één plek, dus moet het sowieso van rondreizen/rondrijden hebben.
@jack_abarth: Dat geld voor het vliegtuig net zo. alleen die korte nachtvluchten bij een budgetmaatschappij zijn verschrikkelijk..
@flutterby:
Dat is net hoe je het ervaart. Heb zelf een aantal keer gevlogen in m’n leven en het landen/opstijgen vind ik leuk, verder rest vind ik het net zo verschrikkelijk als een busreis. Op vliegvelden rondlopen is ook niet zo mijn dingen. Je ziet zo nu en dan imposante gebouwen wat ik wel kan waarderen, maar het is nu eenmaal niet mijn ding.
@jack_abarth: Laatste economy op New York gevlogen in een 787 en dat was ideaal. Op je stoel zitten, entertainment systeem aan en de films kijken die net uit de bioscoop waren. Tussendoor wordt je verwend met hapjes en drankjes en voor je het weet sta je weer op de grond. Opstijgen en landen heb je imo na een paar ook wel gezien.
Vliegen is niks mis mee, maar voor een dubbeltje zit je niet op de eerste rij, maar dat geld net zo goed de auto. Ik rijd niet graag langer als een uur in een A-segment.
Mocht je vervelen op de luchthaven of tijdens de vlucht dan raad ik aan om is met jonge kinderen te vliegen. Dan verveel je geen moment ;)
@viezefreddyw: Moet ik je toch even corrigeren. Buiten Europa is het zonodig nog leuker om met de auto op vakantie te gaan!
Want waarom 10 uur vliegen als je er ook een half jaar over kan doen!
Wij kozen daarvoor een 30 jaar oude Landcruiser, die meer herrie maakt dan een vliegtuig, maar wel meer beenruimte. Heb je wel nodig, want het is wel een lange zit :P
Wat volgde was een epische roadtrip van meer dan een jaar door Azië.
(het pakken van het vliegtuig voor vakantie zit niet meer echt in m’n systeem hehe)
@fanboy: En daaraan toe te voegen: Met die oude Landcruiser zijn gewoon op 5500 meter hoogte geweest! Dus je kunt best in de buurt komen van vliegtuigen haha
@fanboy: Haha, dat kan natuurlijk ook ja. Mooi man! Het heeft alleen nog echt mijn interesse gehad om een langere periode te gaan reizen. Twee weekjes vakantie met de auto vind ik prima.
@viezefreddyw: Correctie; het heeft nooit echt mijn interesse gehad om een langere periode te gaan reizen…
Je kan naar je eigen muziek luisteren zonder koptelefoon.
Je kan bellen.
Je kan een knetter roken.
Je kan meer meenemen.
Je kan een raampje open doen.
Je hoeft niet zoveel te sleuren met je spullen.
Je hoeft niet in rijen te staan.
Het is gewoon zoveel beter.
@pinut187: wat is een knetter?
@camber24: Als je dat moet vragen weet ik niet of je er al oud genoeg voor bent ;)
@camber24: een toeter
@camber24: ik denk dat hij zo’n sputterkaarsje bedoelt
@camber24: dat schijnt een joint te zijn, maar pin me er niet op vast…
(we worden “oud”…)
@camber24: een pretsigaret..
@camber24: een jamba
@pinut187: een file is geen rij, toch? ;)
@amphiby: nee, een bestand.
@pinut187:
“Je hoeft niet in rijen te staan.”
Tijdens al die files kun je inderdaad blijven zitten
@pinut187: dus jij steekt een joint op achter het stuur? Goeie chauffeur zeg…
Het blijft natuurlijk eng veel lijken op het OV.. dat vliegen. Met zijn allen wachten bij de halte, om vervolgens schouder aan schouder en in rijen in een coupé zitten.
@martinus: Ligt er helemaal aan hoeveel je te besteden hebt natuurlijk ;)
Jetpack!
Toch dit jaar zoveel kilometers gevlogen die ik liever niet met de auto had willen doen. Beestje moet ook af en toe z’n rust gegund worden.
Om bij de Mile high club te komen heb je helemaal geen vliegtuig nodig. Gewoon een beetje een grote berg en wat ruimte in de auto.
@dedokter: @Gulli was significant eerder.
Mijn excuus: de reacties stonden er bij de app er eerst nog niet bij.
@dedokter: zie nu toch dat @Gulli bij een andere club wou.
Zucht. Maandag zeker?
@dedokter: Even een bezoekje aan de dokter brengen?
@dedokter: lol! Je mag ook wel bij mijn clubje hoor, gebruik daar alleen aub wel een ander voor ;)
@dedokter: misschien ‘onvoorzichtig’ geweest in een andere ‘club’?
@dedokter: mile high betekend een mijl boven de grond, niet een mijl boven zeeniveau
Tenzij jezelf vliegt, mijn auto kan voorlopig nog niet op tegen m’n tweemotorige carbon ros.
Een Saab 9-5 Aero Estate is het antwoord voor als je niet kan kiezen tussen het vliegtuig en de auto…
Met zijn mooie op een cockpit geïnspireerde dashboard, dat zeker in het donker met al zijn lampjes en displays erg geslaagd is. Én om het gevoel compleet te maken heeft Saab er een fasten seatbelts display in de dakconsole gemonteerd, compleet met een rond draaibaar spotje ernaast. En om het af te maken ligt er een safetycard met veiligheidsinstructies in het dashboardkastje.
@moveyourmind: zit er ook een knopje in om een jonge blonde in kokerrok op te roepen?
@gulli: die zit naast je…
@gulli: Zit er in, maar bij mijn Saab kreeg je dan zelfgesmeerde boterhammen van een vrouw die allang niet meer blond was en al helemaal niet meer in een kokerrokje past.
Daarom heb ik de Saab weggedaan. Helaas is bij de auto die ik toen kocht hetzelfde euvel net zo hard teruggekomen.
Nog eentje: autorijden verbrand minder brandstof als je met 4 personen in een auto zit. Of twee personen, als je een zuinige auto hebt…
@lekbak: Alleen wanneer je de snelheid buiten beschouwing laat.
@boenderaar: verbruik gaat over een bepaalde afstand, dus de snelheid is altijd buiten beschouwing ;) Maar ik weet wat je bedoelt, een BMW M5 G-power die aan 380km/h probeert een vliegtuig bij te houden, zal inderdaad een stuk meer verbruiken…
@Onehp: Sinds wanneer gaat verbruik over een afstand..? Verbruik is de consumptie van het voertuig. Ik kan 30liter verbruiken terwijl ik stilsta, maar ik kan er bijvoorbeeld ook 100km mee afleggen. In beide gevallen is mijn verbruik 30liter, maar je snapt het punt inderdaad;)
Zo dan, dit zijn inderdaad ‘een paar stevige argumenten!!
Pff, is er dan niks meer automobielinhoudelijks te melden? Zo nee, pak dan de Bovag-cijfers er bij en laat daar wat analyses op los.
Kijk alleen even de voorpagina erbij: 5x Verstappen, een huis, wat spots en een nieuws over een dronkenlap.
Niveau mag wel wat hoger wat mij betreft.
@sjaakjwt: Al die artikelen zijn weekendartikelen. En de mooiste artikelen zijn vaak in het weekend. Met onder andere Klassieker en Autoblog-advies. Daaromheen zijn vaak artikelen die lekker met de losse pols geschreven zijn, want weekend. Buiten wij als reageerders om, verdient de redactie dat net zo goed. Ben allang blij dat er een paar mensen bereid zijn om in het weekend een artikel te schrijven.
@sjaakjwt:
autorijden is significant duurder, retourtje nice-ams kun je voor 70e kopen als je een beetje op tijd bent, als je met de auto gaat ben alleen aan tol al het dubbele kwijt en dan moet je nog tanken.
Voor mij is er nog een reden om liever te rijden dan te vliegen, en dat is de pijnlijke druk in mijn oren tijdens de landing. Afschuwelijk. En vervolgens ben ik de rest van de dag half doof.
Dat jaar korte trip zuid frankrijk: 8uuthes deur tot deur. Probeer dat maar eens met een auto (1500km). Je moet gewoon weten wanneer welk middel te kiezen.
Met het vliegtuig kom je wel op de nét wat mooiere plekken. Al kan een scherpe bergweg ook wel leuk stuurwerk opleveren..
Wil het meest efficiente en snelst naar mijn eind bestemming toe. Of dat nu met vliegtuig of auto is. Dan kan ik zo lang mogelijk van de vakantie uren c.q. dagen genieten.
Ja, ik ga wel even met mijn auto naar Canada… *zucht*
Het heeft natuurlijk wel zin om te bekijken wat je bestemming is. Binnen een straal van 1400km is een auto nog wel leuk, maar daarbuiten pak ik toch liever het vliegtuig.
En zoals jullie zelf stellen: Beetje zuipen op het vliegtuig en in het vliegtuig. Ik zie het probleem niet..!
@kliko: op her vluegtuig? Ik voorzie problemen!
@peug206: vliegtuig* *zucht nog eens, maandagochtend*
@peug206: Ook ik had een zware maandagochtend. ;) Ik bedoel op het vliegveld en in het vliegtuig natuurlijk!
Laatst van Schiphol naar Basel gevlogen en terug. Omdat we vanuit Breda vertrokken nog rekening moeten houden met files. Al met al waren mijn vrienden die met de auto vanuit Eindhoven heen en weer reden ongeveer even veel tijd kwijt.
@pomoek: daarom vlieg ik ook nooit als ik van CH naar NL ga. Ik heb mijn eigen privé electro-jet.
@pomoek: naar Basel is de ICE (voor degenen die je denken dat dit een verbrandingsmotor is: dat is een type trein) ook een goede optie.
@pomoek: Basel-Mulhouse is een hell.
Vergelijk het met vliegen op Eindhoven terwijl je in de randstad woont: met het OV kom je er gewoon niet lekker. En er is geen reet te doen. De besparing is het simpelweg niet waard.
Zurich Amsterdam is echter prima vind ik. Op ZRH gaat alles uiterst efficient en de Swiss lounge is nooit ver weg van je gate.
Punt 11 en dan in die alpina van vorig artikel.
Ik vind het klappen nadat een vliegtuig geland is sowieso een raar iets. De piloot doet z’n werk gewoon. Bedank hem/haar dan bij het uitstappen van het vliegtuig.
@techneu:
Soms halen piloten wel redelijk knappe capriolen uit om een kist aan de grond te krijgen.
Maar inderdaad, als alles meezit doet tegenwoordig de auto-computer bijna alles en wordt je fluweel zacht op de grond gezet. Meer een applausje voor de software-ontwikkelaars ;-)
Allemaal leuk en aardig. Maar ik vlieg liever naar Indonesië. Rijden duurt een beetje erg lang. ;)
Één van de grootste nadelen van het vliegen vindt ik dat motorgeluid. Zo’n doordringende toon waar ik echt gek van wordt. Ander puntje was dat we in het vliegtuig van India naar A’dam gingen met 1 toilet. Wat een bende was dat zeg. Voor de rest is t wel prima.
@redbee5: Zorg dat je voor de motoren zit; scheelt de helft.
@gregorius: zelfs tweemaal de helft
@redbee5: Nieuwere toestellen zijn al een stuk stiller, of toch maar een goede koptelefoon aanschaffen;)
Gewoon vliegen en op vakantiebestemming een leuke auto huren. Simpel!
Als je even van te voren digitaal incheckt hoef je echt geen 3u van te voren aanwezig te zijn. Oke, als je naar de US oid. vliegt is een uurtje wat krap ivm de vele checks. Maar binnen Europa is een uurtje vaak lang genoeg. Ik check ook nooit bagage in, neem altijd een sporttas oid mee. Doen ze nooit moeilijk over. Zo hoef je niet op die klotekoffer te wachten en sta je vaak binnen 10min buiten. En de bestemmingen waar ik vaak kom zijn voorzien van een leuke auto dus daar hoef ik geen 10u voor in de file te staan. Roadtrips zijn leuk, maar dom naar je vakantiebestemming schuifelen tussen 100.000 andere NLers die naar Lago De NLCamping gaan, no thanks….
@E34M5Touring: haha vooral je laatste zin! Vreselijk
Nee, want dat betekent dat je in Europa op vakantie moet en laat ik daar nu net niet van houden.. Oud, vies, duur, veel asociaal volk etc etc. Ik pak ’t vliegtuig naar the US of Azië wel.
– Je mag niet stoppen en uitstappen wanneer je wilt.
– Je moet lucht incl. bacteriën/virussen delen met mensen die wie weet waar gezeten hebben.
– Al het oefenen om een veilige chauffeur te zijn helpt je niks en je staat plots gelijk aan mensen die van geen kanten kunnen rijden in je (nood)lot.
– Over een 100m brug rijden is scary, en 12km hoog in de vrije lucht hangen is eigenlijk gekkenwerk…
– Als ik de bus neem is dat omdat ik geen zin heb om te wandelen
Verschilt natuurlijk heel erg per situatie of he gaat vliegen of auto. Enkele weken terug een weekendje Berlijn met een groep. Een persoon moest de heenweg vliegen omdat zij niet eerder weg kon van werk. 15:00 vertrokken uit Amsterdam. Toen wij ongeveer de ringweg van Berlijn opreden steeg het vliegtuig op uit Amsterdam. Uiteindelijk ongeveer tegelijkertijd aangekomen op Schönefeld Airport. Wat dat betreft is vliegen eigenlijk wel idealer.
“Uiteraard zijn er ook hele fijne, luxueuze vliegtuigen, maar die kunnen wij in elk geval niet betalen.” Gelukkig zijn er tegenwoordig ook lucht taxi’s. Bij flyaeolus.com bijvoorbeeld kan je voor een betaalbare prijs van dezelfde voordelen genieten van een prive jet.