Zet je maar schrap, want de verzekeringen voor elektrische auto’s zullen de pan uit rijzen.
Vroeger was alles beter. Toen kon je namelijk relatief goedkoop elektrisch rijden. Die tijden zijn voorbij, want de overheid loopt hierdoor geld mis. Enige optie is dan om alles maar weer lekker te belasten. Maar daar houdt het niet op, nee natuurlijk niet. Uit een Belgisch onderzoek blijkt dat de verzekeringen van elektrische auto’s zullen stijgen.
Verzekeringen elektrische auto’s
We hebben het hier mogelijk over een verdubbeling! Dit heeft meerdere oorzaken, blijkt uit een onderzoek van Capgemini voor Assuralia. Tegen 2030 zal je vermoedelijk veel meer betalen voor je autoverzekering. De nieuwssite GVA sprak met het consultingbedrijf Capgemini en die zeggen dat ‘die sterke premie-aangroei is toe te schrijven aan de nieuwe automobiliteit die op ons afkomt’.
Die nieuwe automobiliteit betekent dat de auto’s (lees: elektrische auto’s) duurder zijn, maar ook een defect of schadeherstel zijn veel kostbaarder om te herstellen. Tevens zijn er allerlei technologische snufjes aan boord, waardoor er meer risico’s zijn. Uitval bijvoorbeeld, maar ook het hacken ervan. Allemaal factoren die de verzekeraars natuurlijk aan ons gaan doorbereken. Overigens, dit is ook het geval bij brandstofauto’s. Daar verwachten de onderzoekers een stijging van rond de 40%. Ook niet mis.
Duur
Alles wordt duurder. Verzekeringen kunnen dan niet achterblijven. Naast de inflatie zorgen de duurdere autoprijzen en de kostbare reparatiekosten voor de stijging. En over dat laatste gesproken: elektrische auto’s zijn vaker betrokken bij ongevallen. Dit omdat de bestuurders blijkbaar nog niet alle technologische snufjes onder controle hebben en/of sneller afgeleid zijn hierdoor.
Nou lekker dan. In 2030 is het zover volgens de onderzoekers, dan is de prijs van je autoverzekering voor je elektrische auto verdubbeld. Geniet nog maar even van je ‘goedkope’ verzekering.
Foto: zwarte Porsche Taycan, gespot door @078spotter
rollingstoned zegt
“Dit omdat de bestuurders blijkbaar nog niet alle technologische snufjes onder controle hebben en/of sneller afgeleid zijn hierdoor.”
Niet alleen door snufjes en afleiding, het gegeven dat mensen zonder enige aanvullende rijvaardigheidstraining in een logge, zware EV met 500-1000pk op de wielen mogen rijden, zal hier ongetwijfeld ook wel aan bijdragen…
alfa147ti zegt
Al die stumpers die op de linker baan gaan staan en denken dat ze Max zijn, om als eerste weg te rijden en dan vol in de ankers moeten om in te voegen, die HV auto’s zijn heel mooi🤮maar als er iets defect aan is dan mag er alleen maar een monteur aan werken die hier de papieren voor heeft en soms moet dat ook nog met twee man ivm veiligheid.
718s zegt
Gewoon tesla kopen,…gaat niks aan stuk…. ik heb al 100k km’s geen problemen(jan 21 model 3)…. .alleen stroom erin en 1 set banden per jaar….
mashell zegt
Toch valt het mee. Ik had verwacht elke dag wel een Model 3 op de kop naast de snelweg te zien liggen omdat de bestuurder het vermogen niet aankan maar dat is dus niet gebeurd.
Ik denk overigens dat het hogere aantal ongelukken met EV’s er aan ligt dat het leasewagens zijn die zakelijk gereden worden en dus gewoon meer kilometers maken.
alper zegt
2030: you own nothing and will be peppie
Rudeboy01 zegt
…what happend with Kokkie?
rwdftw zegt
De kynetische energie is nog altijd 1/2*M*V², alleen zijn de auto’s nu geen 1200 kilo maar 2400 kilo. De hoeveelheid kynetische energie die je kwijt moet is dus verdubbeld. Daarnaast is de hoeveelheid “tech” in de neus van een auto ook ontzettend toegenomen en moet de ruimte optimaal benut worden, dus alles zit op elkaar gepropt.
Waar je dus vroeger wat parkeersensoren en een halogeen koplamp moest kopen zijn het nu parkeersensoren, radar en matrixkoplampen. Er zijn diverse youtube kanalen die in elkaar gereden auto’s oplappen en als je die prijzen hoort val je achterover van wat ze vragen.
Het zou een stuk beter en voordeliger zijn als we al die tech niet hadden. Dan moet je zelf weer opletten en als je een fout maakt overleef je het misschien niet meer. Nu is het alsof iedereen met een soort cheat mode rijdt.
S zegt
Bijna alle elektrische auto’s zijn lease bakken. Dat betekend dat de kosten worden doorberekend aan de consument. Straks is er met een modaal inkomen niets meer te betalen. Kan je net je boodschappen en je koude woning van betalen!
mashell zegt
Conclusie, het modaal inkomen moet omhoog. Maar zolang het volk rechts blijft stemmen en geen lid wordt van een vakbond gaat dat niet gebeuren en is het haar eigen schuld
rollingstoned zegt
#teamrood hier ;-)
Ik voorzie toch een probleempje. Fabrikanten en dienstverleners verhogen hun prijzen gewoon als Jan Modaal (al dan niet dankzij een vakbond) weer wat meer te besteden heeft…
TWJ zegt
Hahaha. Wat moet het heerlijk zijn om zo naïef en simpel door het leven te gaan.
U denkt werkelijk dat het modaal salaris met een linkse (of voor mijn part) rechtse vingerknip te verhogen is.
Dat is wel vaker met linkse mensen. Die zijn enorm druk bezig met fantaseren hoe de realiteit afwijkt van hun wensenlijst en ze hebben vervolgens geen benul dat hun ideaal niet met een wet of decreet te realiseren is.
Wat een intellectuele armoe
Wolflow zegt
Spontane zelfontbranding zal een van de grootste oorzaken zijn
CYBRTRK zegt
Je bedoelt bij ICE auto’s zeker?
https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
dutchneon zegt
Wanneer komt er een verzekeraar die een basis verzekering aanbied voor enkel aansprakelijkheid? niet dat gezever met diefstal, ruitschade, eigen risico enzovoort.
Ik heb de verzekering enkel omdat het verplicht is. ben een rustiger rijder en 19 schadevrije jaren, niet van plan om daar nu mee te beginnen…..
ricksmits zegt
letterlijk iedere verzekering bied dit aan, de WA verzekering. Echter is de vraagstelling of deze dekking past bij een auto met vervangingswaarde van 45K+. Onder aan de streep is een verzekering bedoelt voor onverwachte incidentele uitgave die je zelf niet of moeilijk kan dragen. heb je een spaarrekening van 2 ton kun je best n auto van zoveel geld WA verzekeren. in geval van schuldschade betaal je zelf je aanrijding. Er komt natuurlijk een rekensom bij kijken in hoevere de kosten voor de aanvullende casco verzekering opweegt tegen het risico. In het hogere segment auto’s gebeurt het regelmatig dat auto’s van +100K enkelWA verzekerd worden. daarlangs kan het nog zijn dat een betrokken partij, zoals een financial lease oid ook kan eisen dat het voertuig gedurende looptijd contract / afbetaling openstaande posten allrisk/cvolledig casco verzekerd is.
dutchneon zegt
Ja dat snap ik WA, staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid…. ik verzeker mijn auto’s altijd al WA en dat zijn er nogal wat. Op dit moment 5 van de 9, en inderdaad ook wat duurder, als ik hem dan plat rij leer ik er tenminste nog wat van…..
Ik kan alleen erg slecht tegen het ondoorzichtige aan deze constructies. zo zijn er nogal wat opvallende verschillen. Mijn Mustang Cabrio van 2016 is opvallende goedkoop, met 18 euro pm. De volvo V70 van 2008, vermogen bijna vergelijkbaar rond de 300pk, gewicht vergelijkbaar. maar daar betaal ik meer als het dubbele voor. Kilometrage allemaal laag, onder de 20.000.
De Range Rover 2006 is helemaal exorbitant met bijna 58 euro per maand wa. Daarentegen de Jaguar XK 2009 met ruim 300pk en sportief weggedrag is weer voordelig met 21 euro, samen met de mustang zie ik dit als een “gevaarlijkere” auto.
En dan de Landcruiser V8 diesel 2015, als we het dan hebben over gewicht, die is nog een tikkeltje zwaarder dan de range, Je zou zeggen daar moet de hoge premie dan van komen…. maar nee die Landcruiser is hardstikke goedkoop in de WA betaal ik maar 19 euro. Dat is bijna 1//3e van de premie van de Range.
Tja ik zou graag meer inzicht willen hebben waarom ik de ene keer het gevoel krijg enorm genaaid te worden en de andere keren tegen verwachting in ineens voordelig uit ben.
ricksmits zegt
in 1 woord te omvatten; statistieken. Bij iedere herstelde schade worden kenteken ( en dus gewicht, sedan/etc, kleur, vermogen ) , oorzaak, schadebedrag ( en hoe deze opgebouwd wordt ) automatisch tegen een statistisch filter gehouden. een hersteller die buiten deze filters valt krijgt een kruisje achter zijn naam. Iemand die een auto verzekerd idem. een maatschappij voert jouw auto in met je leeftijd en woonplaats en een filter werkt direct uit hoe statistisch gezien de kans is dat jij een klappertje maakt en wat deze gemiddeld kost. daar wordt je premie op gebaseerd om kostendekkend te zijn en het fluwelen toiletpapier op t hoofdkantoor te betalen. Hierdoor krijg je vreemde variabelen want jouw mustang wordt vergeleken met alle andere mustangs. die rijden er niet zo veel en die er rijden zullen niet onwijs vaak met woonwerk verkeer in aanraking komen en dus is de kans kleiner, bijrvoorbeeld. een volvo daarintegen is weer erg veel info van bekend en wordt vaak gebruik door mensen die kilometers vreten, ergo.. je snapt m.
alles draait om gemiddelden en statistieken. als je overbuurman een andere letter in zijn postcode heeft kan zijn premie zomaar 20% afwijken..
marcomanta zegt
Wat heeft het dan voor een zin om EV te gaan rijden, aanschaf is al hoog, de mrb komt er bij, dan dure verzekering. Nee, ik verwacht dat de gemiddelde Nederlander fijn doortuft in z’n Kadett of Golf.
560pk zegt
3 oorzaken: mijn auto heeft koplampen (laser) van (volgens de prijslijst) 4000 euro per stuk, een radarsensor onder de bumper van 3000 euro, 2 sensors voor parkeerplaats zoeken (geen idee wat die kosten, maar zal niet weinig zijn,), en 6 parkeersensoren. En dat is alleen het front, als ik bij iemand achterop rij. Tel daar de werkelijke blikschade bij op. Zal snel 15-20 duizend zijn, waar dit voorheen 3000 euro schade was.
2: ik ben begonnen met 34 pk. Opgeklommen via 67, 90, 100, 136, 193, 367, naar 560 pk, in 45 jaar. Dan weet je (denk ik tenminste) wat wel (en niet) kan met een snelle auto. Nu stappen jongens van 24 in een Tesla oid die in minder dan 5 seconden naar de 100 knalt.
3: ik blies alleen op de verjaardag van een neefje of nichtje een ballonnetje op.
herve11f zegt
Omdat er in de toekomst ook minder mensen een auto gaan bezitten zullen diegenen die willen rijden hun schouders onder het verdienmodel van de verzekeringen moeten zetten en dus (nog)meer betalen.
zjos zegt
Misschien moet er maar eens paal en perk gesteld worden aan het schade bedrag wat uitgekeerd wordt bij een aanrijding. Als je zo’n high tech EV hok rijdt met al die dure sensor shit onder en in de bumper jammer dan. Voer hier maar eens een eigen bijdrage in.
Maar uiteindelijk zullen de meesten geen eigen auto meer kunnen rijden. Te duur in aanschaf, te duur in reparatie, te duur om te verzekeren, te duur in wegenbelasting etc. Het plebs mag straks als ze het kunnen betalen in de deel66 auto van Jetten waar de mayo van de bigmac van je voorganger nog aan het stuur zit. Dit land is ziek.
maotje zegt
Dat is raar. Bij de verbrandingsmotoren gooien ze wel alle voertuigen de kosten van de verzekering omhoog omdat er tegenwoordig zoveel in zit. Koplamp audi vervangen? 2000 eur want ja wie wel er geen met de bocht meedraaiende lazerledberlichting die automatisch dimt bij tegenliggers. Ik heb al die rommel niet in mijn ford van 20 jr oud maar heb wel jaren daardoor prijsverhogingen van de verzekering mogen slikken.