Heb je de afgelopen weken toevallig een paar angstige momenten meegemaakt toen je met je voorwielaangedreven lease-Golf naar het werk ging? Wellicht moet je er dan eens over nadenken om vierwielaandrijving te bestellen. Vanaf nu is de Golf 7 namelijk ook leverbaar met 4MOTION.
Sinds 1986 levert Volkswagen al vierwielaandrijving op hun middenklasser, maar hier in Nederland zijn dit soort modellen nooit echt populair geweest. In bergachtige gebieden en landen waar veel sneeuw valt uiteraard wel.
Het nieuwe 4WD systeem van de Golf 4MOTION maakt gebruik van een 5e generatie Haldex koppeling en het systeem is 1,4 kilo lichter dan het systeem dat op de vorige generatie Golf zat.
4MOTION is te combineren met 2 verschillende (diesel) motoren. Je kan kiezen tussen 105 pk en 150 pk, en Volkswagen meldt ons trots dat de 150 pk variant maar liefst 15% zuiniger is dan de Golf 6 4MOTION met 140 pk. De meerprijs van 4MOTION is (in Duitsland) €1.800 en het systeem is alleen leverbaar op de Golf met 5 deuren.
Jimmie zegt
Ik mis de tag: advertorial?
jolig zegt
@Jimmie: Inderdaad. Dat kwantiteit boven kwaliteit gaat op AB is geen geheim meer, maar gewoon folders over gaan typen is wel heel erg.
autoblogger zegt
@Jimmie: nope, geen advertorial. Maar omdat jullie zo graag nieuws over de Golf lezen/kopen zal dit ook wel gewaardeerd worden? Verder is het gewoon een nieuwe variatie van een model, daar schrijven we wel vaker over.
motoragent zegt
Hij gaat in ieder geval perfect op in zijn omgeving… ijskoud.
Joost1990_2 zegt
http://www.myfacewhen.net/view/5407-shocked
Stender zegt
Echte vierwielaandrijving of zo’n mietensysteem dat maximaal 5% naar de achterwielen stuurt?
passie zegt
@Stender: De achteras wordt met max 3600nm aangedreven! niet zomaar wat zeggen als je er niets van weet!!!
passie zegt
@Stender: De achteras wordt met max(als het moet)3600nm aangedreven!!! Dus….
david36254 zegt
@passie: 3600nm is nogal wat! Ik ben benieuwd wat een beest van een motor er dan in de golf – die jij hier omschrijft – ligt.
euro95 zegt
@david36254:
@passie:
Voor de duidelijkheid..
De 1.6 TDI (105 pk, 250NM)
De 2.0 TDI (150 pk, 320NM)
Om met een kracht van 3600 NM om te kunnen gaan heb je ong zo een kreng nodig:
http://www.youtube.com/watch?v=ZvvFK2ufTdI
griffendahl zegt
@euro95: En hoeveel zou 320Nm aan het vliegwiel geworden zijn als die na de versnellingsbak (in de 1e versnelling) en de eindreductie op de achteras is aan beland ;) ?? Tip, verlaging van rpm is verhoging van koppel…
passie zegt
@euro95: sorry typ fout
Joost1990_2 zegt
@passie: Twee keer achter elkaar dezelfde typefout?
norge zegt
Op mijn Caddy werkt het prima, als de auto start tenminste.
heidekonijn zegt
@norge: Is dat geen ander onderstel (vroeger hadden ze zelfs bladveren dacht ik?) En andere stuurbekrachteging? Had een ongeval in een golf op sneeuw wegens zero stuurgevoel / aanvoelen van verlies van grip. Dan helpt 4wd nog niet veel…
norge zegt
@norge: Klopt, en bladveren hebben ze nog steeds.Wel nodig ook met een bestelautotje. Stuurgevoel van likmekutje maar wat verwacht je van een tractor? Ach, het gaat vooruit (meestal) en het is beter als de bus.
adyton zegt
@norge: Waarom rij jij eigenlijk in een Caddy als je zo tegen alles van VAG bent? Bestelwagentjes genoeg toch? En goedkoper ook.
norge zegt
@adyton: VAG weet hoe ze bedrijfsauto’s moeten maken, van de Caddy was er geen vergelijkbare auto op de markt toen ik hem begon te leasen.
adyton zegt
@norge: Ok. Daar heb ik niet veel ervaring mee. Dan rij je waarschijnlijk wel al lang met een Caddy.
ruudw zegt
Dus als ik het goed begrijp is het eng om met een standaard Golf door een beetje sneeuw te rijden?
berlinetta zegt
1,4 kilogram lichter? Dat is toch wel reden voor een feestje.
C220AMG zegt
Wat een bakbeest is het toch he! :D
generalmotors zegt
@C220AMG: nee toch niet
gregorius zegt
Ik vind t goed! 4×4 kan ook in Nederland helpen bij gevaarlijke omstandigheden en het hoeft al lang niet veel meer te verbruiken.
Hier in Zwi zal je me niet zien. Hier kiezen mensen of voor economisch: Octavia 4×4 or voor ‘premium’ A3-hunchback quattro.
Maar al met al, ziet er prima uit die golf. Zou m zelf nooit kopen, maar ziet er prima uit.
kevinRS6 zegt
Voor dat geld altijd bestellen!
passie zegt
@kevinRS6: Ik bedoel maar!
salberts93 zegt
1,4 kilo lichter ? Is dat uberhaupt noemenswaardig te noemen in elke hoeveelheid massa groter dan 100 kg?
thundernet zegt
@salberts93: op een onderdeel is het flink wat. als je elk onderdeel 5% lichter kan maken, wordt je hele auto ook 5% lichter ;)
salberts93 zegt
@thundernet: ja maar dan zeg je van goh de hele auto is zoveel lichter, wat we al wisten, maar een 4WD systeem dat 1,4 kilo lichter is, boeien de hele auto is net zoveel lichter als de gewone voorwielaangedreven versie
dawwg zegt
@salberts93: Ik stel met zo voor dat de 4Motion uitvoering zo’n 100kg zwaarder is dan een reguliere FWD … en dan is 1.4kg besparing dus niet benoemenswaardig.
tweede_woning zegt
we kunnen gerust stellen dat de nederlandse pers slavistische neigingen vertoont als het vAG betreft .
bmwe46csl zegt
Hoezo advertentie…
dotternetta zegt
Ah shit, ik dacht even: met 2 dieselmotoren, 1 voor en 1 achter, dat zou wel spannend zijn nu is het alleen maar…vw
ruubster zegt
remmen blijft kut, ook met 4motion.
moveyourmind zegt
Al valt de meerprijs nog wel mee, als ik moest kiezen zou ik het geld uitgeven aan een lekkere kont voor de Golf: ik zou voor de Jetta gaan, dat is toch wel een erg mooie auto geworden, naar mijn bescheiden mening stukken mooier dan de Golf.
meneersander zegt
1800 euro vind ik aardig prijzig…
ropbp zegt
Wat een MEGA spannende auto!!!!
blag zegt
zal wel goed rijden…maar wat zijn dat saaie autootjes die VWtjes…booooooooooooooooooooring
smadb zegt
Maar ik maak juist zo graag een slippertje…