Reden voor feest bij de meer nostalgisch ingestelde autoliefhebbers. Met een iets aangepaste wet kunnen ‘we’ weer door met het verzamelen van oude rommel! Oldtimers en youngtimers worden weer belastingvrij.
De autoliefhebber en de overheid gaan vrij slecht door een deur. Daar hielp het afschaffen van de oldtimer-regeling niet echt bij. Alle auto’s gebouwd (en later alle auto’s op kenteken gezet) na 31 december 1986 zouden nooit meer belasting-vrij van hun oude dag kunnen genieten. Erg jammer en op het eerste oog een nutteloze ‘aanscherping’ van een vroeger leuke wet. Auto’s van 25 jaar en ouder heb je er graag ‘bij’. Het rijden in oldtimers en youngtimers kost altijd meer tijd, liefde en/of onderhoud. Bovendien gaat het om een zeer klein deel van het Nederlands wagenpark.
Natuurlijk krijgen we niet de makkelijke ouderwetse regel (alles 25+ is OK) terug. De politiek heeft ook gehoord dat auto’s na 1990 gebouwd wel heel veel beter in elkaar zitten dan het pre-1980 blik. Daarom willen ze op den duur alleen auto’s ouder dan 30 jaar belastingvoordeel gunnen.
Geleidelijk zullen we aan de nieuwe regeling wennen. Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling. 1988-ers moeten 27 jaar wachten, 1989-ers 28 jaar, enzovoort. Deze overgangsregeling geldt voor de auto’s met eerste ingebruikname tot en met 1990.
Dus:
In gebruik name tot en met 1986 blijft na 25 jaar volledig belastingvrij
- een 87-er wordt na 26 jaar belastingvrij
- een 88-er wordt na 27 jaar belastingvrij
- een 89-er wordt na 28 jaar belastingvrij
- een 90-er wordt na 29 jaar belastingvrij
- na 1990 belastingvrijstelling vanaf 30 jaar
Een BMW E34 M5 uit 1990 moet dus 30 jaar wachten. In 2020 wordt deze belastingvrij maar alleen als deze niet op gas rijdt. Voor auto’s op LPG en diesel in gebruik genomen vanaf 1987 geldt voortaan een toeslag. Deze toeslag is het ‘extra’ bedrag dat deze auto’s nu ook betalen aan wegenbelasting. Officieel vervallen dus de wegenbelasting en provinciale opcenten maar niet de ‘brandstof-boete’. Met een G3 gasinstallatie in je BMW E34 M5 (wie doet dat nou?!) betaal je vanaf 2020; €492,- in plaats van ruim €1600,- per jaar, zonder gasinstallatie is deze gewoon belastingvrij.
Even slikken dus maar we kunnen kunnen door met het verzamelen van onze geliefde benzine-gestookte youngtimers. Oldtimer tegen de tijd dat ze belastingvrij zijn. Een poos geduld en dan kostenloos de hele loods op kenteken hebben. Alleen niet te veel rijden want benzine zal tegen 2020 wel onbetaalbaar zijn.
Met dank aan iedereen voor de tips!
rrvliet zegt
Geweldig! De e30 3 serie en de e34 5 vind ik zo mooi, leuk om te weten dat ik die auto’s, tegen de tijd dat ik er het geld voor heb, belastingvrij kan rijden! ;)
Alwood zegt
@rrvliet: en tegen die tijd zal je er inderdaad een flinke zak geld voor nodig hebben denk ik ;)
Met 30 jaar worden de aantallen overgebleven natuurlijk alleen maar kleiner. Met een beetje geluk verbeterd dan wel de staat van onderhoud…
E34M5Touring zegt
@Alwood: Een 93er E34 M5 Touring helaas nog langer :( . Maar ja patience is a virtue zullen we maar zeggen.
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
ja inderdaad 1993 duurt nog lang, iemand die ik ken heeft een 850csi uit 93, gaat nog een tijdje duren. maar het is mooier dat ie over 13 jaar belastingvrij wordt dan nooit
E34M5Touring zegt
@undifined1: Ahh ik heb alle tijd, ik doe deze nooit meer weg. Volgende week gaat ie weer op vertroetelcursus bij Ekris. 850Csi is nog een droom voor me, er staat een Alpina 850ci in Duitsland, helaas vraagt ie er serieus geld voor. Wel een beauty!!
undifined1 zegt
@E34M5Touring: op mobile.de? ik zie hem niet, wel 2 850ci’s waar men alpina wielen op heeft gezet en alpina owrden genoemd. ik zou liever een 850csi hebben dan een alpina b12 5.0 e31, met de 850csi heb je meer vermogen, meer koppel en ze zijn volgens mij niet veel duurder. met een b12 5.7 heb je wel meer vermogen dan met de csi, maar daar betaal je dan ook heel veel voor.
mijn droomauto is een tobagoblaue 850csi met tobagoblau colorline
E34M5Touring zegt
@undifined1: Hij staat er inderdaad niet meer op. het was een Echte, helemaal alpina. Had 96000 gelopen, een zwarte. Echt een plaatje. Die blauwe kleur is inderdaad erg sjiek.
rrvliet zegt
@Alwood: Een hele mooie 525i M of AC Schnitzer uitgevoerd wordt ik ook al blij van. Zal niet heel veel goedkoper zijn dan ’n echte M maar ik wil een haalbare droom hebben. :)
lincoln zegt
echt helemaal geweldig ..
zij het niet dat de NL regering nog minder betrouwbaar is dan het Oegandese stamhoofd ..
spelregels veranderen tijdens het spel is jammer genoeg de eeuwige onstabiele factor in het geheel ..
maarja .. dat weet je van te voren als je in een apenland woont ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Waarom, waarom toch denk ik zo vaak hetzelfde als jij, 2 kabinetten verder en er gaat een Groen Linkser of SGP’er de barricades op en we zijn weer terug bij affffffff.
sanderbmwfan zegt
heerlijk gedaan.. als ik dan 18 ben weet ik dat ik geweldige auto’s gwn belastingvrij kan rijden..
midasracer zegt
Daar ben ik heel erg blij mee. Ik sleutel meer dan ik rijd en die paar honderd euro per jaar kan ik goed gebruiken. Die van mij is van 89, dus nog een paar jaar geduld. Dit maakt ook een eind aan de aburde prijzen van 86er klassiekers.
lincoln zegt
@midasracer:
nope ..
dit maakt hooguit een beetje een eind aan het importeren van slopers ..
en het omkatten van dat schroot ..
je wilt niet weten hoeveel bagger er de grens overkomt ..
de export naar Afrika en Afganistan zijn daar absolute pareltjes bij ..
dennisr zegt
ah! goeie regels! hopen dat ze zo blijven en dan kan ik er mee leven, is toch geweldig om te weten dat een GT500 uit 2011 in 2062 gewoon belasting vrij is! :D ik kan op oudere leeftijd die dingen dus belasting vrij rijden :lol: is toch wel leuk.. maar daar heb ik nog niks aan, maar toch wel goed dat ze dit zo geregeld hebben, daar valt mee te leven :D
norge zegt
@dennisr: Wel geld voor een GT 500 maar geen belasting kunnen betalen voor die bak?
dennisr zegt
@norge: het meeste wat je betaald is belasting.. dus dan is ‘die bak’ behoorlijk wat goedkoper :D
undifined1 zegt
@dennisr: scheelt dat ie in 2031 al belastingvrij wordt
dennisr zegt
@undifined1: een auto uit 2011 in 2031 belasting vrij ? dat denk ik niet, hoe kom je daar op ? :o
undifined1 zegt
@dennisr: sorry 2041
dennisr zegt
@undifined1: owja, las het verkeerd, na 1990 loopt het dus niet meer op, daarna is het standaard 30 jaar.. nog beter :)
Tommy2 zegt
Vernaggel je de hele auto mee zo’n ingebouwde gasinstallatie. Helemaal als het om zoiets als een M5 gaat.
alcantara zegt
Koop liever een hedendaagse Einzer dan een 3 jaar oude dweilbak.
alcantara zegt
@alcantara: 3=30
Klassiekerrally zegt
@alcantara: Niemand die je tegenhoudt :)
72bug zegt
@alcantara:
Dan rijd je tenslotte eens wat anders als de rest…
desjonnies zegt
@alcantara:
zal ik BMW lease voor je bellen?
alcantara zegt
@desjonnies: Nee ik koop hem liever zelf.
floryn zegt
Wat een slap cadeau. Bloedje ingewikkeld en je rijdt de auto dan niet belastingvrij, maar je betaalt één belasting minder. Misschien rijden er stiekem toch best veel youngtimers en oldtimers rond, waardoor de overheid nog even lekker wil vangen.
tstile zegt
@floryn: ‘lekker aan wil vangen’ valt wel mee. Gaat er meer om dat mensen niet eeuwig in oude diesels blijven rijden. Al zal het op deze manier nog heeeel lang duren eer het overschot aan oude MB’s voor ’86 uit het straatbeeld zal verdwijnen.
Klassiekerrally zegt
Ben blij met deze regeling, al is ons klassiekertje al bijna 44 jaar oud. Ook de clausule m.b.t. gas/diesel vind ik logisch. Ben bijna verbaasd over de logica. Zozeer, dat ik me nog even in de arm knijp om te zien of ik wel wakker ben…
tstile zegt
@Klassiekerrally: de clausule gas wel, dat is niet orgineel. Maar voor diesel zou een aparte regeling moeten komen. Bijv. een 60 dagen kaart.
undifined1 zegt
@tstile:
inderdaad, gas wordt later ingebouwd maar diesel is origineel, er zijn ook heel veel mensen die diesel rijden omdat ze dat moooi vinden, kijk maar eens naar al die oude dfenders, allemaal liefhebbers
Stender zegt
Wat een gezeik zeg over die diesel en gaspremie. Echt onzin.
jack_abarth zegt
@Stender:
Net niet, dankzij deze 2 groepen zijn de regels najuist aangepast.
Iedereen ging nu als dagelijks vervoer een oude diesel rijden zodat ze EN goedkoop kunnen tanken EN geen MRB hoeven te betalen.
Win-win voor de particulier, maar niet voor de BD. Dus vandaar de nieuwe regeling.
audicoupe84 zegt
Er zijn drie soorten autorijders, de een wil alleen nieuw rijden. Die hebben geen emotie bij het zien van een oud meesterwerk. Er zijn ook mensen die alleen naar het belasting vrije voordeel kijken, je kunt immers voor weinig geld een grotere auto rijden. Er zijn liefhebbers die verliefd zijn op een bepaald model, en dat nog steeds de mooiste auto ooit gemaakt vinden. Door de laatste groep zie je nog steeds Alfa Juniors, Porsche 924, de DS”snoek” in het straatbeeld. Door de oldtimer regeling kun je immers uiteindelijk je droomauto rijden.
jack_abarth zegt
@audicoupe84:
Je vergeet de vergeet de 4e, waaronder ik zelf hoor.
Wil sowieso een nieuwe wagen rijden voor dagelijks vervoer, en oldtimer voor de fun/emotie erbij.
heidekonijn zegt
@jack_abarth: idem. Denk trouwens dat derde en vierde categorie vaak hetzelfde zijn, want goedkoopdagelijks rijden met een klassieker van enige waarde en relevantie lijkt me niet echt mogelijk. Oude autos hebben onderhoud nodig. En ja, dat is ook zo bij Mercedes en Rolls.
desjonnies zegt
@audicoupe84:
5e categorie :
ik heb ze alleen maar voor de HEB.
Miss Daisy staat al 12 jaar stof te vangen en is een poezen slaapplaats in de verwarmde garage, de andere laat ik op zijn oude orginele Italiaanse kenteken met het kleine nummerplaatje voor en ROMA op het kenteken.
Daar heb ik ooit 800 meter mee gereden, maar ik heb hem en iemand anders niet.
Alleen de WRX STi R type gaat op NL kenteken.
lincoln zegt
@audicoupe84:
hier nog 1 van de 5de categorie ..
ordinaire hebzucht ..
dat is de categorie die allang en breed weet dat “nieuw” rijden veel goedkoper en prettiger is ..
maar uit een soort van dwangneurose iets ouds MOETEN hebben ..
al branden al mijn ouwe barrels nu ter plekke af ..
koop ik morgen direct nieuwe ouwe troep ..
is gelukkig een vrij zeldzame categorie ..
euro95 zegt
Leuk! Ik verheug me op de tijd dat er een oldtimer porsche 911 gaat komen :) En hopelijk ook een garage tegen die tijd :D Ik ga me rijk dromen!
bsxc2 zegt
Om auto’s van 30 jaar oud schroot te noemen vind ik belachelijk, als er gewoon goed onderhoud aan is geweest dan zijn ze zelfs nog beter als de hedendaagse auto’s. Neem als voorbeeld de Mercedes w126, prachtige wagen en heeft niet zoveel onderhoud nodig, mits als hij niet onderhouden is want dan loopt het in de duizende euro’s.
dennisr zegt
LOL, wanneer werd de eerst Veyron gebouwd ? een belasting vrije Veyron :lol:
tstile zegt
@dennisr: Nu nog een verzerking proberen te scoren:)
Citrofiel zegt
De echte centenkakkers blijven dus <1986 auto's rijden, die dieseltjes blijven belastingvrij. De scheve prijsverdeling zal voor diesels en lpg-auto's dus ook blijven… Maar op zich goed dat de regeling is voortgezet, voor het 'cultureel erfgoed' van de eighties en nineties. :D Die grens mocht van mij al langer wat hoger dan 25 jaar, hoewel ik er nu eerlijk gezegd wel van profiteer.
@Alwood: +1 voor de duidelijke uitleg, ik had dit nieuws al vaker langs zien komen maar snapte het nog niet helemaal. Nu wel.
ts46 zegt
@Citrofiel: ‘centenkakkers’ is ook niet helemaal waar.. Klasgenoot/vriend van me rijdt sinds kort een 84’er Mercedes Benz 190D, heerlijke bak om als student in rond te rijden hoor!
Citrofiel zegt
@ts46: Maar als hij geen student was geweest en meer geld te besteden had, was hij vast niet in een 190D gaan rijden. Centenkakker dus. :P
Citrofiel zegt
@ts46: Niet beledigend bedoeld overigens, zoals ik al zei profiteer ik er ook van dus volgens mijn logica ben ik net zo goed een centenkakker. Ik ben ook student, en had waarschijnlijk nog geen auto gehad als de belastingvrijstelling niet bestond. Nu kan ik een auto hebben met minimale vaste lasten, en gebruiken wanneer het financieel uitkomt. (is ook puur plezierbezit, niet dat ik het nodig heb)
ts46 zegt
@Citrofiel: haha, ik snap je reactie hoor! maar het draait niet echt om het geld, hij verdient goed tot nu toe, gaat meer om het idee van het bezit van een mooie oldtimer die je nog dagelijks kunt gebruiken/gebruikt :)
Citrofiel zegt
@ts46: ‘Mooie oldtimer’, en dan wordt het zo’n turkenbak. :twisted: Voor mij golden in principe dezelfde eisen, ik wilde een leuke youngtimer, maar hij moest wel dagelijks inzetbaar zijn als dat nodig was. Het is een Citroën BX van ’84 geworden. Ik heb hem zelfs al ingezet als verhuiswagen… Maar nu staat hij in de stalling, het is een te mooi roestvrij exemplaar om mee door de pekel te raggen. Is die dagelijkse inzetbaarheid toch niet echt geslaagd… Eigenlijk had ik voor de winter ook zo’n lelijke Benz moeten hebben waar ik niets om geef, zodat ik er tenminste in durf te rijden. :lol:
jelmer zegt
@Citrofiel: Centekakkers? Je moet eens weten wat mij, sinds augustus belastingvrije, BMW aan onderhoud kost…
oli4k zegt
@jelmer: Herkenbaar. Zeker als je ook nog een keer (blik)schade hebt. Maar ja, je moet er wat voor over hebben. Ik denk dat ik in een aardig dikke bak kan rijden voor het geld dat m’n E30 gaat zitten.
Citrofiel zegt
@jelmer: Hier vind je de echte liefhebbers en had ik dit soort reacties wel verwacht. Maar denk je echt dat al die vers geïmporteerde 190E’s in de ‘kansenwijken’ braaf goed onderhouden worden?
bobb zegt
Denk dat je er niet zomaar vanuit kan gaan dat zo’n E34 M5 1990 op G3 kan in het geval van een “gewone” LPG installatie wordt die toeslag wel een stuk meer.
pininfarina zegt
Pre-1980 blik? Ik kan legio auto’s van na 1980 opnoemen die technisch vele malen slechter zijn als bijvoorbeeld een Opel Kadett C of een BMW 1602.
dlejk zegt
blijft nog steeds niet te verteren dat oude stinkende hokken( lees mercedes 190 ect) voor dagelijks gebruik rondrijden.
Een mooie oldtimer voor de verzamelaar ,is geweldig ,maar als je voor je eigen schone auto een vermogen aan mrb kwijt bent , en er staat voor het stoplicht een smerig stinkend oud hok naast je ,die al jaren geleden voor export is verdwenen en nu ons land weer binnenkomt , voel ik me genaaid
koppel het bezit van een oldtimer aan een nieuwe auto, en verplicht ze tot apk keuring bij de RDW
dennisr zegt
@dlejk: ik snap je frustratie.. maar a.u.b. niet koppelen aan nieuwe auto :o je hebt ook mensen die dagelijks oldtimer rijden omdat ze liefhebber zijn..
maar ik kan goed begrijpen dat je je genaaid voelt.. maarja puur uit eigen belang wil ik het toch liever zo houden :P
dlejk zegt
@dennisr: er is een duidelijk verschil tussen liefhebber en misbruiker
misschien betere keuring voertuigen ,komen nu het land binnen en mogen door RDW niet meer worden gekeurd ,APK kopen ze gewoon en keuren niet
heb echt niets tegen de echte oldtimer liefhebber
ts46 zegt
@dlejk: Huil huil, ga een prius rijden ofzo. Als je de MRB niet over hebt voor je auto/hobby, ga dan een andere liefhebberij zoeken aub.
dennisr zegt
@ts46: ga zelf huilie huilie doen, het is toch totaal onlogisch dat iemand in een zuinigere auto wel belastingen betaald en iemand in een stinkend CO2 uitstotend stuk schroot (om het maar zo te zeggen) niet..
begrijp me niet verkeerd, ben zelf gek op oldtimers, maar ondanks dat kan ik me goed voorstellen hoe het voor anderen is..
ts46 zegt
@dennisr: Life’s a bitch.
dlejk zegt
@ts46: mrb , geen probleem ,ben er alleen beetje ziek van dat stinkende diesel helemaal niets hoeft te betalen
dagelijks gebruik van wegennet ,dan geen verschil maken
hjhj zegt
ik vind het een prima regeling, nu worden de ’87-ers toch belastingvrij, en degene die een diesel of lpg voertuig hebben, betalen maar een klein gedeelte dan wat ze normaal moeten betalen, is nog altijd een groot voordeel tov. het huidige systeem toch?
en degene die zonodig een belastingvrije auto als dagelijks vervoer hebben, die weten ook dat zo’n auto degelijk meer onderhoud nodig heeft dan de huidige nieuwe auto’s (alhoewel ik me over die “kwaliteit” soms ook verbaas…maar dat is weer een andere discussie)
porsche928 zegt
Mooi zo, dan wordt het toch weer een Porsche 928S4 voor mij. Is een mooier model met een 32 kleps motor. Mits de regeling niet weer aangepast gaat worden.
huub zegt
Welke bronnen zijn gebruikt voor het geven van bovenstaande informatie? Het staat niet uitgewerkt in de “autobrief” zoals die nu in de 2e kamer behandeld wordt. Naar mijn weten is nog niets ingevuld m.b.t. de uitvoering van de overgang van 25 naar 30 jaar. Verder is mij niets bekend van de zogenaamde brandstoftoeslag. Geldt dit ook voor dieselrijders?
huub zegt
T W E E D E K A M E R D E R S T A T E N – G E N E R A A L 2
Vergaderjaar 2011-2012
33 007 Wijziging van de Wet op de belasting van personenauto’s en
motorrijwielen 1992, de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 en enige
andere wetten (Wet uitwerking autobrief)
Nr. 10 AMENDEMENT VAN HET LID VAN VLIET
Ontvangen 15 november 2011
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel XX komt te luiden:
ARTIKEL XX
De Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 wordt als volgt gewijzigd:
A. De artikelen 28, 49 en 68 vervallen.
B. Artikel 72 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:
b. die ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen, en
die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
worden gebruikt;.
2. Er worden twee leden toegevoegd, luidende:
3. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, geldt voor
personenauto´s die op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren, niet voor
het gedeelte van de belasting dat wordt geheven ingevolge artikel 23, tweede of
derde lid. De eerste volzin is van overeenkomstige toepassing voor
bestelauto´s, andere dan bestelauto´s als bedoeld in de artikelen 24a of 24b, die
op 31 december 2011 nog geen 25 jaar oud waren.
4. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt, met
inachtneming van het derde lid, mede verleend voor motorrijtuigen die niet
voldoen aan de voorwaarde dat zij ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in
gebruik zijn genomen, indien het motorrijtuig:
a. op 31 december 2011 ten minste 25 jaar oud was;
b. in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 26 jaar geleden is;
c. in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 27 jaar geleden is;
d. in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 28 jaar geleden is; dan wel
e. in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, en het tijdstip van eerste
ingebruikneming ten minste 29 jaar geleden is.
II
Na artikel XXIII wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL XXIIIa
In de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 vervalt artikel 72, vierde lid,
met ingang van 1 januari 2021.
Toelichting
Deze wijziging strekt ertoe de bevriezing per 1 januari 2012 van de
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ongedaan te maken. In
plaats van de in het Belastingplan 2009 voorziene volledige uitsluiting van
motorrijtuigen die op de vaste datum van 1 januari 2012 minder dan 25 jaar
geleden in gebruik zijn genomen, blijft de vrijstelling verbonden aan een
algemene leeftijdsgrens. De huidige voorwaarde dat het voertuig 25 jaar of
ouder moet zijn wordt daarbij vervangen door de voorwaarde dat het
motorrijtuig ten minste 30 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen.
Voor nieuwe gevallen – dat wil zeggen motorrijtuigen die op 31 december 2011
nog geen 25 jaar oud zijn – strekt de vrijstelling zich daarbij niet langer uit tot
een eventuele brandstoftoeslag. Concreet zullen personenauto’s en bestelauto’s
van particulieren die rijden op diesel en LPG en de komende jaren voor het
eerst in aanmerking komen voor de oldtimervrijstelling nog wel de diesel en
LPG toeslag in de MRB betalen maar niet het basisbedrag. Tevens zullen ze
vrijgesteld zijn van de provinciale opcenten.
Voor voertuigen die op 31 december 2011 al 25 jaar of ouder zijn en op
grond van de huidige regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking komen,
wordt een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto’s nog niet voldoen
aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de huidige
vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag. Daarnaast wordt een
overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd
van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de 25-jaarsgrens al eerder in
aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987
voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de
vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen
uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Voor voertuigen die
voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van
30 jaar van toepassing. De overgangsbepaling verliest op 1 januari 2021 haar
belang en wordt per die datum weer ingetrokken. De budgettaire effecten zijn
als volgt:
2012 2013 2014 2015 Struc.
Oldtimers naar 30 jaar 0 -3 -5 -7 -21
De dekking van dit amendement wordt voor de huidige kabinetsperiode
gevonden in de opbrengst van het amendement Huizing/Omtzigt
(Kamerstukken II 2011/12, 33 007, nr. 8). In 2015 vindt een weging plaats over
het beleid dat met dit amendement wordt ingezet, dit in relatie tot de benodigde
structurele dekking daarvoor. Hierop wordt teruggekomen in de eerstvolgende
autobrief (2015).
Van Vliet
a_buis zegt
Alle smerige oude hokken de schredder in! Er moet een commissie komen die bepaalt welke auto goed en welke fout is. Kadett: altijd fout, 911 je: altijd goed. Zoiets. Overigens moeten alle Schotse Hooglanders en Duitse staanders terug naar hun eigen land. (…)
jana zegt
Een E34 M5 uit 1990 op G3??
Dat kan niet volgens mij pas in 1994.