De succesvolle en innovatieve auto website Zomoto zet haar groei in een hogere versnelling. Zomoto heeft recent de url auto.nl overgenomen en lanceert vandaag een nieuwe portal met de beste links naar autoinformatie. Door een participatie in autoblog.nl start Zomoto een strategische samenwerking met de eerste en grootste Nederlandse nieuwssite over auto’s. Daarnaast gaat Zomoto de verkoop van advertising verzorgen voor de websites autojunk.nl en ABHD.nl en het weblog Carwoman.nl. Door de expansieve groei transformeert Zomoto tot een online automotive netwerk met een maandelijks bereik van bijna twee miljoen bezoekers. En versterkt Zomoto haar positie op de advertentiemarkt.
Zoeken naar occasions integreren met autonieuws
Zomoto directeur Marque Joosten: “Zomoto heeft sinds een halfjaar een geheel vernieuwde website. Naast een groter aanbod van occasions kunnen bezoekers nu ook middels reviews en ratings de ervaringen en meningen van andere autobezitters ontdekken. Zomoto heeft momenteel 300.000 bezoekers per maand en verwacht in december 500.000 bezoekers te realiseren. De gratis Zomotex® waardebepaling, voor de inschatting van de huidige dagwaarde van een auto, is inmiddels al meer dan één miljoen keer gebruikt. Het model is hierdoor uitgegroeid tot een van de meest gebruikte waardebepalingen in Nederland. Door de overname van auto.nl en de samenwerking met autoblog.nl gaat Zomoto het online zoeken naar occasions integreren met het laatste autonieuws. Bovendien wil Zomoto informatie over auto’s voor zowel mannen als vrouwen toegankelijk maken en de consument optimaal helpen bij de zoektocht naar een (nieuwe) auto.”
Totaaloplossingen voor adverteerders
Als oprichter van Autoblog is Vincent van Twillert erg enthousiast over de intensieve samenwerking. “Zomoto heeft een minderheidsbelang genomen in Autoblog en hierdoor ook een belang in Vlamfilm, een productiebedrijf voor autogerelateerde video’s. In een later stadium kan het belang van Zomoto nog worden uitgebreid. Dankzij de samenwerking met Zomoto kunnen we onze bezoekers nog beter bedienen. Voor actueel en leuk autonieuws kon men al op autoblog.nl terecht. Autoblog.nl gaat nu ook veel meer praktische informatie over auto’s bieden. Bovendien zullen we samen met Zomoto adverteerders nieuwe, creatieve oplossingen bieden en methodes ontwikkelen om advertising te integreren in video’s.”
Nieuwe portal auto.nl
In Nederland wordt via Google maandelijks bijna 17 miljoen keer het woord ‘auto’ gezocht. De portal auto.nl biedt daardoor een enorm zoekvolume. Dinsdag 30 september gaat de nieuwe portal live. Zomoto wil bezoekers met de portal een oplossing bieden om op internet sneller betere informatie over auto’s te vinden. Bezoekers kunnen met een ranking zelf aangeven welke autolinks zij het beste vinden. Op auto.nl zijn links opgenomen naar websites met informatie over tweedehands auto’s, automerken, nieuwe automodellen, financieringen, verzekeringen, onderhoud, onderdelen, accessoires en het laatste autonieuws.
Grootste aanbod van occasions
Zomoto presenteert het grootste en meest actuele aanbod van occasions. Zomoto doorzoekt zes bekende en grote autosites. De resultaten worden gecombineerd in een inzichtelijk totaaloverzicht. Deze week resulteert dat in een aanbod van ruim 425.000 occasions. Grijs is met ruim 32% veruit de meest voorkomende kleur; gevolgd door blauw (22%) en zwart (19%). De top-5 van merken: Renault (9,36%), Opel (9,16%), Volkswagen (9,15%), Peugeot (6,9%) en Ford (6,29%). Bij ruim 70% betreft het een benzineauto, gevolgd door diesel met ruim 28% en Lpg slechts bijna 1%. Bij eenderde van de occasions varieert de gevraagde verkoopprijs tussen 10.000 en 20.000 euro. De gemiddelde leeftijd van een aangeboden occasion bedraagt zes jaar.
Onafhankelijk en transparant
Het automotive internetbedrijf Zomoto is volledig onafhankelijk en niet gebonden aan een uitgeverij of dealerorganisatie. Zomoto stelt de consument centraal en ondersteunt de zoektocht naar een andere auto met een gebruiksvriendelijke en uiterst transparante website. Met de Zomotex® waardebepaling kan gratis de waarde van een auto bekeken worden. De Zomotex® is een in eigen beheer ontwikkeld mathematisch model. Onder de noemer ‘ontdek de beste auto deal’ kan middels slimme zoekopties de juiste auto gezocht worden. Naast een inschatting van de maandelijkse kosten wordt daarbij uitgebreide modelinformatie, met milieu- en veiligheidsscore, in beeld gebracht. Via Zomoto kunnen auto’s gratis te koop worden aangeboden. Zomoto werd in april genomineerd voor de Usability Award 2008, een prijs voor de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. Zomoto is een initiatief van Marque Joosten en Marijn Pijnenborg. Zij waren eerder als directie zes jaar lang verantwoordelijk voor huizensite Funda.
Portfolio autoblog.nl
Autoblog.nl is het eerste en grootste Nederlandse weblog over auto’s. De website bestaat sinds 2004 en is met ruim tien miljoen pageviews en gemiddeld 800.000 unieke bezoekers per maand een autoriteit op internet. De site kenmerkt zich door actualiteit en een subjectieve schrijfstijl. Tot de portfolio van autoblog.nl behoren ook de websites autojunk.nl en ABHD.nl en het weblog Carwoman.nl. Op autojunk.nl kunnen bezoekers zelf filmpjes en foto’s van auto’s uploaden. ABHD is het hi-res televisiekanaal van autoblog.nl, voor het bekijken van de beste autovideo’s in hoge kwaliteit. Carwoman.nl is het weblog van Viola Robbemondt, die op eigenzinnige wijze dagelijks haar kritische en brutale kijk geeft op de autowereld en de autojournalistiek. Het weblog voorziet lezeressen en lezers ook van tips en autonieuws.