De Volkswagen Polo is de Volkswagen die zijn (merk)-naam meer aan doet dan de Golf.
Lange tijd kon Volkswagen het met één model doen: de Kever. De Karmann Ghia kwam in de jaren ’50 erbij en de Type 3 en Type 4 arriveerden in de jaren ’60. Toch waren dat halve Kever-derivaten. De techniek, layout,. Stijl: alles was nog duidelijk geinspireerd op dat model. De Volkswagen Passat was de eerste grote verandering in 1972.
Inhoudsopgave
Dat was nog een grotere auto, de Golf was een rechtstreekse vervanger voor de Kever, alhoewel die laatste nog een hele tijd in productie zou blijven. Ook waren deze modellen niet zozeer goedkoop, iets dat je wel verwacht bij een Volkswagen. Daar ging in 1975 de Polo voor zorgen.
Volkswagen Polo
In tegenstelling tot de Passat en de Golf is de Polo een ontwerp uit eigen huis, alhoewel het heel duidelijk is dat ze zich hebben laten inspireren door de ontwerpen van Georgetto Giugiaro. In feite was het een Audi 50 met een minder rijke uitrusting en een lagere prijs.
De eerste generatie Polo werd verkocht van 1975 tot 1981. In 1979 werd het model voorzien van een facelift. Het meest opvallende is dat veel chroom werd vervangen door plastic, zoals de grille en bumpers. Het paste uitstekend bij de hoekige en sobere jaren ’80-look die zou gaan domineren.
Tweede generatie Polo
De tweede generatie Polo was qua uiterlijk duidelijk geïnspireerd op de eerste en leek vrij veel op de facelift-versie. Zeker het front met de ronde koplampen, brede grille en zwarte bumpers. De Volkswagen Polo was wederom een driedeurs hatchback, later kwamen er meer varianten.
De tweedeurs sedan ging als ‘Derby’ door het leven. Er waren twee verschillende driedeurs modellen. De standaard Polo had een bijna recht aflopende achterruit. Het andere model had uit een zeer vlak aflopende ruit. Dit model Polo moest maar liefst bijna 10 jaar meegaan voor zijn eerste facelift.
Facelift
Deze ontving de Polo in 1990. Het front was compleet nieuw met grote vierkante koplampen en geïntegreerde bumpers. Ook de achterzijde was compleet anders. Er was nu een ‘gewone’ Polo en een Polo Coupé. Die laatste werd ook geleverd als Polo G40, met een 1.3 viercilinder met mechanische compressor, net zoals de Golf GTI G60 en Corrado G60. Ondanks de ingrijpende facelift begonnen de jaren voor dit model wel te tellen. In 1994 was het klaar voor dit type.
Derde generatie Volkswagen Polo
De derde generatie Polo arriveerde namelijk in 1994. Het model was nu compleet anders. Het model was nu een conventionele hatchback die je naar wens met drie of vijf deuren kon krijgen. De auto deelde techniek met de Seat Ibiza (of vice versa).
Later kwamen er een Polo sedan (Polo Classic) en stationwagon (Polo Variant) bij. Deze zijn verregaand identiek aan de Seat Cordoba en Cordoba Vario. Aanvankelijk was deze generatie Polo enkel leverbaar met vrij saaie en eenvoudige motoren, in tegenstelling tot de Seat Ibiza en Cordoba. Een Polo GTI kwam aan het einde voor de facelift, maar alleen in Duitsland.
De facelift van de derde generatie Polo vond plaats in 1999. De neus was veel strakker en voorzien van helder glas. Ook aan de achterzijde waren de lampen eenvoudig te herkennen. Bijzonder voor het interieur: de Polo kreeg een compleet nieuw dashboard. De Polo Variant werd ook gefacelift, maar veel subtieler. Wel reeg deze het nieuwe dashboard. Ook was de Polo GTI beter verkrijgbaar.
Vierde generatie Volkswagen Polo
De vierde generatie Polo arriveerde in 2002. Er was een drie- en vijfdeurs hatchback. De Sedan is nooit in Nederland geleverd. Nieuw waren de 1.2 driecilinder instappers met 65 of zelfs 55 pk voor het basismodel. Altijd de 1.4 kiezen, die heeft 10 pk plus een cilinder meer. Er was ook een 14. Met 100 pk. De snelste Polo was een 1.9 TDI diesel met 130 pk en 310 Nm.
Pas na de facelift (2005) gaf Volkswagen pas groen licht voor leuke versies op basis van de Polo. In 2006 verscheen de Polo GTI, meteen 1.8 turbomotor met 150 pk en styling-kenmerken van de Golf V GTI. Daarnaast kwam toen ook de CrossPolo. Deze werd gebouwd door Volkswagen Individual en was een hogere, luxere, stoerdere en dus duurdere Polo.
Bijzonder was ook de Polo BlueMotion, een 1.4 TDI met 80 pk en diverse mechanische ingrepen om het verbruik te drukken, zoals banden met een lagere rolweerstand en diverse aerodynamische aanpassingen. Aan de andere kant van het spectrum presenteerde Volkswagen Individual de Golf GTI Cup Edition met dikke bodykit, grote wielen, strakker chassis en maar liefst 180 pk.
Vijfde generatie Volkswagen Polo
De vijfde generatie Polo arriveerde in 2009. De styling (onder leiding van Walter de Silva) was helemaal goed: jeugdiger dan een Golf, maar nog altijd strak zoals het een VW betaamt. Deze generatie was in Nederland enorm populair. De 1.2 BlueMotion kon namelijk gereden worden met lage bijtelling en vrijstelling van MRB. De Polo BlueMotion was traag, lawaaiig en uiteindelijk lang niet zo zuinig als beloofd.
De Polo GTI maakte zijn rentree, ditmaal met en 1.4 motor met mechanische compressor en turbo. Deze combinatie was goed voor 180 pk en gekoppeld aan een DSG-transmissie. Zowel motor en bak waren niet ideaal. Zoals vaker bij VW’s zijn de middle-of-the-road modellen het meest geslaagd: de 1.2 TSI en TDI (allebei met 105 pk) passen het beste bij de auto. Leuk tussenmodel is de Polo 1.4 TSI BlueGT. De CrossPolo maakte zijn rentree, maar was wederom erg prijzig.
De Polo werd in 2014 gefacelift. Alle wijzigingen waren erg subtiel, wat aangeeft dat het originele ontwerp goed in de smaak viel. De 1.2 TDI uit de Bluemotion werd vervangen door een 1.4, die ondanks meer vermogen en koppel in de praktijk zuiniger was. De Polo GTI zag er bijna hetzelfde uit, maar kreeg een compleet nieuwe aandrijflijn: een 1.8 TSI met 180 pk (zonder compressor) en een handbak. De Polo R WRC was een gelimiteerd topmodel met een 2.0 TSI en 220 pk.
Zesde generatie
De zesde generatie Polo kwam in 2017 op de markt. Wederom was dit model volwassener dan ooit. Sterker nog, de Polo was nu dermate gegroeid dat een Golf bijna overbodig is. In het geval van de Polo GTI geldt dat ook, want de Polo GTI krijgt standaard een 2.0 TSI met 200 pk. Deze is naar keuze gekoppeld aan een handbaak of DSG. Uiteraard zijn het de 1.0 driecilinders die het leeuwendeel van de verkopen voor hun rekening nemen.
Facelift zesde generatie
In 2021 kreeg dit model een facelift. Meest opvallende wijzigingen aan dit model waren de voor- en achterkant. Deze hadden nu meer overeenkomsten met zijn grote broer, de achtste generatie Volkswagen Golf.
Ook meegenomen van de Golf was de bediening van de climate control in het interieur. Ouderwetse knoppen werden vervangen voor tiptoetsen met haptische feedback. Aan het motorgamma vonden geen wijzigingen plaats.
Verder bracht de facelift een aantal nieuwe kleurtjes met zich mee. Meest in het oog springend was Vibrant Violet. Een paarse kleur die de Polo echt deed opvallen. In de praktijk kozen maar weinig mensen voor deze uitgesproken tint.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volkswagen Polo.