In 2007 kwam de Toyota Auris op de markt. In eerste instantie waren er alleen benzine- en dieselmotoren beschikbaar, maar het echte succes kwam pas toen de hybride aandrijflijn van de Prius zijn weg naar de Auris vond. Dit was een goede zet van Toyota, want het draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar de hybride versie blijkt ook betrouwbaarder te zijn dan de dieselvariant.
Voor wie meer spullen te vervoering heeft, is er ook een hybride Auris Touring Sports stationwagon met 20 procent bijtelling. Het is de eerste hybride Toyota die uitgerust kan worden met een trekhaak, maar het trekgewicht is vastgesteld op slechts 345 kilogram. Dit is niet genoeg voor een caravan, maar een boedelbak of aanhanger moet zeker lukken.
Meer details zijn te lezen in de occasion rijtest van de Toyota Auris Hybrid (video).
Voordelen
– veel laadruimte
– de hybride batterij is onder de achterbank weggewerkt
– stevig, overzichtelijk dashboard
– ecometer ipv toerenteller zorgt voor rustig gassen
– makkelijk om zuinig te rijden
Nadelen
– heeft een trekhaak, maar mag niet veel trekken
– beperkte ruimte op de achterbank
– scherm boordcomputer gedateerd
– goedkopere materialen in interieur
– remmen moeilijk te doseren
Specificaties | |
---|---|
Merk | Toyota |
Model | Auris - 1.8 |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 84 gram/km |
Vermogen | 136 pk |
Koppel | 142 Nm |
Acceleratie 0-100 | 10.9 seconden |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs | 24.325 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 309 euro |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|