Wacht ons dezelfde toekomst?
De reden: Singapore is vol. Er waren al zeer scherpe regels voor het aanschaffen van een auto in het schatrijke land (milieuboetes voor Tesla’s, anyone?) maar nu worden ze nog strenger. Waar het wagenpark van Singapore op dit moment nog met 0,25% per jaar mag groeien, is dat volgend jaar helemaal klaar. Er reden vorig jaar een slordige 600.000 auto’s rond in Singapore. Vanaf februari mogen er geen auto’s of motoren meer verkocht worden in het Monaco van Azië.
Misschien is het ook nog een leuke voor het rapport van de ANWB dat we eerder vandaag belichtten: een totale stop op de verkoop van auto’s. Misschien een tikkeltje radicaal, maar je moet wat als je landje vol is geraakt. Het is volgens de Singaporese regering niet mogelijk het wegennetwerk verder uit te breiden. En het wegennetwerk is best ruim bemeten, want maar liefst 12% van de oppervlakte van Singapore schijnt uit wegen te bestaan. We hebben het niet nagemeten, maar dat lijkt ons best veel.
Wil je vanaf februari een nieuwe auto, dan zal daarvoor een andere auto uit het wagenpark moeten verdwijnen. De makkelijkste manier is natuurlijk om gewoon je oude hok in te ruilen. Auto’s zijn overigens schreeuwend duur in Singapore, maar tegelijkertijd ben ik op weinig plekken op de wereld geweest waar ik meer Ferrari’s en Lamborghini’s door het verkeer zag hobbelen dan daar. Je trekt ze daar gewoon uit de muur trouwens.
Overigens heeft Singapore ook een superefficiënt OV met een fraai metrostelsel en andere OV-faciliteiten. Helaas blijkt ook daar dat het niet alle problemen oplost, ondanks veel extra investeringen.
Foto via Autojunk
lekkerlinksrijden zegt
Heel erg veel grote steden in Azië kampen met deze problemen, en de uitstoot van alles wat rijdt.
Als er geen ruimte meer is moet je wel dit soort drastische maatregelen nemen.
baklava zegt
@lekkerlinksrijden: In Jakarta worden regelmatig straten afgesloten voor even nummerborden en de week daarna voor oneven nummerborden. Zelfde geldt voor motoren, die soms niet welkom zijn in een bepaalde buurt.
dennisdd zegt
@baklava: Parijs is elke zomer wel een paar dagen of weken verdeeld op echte smog-dagen. Ene dag even en andere dag oneven.
stekel zegt
Het kan aan mij liggen maar of ik nou 1 auto in de garage heb of 25, ik kan er toch maar 1 tegelijk rijden? het zal er op de weg dus niet minder of meer druk door worden
basvspr zegt
@stekel: de garages zijn ook vol aldaar
stekel zegt
@basvspr: dan zullen ze hun woonruimte moeten beperken om meer plaats te maken voor auto’s :)
basvspr zegt
@stekel: ook dat zal lastig worden, als je voor een miljoen een appartement ter grote van 5 postzegels hebt. Nee, Singapore is echt vol. +5 miljoen mensen in een land ter grote van de stad Utrecht. Ga er eens kijken, het is fascinerend ? maar toch georganiseerd en gedisciplineerd.
lamborghinilp7504 zegt
@stekel:misschien heeft nog niet iedereen een auto..
r3fl3x zegt
Ben er nu en vind het eigenlijk wel meevallen met die drukte.
maarteno zegt
@r3fl3x: ja omdat die gasten wel slim genoeg zijn om maatregelen te nemen voordat iets echt een probleem wordt…maar hangt ook af of je de toerist uithangt of gewoon elke dag door de ochtendspits moet…die laatste bestaat ook in SG wel…
599gto zegt
@r3fl3x: http://3.bp.blogspot.com/_fap9eolzmU8/TBeTlSVsgPI/AAAAAAAAF-M/-HTGb7sxun8/s1600/trafficjam.jpg
r3fl3x zegt
@599gto: heftig, maar dat lijkt me geen Singapore
599gto zegt
@r3fl3x: klopt India :)
599gto zegt
@r3fl3x: https://www.technocracy.news/wp-content/uploads/2017/01/singapore-traffic.jpg
r3fl3x zegt
@r3fl3x: ben er maar vijf dagen, dus wie ben ik. Maar qua drukte valt het mij 100% mee. Op straat en op de weg. Ook degene die ik aan het opzoeken en hier werkt vindt het meevallen, hij heeft zelden dat de bus in de file staat.
MoeWat zegt
@r3fl3x: dat betekent dat een van hun keihard aan het liegen is. Of de overheid of jouw vriend..
r3fl3x zegt
@moewat: of de overheid heeft een andere norm voor wat nog acceptabel is. De lat lijkt hier best hoog te liggen. Veel dingen lijken hier erg goed geregeld.
Esprit_de_Flandre zegt
@moewat: Of de overheid zorgt dat de bussen efficiënt rijden. Eigen rijbanen en zo…
basvspr zegt
@r3fl3x: leuk, geniet ervan daar! Als je tijd hebt, maak voor de grap ff een jump naar Jakarta, dan zie je wat er gebeurt als een overheid geen (of te laat) maatregelen neemt
RutgerK zegt
@r3fl3x: Ligt er ook een beetje aan waar je je bevindt. Meeste toeristen zitten down town of aan de rand ervan. In Singapore zijn ze al vrij ver met de wijze waarop tol geheven wordt. Het centrum zal zo veel mogelijk vermeden worden denk ik.
https://www.wegenwiki.nl/Electronic_Road_Pricing
gtveej zegt
@r3fl3x: ik heb er twaalf weken gezeten en moesten iedere dag van uit holiday inn atrium naar tuas checkpoint ik kan je vertellen rustig was het niet stond iedere dag compleet dicht / zeer langzaam rijdend.
Dit is dan wel alweer 8 jaar geleden. Misschien dat het rustiger is geworden ?
pomoek zegt
En wat gebeurd er als je in februari je eerste, en dus enige, auto wil kopen? En je woont in Singapore? Wat gebeurd er met lease auto’s? En transport bedrijven? Die mogen ook niet meer groeien? Er zijn nogal wat vragen te stellen bij dit plan. Het doet me wat radicaal aan.
rufctr01 zegt
@pomoek: een tweedehandsje opzoeken
gregorius zegt
@pomoek: Het gaat, makkelijk gezegd, om kentekenbewijzen. Die hebben daar een einddatum (geldig voor 10 jaar).
De hoeveelheid die er uitgegeven worden, wordt door de staat gereguleerd.
Als er 600000 auto’s zijn, kan je dus ook zeggen dat er komend jaar dus ongeveer 10% kentekenbewijzen vrij komen. 60000 stuks. Vorig jaar was dat 60000 + 1500 stuks. Je kan dus ook schrijven: door nieuwe regels zal het aantal te verloten kentekenbewijzen ongeveer 2.5% minder zijn vergeleken met vorig jaar. Dan valt t dus nog wel mee.
Wat je er ook bij kan schrijven: rond 2013 was er een piek in kosten voor die kentekenbewijzen. Bijna 100k SGD, ongveer 60k in EUR voor zo’n ding.
Een week geleden ging eenzelfde bewijs (2x per maand zo’n veiling) voor 50k SGD. Da’s 250 eur per maand. Leuk is het niet, maar t valt allemaal dus wel mee.
MoeWat zegt
@pomoek: het nieuwe Cuba in wording..
ff40 zegt
Ja he ? Je had het zo zelf kunnen verzinnen
pomoek zegt
@ff40:
https://f5faee51f1fb65d2.ketto.co.uk/CB53C785-46C2-4449-B2FE-DBCE5E471A4A/image/a145056db05c4f7ea3124de0a954468d.gif
sander_dewit zegt
Ik woon in Singapore en het valt best mee met de drukte! Maar dat komt ook omdat er maar 600k auto’s rijden in een stad van 5.5miljoen. Ook zijn de auto’s schrikbarend duur. Een bmw320 kost zo’n 110.000 euro en dan moet je nog een certificaat (coe) kopen om deze 10 jaar te mogen rijden: 32.000euro ! Na die 10 jaar mag weer zo’n certificaat kopen. De prijs van een coe wordt dmv een veiling vastgesteld. Daarmee controleert dus de overheid het aantal
Auto’s op de weg. In de komende jaren zal de prijs van zo’n coe dus fors duurder worden aangezien er geen meer bij komen.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat dit ons voorland is…..
baklava zegt
Kom regelmatig in Singapore, maar zo druk is het daar nou ook weer niet. Zeker niet vergeleken met andere steden in Azië. Daarnaast moet je een licentie kopen om überhaupt auto te mogen bezitten, wat al niet betaalbaar is voor de gewone burger daar. Alleen rijke mensen kunnen een auto veroorloven daar.
tarquesh zegt
Een goede maatregel.
En ik zal er nooit willen wonen, want ik wil een beetje willen rijden en niet wonen waar veel betaald moet worden aan de overheid.
Ik wil in een bosrijke omgeving wonen waar een mooi circuit in de buurt ligd.