Alle aandacht lijkt de laatste tijd naar de plug-in hybrides van Volvo te zijn gegaan, maar onderschat zeker de diesels van het Zweedse merk niet. De twee liter D4 levert 181 pk, maar blijft onder de magische uitstootgrens door gebruik te maken van twee turbo’s en een intelligent inspuitsysteem.
Ook mooi is de optioneel leverbare achttraps automaat. Door de motor binnen het optimale toerenbereik te houden, is een gunstige uitstoot mogelijk zonder op prestaties in te boeten. Uiteraard valt de auto ook met deze bak binnen de 20%-regeling.
Er is zowel een D2 als een D4 met 20% bijtelling. Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Volvo S60 en V60 D4 (video).
Voordelen
– ‘zwevende’ radio voor meer opbergruimte achter het dashboard
– D4 levert veel vermogen
– Rijdt comfortabel op de snelweg
– Veel hi-tech veiligheidsopties
– R-design bodykit ziet er goed uit
Nadelen
– Sedan heeft een kleine kofferbak
– Stuurwiel niet erg communicatief
– Onderstel heeft soms moeite met ruw wegdek
– Boordcomputer vereist het lezen van de handleiding
– 8-traps automaat verslikt zich op stadsverkeer
Specificaties | |
---|---|
Merk | Volvo |
Model | S60 - 2.0d4 |
Carrosserie | sedan |
Brandstof | Diesel |
Co2-uitstoot | 97 gram/km |
Vermogen | 181 pk |
Koppel | 400 Nm |
Acceleratie 0-100 | 7.4 seconden |
Topsnelheid | 230 km/u |
Prijs | 36.495 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 633 euro |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|