Het is dat de Spaanse autobouwer al jaren aan het het VAG-geldinfuus ligt, anders hadden we Saab-perikelen gehad voor het verlieslijdende merk. CEO James Muir gaf het merk onlangs nog een laatste kans, maar het schijnt dat ze weer op de weg naar boven zijn. Dus gooien ze er nog maar een miljardje tegenaan.
2010 was een regelrecht rampenjaar voor Seat. Met een verlies van 311 miljoen euro waren ze het kneusje van de Volkswagen Groep en een nieuw model uitbrengen hadden ze ook al een jaartje of 31 niet gedaan. Desondanks is het verlies van dit jaar een stuk minder groot: dat zal uitkomen op ongeveer 100 miljoen euro, met dieprode inkt geschreven, dat wel. Volgend jaar moet het anders en worden er daadwerkelijk weer nieuwe modellen in de markt gezet.
Ten eerste komt een Seat-versie van de VW up!: de Seat Mii. Ook wordt er gewerkt aan een Audi Q3-kloon: de Seat IBX. Een geheel ‘eigen’ sedan zal ook zijn opwachting maken. Ooit. Wanneer is alleen nog onbekend.
En dus gaat er één miljard euro naar het merk om de uitbreidingsplannen te bekostigen en zullen ze wederom opzoek gaan naar nieuw personeel (1.000 man) om het te kunnen bolwerken. En dat terwijl er in 2009 nog 300 werknemers de laan uit werden gestuurd. Maar aangezien Seat ook de Q3 voor Audi gaat bouwen is alle hulp welkom bij de fabriek in Martorell.
In 2013 moet het gedaan zijn met al dat verliesgevende gedoe en willen ze break even draaien. Vervolgens moeten ze in 2018 maar liefst 800.000 auto’s van de band laten rollen. Een ‘nondeju, dat is veel’ is hier wel op zijn plaats, de productie lag vorig jaar namelijk op slechts 340.000 auto’s.
ramshoek zegt
Hoeveel laatste kansen kan een merk krijgen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ramshoek: Ehmmm, kijk eens naar Saab? ;)
Hier zie je ook het verschil: Saab loopt te pielen over miljoentjes. Huilie huilie bij pappie VW en hop, 1 miljard…
Breinstein zegt
Waar Seat echt behoefte aan heeft is een nieuwe Leon. De huidige loopt op zijn laatste beentjes en zo’n model moet samen met de Ibiza als cashcow dienen voor het merk.
Waarschijnlijk wachten ze op de nieuwe A3 zodat ze leentjebuur kunnen spelen qua techniek, en dan snel een 3/5 deurs en een station introduceren!
mashell zegt
@Breinstein: yep, ze hebben behoefte aan een nieuwe Leon. Maar de Golf V facelift Golf 6 noemen heeft vertraging voor de nieuwe A3 en afgeleiden betekent. Ik vermoed dat eerst de A3 even het alleenrecht mag hebben, dan de Golf 7, daarna de Octavia (concept hebben we immers al gezien) en er pas daarna een nieuwe Leon komt.
KaCh1ng zegt
@mashell: idd audi krijgt altijd als eerste de nieuwste techniek logisch ook :)
baasbas zegt
Welke Seats verkopen op dit moment wél goed? De ecomotives… Is dat sprankelend, spannend of anderszins spraakmakend? Nee. Voor Nederlanders ligt nog altijd de nadruk op prijs. Is het erg dat de Exeo een uitgekauwde Audi A4 is? Nee. Waarom wordt hij niet/nauwelijks verkocht? => Er is geen goedkope bijtellingsvariant.
Maarja, dat is alleen de Nederlandse markt en die is niet echt leidend voor Seat. Balen voor de Nederlandse dealers…
KaCh1ng zegt
@baasbas: is bijtelling zo belangrijk in nederland? in belgie wordt hij niet verkocht omdat het niet intressant is, een VW passat oogt veel luxer, en als je echt goedkoop wil koop je een octavia , seat valt overal tussen en daar is geen markt voor
baasbas zegt
@KaCh1ng: Ja echt. Prijs is hier nummer 1. Let maar op, per 1 juli 2012 wordt die bijtelling(belasting)-regel aangescherpt. Mijn glazen bol zegt: mei en juni 2012 worden record maanden qua verkoop van auto’s uit die zuinige categorie…
euro95 zegt
Seat on the go! Ze hebben het verdiend.
dpiedro zegt
Je kan wel 800 000 auto’s willen produceren, maar je moet ook mensen vinden die de auto’s willen kopen! Dat lijkt me een pak moeilijker!
masterstig zegt
@dpiedro: Ja precies!, eerst maar even kijken over er wel klanten zijn :D.
Megakix zegt
Tsjonge…ambitieus kan je ook alleen zijn als je GELD hebt… ;-)
Seat vind ik een erg leuk en goed automerk; Ibiza en Leon moeten alleen wat feller worden, qua design vooral de jeugd blijven aanspreken…en zéker niet met een Exeo komen.
KaCh1ng zegt
@Megakix: jeugd kickt op VW al :)
mout zegt
De Mii en de IBX gaan vast wel een paar keer verkocht worden. De Alhambra is ook niet fout. Maar als het merk Seat niet zou bestaan, zouden vrijwel al die klanten gewoon bij VW terecht zijn gekomen.
De Seat range voegt vrijwel niks toe aan het VAG aanbod.
HZW zegt
Waar is dat lekkere Seat dames filmpje.
ricardo zegt
@HZW: Hiero.
girls_VS_cars zegt
@ricardo: Rawrr.. kwijl.. daar wil je toch gewoon tussen zwemmen? :lol:
Maarre, even bij de les. Ik vind Seat wel een leuk merk en van mij mag het dus ook blijven. Ze moeten inderdaad wel met nieuwe modellen komen. Leuk dat pappa VAG er even een miljardje tegen aan smijt.
Benjamin1 zegt
Voor 1 miljard had ik alfa gekocht eerlijk gezegd. En dan van Seat alleen Shakira overnemen. Waka Waka!
KaCh1ng zegt
ik vind het jammer dat ze ff 1 miljard krijgen , gewoon langzaam sterven :s seat heeft slechtste naam van heel VAG
Darahan zegt
SEAT zou eigenlijk voor VW moeten doen wat Scion in de VS voor Toyota doet. Gewoon frisse en afwijkende modellen bouwen, dan komen ze er wel..
gerard1710 zegt
@Darahan: Wanka Wanka…
KaCh1ng zegt
@Darahan: dan zou seat de scirocco moeten uitbrenge :)
sebastos zegt
Ik begrijp de strategie van Seat door VW Groep niet. Ze sjansen open en bloot met Fiat vanwege Alfa, maar zelf een poging maken om van Seat echt iets serieus te maken doen ze niet behalve er wat geld tegenaan smijten. Het merk zit inderdaad tussen de broertjes in, het is te saai voor sportieve rijders en te sportief voor gezinnen. Verder lijkt er elk jaar wel een nieuwe ibiza getoverd te worden (het is niet zo, maar ik hoor het vaak dat men zegt “weer een nieuwe ibiza?”) en zijn de modellen onsamenhangend, niet sexy en saai. Het is het allemaal net niet.
Koop dan ontwerpers bij Alfa weg en maak van Seat wat Alfa eigenlijk hoort te zijn. De ruimte is er (Alfa stelt niks meer voor) en voordat Alfa terug is uit de VS, kan de plek van Alfa al lang overgenomen zijn door Seat.
alfamannetje zegt
Sebastos, je stelt Alfa gelijk met Seat . Er ontbreekt m.i. dan een schakel vanuit het verleden bij je.
sebastos zegt
@alfamannetje: Nee hoor, ben een jarenlange Alfa rijder geweest en vind het verschrikkelijk wat Fiat met Alfa momenteel uitspookt. Fiat Punto’s in een Alfa jasje, zijn geen Alfa’s.
Wat ik alleen maar aangeef is dat VW al tijden aast op Alfa Romeo terwijl ze een merk hebben wat makkelijk de weg van Alfa op zou kunnen gaan.
Alfa laat een leegte achter, daar kan Seat makkelijk in springen. En het verleden, is het verleden.
norge zegt
Hoeveel miljard moeten ze er tegenaan gooien om een Seat door te kunnen laten gaan voor een Alfa?Denk niet dat 1 genoeg is.
heidekonijn zegt
@norge: Dat zal er vanaf hangen wie de bezieler is van het project. We weten waar Apple zou staan zonder Steve Jobs. Een miljard is geen garantie maar een mooi begin.
Of zoals hier in de wall street journal http://blogs.wsj.com/source/2011/10/07/alfa-romeo-remains-on-an-uncertain-road/ te lezen staat over Alfa : ‘ A London analyst figures it could be worth a much more modest €800 million.’ Hadden ze Alfa gekocht, zouden ze nog maar 200 mln over hebben, zonder fabrieken in Italia en met overschot capaciteit in Spanje. En nog steeds zonder bezieler.
Overigens weer een ontsnappingsroute voor Alfa die geblokkeerd wordt…
F1Tim zegt
Bij Seat mogen ze van geluk spreken dat VAG een hand boven het hoofd houdt…
masterstig zegt
@F1Tim: Zeker! Ik ben benieuwt hoelang dat nog gaat duren…
Jochempie zegt
… Iemand een high res?
tvrspeedsix zegt
@Jochempie: Hopefully…
dutchcourage86 zegt
Seat heeft fijne auto’s alleen ik heb bij verschillende Seat garages al meegemaakt dat ze je naaien waar je bij staat. Een Leon met spiegel gladde banden als ruil auto en bij elke beurt slopen ze meer dan dat ze maken. Remmen verkeerd erop gezet. Ik denk dat het probleem daar ligt.