







Maserati bestaat 100 jaar en viert zijn eeuwfeest met een mooi overzicht tijdens de beurs Interclasssics & Topmobiel. Dit weekend was in het MECC in Maastricht de rijke historie te zien van het befaamde Italiaanse merk met de drietand, dat werd opgericht door drie broers.
Ze deden dat met als basis de garage van broer Alfieri die onderhoud verzorgde voor onder meer Isotta Fraschini, waarvoor hij ook races reed. Oudste broer Carlo was het technisch brein achter de firma. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw begaven de broers zich in de racerij met de Tipo 26, het begin van een lange racetraditie.
Na de oorlog haakte Maserati aan bij het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1 en met de 2,5 liter zescilinder 250F maakte het furore. In handen van Juan Manuel Fangio behaalde de 250F in 1954 en 1957 het kampioenschap in de Formule 1. Ook Stirling Moss kwam met een 250F uit in het wk F1. Later raakte de auto achterhaald omdat fabrikanten overstapten naar het ontwerp met de motor achterin. In zijn nadagen werd de 250F als privé-inschrijving bestuurd door Maria Teresa de Filippis, de eerste vrouw in de F1.
Birdcage
De jaren vijftig brengen ons tevens bij de absolute blikvanger van de beurs: de Tipo 61, ofwel Birdcage. Die bijnaam dankt de auto aan het ingenieuze, ragfijne buizenframe dat doet denken aan een vogelkooi. Op veilingen worden voor deze auto’s astronomische bedragen neergeteld. Afgelopen augustus veilde RM Auctions er eentje (chassisnummer 2461 uit 1960) tijdens het concours op Pebble Beach voor dik 2 miljoen dollar. Een jaar eerder ging een exemplaar uit 1959 bij veilinghuis Gooding & Co onder de hamer voor 3,5 miljoen dollar.
Na de Tipo 61 volgden nog enkele racemodellen, maar daarna nam Maserati afscheid van de rensport vanwege het grote ongeluk in Guidizzolo tijdens de Mille Miglia in 1957. Hierbij kwamen de bemanning van een deelnemende Ferrari en negen toeschouwers om.De autofabrikant concentreerde zich vervolgens op straatauto’s.
In de jaren zestig zagen een reeks elegante, krachtige sportcoupés het levenslicht, zoals de 3500, de 5000 en de Sebring met fraaie
lijnen getekend door de befaamde carrozzeria’s Touring Superleggera en Vignale. In 1963 kregen de coupés gezelschap van de Quattroporte, de eerste vierdeurs van het merk die een trend zette door sportwagenprestaties te koppelen aan een statige verschijning met veel praktische ruimte. Een paar jaar later, in 1967 belichaamde de Ghibli voor Maserati de overgang naar de jaren zeventig met een scherpe wigvorm.
Citroën
Omdat de ontwikkeling van nieuwe modellen veel geld kostte, moest Maserati zich aansluiten bij een grotere partner en zodoende nam Citroën het merk in 1968 over. Dat gaf financiële ruimte en de Italianen kwamen met nieuwe modellen met de motor achterin, zoals de Khamsin en de Merak. Aan de periode onder Citroën danken we ook de Citroen SM, met zijn Maserati V6 motor. De oliecrisis betekende echter het einde.
Daarna ontfermde sportwagenontwerper Alejandro de Tomaso zich over Maserati. Hij bleef auto’s voor liefhebbers maken, maar kwetsbaar waren ze wel. De modellen uit de late jaren zeventig en tachtig waren notoir onbetrouwbaar en zeer onderhoudsgevoelig. Bezoekers van evenementen zoals Italia a Zandvoort herinneren zich nog wel de blauwe rookgordijnen als er weer eens een Biturbo de geest gaf tijdens een snelle ronde.
Charme
Pas onder regie van het Fiat-concern vanaf 1993 is het merk weer uit het dal gekropen. Met de 3200 GT werd in 1998 definitief een nieuwe weg ingeslagen. De Quattroporte die we vorig jaar hebben uitgezwaaid, heeft Maserati weer helemaal op de kaart gezet bij het grote publiek met zijn brutale charme.
En het merk wil door. De doelstelling is om 50.000 auto’s per jaar te verkopen. Daarom is er onder de Quattroporte de kleinere Ghibli bijgekomen. Ook komt er een suv, de Levante. Die hebben we al een paar jaar als concept onder de naam Kubang op autobeurzen kunnen zien. Maserati wil groter groeien, maar dreigt daardoor misschien ook wel te veel mainstream te worden. Natuurlijk, ze hebben allemaal dikke motoren en geweldige rij-eigenschappen, ook de Ghibli diesel. Maar kijk nou eens goed naar de nieuwe Quattroporte. Er zitten elementen in het design die doen denken aan Infiniti. Kijk maar eens. Vooral driekwart schuin van achter. Is dat de weg die Maserati moet volgen?
Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!
Mijn favoriet is absoluut de Quattroporte Sport GT S van 2009. Een van de allermooiste en lekkerst klinkende auto’s die er zijn.
@jrmpower24: Helemaal mee eens!!!
Leuk om wee terug te lezen en de foto’s te zien, zijn jullie van plan om volgend jaar misschien ook te komen?
Toch wel het mooiste Italiaanse automerk.
Suc6 met de komende 100 jaar. Heeft toch wel wat maserati
Klopt het dat veel van die maserati’s uit het Umberto panini museum in Italië komen? Ben daar namelijk een keer geweest en herken er een paar
@250tdf: Ja ik zou het ook wel bevestigd willen zien, want ook ik had het gevoel dat ze uit dat museum komen.
Wat een schitterende collectie is dat toch.
Heerlijk! Deze meeste van deze zien staan bij de privecollectie van Panini..
Nee zeker niet… Maserati is een exceptioneel merk… Een Maserati ontvangt zoveel (vooral positieve) reacties omdat het ‘apart’ is… Door de productie te vergroten zal, volgens mij, het merk zijn uitstekende charisma alleen maar verzwakken…
Tegenwoordig draait alles om geld… Ook bij Maserati voelen ze dat…(spijtig genoeg)
De maserati khamsin heeft net als de ghibli de motor voorin. De bora en merak waren uitgerust met een motor achterin.
Een van de mooiste (of misschien wel het mooiste) automerk(en) ooit. Wat een prachtige collectie!
Dat is echt wel mooi!!
Heb zondag nog in een Maserati 3200gt mogen rijden, echt een geweldige ervaring en een pracht auto!
Het is echt een prachtig merk met zeer mooie auto’s ertussen!
@250tdf en bullgod: er waren 4 autos uit Panini-museum waaronder de Birdcage en witte El Dorado. Deze zijn eigenhandig door de organisatoren van Interclassics bij hem uitgezocht in zijn museum.
Erik Panis (MECC) en Michiel Mulder (MCH) hebben ervoor gezorgd dat er een schitterende collectie Maserati’s stonden. De meeste van deze auto’s zijn van leden van Maserati Club Holland. En slechts enkele van Panini en 1 van Louwman. Onze gele Ghibli is net weer keurig thuis gebracht. Wij kijken terug op een super weekend dat perfect verzorgd was.