De Audi Q4 e-tron is een ID.4 met de kraag omhoog. Of een Enyaq met twee kragen omhoog.
Het hele dieselgate-schandaal heeft Volkswagen uiteindelijk meer goed dan kwaad gedaan. De timing had uiteraard niet slechter kunnen zijn. Net op het moment dat fabrikanten links en rechts duurzamere technieken gaan toepassen, blijkt dat VW helemaal niet zo schoon en zuinig was als beloofd. Dat betekende wel dat men ineens moest komen met écht schone auto’s. Of althans, minder vervuilend. De e-Up en e-Golf waren de eerste twee elektrische auto’s die op grote schaal werden geproduceerd, maar de ID3 was de auto die nieuwe EV-renaissance van Volkswagen inluidde. Vrij snel na de ID3 volgde de ID4, een auto die grotendeels gebruik maakte van dezelfde techniek. De ID4 is een cross-over en kan daardoor dus wereldwijd rekenen op veel animo.
Inhoudsopgave
MEB
Op basis van de ID4 kon Audi aan de slag. Audi valt ook onder de VW-group. In het oude tijdperk toen er nog gebruikte Audi wel vaker Volkswagen-techniek. Met name de compactere modellen zijn onderhuids verregaand identiek aan elkaar. Zo delen de Volkswagen T-Roc en Audi Q2 veel met elkaar en zijn de Tiguan en Q3 ook verregaand gelijk. Hetzelfde geldt voor de Volkswagen ID4 en de Audi Q4 e-tron.
Introductie Audi Q4 e-tron
We konden voor het eerst kennis maken met de Audi Q4 e-tron op de Salon van Genève in 2019. Het model zit qua formaat tussen de Q3 en Q5 in, vandaar ook de naam. Echter, de verhoudingen, proporties en dergelijke zijn compleet anders. De Q3 heeft de motor overdwars, de Q5 een motor in lengte voor de vooras. De Q4 heeft een motor OP de as. Vandaar dat alle drie de auto’s er en profil wezenlijk anders uitzien. Ondanks de relatief compacte buitenmaten, is de Q4 e-tron behoorlijk ruim. Het voordeel van een elektrische auto is dat accu’s op de bodem geplaatst kunnen worden en de motor erg compact is.
Afmetingen
De Audi Q4 e-tron is 4,59 meter lang, 1,87 meter breed en 1,63 meter hoog. De wielbasis is net iets meer dan 2,76 meter. Er zijn drie varianten van de Audi Q4 e-tron als het gaat om aandrijflijnen. Audi had al bij de benzinemotoren en diesels (evenals de plug-ins) de naamgevingen aangepast. Audi gebruikt nu een cijfer (tussen 25 en 60) om zo aan te geven waar ze zich in de range bevinden en wat de prestaties zijn. Het begint bij de Q4 e-tron met de ’35’ met 170 pk en 310 Nm. Deze heeft enkel achterwielaandrijving. Daarmee is het de eerste achterwielaangedreven Audi, buiten de R8’s en raceauto’s om. De ’35’ heeft een accucapaciteit van 55 kWh.
Stapje hoger
Een stapje hoger staat de ’40’. Deze heeft een 204 pk sterke elektromotor. Qua prestaties scheelt het nauwelijks met de 35 (8,5 seconden in plaats van 9), maar dankzij de 82 kWh-batterij kom je wel verder op een tank. Het topmodel is de Audi Q4 e-tron 50 quattro. Deze heeft twee motoren, eentje op de vooras en een op de achteras. Het gezamenlijk vermogen is 299 pk en het koppel is maar liefst 460 Nm. Deze versie is aanzienlijk sneller: van 0-100 km/u sprinten duurt in deze versie slechts 6,2 seconden. Dat ‘sneller’ is relatief, een gelijkwaardig geprijsde Tesla Model Y is namelijk aanzienlijk rapper.
Sowieso, waar het om gaat bij de Q4 e-tron zijn de typische Audi-features. Denk aan kenmerkend Audi-design en de bijbehorende afwerking en lakkwaliteit. Ook in het interieur is duidelijk te zien dat ze erg hun best doen om er een Audi van te maken. Het is niet een opgewaardeerd VW-interieur met wat Audi-ringen. Het dashboard is typisch Audi: strak, zakelijk en stijlvol. Dus wellicht dat dit voor voldoende consumenten voldoende afwijkend is, daar de Audi technisch identiek is aan de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq.
Audi Q4 e-tron Sportback
Naast de reguliere SUV bestaat er ook een Sportback variant van de Q4 e-tron. De aflopende daklijn maakt de elektrische auto iets minder praktisch. Daar staat tegenover dat het model er daardoor net even wat ander smoelt.
De aflopende daklijn heeft als voordeel dat de stroomlijn efficiënter is. En daardoor heeft de Sportback een betere actieradius. De cW waarde van de Sportback is 0,26, terwijl de reguliere Q4 e-tron een cW waarde heeft van 0,28.
Met zijn netto 77 kWh grote accupakket is het opgegeven WLTP rijbereik voor de e-tron 40 maximaal 528 kilometer. De Audi Q4 e-tron 40, 45 en 50 hebben allemaal het grotere accupakket.
De Audi Q4 e-tron Sportback opladen gaat tot 11 kW via driefasen aan de publieke laadpaal of thuis. Het instapmodel kan 110 kW snelladen, terwijl het topmodel een maximum laadvermogen heeft van 135 kW.
Artikelen over de Audi Q4 E-tron
Hieronder vind je de artikelen terug die zijn verschenen over de Audi Q4 E-Tron op Autoblog.