Jordan Grand Prix is het Formule 1-team van Eddie Jordan, dat van 1991 tot en met 2005 actief was.
Jordan werd in de jaren ’80 opgericht door de Ier Eddie Jordan. Hij was in de jaren ’70 actief geweest als coureur, maar had de Formule 1 nooit bereikt. Het team van Jordan was aanvankelijk ook niet actief in de Formule 1, maar in de Formule 3 en Formule 3000.
In 1991 debuteert Jordan Grand Prix in de Formule 1, met de Belg Bertrand Gachot en de ervaren Andrea de Casaris als coureurs. Halverwege het seizoen maakt niemand minder dan Michael Schumacher zijn Formule 1-debuut bij Jordan. Hij maakt grote indruk door zijn Jordan op P5 te zetten en wordt direct daarna binnengehaald door Benetton.
Tijdens hun debuutseizoen wordt Jordan vijfde in het kampioenschap, wat op zich geen slecht begin is. Dit kan echter niet voortgezet worden in 1992. Het team verruilt de Ford V8 voor een Yamaha-V12, die niet uitblinkt in betrouwbaarheid. Jordan pakt dat jaar maar één punt. 1993 is met 3 punten niet veel beter.
In 1994 weet het team zich weer te herpakken. Een jonge Rubens Barrichello pakt dat jaar het eerste podium voor het team, door derde te worden in Brazilië. Het team wordt uiteindelijk vijfde in de eindstand.
De daaropvolgende jaren blijven de resultaten ongeveer gelijk. Het team rijdt dan met Peugeot-motoren. Jordan kan zich niet meten met McLaren of Williams, maar vergeet niet dat er in die tijd ook teams als Tyrell, Arrows en Minardi meedoen.
In samenwerking met Mugen-Honda breken de beste Jordan-tijden aan. In 1998 is daar eindelijk een overwinning voor Jordan. Damon Hill weet de GP van België te winnen, terwijl zijn teamgenoot Ralf Schumacher tweede wordt.
Het volgende seizoen (1999) wordt het meest succesvolle voor Jordan. Met name Heinz-Harald Frentzen gaat als een komeet. Hij pakt dat jaar twee keer de overwinning en komt daarnaast nog vier keer op het podium. Jordan wordt uiteindelijk derde in het kampioenschap.
Vanaf 2000 gaat het weer minder met Jordan. Het team kampt met aanhoudende technische problemen. In 2002 heeft Jordan een compleet nieuwe auto, maar ook daarmee worden niet de gewenste resultaten behaald.
In 2003 is er nog wel een hoogtepuntje, als Giancarlo Fisichella bijna per ongeluk de chaotische GP van Brazilië wint. De overwinning wordt eerst toegeschreven aan Kimi Raikkonen, maar Jordan maakte daar succesvol bezwaar tegen. Daarmee is de vierde (en laatste) overwinning van Jordan een feit.
2003 is verder geen succesjaar voor Jordan en de daaropvolgende seizoen evenmin. Het team rijdt dan met Ford-motoren. Jordan zit inmiddels ook in financiële problemen. Daarom besluit Eddie Jordan in 2005 het team te verkopen. De nieuwe eigenaar is de Midland Group. In 2005 blijft het team nog wel de naam Jordan behouden. De motorleverancier is Toyota.
Jordan weet dat jaar geheel onverwacht nog een laatste podium te halen. Tijdens de beruchte GP van de Verenigde Staten kunnen alleen de zes auto’s met Bridgestone-banden starten. Tiago Monteiro slaagde erin als derde te finishen met zijn Jordan.
In 2006 gaat het team verder als Midland, waarmee de naam Jordan definitief uit de Formule 1 verdwijnt. Het team wisselt daarna nog twee keer van eigenaar in twee jaar tijd. In 2007 wordt het Spyker F1 Team, en in 2008 alweer Force India. Het team bestaat nu nog steeds, nu als Aston Martin Racing.
Foto credit: FDITG