“Personally, I love the smell of gasoline and the sound of an engine, so I hope that this type of vehicle never disappears,” aldus de Chef Sportauto’s van Toyota die de GT 86 het leven gaf. En hij hint voorzichtig naar een nieuwe Supra!
Door economische onzekerheid heeft Toyota recentelijk nog de bijl in alle LFA Roadster-plannen gezet, dus het is maar de vraag hoe realistisch een compleet nieuwe sportwagenproject in dit tijdperk is. Maar als het aan chief engineer Tetsuya Tada ligt, de man verantwoordelijk voor de GT 86, komen er zelfs twee sportmodellen bij. Wil Toyota dan zo graag met het gezapige muesli-imago afrekenen?
In ieder geval moet er een kleine sportwagen bijkomen die onder de GT 86 wordt gepositioneerd, maar ook een achterwielaangedreven model dat boven de coupé komt te staan, en moet doorgaan voor een heuse Supra-opvolger. En elke vorm van Supra-revival kunnen we natuurlijk alleen maar heel hard toejuichen terwijl we met een Toyota-vlaggetje zwaaien.
Tegenover het Australische Drive liet testchef Tetsuya Tada weten dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over een eventuele terugkeer van de iconische boobieshaker driftkoning die al sinds de jaren ’70 de ronde doet, daarnaast is het de vraag of de Japanners vasthouden aan de naam ‘Supra‘. Bij de GT 86 heeft men ook besloten om de naam ‘Celica’ niet opnieuw af te stoffen. Wel lijkt het hem logisch dat de ontwikkeling van een next-gen Supra samen met Subaru gedaan wordt, dus dat betekent op termijn wellicht een Supra met Subaru-badges. Wellicht.
Mochten de droomplannen van Toyota’s technische man uitkomen, en komen er daadwerkelijk nog twee sportmodellen bij, dan gaan we terug naar een tijd dat je bij Toyota nog eens terecht kon voor serieus leuk rijspeelgoed (MR2, Celica, Supra). Immers, ze hadden niet voor niets ooit de slogan “fun to drive”. Maak dat maar weer eens waar, Toyota.
resulutionNL zegt
Als er een nieuwe supra komt, dan moet die ook net zo laag worden als eerst, en niet net als de GT 86 zon lompe dak.
Supra… blijft tog een mijn favorieten…
resulutionNL zegt
@VWTouran75: Supra… blijft tog een van mijn favorieten… *
meneersander zegt
@VWTouran75: Als je het dan helemaal goed wilt doen: Supra… blijft ’toch’ een van mijn favorieten.
Quintin zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
meneersander zegt
Als ik zo terug denk aan het ritje wat ik ooit in een Supra heb gemaakt, dan kan ik alleen maar zeggen, DOEN!!!
audicoupe84 zegt
Als Paseo rijder ben ik meer in het kleinere model geïnteresseerd dan in een nieuwe Supra.
dotternetta zegt
@audicoupe84: Lol @ je avatar :-) Knap om, als Audi liefhebber, toe te geven dat je Toyota rijdt, omdat die gewoon rijdt.
kaasboerin zegt
@dotternetta: Omdat die ‘gewoon rijdt’ ??
dotternetta zegt
@kaasboerin: “gewoon rijdt” in de zin van: hij doet het altijd!
Jochempie zegt
@audicoupe84: Als mede-Paseo rijder ben ik ook wel geïnteresseerd in een kleiner coupémodel, als tegenhanger van de CR-Z!
gforce zegt
ónder de GT 86?? Das toch net instap sportwagen? Lijkt me meer iets van sportief model dan. Met 150pk is ie niet heel sterk, kan niet concurreren met VW Polo GTI om maar es iets te noemen, maar als je te ver omhoog gaat dan schiet je jezelf weer in de voet.
Die kan ik niet zo goed volgen, maar afgezien daarvan, een nieuwe Supra zou natuurlijk super zijn! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@gforce: Concurrentje voor de Renault Wind?
amateur zegt
@gforce: In de tekst staat de supra boven de gt86 komt.
Esprit_de_Flandre zegt
@amateur: In de tekst staat ook dat er twee modellen eventueel misschien mogelijks zouden kunnen bijkomen. Eentje erboven (Supra) en eentje er onder (MR2?)…
Renesis zegt
En ik maar denken dat de GT 86 de opvolger is van de Corolla Levin/Sprinter Trueno (AE86) i.p.v de Celica.
screamer zegt
@Renesis: precies. Maar ik ben benieuwd wat ze eronder willen positioneren dan. mss net zoiets als de oude Honda CRX? \o/ of de Renault Wind? :r
dragspert zegt
@Renesis: gran turismo overkill anyone? :p
Renesis zegt
@dragspert: Gran Turismo? Neh Initial D ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Renesis: Het draagt dan wel een deel van de naam, om marketingredenen, maar ik zie er toch meer een nieuwe Celica in dan een AE86. Daarnaast zal een auto met Celica-eigenschappen makkelijker te verkopen zijn dan één met AE86-eigenschappen.
In Japan heet ie trouwens gewoon ’86’, zonder GT dus…
mugen zegt
@Esprit_de_Flandre:
Onder de 86, dat moet dan haast fwd zijn. Nieuw platform ontwikkelen voor een volgende mr2 lijkt onwaarschijnlijk.
Samenwerking met Daihatsu om kei-platform te delen of kei+formaat zoals Suzuki wagon-R+ waarmee ze samen een low-budget, imago booster/fun to drive auto ontwikkelen(in de V.S. Scion, Europa/China Toyota, Japan Daihatsu) lijkt mij waarschijnlijker. Supra zal dan wss op een afgedankt, opgewaardeerd lexus platform(om kosten te besparen)vorm vinden…Leuk om te speculeren :-)
jordy14 zegt
Laat maar komen!!!
V-Power zegt
Ze hadden de MR2 en Celica nooit uit productie moeten nemen. Destijds gaven ze als reden dat de gemiddelde uitstoot van het merk omlaag moest. En nu ineens weer allemaal sport auto’s? Begrijp me niet verkeerd: ik vind het echt fantastisch, maar waarom de onderbreking van 6 jaar?
Esprit_de_Flandre zegt
@V-Power: Omdat ze zich wilden concentreren op modellen die een deftig pak geld binnen brengen. En dat is gelukt, ze zijn de grootste ter wereld geworden. Zonder MR, zonder Celica, zonder Supra…
kaasboerin zegt
“Personally, I love the smell of gasoline and the sound of an engine, so I hope that this type of vehicle never disappears,” .. Quote of the Year. Lekker bezig Toyota zo mag ik ’t horen!
Ram-G-maN zegt
Weer in samenwerking met Subaru?! Als ze het maar niet in hun hoofd halen een Supra van een boxermotor te voorzien! De L6 2JZ-GTE heeft namelijk een groot aandeel in de Supra Magie.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@AutomotiveDesigner: yup, en ze moeten de enoooooooorme spoiler niet vergeten! :)
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Die komt toch in zo’n Ikea-doos, die spoiler?
Ram-G-maN zegt
@Esprit_de_Flandre: :lol:
Lan_Evo zegt
@AutomotiveDesigner:
Hmm, ik denk dat je er toch wel donder op kan zeggen dat er sowieso geen 6-in-lijn in komt te liggen, dat is helaas een uitstervend ras aan het worden, volgens mij heeft alleen BMW ze nog? Denk eerder dan aan een V6 met 2 turbos a la GT-R, boxermotor in een Supra zit ik ook niet echt op te wachten.
Megakix zegt
@Lan_Evo: las ergens dat Merc terug wil naar de L6.
speedlimit zegt
@AutomotiveDesigner:
De 2jz-gte…naar mijn mening de beste/lekkerste 6-in-lijn ooit :)
Ram-G-maN zegt
@speedlimit: Naar mijn mening gaat dat eerder naar de RB26DETT Z2. 8)
easy zegt
@AutomotiveDesigner: Vergeet niet dat een boxer motor gunstig is voor de wegligging van een auto. Een 6 cilinder twin-turbo boxer (hoewel voor Supra-fans misschien “vloeken in de kerk”) zie ik wel zitten. ;)
Ram-G-maN zegt
@easy: Ik snap jouw punt. Desalniettemin kun je de zwaartepunt van een L6 verlagen d.m.v. dry sump-systeem.
ericc zegt
ze hadden niet voor niets ooit de slogan “fun to drive”. Maak dat maar weer eens waar, Toyota.
Nu ze samenwerken met BMW ‘Freude am fahren’ kunnen ze eindelijk een deftige M-motor in de Supra leggen!!!!
Nu ga ik mijn mond spoelen met javel!!!
euro95 zegt
@ericc: Fun to drive –> Freude am fahren! Lol, ik was dit al aan het typen, toen pas zag ik jouw reactie :)
speedlimit zegt
@ericc:
Er is vaak zat een 2jz-gte supra motor in een bmw 3 gelepeld…hoe bedoel je deftige m-motor???
toyotafortuner zegt
Hmm Toyota Supra: Dark Resurrection? Leuk! Ik zeg doen!
Vanquish zegt
Laat maar komen! Ergens hoop ik erop dat ze die karakteristieke achterlichten op een of andere manier weer zullen laten terugkomen.
bozewolf zegt
@Vanquish: Absoluut, die rij bolletjes aan weerszijden moeten terugkomen!
autoblogfan zegt
In januari ga ik werken voor Toyota, ik heb er geen moeite mee om deze modellen in de showroom te hebben. Laat maar komen.
TSI-tje zegt
Ze zijn goed bezig, de mannen (m/v) van Toyota Motorsport(TRD?). Maar als de nieuwe Supra qua prijs in de zelfde catogorie gaat vallen als de laatste incarnatie, zal deze direct als exoot aangemerkt moeten worden en zullen we hem, hier in Nederland, nog minder zien als een Nissan GTR.
En dát zou wel weer heul jammer zijn.
MichaelvdBroek zegt
Helaas word die toch nooit betaalbaar ben ik bang, kijk maar na de nieuwe GTR.
Freewarefreak zegt
Ja, laat maar komen! Een nieuwe Supra is Suppaaahh! :)
tuning zegt
Ik ben totaal geen fan van toyota maar de supra heb ik altijd kunnen waarderen.
Als ze het nu eens 1 keer niet verkl*ten met een nieuw model qua uiterlijk te verkrachten zoals bij de GT86 laatst, dan kunnen ze er nog aardig wat van gaan verkopen lijkt me.
G-Ammo zegt
Lekker hoor :D! Laat Toyota z’n gang maar gaan, die weten heus wel hoe het moet ;)
desoper zegt
@G-Ammo: Inderdaad, wat betreft de dieselmotoren hebben ze de juiste keuze al gemaakt.
masterstig zegt
@G-Ammo: Nou…..Ik weet het zo net nog niet, of je Toyota haar gang kunt laten gaan :D
integraturbo zegt
@G-Ammo: Idd want voor de rest is er weinig spannends bij Toyota te halen..
masterstig zegt
Supra’s waren een van de weinige leuke Toyota’s ooit, dus hopelijk nu ook weer goed, laat maar komen!
pikes83 zegt
Ik wacht de eerste test rondjes al af op de groene hel,toyota zal er wel weer een jaar of vijf over doen voor dat de supra productie rijp is. Ze zullen ook denk ik wat techniek van de lexus lfa toe passen denk ik wat op zich logisch is
Megakix zegt
Als de foto een voorbode is van de nieuwe Supra…dan wordt ik toch wel heel erg enthousiast !
KaCh1ng zegt
supra is leuk , mr als er nu ene zou uitkomen gaan toch mensen er niet naar kijken liever een A5/3serie/e-coupe
bozewolf zegt
@KaCh1ng: Waarom?
integraturbo zegt
@KaCh1ng: ja moet je nagaan wat alleen naam al doet. “Wat de boer niet kent dat eet/vreet hij niet”? Mensen zijn soms net schapen…
bozewolf zegt
Zes cylinders, 3 (+?) liter, twin-turbo en coupe mag toch geen verkeerd uitgangspunt heten :D
Ouwe Supra was geen lichtgewicht dus wat dat betreft valt er geen reputatie hoog te houden.
In-lijn zou natuurlijk het tofste zijn. Ik weet nog wel een ditje of datje van motoren af, maar ik zou niet weten waarom een V6 “beter” zou zijn. Er is het formaat, misschien dat ze bij de nieuwe GT-R daarom een V6 ipv ouwe 6-lijn gebruikt hebben, voor een compacter knorretje.
Maar met een beetje slim design moet een 6-lijn toch ook prima passen?
En was een 6-lijn niet samen met de V12 de enige 2 configuraties die een natuurlijke balans hadden? Ik weet het zeker van de V12, niet helemaal zeker van de 6-lijn.
Uiteindelijk is een Supra opvolger natuurlijk goed nieuws.
mellie zegt
Hier kan ik alleen maar van dromen laat maar komen. :)