Dit is geen toekomstmuziek! Deze bizar ogende auto zal dit jaar meedoen aan de traditionele 24 uur van Le Mans race! En het verhaal wordt nog mooier als we je vertellen dat deze zwarte raket wordt aangedreven door een 1.6 liter turbomotor. Is dit dan het antwoord op de diesels van Audi?
Al bekomen van de schrik? Deze auto doet weliswaar mee aan de race dit jaar, maar we doen wel buiten mededinging mee. De organisator van de race (ACO) heeft elk jaar ruimte voor 1 auto die een soort showcase is voor toekomstige techniek. En dit jaar is de keuze dus gevallen op deze bizar uitziende DeltaWing met zijn kleine geblazen benzinemotor.
Deze auto is bedacht door racelegendes Dan Gurney en Don Panoz, designer Ben Bowlby en bandenfabrikant Michelin en voor de aandrijving zorgt een 1.6 liter DIG-T motor van Nissan. Die getunede 1.6 zal overigens zo’n 300 pk leveren. Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.
Deze auto is vooral zo snel omdat hij ongeveer de helft weegt van een reguliere raceauto en ook nog eens de helft van de normale luchtweerstand heeft.
Twee van de drie coureurs die achter het stuur zullen kruipen van deze aparte racebolide zijn Marino Franchitti en Michael Krumm. De auto zal van start gaan met nummer ‘0’ en te vinden zijn in ‘Garage 56′. Uiteraard zal deze auto niet geclassificeerd worden in de einduitslag.
baasbas zegt
spark1337 zegt
@baasbas: nothing more to add :D
sjazz zegt
@baasbas: +1
Kyanite zegt
@baasbas:
Ik ben benieuwd welke twee andere coureurs naast Batman in deze ‘auto’ meedoen, Robin? Spiderman? De Hulk? Superman? Catwoman?
Haakie zegt
Holy cow Batman!
cosmo110s zegt
@Haakie: Haha daar dacht ik ook meteen aan :P
motoragent zegt
Ik ben benieuwd hoe dit ding de bocht door gaat.. onderstuur als een malle?
desjonnies zegt
@motoragent:
Doet alleen maar mee op het rechte stuk.
Mulsanne straight.
baasbas zegt
@desjonnies: In de lijn van het ontwerp verwacht ik klepjes aan de zijkanten van de neus met daarin thrust vectors
jeffreym3 zegt
@motoragent: We hebben het over nissan hè.. Niet over 1 van die ”premium” merken die innovatief proberen te zijn.
Osca zegt
@jeffreym3: verklaar u nader
TSI-tje zegt
@Osca: Doet’ie niet. Deze Playstation-generatie-proleet moét, net als anderen hier, in iedere post VAG ongefundeerd afz@iken. En in tegenstelling tot wat zijn ‘nick’ doet vermoeden, alles wat Aziatisch is moét ophemelen. Dus verwacht geen verklaring.
jeffreym3 zegt
@TSI-tje: Leuk je poging tot het hebben van mensenkennis, maar ik ben totaal niet merkgebonden. Ik heb engels gereden, italiaans gereden en rij nu een duitse opel corsa opc en hiervoor een bmw m3, dus denk nu niet dat ik al het duitse afkraak.
Wat ik met mijn opmerking wil zeggen is dat nissan het wel voor elkaar krijgt dit ding goed sturend te maken. Waar bijvoorbeeld de e90 M3 en F10 M5 door het enorme gewicht moeten inleveren op echt goed bochtenwerk krijgt nissan het voor elkaar met een zware auto (GT-R) toch strak stuurgedrag te leveren. Dat noem ik innovatief zijn. Audi/BMW/Mercedes komen niet met zulke innovativiteit omdat een M3 dan straks tegen de 2ton kost.
Alfaxa zegt
@jeffreym3: Dit ding heeft bijna niets met Nissan te maken. Nissan heeft alleen hun naam op de motor en ‘auto’ gezet. De motor is dezelfde motor als de Chevrolet Cruze 1.6T WTCC auto. Chevrolet heeft alleen recht op de naam van de motor in WTCC.
Megakix zegt
@motoragent: ..ook mijn eerste gedachte…ding hou je nooit in een bocht.
mardiv zegt
Heel mooi concept, maar als ik die ontzettend dunne voorwieltjes zie heb ik zo mijn twijfels…
SimonMc zegt
@mardiv: Lol, een lotus gaat toch ook héél goed door de bocht, niet? Je mag eens raden hoe breed die voorwielen zijn…
SimonMc zegt
@SimonMc: Laten we zeggen een Elise bv.
vale46 zegt
@SimonMc: Het is algemeen bekend dat hoe smaller de wielen zijn, hoe beter de wegligging. Maar meestal even bredere wielen meer grip. Dus het is een soort balans zoeken.
Freude_am_Fahren zegt
En kan dat ding ook bochten nemen?
lincoln zegt
@Freude_am_Fahren:
aan wie vraag je dat precies ??
qoekje zegt
http://www.youtube.com/watch?v=2vYtrbJ-zfA
kaasboerin zegt
Als je flink instuurt raken die voorbanden elkaar direct.. /ha. Anyways Nissan, you’ve got
…
anakiet zegt
“Volgens de berekeningen moet deze torpedo qua rondetijden ongeveer tussen de LMP1 en LPM2 klasse in zitten.”
Hij zal toch wel op een of andere manier fatsoenlijk een bocht door komem. Hoe ? Wie et weet mag et zeggen.
mcf1 zegt
very nice!, ff wat dikkere motor in lepelen en meteen snelheids recordje ophalen
anakiet zegt
@mcf1:
Zat ik ook aan te denken, tenminste aan een kleine V8 zoals ze bvb in een Caterham, Capparo, of Ariel hebben gehangen. Maar ja moet groen zijn he…
Alex_79 zegt
Lucius Fox: Anymore questions?
Bruce Wayne: Does it come in black?
Blijkbaar wel. Ben toch wel benieuwd. Don Panoz zette ook die “Leader” showwagen in die speciaal voor de Michel Vaillant film was gemaakt.
BJ zegt
Bizar… Overigens mis ik spiegels; mag dat met camera’tjes?
rtusveld zegt
Check ook: http://www.youtube.com/watch?v=3wlQAvEfmeI
baasbas zegt
@rtusveld: Grappig. Bewust naast elke apex sturen omdat je anders door het gras gaat…
Als coureur balen natuurlijk, je pakt elke putdeksel mee op de baan
:)
rtusveld zegt
@baasbas: Het lijkt me inderdaad lastig om deze auto te ‘zetten’ zonder je hele achterkant aan barrels te rijden. Anyway, ben benieuwd hoe dit oorspronkelijke Indycar design zicht houdt tijdens een echte race…
lincoln zegt
kan die dit jaar onmogelijk “winnen” ??
mooi zo .. bij voorbaat mijn favoriet dan ..
mooie stunt van de Le Mans organisatie ..
die Fransozen houden tenminste de sport levendig ..
dikke vette thumbs up van @lincoln ..
agera zegt
@lincoln: Goed zo knul ..
laminaatplaat zegt
Ben toch wel erg benieuwd naar de rijeigenschappen van dit straatvliegtuig!
lincoln zegt
@laminaatplaat:
de kans dat je em morgen kan leasen is nihil ..
so .. who cares ??
pikes83 zegt
Lijkt een beetje op een straalJager,raketjes er onder en dan die audi,s van de weg afschieten.
Ferry_76 zegt
Autoblog een beetje onder een steen geleefd..?
Deltawings heeft dit concept zoals hierboven vermeldt ontwikkeld als opvolger van de oude Dallara Indycar, maar greep uiteindelijk naast de winst, en heeft de auto doorontwikkeld voor gebruik op Le Mans. Op papier een interessant concept, hoe het in de praktijk werkt zal gelukkig nu in juni duidelijk gaan worden!
Meer info op: http://deltawingracing.com/
kickass zegt
Ziet er vet uit! Zeker met die staart achterop.
stanny zegt
Super, eindelijk doet batman mee !
(Nadien bekeken waren de designers van de eerste batmobiel dan toch ver voor op hun tijd ! )
ytrewq zegt
Een x-wing zonder wings!
midasracer zegt
Ik zou zeggen dat 1 april wel erg vroeg valt dit jaar.
JaxDryke zegt
LOL .. volgens mij hebben ze tijdens de tekensessie teveel naar Batman gekeken ..
Zoek de verschillen:
norge zegt
Over tien jaar heeft Audi dit ook uitgevonden…..
lincoln zegt
@norge:
je mag/kan/moet ALTIJD lelijk doen tegen Audi ..
behalve bij onderwerpen die met Le Mans van doen hebben ..
schuifmuis zegt
Voor volgend jaar zijn de plannen nog iets anders!!
Zo komen er aan de start een heuse X-wing een Obi-Wan starfighter een Tie-wing en een Delta 2 Starfighter!!!
Let the Race begin…………
leuk concept hoor maar…… zal ik m`n Robin driewieler opvoeren met een Hayabusa en ook aan de start verschijnen?
reventon zegt
Als de coureurs ook Batman pakken hebben is het helemaal geweldig
fiets zegt
Kan iemand me vertellen waarom ze niet gewoon een 1-zitter hebben gebouwd, in plaats van er nog een halve zitplaats bij te bouwen?
911GT2 zegt
@fiets: regels. Geen enkele lm racer is een 1-zitter… op papier
fluvioglacialeafzetting zegt
Ik hoop niet dat er de komende jaren te veel van dit soort apparaten meedoen aan Le Mans want t is oer- en oerlelijk
tjorque zegt
leuk gewaagd conceptje :)
1.6T met 300pk, in mijn auto is er nog plek voor zo’n blokje denk ik :D
Hupke zegt
Ik ben er wel eens benieuwd naar.
vale46 zegt
Ik hoop dat AB na afloop van de 24 hier de prestaties weergeeft!
Ben nieuwsgierig hoe dat ding gaat presteren! :)
Tussen LMP1 & LMP2 is een zeer mooi doel!
cesarestevao zegt
Als de FIA deze raare voertuig laat meedoen aan de 24 Le Mans, dan week ik echt niet meer waar deze wereld naar toe gaat!!!!!!!!!!! Dit is echt de einde van de wereld 2012!!
baasbas zegt
Le Mans over een paar jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=j3cLSnzN-p0
…en ik ga dan zeker kijken :-)
p924 zegt
Wat rtusveld al zei, het is oorspronkelijk één van de designs voor de 2012 Indycars. Gelukkig hebben ze bij de Indycarseries voor een ander model gekozen.
speedie zegt
Rechtuit zal het wel meevallen maar in bochtenwerk vrees ik het ergste kwestie om de rest wat op te houden.
panzerknacker zegt
Ik vind het een gruwelijke auto.
GT4Ever zegt
Ik vind het jammer dat hij alleen voor spek en bonen mee mag doen. Als je het mij vraagt is dit één van de leukste dingen van racen op hoog niveau; het constante op zoek zijn naar manieren om nog sneller te gaan. Helaas mag dat tegenwoordig in geen één race klasse meer door al die stomme regels.
Als een fabrikant denkt met een ontwerp als dit te kunnen winnen laat ze dan lekker officieel meedoen in de LMP2 klasse ofzo! En als de auto te snel is voor LMP2 dan is dat misschien een goede reden voor de andere fabrikanten om eens met iets nieuws te komen.
carmasterr zegt
“Deze auto is bedacht voor racelegendes Dan Gurney en Don Panoz,“
Moet dat niet dóór racelegendes Dan Gurney en Don Panoz zijn?
AAR (All American Racing) is Gurneys bedrijf namelijk.
sir_smokalot zegt
yep, is aangepast, thanks!
jeffreym3 zegt
Men doet hier alsof deze auto ontworpen wordt door een stel apaten die niks van auto’s weten. Je moet er gewoon vanuit gaat dat zo’n ding ontiegelijk hard door de bochten gaat, ookal staan de voorwielen 50cm uit elkaar.. *zucht*
atakan zegt
Hij lijkt op de Nissan R190 vanuit de achterkant!
atakan zegt
Correctie: R390*