De Toyota Prius heeft gezorgd voor een herleving van het hybride rijden. Met name de plug-in variant, die sinds begin 2012 bij ons in Nederland te koop is, is een interessante keuze om te laten zien dat je om het milieu geeft. Hij is niet de goedkoopste, ook niet onder de andere stekkerauto’s, maar dat weerhoudt hem er niet van om bovenaan de verkoopstatistieken van laatst genoemde categorie te staan.
De auto is voorzien van een lithium-ion-batterij waarmee ongeveer 25 kilometer volledig elektrisch is af te leggen. Opladen met de stekker duurt vervolgens slechts 1,5 uur. Toch doorrijden? Dan neemt de Full Hybrid-motor het over. Door de combinatie van elektrisch en benzine bedraagt de actieradius van de Prius Plug-in Hybrid circa 1.200 kilometer.
Liever niet opladen met een stekker? Dan is er de hybride Prius met 14 procent bijtelling. Meer details details zijn te lezen in de rijtest, waarbij het op moet nemen tegen een Honda Insight (video).
Voordelen
– gecombineerde actieradius is riant
– gratis intelligent oplaadpunt aan huis
– lichter dan de concurrentie
– voldoende binnenruimte
Nadelen
– scoort een ster minder dan de reguliere Prius in crashtest
– elektrische range beduidend minder dan andere PHEV’s
– het stigma dat kleeft aan Prius-rijders
– fors duurder dan de reguliere Prius
Specificaties | |
---|---|
Merk | Toyota |
Model | Prius - 1.8 |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 49 gram/km |
Vermogen | 136 pk |
Koppel | 207 Nm |
Acceleratie 0-100 | 10.7 seconden |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs | 36.495 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 427 euro |
Bijtellingspercentage | 7% bijtelling |
Concurrenten |
---|