Een compacte evergreen voor iedereen. De Opel Corsa in een notendop.
Kleintjes worden groot. Aanvankelijk was de Opel Olympia de kleinste Opel die de Duitsers bouwden. Beetje bij beetje groeide dat model. Totdat het uitgroeide tot de Rekord. Daardoor was er ruimte voor de Opel Kadett. Ook de Kadett groeide per model beetje bij beetje, waardoor Opel weer ruimte zag voor een model onder de Kadett.
Opel Corsa A
Op de salon van Genève in 1982 kregen we een voorproefje in de vorm van de Opel Corsa Spider concept. Een tweezits cabriolet met slechts plaats voor één persoon. De voorzijde en achterkant komen bekend voor: die zagen we immers terug op de productieversie van de Opel Corsa, die werd geïntroduceerd op de Salon van Parijs, eveneens in 1982.
De kleine compacte voorwielaangedreven auto kwam in 1982 in Nederland op de markt. De in Spanje (Zarragozza) gebouwde Corsa A (fabriekscode is eigenlijk ‘S83’) kwam er aanvankelijk als tweedeurs hatchback en tweedeurs sedan. Later voegde Opel daar een vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan aan toe. De sedanmodellen kregen de toevoeging TR, de meest sportieve variant heette SR. De eerste generatie Corsa werd in 1985 gefacelift en nogmaals in 1990. In 1990 kwam voor het eerst ook een GSi, met 101 pk.
Opel Corsa B
De tweede generatie Corsa, die in 1993 arriveerde, was veel frivoler gestileerd. De Corsa B (fabriekscode ‘S93’) was volgens de heersende jaren ’90-mode veel ronder. De neus, de zijkant, de achterlichten: alles was ronder en speelser. Over die achterlichten: er was een driedeurs en een vijfdeurs. De vijfdeurs had smalle achterlichten een derde zijruitje, terwijl de driedeurs iets grotere achterlichten had en een dikke C-stijl.
De meeste Corsa’s konden besteld worden met dezelfde motor en uitrustingsniveau’s. De sportievere varianten waren echter voorbehouden aan de driedeurs modellen. De leukste waren de 1.4 16v Sport en de 1.6 16v GSI. De Sport had een 90 pk sterke zestienklepper terwijl de GSI zelfs 106 pk leverde. De GSI haalde de 100 km/u in 9,5 seconden en kon een topsnelheid halen van 195 km/u. De GSi was niet alleen sneller dan de Corsa Sport, maar zag er ook aanzienlijk dikker uit. De Corsa B werd in 1997 heel mild gefacelift.
Opel Corsa C
In 2000 verscheen er eindelijk een nieuw model. Het werd ook hoog tijd, want de Corsa A én de Corsa B stonden op hetzelfde GM2300-platform. De nieuwe Corsa C (fabriekscode ‘X01’) leek relatief veel op het oude model, maar had een compleet nieuw platform, koetswerk en interieur. De vrolijke snoet bleef enigszins behouden, maar aan de achterzijde zag je aan de hooggeplaatste achterlichten dat het een nieuw model was.
Wederom was de GSI de leukste versie, de 1.8 zestienklepper leverde 125 pk. Qua uiterlijk en sportieve rijeigenschappen viel het echter tegen. Het was vooral een heel vlotte Corsa, niet zozeer een echt sportief model. Een Clio RS was ruiger en een Seat Ibiza 20VT Sport aanzienlijk sneller. De Corsa GSi was goedkoper, dat dan weer wel. Er werd weliswaar gekeken naar een OPC-versie, maar deze zou uiteindelijk niet het levenslicht zien. In 2003 werd het model gefacelift. De heldere koplampen, nieuwe voorbumper en donkere achterlichten zijn de duidelijkste visuele kenmerken.
Opel Corsa D
Voor 2006 stond er een compleet nieuwe Corsa op stapel. De Opel Corsa D (fabriekscode S07) stond het SCCS-platform. Dat onderstel komt nog uit de tijd dat GM en Fiat met elkaar samenwerkten. Het compacte platform werd door de Italianen gebruikt voor de Fiat Grande Punto. Dat is ook de reden waarom de Corsa leverbaar was met Fiat-dieselmotoren. Wederom was er een duidelijk verschil tussen een sportievere driedeurs en een sobere vijfdeurs hatchback.
De instapmotor was een 1.0 12v met 60 pk. De 1.2 16v met 80 pk en 1.4 16v (90 pk) stonden daarboven. De snelste was met afstand de GSi, die voorzien is van een 1.6 turbo, goed voor maar liefst 192 pk. Deze versie sprint naar de 100 km/u in 7,2 seconden en haalt een topsnelheid van 225 km/u. Qua uiterlijk is de OPC herkenbare aan de dikke bumpers, grote wielen en de centrale uitlaat. Voor wie de 1.4 te traag is, maar de OPC te veel van het goede, kwam er in 2008 een GSi met 150 pk. Voor wie de OPC juist te braaf vond was er goed nieuws na de facelift van de Corsa: de Corsa OPC Nürburgring Edition was een extra snelle, ruige en heftige versie, compleet met Remus-uitlaat en Drexler-sperdifferentieel.
Opel Corsa E
De Opel Corsa die in 2014 verscheen was weliswaar nieuw, maar ook weer niet compleet nieuw. De auto wordt aangeduid als Corsa E (X15), maar is in feite een grondige doorontwikkeling. Fabrikanten doen dit wel vaker. Op deze manier kan er bespaard worden op een compleet nieuw platform. Gelukkig keerde de Opel Corsa OPC terug. De Nürburgring Edition leefde voort als ‘Performance Package’.
Opel Corsa F
In 2019 kwam er wel een compleet nieuwe Opel Corsa. Waar de vorige nog was gebouwd op Fiat-architectuur, is de Corsa F gebouwd op het CMP-platfrom van PSA. De reden is logisch, in de tussentijd werd Opel overgenomen door PSA. De auto komt technisch gezien behoorlijk nauw overeen met de Peugeot 208. Echter, het koetswerk en het interieur zijn compleet anders. Net zoals bij een Volkswagen Polo en Seat Ibiza, bijvoorbeeld. De Opel Corsa F is de eerste Corsa die met benzine-, diesel- en elektromotor leverbaar is. Die laatste versie gaat als Corsa-E door het leven.
Artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Opel Corsa.