De vernieuwde Peugeot 2008 heeft een prijs. Verrassing: het is niet de goedkoopste.
Compacte crossover, LEDs, elektrisch, meer LED en zwarte spiegelkappen. En meer LEDs. Dan hoor je er helemaal bij anno 2023. En laat dat nu precies het geval zijn met de vernieuwde Peugeot 2008. Dat model arriveerde in 2019. Dat lijkt nog vrij recent te zijn, maar dat is dus alweer vier jaar geleden. Het is dus de hoogste tijd voor een visuele en technische update en die is er nu!
De vernieuwde Peugeot 2008 tapt uit een zeer bekend vaatje. Het huidige model oogde zeker niet verouderd of bedaagd, maar het Peugeot-familie gezicht evolueert constant en de 2008 begon bijna uit de toon te vallen. Daarom heeft Peugeot de boel flink opgefrist.
Visuele kenmerken vernieuwde Peugeot 2008
Zo is de neus compleet nieuw. De grille, koplampen en bumper sluiten keurig aan bij auto’s als de 308, 408 en de gefacelifte 508. Je kunt de vernieuwde Peugeot 2008 herkennen aan de drie LED-strips die een soort afdruk van een klauw moeten suggereren. De kleur die je ziet op de plaatjes – Gris Selenium – wordt gecombineerd met een zwart dak en zwarte spiegelkappen. Dat laatste is standaard op alle 2008’s.
In het interieur zijn er ook een paar dingen gebeurd. Wat in eerste instantie opvalt is het enorme infotainmentscherm. Ook hier zie je dat de tijd snel gaat, want de resolutie is hoog. Met een diameter van 10 inch is het scherm ook vrij groot. Dit is gewoon een B-segment crossover, hè?
Verder krijg je een hele hoop USB-laadpoorten en daarbij houden ze er rekening mee dat de ouders – die voor voor zitten – duurdere telefoons (2x USB-C) hebben dan de kinderen achter (1x USB-A). Optioneel kun je ook voor draadloos laden kiezen, dat nu drie keer zo snel gaat als voorheen.
Uitvoeringen
Er zijn drie verschillende uitvoeringen bij de vernieuwde Peugeot 2008. Het begint met de Active die voorzien is van parkeerpiepers achter, climate control, elektrische ruiten voor- en achter, elektrische spiegels en dus dat 10 inch scherm. De Allure doet er een flinke schep bovenop met 17 inch patta’s, grille in kleur, 10 inch scherm met hogere resolutie en parkeerpiepers ook aan de voorkant. De GT is gelijk aan de Allure, maar heeft volledige LED-koplampen, parkeercamera, keyless entry (en starten), inklapbare spiegels en een zwart dak.
Dan de techniek. Instappen doe je met de 1.2 PureTech met 100 pk, die gekoppeld is aan een handbak. Ga je voor de 1.2 met 130 pk, dan krijg je een achttraps automaat standaard. Ook standaard uitgerust met een automaat en 130 pk is de diesel, een 1.5 viercilinder HDI die wij waarschijnlijk niet zullen krijgen.
Elektrische varianten vernieuwde Peugeot 2008
Wél interessant voor ons Nederlanders zijn de geëlektrificeerde uitvoeringen van de vernieuwde Peugeot 2008. Ten eerste is daar de Peugeot e-2008. Dat is de geheel elektrische versie. Die krijgt een upgrade voor de motor en de accu.
De elektromotor levert nu 156 pk (dat was 136 pk) en het accupakket is nu 54 kWh (dat was 50 kWh). Inderdaad, die cijfers kennen we ook van de Peugeot e-308. Niet alleen is de motor sterker en de batterij groter, ze werken ook efficiënter samen. Daardoor stijgt de WLTP-actieradius van 345 km naar 406 km.
Tot slot is er nog een nieuwe toevoeging in de vorm van een plug-in hybride. Deze zal een 136 pk sterke benzinemotor combineren met een elektromotor. De transmissie is een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen.
Volgens Peugeot kun je de helft van de tijd elektrisch rijden, mits je in de stad pendelt. Althans, dat verwachten ze een beetje van hun klanten. De hybride-versie staat gepland voor 2024, de rest zal zo rond de zomer van 2023 bij de dealers arriveren. Al horen wij liever gewoon hoeveel KM je dan full-electric kunt rijden met die nieuwe Hybride. Maar daar doet Peugeot nog geen uitspraken over.
Vernieuwde Peugeot 2008 prijs
Maar ja, wat kost dat dan? Peugeot heeft de prijs van de vernieuwde 2008 bekendgemaakt. Wil je de goedkoopste B-segment crossover dan moet je niet shoppen bij de Franse autofabrikant. Prijzen beginnen namelijk bij 30.920 euro. De concurrenten zijn goedkoper, als je de actuele prijslijsten erop naslaat.
Voor die net geen 31 mille heb je de kleinste motor, een 1.2 met 100 pk en een handbak. Onder andere parkeersensoren achter, 16 inch velgen en een 10 inch infotainmentscherm behoren tot de standaard uitrusting van de Active.
De Allure zit erboven en begint bij 32.820 euro rijklaar. En dan is er nog de 2008 GT, deze begint bij 38.620 euro. Tja, de prijzen lopen anno 2023 lekker op, zelfs in het B-segment moet je de portemonnee trekken tegenwoordig.
Voor de volledig elektrische e-2008 mag je helemaal de knip trekken. Diverse concurrenten hebben geen elektrische auto in dit segment, dus op dat vlak heeft Peugeot een streepje voor. De vernieuwde e-2008 begint echter bij 45.870 euro rijklaar. Dit is de prijs van de online configurator. Mocht dit ook de officiële cataloguswaarde zijn dan is het ook nog eens zo dat de e-2008 niet in aanmerking komt voor subsidie in Nederland. Zou toch lullig zijn als deze er 870 euro bovenzit.
Concurrentie
De Peugeot 2008 en e-2008 begeven zich in het veld van B-segment crossovers. Daar opereert de Fransoos zeker niet alleen. Er zijn diverse concurrenten waar de vernieuwde 2008 mee te maken krijgt. Het voordeel is van de Peu is natuurlijk dat deze net opgefrist is, waardoor ‘ie een streepje voor heeft op de meeste concurrenten. Het is niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste.
- Skoda Kamiq – €27.590
- Renault Captur – € 28.325
- Citroën C3 Aircross € 31.150
- Peugeot 2008 – € 30.920
- Seat Arona – € 26.600
- Volkswagen Taigo – € 29.790
Meer lezen? Dit zijn 10 snelle plug-in hybrides op een rij!
Friez zegt
Ik moet zeggen dat Peugeot geslaagde designs blijft uitbrengen.
Mooi ook dat die actieradius omhoog is, maar eigenlijk is 406km nog steeds erg weinig. Onze e-208 haalt een retourtje Tilburg-Amsterdam nog niet eens met 130km/h (met 100 wordt het krap). In de winter is het al helemaal een grap.
Pas bij 500km WLTP actieradius wordt het een beetje comfortabel in mijn ogen. Ik had gehoopt dat ze een grotere stap zouden maken, net zoals Mini heeft gedaan bij hun elektrische model.
ladyofthehouse zegt
Die Hybride met 136PK lijkt mij een mild-hybride die ook nu in de 5008-3008 te krijgen is met de 6 traps automaat ipv de plugin hybride
Richmond zegt
Waarom usb c poorten? De meeste kabels zijn USB-A naar USB-C
kreukelzone zegt
Vanaf 2024 verplicht in de EU. In ieder geval aan de apparaat kant, of dit aan de oplader kant ook zo is weet ik niet 100% zeker. Apple levert al usb c – lightning bij hun telefoons.
Richmond zegt
Alleen apparaat kant
Otua zegt
iPhones worden geleverd met een USB-C naar lightning kabel. Ik gok dat de topmodellen van andere merken tegenwoordig met een C-C kabel worden geleverd zodat ze je ook een nieuwe adapter kunnen verkopen.
Richmond zegt
Nieuwe telefoons leveren die al niet eens meer ikv die heb je nog van je oude
misterBo zegt
als je blijft hangen in 2020 technologie wel ja…
tortuga zegt
Jij hebt een laatste Europese richtlijn gemist. Alle USB poorten worden verplicht USB-C poorten.
wimof zegt
Wauw, 27 km extra range, na de titel zou je veronderstellen dat er op zijn minst 100 km bijkwam
Puistepetje zegt
Waar lees je dat?
Johanneke zegt
Zijn de problemen met de 1.2 motor al opgelost?
Persoonlijk begrijp ik niet dat ze uberhaupt nog auto’s verkopen. Zo lang geleden dat ze een echt goede auto hebben gemaakt. Het is kommer en kwel qua kwaliteit.
Friez zegt
Kan ik 100% beamen. De werkgever van mijn partner heeft acht e-208’s besteld in 2020. Die van ons heeft al twee keer geweigerd te laden, het laadstation is ook al eens vervangen. De lak op de motorkap (op de rand bij de ruitenwissers) begon na 1 jaar al af te bladderen. De app krijgen we al sinds het begin niet goed verbonden met de auto. Hij werkt wanneer hij er zin in heeft kennelijk.
De andere zeven e-208’s hebben dezelfde problemen, waarbij er ook exemplaren zijn die spontaan op de snelweg uit zijn gevallen of die op de meest onhandige momenten niet meer wilden starten (zoals op een ferry).
Gelukkig voor ons is het lease en zijn we er over 1,5 jaar vanaf, maar je zou zo’n auto maar privé hebben gekocht voor bijna 40k… de auto is het gewoon niet waard.
intimrasiert zegt
Mooie facelift van Peugeot, dat sterk bezig is op designgebied – net als Renault.
rollingstoned zegt
De overdosis aan rare vouwen en hoeken plus de overdosis aan zwart plastic fantasic getuigt anders niet echt van goed design…
cossiekiller zegt
Hé, die foto’s zijn genomen waar de intro van Knight Rider ook is opgenomen destijds!
RickB zegt
Range is bij het huidige model prima eigenlijk, vooral met 3-fase laden.
Het beroerdste is de efficiency van de elektromotor. Elke gereden kilometer gaat er zeker 2 á 4 kilometer van je actieradius af, en dan rij je gewoon 110km/h op de teller. Dan doen ze dan bij Hyundai en KIA toch een stuk beter!
flatsix010 zegt
Dat dashboard lijkt wel een trio tussen een Scania, een Lexus uit 2010 en Peugeot.