Vorig jaar werden er 10% minder nieuwe auto’s verkocht. En de markt der tweedehandsjes ging het niet veel beter, hoewel de daling minder groot is. Gelukkig blijven we nog massaal exporteren.
VWE Trendweb heeft opnieuw data verzameld over de occasionhandel in 2012. Conclusie: de verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde van 1.066.446 naar 1.043.245 (-2,2%). De handel tussen consumenten onderling (hoi Marktplaats) ging ook naar beneden, van 760.800 in 2011 naar 731.393 units vorig jaar. Een zachte daling van 3,9%.
De Top 5 van modellen die het meest verkocht werden -van bedrijf aan consument- ziet er als volgt uit:
1. Volkswagen Golf – 42.159 stuks, -6%
2. Opel Corsa – 31.869, -4%
3. Volkswagen Polo – 29.674, +8%
4. Opel Astra 28.190, -15%
5. Ford Ka – 24.607, +1%
Jep, u bent nog steeds een sucker voor Volksmobielen en Opels. Ook in de export, maar daar komen we later op terug. Eerst de cijfers. In 2011 gingen er 274.202 personenauto’s naar het buitenland, maar vorig jaar steeg dat met maar liefst 18,5 procent en komen we uit op 324.842 stuks. Opmerkelijk is dat de twee grootste exportlanden van 2011 in 2012 sterk zijn teruggelopen: Polen (-60%) is daarmee gedaald van de eerste naar de tweede plaats. Autodumphandel naar Wit-Rusland nam zelfs met 81% af, waarmee dit land van de 3e naar de 12e plaats terugvalt. De grootste afnemer van export-auto’s is nu… Libië! De Libische burgeroorlog van 2011 heeft de grenzen voor auto’s verder opengezet. Een trend die in 2011 al zichtbaar werd overigens.
De Top10 exportlanden van 2012
1. Libië, +88%. Aandeel in export: 18,6%
2. Polen, -60%. Aandeel in export: 14,2%
3. Duitsland, +13%. Aandeel in export: 10,9%
4. Litouwen, +2%. Aandeel in export: 9,5%
5. België, -6%. Aandeel in export: 8,4%
6. Benin, +2%. Aandeel in export: 4,6%
7. Roemenië, 4%. Aandeel in export: 3,8%
8. Hongarije, +609% (!). Aandeel in export: 3,5%
9. Libanon, +16%. Aandeel in export: 2,1%
10. Tsjechië, -50%. Aandeel in export: 2,1%
Omgekeerd was er juist een daling; de import van auto’s ging met 11,5 procent naar beneden, van 79.392 personenauto’s in 2011 tot 70.293 stuks in 2012. Helemaal volgens verwachting kreeg de oldtimer-importhandel de grootse klappen, en zien we daar een daling van 32% procent ten opzichte van 2012. Uiteraard dankzij de politieke windvanerij rondom de belastingregels. Er werden overigens nog wel genoeg Benzjes onze kant opgehaald. Het was weliswaar 26 procent minder dan in 2012, maar met 11.332 exemplaren toch nog redelijk fors en daardoor heeft Mercedes nog steeds de twijfelachtige eer van ‘meest geïmporteerd merk’.
Megakix zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Megakix zegt
@ricardo: Is Libië nu wel de grootste afnemer dan ? Ik bedoel, jij vermeldt percentages…maar van 1 naar 2 auto’s is ook 100% groei…dusch…graag de cijfers per land.
ricardo zegt
@Megakix: Check. Aandeel in export toegevoegd!
Megakix zegt
@ricardo: hae…dus Libië staat op nr. 1 ? ( :) ) Bedankt kerel.
mrrallycross zegt
Polen -60% ?
jelmer zegt
@mrrallycross: Niet alles wat de EU doet mislukt: het welvarender maken van Oost-Europa verloopt erg goed. Daardoor neemt daar de vraag naar importauto’s af.
leandro zegt
@mrrallycross: dat is het aantal dat officieel word geëxporteerd. Niet wat weggesluisd word…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Bizar eigenlijk: als je B2C en C2C optelt zijn er dus 1,7 miljoen auto’s van eigenaar gewisseld! Lijkt me veel. Hoeveel mensen met een rijbewijs zijn er eigenlijk in NL? 8 miljoen ofzo? Héél veel dan dus…
Megakix zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: samen met de leasemarkt betekent dit dus een ‘autovervanging’ om de 4 jaren. Inderdaad opvallend hoog ! Goeie opmerking van je..
lamdi zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ja, het lijkt veel maar kijk eens om je heen.
persoonlijk heb ik dit jaar ook 2x een occasion gekocht, en als ik rondkijk nog veel meer mensen!
mijn ouders, 2 collega’s, de overburen, ga zo maar door.
wel jammer dat de export vaak bestaat uit JONG gebruikte auto’s in plaats van onze 15+ jaar oude barrels!
vraag ik me toch af wat voor soort auto’s beginners over een jaar of 7/8 moeten/kunnen kopen.
4991 zegt
marokko staat er niet tussen?
gforce zegt
@4991: Das de zwarte export. Komt niet in deze statistieken voor denk ik.
bmwe46csl zegt
@gforce: zou het?
zakar36 zegt
@4991:
Komt doordat je als je in Marokko een auto wilt importeren ten eerste de auto niet ouder als 5 jaar mag zijn en ten tweede moet de gene die hem importeert erg veel importbelasting betalen(tenzij je 60 of ouder bent dan betaal je dacht ik de helft of nog minder). Al met al niet heel erg aantrekkelijk voor de meeste.
4991 zegt
@zakar36: in Algerije doen ze het beter, daar mag het voertuig niet ouder zijn als 3 maanden en de importbelastingen zijn 100% van de aankoopprijs.
eklasse zegt
@4991: Middels track and trace worden die weer “terug geïmporteerd” door de verzekeringsmaatschappij.
flippert zegt
Duitsland staat alleen maar op die derde plek omdat voor de bpm teruggaafregeling partijen als vwe tegenwoordig eerst overschrijven op een tijdelijk duits kenteken om de belastingdienst regeltjes te omzeilen. Het land van bestemming is vervolgens onbekend!
En verder: weer 10.000 ouwe stinkbenzen erbij.. Sneu..
desoper zegt
@flippert: een Europa heeft zo toch zijn voordelen.
Gelukkig hebben pauperblikjes totaal geen voordeel met deze regelingen.
meneersander zegt
De Hongaren importeerde dan eerst zeer weinig, want ondanks de exceptionele groei, zijn ze nog maar goed voor 3.5%
sulobb zegt
Naar Duitsland??? Huhhh????
bigbrabo zegt
@sulobb: denk dat dat vooral kleine wegenbelasting vrije auto’s zijn, want die zijn hier volgens mij over het algemeen goedkoper.
flippert zegt
@bigbrabo: nee, zie mijn comment boven
toeter11 zegt
uhmmm.. onze passat diesel van 2000 en onze golf diesel van 2000 zijn beide verkocht aan een handelaar ze naar rusland brengt, verkopen ze harstikke goed schijnt