De eerste en tweede generatie Toyota Prius hebben in Nederland het hybride rijden op de kaart gezet. Al snel zag Toyota in dat de naam alleen al auto’s verkocht, en dus werd de Prius-familie uitgebreid met de hogere wagon, uiteraard met de alom bekende hybride aandrijflijn.
20 procent-leasers kunnen hun hart ophalen bij Toyota, want elke versie van de Prius Wagon valt binnen deze bijtellingsklasse. Hij wordt altijd geleverd met een CVT, waardoor de 98 pk sterke benzinemotor soms irritant in de toeren wordt gegooid. Daar staat tegenover dat men ook volledig elektrisch kan rijden op de 82 pk sterke elektromotor.
Meer details zijn te lezen in de occasion rijtest van de Toyota Prius (video).
NB: de gefacelifte Prius Wagon zal vanaf januari 2015 bij de Europese dealers verschijnen, wanneer we de auto precies in Nederland mogen verwachten is nog niet bekend.
Voordelen
– 7 zitplaatsen
– Achter de wieldoppen zitten fraaie lichtmetalen velgen verborgen
– Volledig elektrisch (en dus geluidloos) rijden mogelijk
– Rijke standaarduitrusting
– Hoog dak geeft veel hoofdruimte t.o.v. normale Prius
Nadelen
– Komt geheel elektrisch niet heel ver
– Rijdt allesbehalve spectaculair
– Geen feedback van voorwielen door stuur
– CVT heeft gewoonte om benzinemotor op toeren te jagen
– Derde zitrij alleen geschikt voor kinderen
Specificaties | |
---|---|
Merk | Toyota |
Model | Prius wagon - 1.8 |
Carrosserie | mpv |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 95 gram/km |
Vermogen | 136 pk |
Koppel | 207 Nm |
Acceleratie 0-100 | 11.3 seconden |
Topsnelheid | 165 km/u |
Prijs | 32.995 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 550 euro |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|