Je kon het op je klompen aanvoelen: als per 1 januari 2013 (wéér) nieuwe bijtellingsgrenzen in werking treden, gaan alle grote fabrikanten met hun modellen weer precies op de grens zitten. Zo ook BMW, met wederom een gegarandeerde leasetopper: de 320d EDE Touring.
Laten we er heel kort over zijn: 163 pk, 4,3 liter per 100 kilometer, 112 gram per kilometer. Naar de inhoud van het motorblok laat BMW ons overigens nog raden, maar we gaan uit van een 2-liter, net zoals in de F30 Sedan (die 109 gr uitpuft) en de E91-voorganger. Meer info op Groen7.nl.
En nu we het er toch over hebben, schrijven we meteen even het persbericht voor januari 2014: BMW 320d EDE Touring behoudt 20% bijtelling dankzij gereduceerde uitstoot van 111 gr/km! Graag gedaan, BMW (maar geef ze eens ongelijk, het systeem is er om gebruik van te maken). Nu is het alleen nog wachten op de 14% driecilinders.
StijnB zegt
2013 wordt dus weer een goed jaar voor BMW in Nederland!
ikgeetgans zegt
@StijnB: 2012 hebben ze ook niets te klagen…
Megakix zegt
Toppertje !!!! Bedankt milieulobbyïsten !! Gratz !
flippert zegt
@Megakix: ja, en ook zo lief van de oldtimerrijderts die weer MRB gaan betalen om de lagere bijtelling op deze 163 pk bimmer mede te bekostigen, wahaa!! Dát is pas solidariteit!
kaasboerin zegt
Nou ja, nu weet je dus ook waarom BMW’s nog flink verkocht worden hier.
norge zegt
@kaasboerin: Ja, en dat is niet omdat ze zo mooi zijn…
kaasboerin zegt
@norge: Subjectief. :)
jipino zegt
@norge: Je moet je mond houden man, BMW’s zijn vet mooi!-makkelijk geprovoceerde BMW-fanboy
norgeiseensukkel zegt
@kaasboerin:
Onzin! Aanpassingen achteraf hebben geen invloed op de bijtelling, dus 18″ of 19″ velgen kunnen prima onder een 320d EDE, zonder gezeik met de fiscus. Idem voor winterbanden, skibox, etc. hiermee voldoe je ook niet aan de norm m.b.t. Co2-uitstoot, maar kan ook gewoon zonder fiscale consequenties.
Daarnaast; als leaserijder bepaal je geheel zelf (binnen je budget) hoe je je auto samenstelt, niemand anders die dat voor je doet. Dus 18″ velgen bepaal je helemaal zelf …
RuVi zegt
En dan massaal 18inch aftermarket velgen eronder gooien!
kaasboerin zegt
@RudyV: Mag niet, als je least word er door een ander bepaald waar jij op rijdt..
motoragent zegt
@kaasboerin: Als je zelf je portemonnee maar trekt lijkt me dat geen probleem toch?
kaasboerin zegt
@motoragent: Nee, want de uitstoot wordt mede bepaald door de wielen, en dat zou dus vals zijn als je er 20% over heb betaald. Correct me if I’m wrong.
icewhite zegt
@kaasboerin: You’re wrong. Je kan alles op/onder je lease auto gooien wat je wilt. Alleen tijdens de homologatie van een model wordt eenmalig de uitstoot en dus bijtellingstarief bepaald. Natuurlijk met lege tank, minimale opties en ideale omstandigheden. Wettelijk gezien kan je nog steeds een keer getoetst worden, maar daar heeft justitie de middelen niet voor en de jurispedentie is al helemaal niet aanwezig.
Rij zelf al twee jaar onbezorgd in een Polo Bluemotion op 17″ GTI velgen….
citroends3 zegt
@kaasboerin: Nou, dat kunt je bij de bestelling van de auto toch echt zelf kiezen.
Als je de velgen als accessoire erbij neemt, betaal je natuurlijk wel meer dan de meerprijs wanneer je de standaardvelgen vervangt als fabrieksoptie, dan tellen die dus mooi niet mee voor de bijtelling.
De CO2 uitstoot is alleen van belang op het moment dat ‘ie op kenteken komt.
Uiteraard hangt één en ander af van je leaseregeling.
Daarnaast kun je natuurlijk gewoon die velgen eronder gooien en je originele velgen in het hok bewaren en dan bij het inleveren de originele velgen erop zetten. Verkoop je daarna die velgen weer.
Zo zijn er ook leaserijders die hun Citroën premium audio systeem upgraden met speakers die niet van karton en plastic zijn.
motoragent zegt
@citroends3: Zoiets vermoedde ik al inderdaad, dank voor de opheldering!
citroends3 zegt
@citroends3: Accessoires tellen niet mee voor de bijtelling bedoel ik mee dat ze op twee manieren niet meetellen: Je betaalt er geen bijtelling over omdat accessoires buiten de catalogusprijs vallen en omdat ze dus gemonteerd zijn nadat de auto op kenteken is gekomen, hebben ze geen invloed op de CO2 uitstoot die op het kenteken staat.
Of het vals is of niet valt over te discussiëren: Houd er echter wel rekening mee dat de bijtelling bedoeld is voor de privekilometers, terwijl de zakelijke kilometers bij de leaserijder de overhand hebben als het goed is. Bij mij wel iig. (80 van de 1000 per week).
RuVi zegt
@kaasboerin: niet elke zakelijke rijder heeft een leaseauto, bij ons op de zaak worden auto’s gewoon gekocht. Daar is het dus helemaal geen probleem om after market wielen te monteren.
Ook ken ik gevallen waarbij lease-auto’s met aftermarket wielen worden uitgerust (als je maar wat extra betaalt).
kaasboerin zegt
@RudyV: @citroends3:
Oke duidelijk, thenx.
karsvdtuin zegt
velgen veranderen is indd geen probleemp net zoals chiptunen daar doen ze ook niet moeilijk over. Je hebt alleen kans dat bij elke softwareupdate die ze er bij een beurt in gooien.. je management gwn weer in de oude staat ingesteld wordt.. je kunt dus elke x na een beurt naar de tuner toe als je het er voor over hebt… maar bij een 35i heb ik dat wel
Pordon zegt
@karsvdtuin: Gaat er inderdaad weer af, de tuning. Ik weet niet hoe het bij andere bedrijven gaat maar bij Ziptuning zetten ze hem er gewoon weer gratis voor je op. Bij onze auto inmiddels 2x gebeurt en we wonen gelukkig dichtbij dus het maakt ons niet zo heel veel uit.
kaasboerin zegt
@Pordon: Weet niet hoe dat met leasen gaat maar gaat wel ten koste van je garantie..
Pordon zegt
@kaasboerin: geen idee, we hebben geen lease-auto’s thuis.
karsvdtuin zegt
@kaasboerin: bij bmw hebben ze hem er zogenaamd elke keer per ongeluk af gehaald maar ze zeuren er ook niet echt over… helaas zit de tuner dichtbij amsterdam en dat is nogal een eindje vanaf hier… maar even duidelijk heb het niet over eigen auto of dergelijke famillie van me heeft.die Bmw en ik ben een keer meegeweest..
jrk68 zegt
@Pordon:
Dan meld je dat bij een beurt, dan maar geen update….
dawwg zegt
@jrk68: Is ook niet bij elk merk zo. M’n software is 2x geupdate bij de dealert, maar de re-mapping was nog gewoon actief.
En vergeet niet dat die 20% bijtelling bij BMW, Audi en BMW vaak ‘officieel’ alleen bij 16″ en automaat zijn. Handbak of grotere velgen en je valt er alweer net buiten :(
dawwg zegt
@dawwg: 2x keer BMW moet MB zijn …
flippert zegt
@karsvdtuin: niet als de dealer ‘m zelf tjoent.. Toppertje: tunen naar 200+ pk, dikke 19 inch aftermarket jetsers d’r onder en hoppa, toch gewoon 20% aftikkuh, want het miljeu mot ook wat hè.. Wahaa!
karsvdtuin zegt
@flippert: maar dan ga je daar ook voor betalen he Haha… en bij bmw willen ze daar nog wel is iets meer voor vragen dan dat je er in eerste instantie voor over hebt… Bmw onderdelen zijn duuuuur:(
schellekens006 zegt
Rijd erg super zo’n 163pk uitvoering. En met handbak is regelmatig 1:20 geen probleem. En dan heb ik nog maar een E90. Dan zal dit helemaal goed rijden.
lamborgfan zegt
Wat een saaie kar.. De e46 en e90 vind ik tig keer mooier en pakkender dan de nieuwe! Dat copy paste is prima voor audi, maar niet alle merken hoeven dit persé over te nemen (vind ik)
5-serie of 3-serie.. c’mon Wanneer komen er weer BMW’s die je hoofd om doen draaien?
tjorque zegt
hebbe hebbe hebbe!!!! weinig verbruiken vind ik best ok, en als je de sportstand opzet gaan die dingen best eco-vlotjes