Met afstand het zuinigste model op de VAG-stand van Parijs dit jaar, de Golf VII BlueMotion. Vanuit Nederland rol je zonder te tanken door tot Warschau. Hell, als je je best doet haal je Litouwen op één lading diesel.
De vraag of hij spannend is of niet, is irrelevant. Efficiency is het sleutelwoord van de Golf BM. Volkswagen laat vol trots weten de derde generatie BlueMotion 15% zuiniger te hebben gemaakt dan zijn voorganger (die weer 15% zuiniger was dan zijn voorganger). Theoretisch kom je 1.562 km op één tank van 50 liter. Dan moet je de 110 pk en 250 Nm niet te veel aanspreken natuurlijk, en al helemaal niet proberen de topsnelheid van 202 km/u te halen.
Voor de Nederlandse markt is de CO2-uitstoot van 85 gr/km (was 99 gram) allesbepalend. Hiermee manoevreert VW de C-segmenter moeiteloos in het 14%-bijtellingstarief. U krijgt het belastingvoordeel, en wat u daaarna met uw leasehok doet (202 rijden bijvoorbeeld), dat mag u lekker zelf weten.
Het exemplaar dat we hier op de beursvloer zien (en dat lekker schril afsteekt naast de knalgele Lamborghini er achter) is officieel nog een concept, maar verwacht in de zomer van 2013 de eerste productiemodellen rond te zien rijden. Belastingvoordeel, f*ck ja!
klicko zegt
1562 km op 1 tank, dat ze het zelf geloven, lachwekkend zeg!
Jochempie zegt
@klicko: Meestal is de actieradius van zuinige diesels volgens de fabriek aan de voorzichtige kant.
erce zegt
@klicko: Waarom niet? Als ik met mijn anderhalf jaar oude vijf serie rustig aan doe, haal ik 1200 km op 1 tank.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@klicko: Kan ik ook hoor, als ik een 150 liter tank inbouw…
darkpluisje zegt
@klicko: passat avant met de 2 liter tdi en ook daarmee haal je 1200 km op een tank (maar is meer als 50 liter)… maar bij veel snelweg is 1300-1400 ook te halen
Design_Driven zegt
@klicko: Hij doet het vast beter dan mijn Disco. Ik haal de 700km niet en heb een tank van 90l :(
Maar zou hem voor geen goud inruilen.
erikvb zegt
@klicko: het is een 1 aprilgrap. Let op “met 1 tank naar Warschau” denk ff 1939 ;-)
ericc zegt
Geloof er niks van. Een kennis van me heeft als firmawagen de huidige bluemotion. Dat ding is niet vooruit te branden. Traag, ook in de hernemingen en het beloofde verbruik nog nooit gehaald.
Wordt tijd dat ze de regelgeving omtrent verbruikberekening eens grondig herbekijken. Je zou verschieten welke auto’s een pak meer verbruiken.
Op 1 tank naar Warshau tegen….50km/h!!!
spellingscontrole zegt
@ericc: er staat dan ook dat hij dat theoretisch kan. Ik denk dat wanneer ze de grens van Polen op één tank redden, ze al tevreden mogen zijn.
flutterby zegt
@ericc: Met de Peugeot Partner van de zaak kom ik ook 1300 km op een tank van 50 liter hoor. Moet ik alleen wel de hele rit 90 rijden. Waarschijnlijk red je met deze rijstijl makkelijk meer in een personenauto.
Klassiekerrally zegt
Maar… Ik wil helemaal niet naar Warschau!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Klassiekerrally: Hahahaha! Sterk…
desjonnies zegt
@Klassiekerrally:
Wie wel?…………………………..
jrk68 zegt
@desjonnies:
Die Golf, maar dat hok dan wel daar achterlaten aub….
erikvb zegt
@Klassiekerrally: Duitser historisch wèl… :=\
TDI-goeroe zegt
ik kocht in 2002 en nieuwe IbizaTDI130pk. Ik reed echt niet als een mietje, maar zelfs met een dagje Nordschleife kwam mijn verbruik niet royaler als 1op16. Gemiddeld haalde ik met gemak de fabrieksopgave (1op20) en zuiniger!
en nee, dit was niet volgens de boordcomputer, maar het werkelijke verbruik: km/l.
Merkwaardig genoeg verbuikt de faceliftversie (2007) ongeveer 20% meer (1op16). Vraag me werkelijk af, wat hier voor een beleid achter zit…
desoper zegt
@TDI-goeroe: die pompverstuivers zijn met een “normale” rijstijl stukken zuiniger dan de common-rail diesels. Deze zijn alleen op papier veel zuiniger.
Toch is VW noodgedwongen van de pompverstuivers af moeten stappen.
desjonnies zegt
@desoper:
Yep Yes die pompverstuiver, die was gruwelijk zuinig.
Had een 2002 130pk Passat TDI en kon gewoon op de snelweg 1:20 draaien met 120/130 op de cruise control.
Daarna een C6 2.7 HDi gehad en dat was -logisch- een stuk onzuiniger, groter, zwaarder maar wel een fijn ding
Nu een JTDm Alfa en die is behoorlijk zuinig, 1:17/18 maar ik kom dus never nooit meer aan de Passat verbruikscijfers meer.
Daarnaast is de Alfa zwaarder dan de Passat.
En de Alfa heeft een zgn roetfilter, wat ook brandstof schijnt te kosten.
mout zegt
@desjonnies: Arghhh!! Een C6 2.7HDI! Droom droom. Wat heb ik zitten kwijlen toen die uitkwam. Dat zou de enige waardige opvolger zijn van wijlen mijn XM.
Helaas zit ik voorlopig vast aan een 7-zitter :(
desjonnies zegt
@mout:
Laat ik je troosten.
Ze zijn er nog genoeg.
Zelfs in Duitsland (waar ik de mijne gebruikt heb gekocht)
En ze devalueren enorm.
En je kunt er eentje kopen met meer dan 100000 op de teller.
Want die rijdt nog als een nieuwe.
Ik heb de mijne verkocht omdat ik er 98% van de tijd alleen in rijd en hem eigenlijk iets te groot vond.
En die kennis van me zijn 5-serie voor de derde keer was gestolen en hij onmiddellijk een andere auto nodig had.
Die kocht hem meteen van me.
Hij wil nu niets anders meer en heeft zelfs een nieuwe gekocht.
“t is veel goedkoper dan een BMW en je krijgt meer waar voor je geld qua comfort “is nu zijn motto.
Oh, ga altijd voor de V6 HDi, de 2.2 HDi vier-cilinder is geen fractie zuiniger, alleen op papier en drinkt meer met automaat.
(ik ben zo’n vrek dat ik eigenlijk een 2.2 HDi wilde)
Maar gelukkig niet naar mijn zin kon vinden.
mout zegt
@desjonnies: Ik weet het. XM 2.1TD reed ik ook bijna gratis (1:16 ongeveer, trouwens). Maar ik heb tegenwoordig een refo-container nodig.
desoper zegt
@desjonnies: dat zijn cijfers waarvoor je tegenwoordig een polo met 3-cilindertje voor nodig hebt.
Een roetfilter kost inderdaad brandstof. Was ook de verklaring van de renault-dealer toen mijn oom zijn ‘oude’ 1.5dci had ingeruild voor een nieuwe 1.5dci met roetfilter.
Verder heeft een pompverstuiver wel het nadeel dat deze in mijn ogen zeer rauw loopt. Een echt tractorgeluid.
desjonnies zegt
@desoper:
Mijn FIAT dealer (Alfa is Fiat niet waar) moet er nog steeds een andere chip in zetten.
’t komt er maar niet van.
Want dan krijg ik veel meer koppel onderin.
En schijnt’íe nog zuiniger te worden.
Ik ben nooit zo’n toerentrapper, maar ik ben gek op het koppel van die moderne Diesels.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Is die Alfa een 150pk versie? Ik heb die motor in mijn 147. Heerlijk blok, sneller dan een 170pk Golf TDI en haal met weinig moeite 1:17. Met een beetje normaal rijgedrag haal je 1000km op een tank. Een C6 is helemaal fraai. Ik werkte bij Citroen toen hij uitkwam. Stilste auto die ik ooit heb gereden. En supercomfortabel. En ja, ze staan voor een appel en een ei te koop. Nog een jaartje wachten, dan zal de 3.0 V6HDiF met 240pk een stuk betaalbaarder zijn. Dat is echt een topmotor.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Ja, ze zeggen dat het de 150pk is.
Maar we hebben hier ook een 147 JTDm lopen, en die is echt een stuk sneller.-met dezelfde motor-
Denk dat het komt omdat die 147 lichter is.
Die 147 is ook meer skelter dan de 159.
De 159 is ineens een oude mannen wagen vergeleken bij die 147.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Wat ik echt raar vind is dat de 147 voor langere mensen voorin ruimer is dan een 159. Ik wilde zo graag een 159 (prijstechnisch maakt het niet veel uit) en had bijna een sportswagon 2.4JTD gekocht. Totdat ik erachter kwam dat met de stoel op de laagste, achterste stand ik nog steeds met mijn hoofd tegen het dak zat en ook met de benen tegen de rand van de transmissietunnel. Bij de 147 heb ik dat niet. Die is net wat hoger.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
En dat terwijl de 159 aanmerkelijk hoger is dan mijn Passat was. Vooral in en uitstappen is veel prettiger.
Wat wel een nadeel is, die 159 is errug klein achterin, hij had van mij zo 10 centimeter langer mogen zijn.
En ik ben helemaal weg van het dashboard van de 159.
Heb ik hem eigenlijk voor gekocht.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Ja, daar zie je wel dat de 147 een generatie ouder is. Ik heb een 2006 dus wel de facelift. Maar die meters, zo mooi verdeeld over het dashboard heb ik niet. Ja de ruimte achterin is vaker een probleem bij Alfa. In mijn zitpositie kan er niemand achter zitten. Ik heb ook de GT stoelen, die zijn net wat dikker dan de normale. Dat neemt ook weer ruimte in helaas.
Henkie86 zegt
Nou, en..?
R32LJ zegt
Ik geloof het helemaal. Met mijn Golf IV 1.9TDI haal ik 1250 km met een volle tank..
gorre zegt
Hahaha , lachwekkend
De reclame van de vorige Golf was met 1 tank tot in Rome
In volt , een programma in Belgie waar ze alle reclames uittesten hebben ze de rit 3 keer proberen te maken , met verschillende rijstijlen en niet 1 keer zijn ze tot aan de Italiaanse grens geraakt , Bullshit dus ….
Simpson zegt
zat er in de vorige golf niet gewoon een kleinere tank?
Hoe ver kwamen we vroeger eigenlijk in de 1.6D? die reed ook 1:20 toch?
Ik heb zelf een poosje in een polo slowmotion gereden (2 maanden, ca. 9.500km) en die liep 1:20~22 (vnl. snelweg, rustige rijstijl) maar je moest hem wel op toeren houden om mee te komen.
erikvb zegt
@simpson deze auto beloofd 1:30 –> zie uitstoot 99 naar 85 gr. Dat is dezelfde waarde als de 3L-modellen van jaren terug. Toen was het nog niet haalbaar met een Golf, nu dus wel. En…uit eigen ervaring die Lupo’s en A2’s zijn echt zo zuinig als VAG beloofde, zonder dat je daar extreme dingen voor hoeft te doen als 85 kmh rijden achter een vrachtwagen. (Kan trouwens wel, dan lopen die dingen 1:40…)
erikvb zegt
Ik mis de geruite bekleding van de GTI, past zo goed bij mijn golfbal :(
Benjamin1 zegt
540 op 40 liter
jeanclaude zegt
Toch raar dat toen Ford met het nieuws kwam dat er een 14% bijteller diesel in de focus kwam, Sir_smokalot in elke bericht er op moest hameren dat het 1-0 voor ford vs VW stond, nu is het omgedraaid en hoor ik hem niet? En voor de mensen die zeggen dat commonrail niet zuinig is, heb een keer een heel weekend een golf 6 2.0 tdi bleumotion meegehad met 140pk, gemiddeld verbruik over 3 dagn was dik 1:21, de 2.0 tdi van 2009 (zonder bleumotion shit) reed ook al dik 1:19/20.
anakiet zegt
@jeanclaude:
Tja ze heben het niet zo op VAG.
Audi S8 is zijn sportbadge niet waard.
BMW X6 M performance hoor je niets over zijn sportbadge.
Een S8 is duidelijk sportiever dan een X6 diesel.
Case closed.