In deze 13 auto’s kom je behoorlijk ver zonder een druppel benzine te verbruiken.
De landelijke adviesprijs voor benzine ligt op recordhoogte. Als je pegels wilt besparen is elektrisch rijden helemaal niet zo’n gek idee. Iedereen wil graag een zuinige personenwagen of een zuinige bedrijfswagen. Volledig elektrisch rijden is voor sommigen nog een stap te ver, in dat kader is een plug-in hybride een goede uitkomst. Zeker de nieuwste PHEVs hebben een serieus grote batterij. Daardoor kun je vele tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Mocht je toch een rit van honderden kilometers voor de boeg hebben, dan komt de benzinemotor mooi van pas. Hieronder hebben we op een rijtje gezet met welke 13 PHEVS je het verste komt.
PHEVs die het niet haalden..
We trekken de grens voor dit lijstje met een minimum van 60 kilometer. PHEVs met een range minder dan dat doen niet mee. Het aanbod van plug-in hybride modellen is dit jaar enorm toegenomen. Als je ook PHEVs meeneemt met een actieradius van 30, 40 of 50 kilometer dan had dit lijstje een top 35 geweest. Bij wijze van spreken. Vandaar dat we de grens trekken bij minimaal 60 kilometer. Enkele voorbeelden van plug-in hybride auto’s die het nét niet haalden: Ford Kuga plug-in hybrid (56 km), de Cupra Formentor e-Hybrid (58 kilometer) en de Kia Sorento PHEV (57 km).
13. Opel Grandland/DS 7 Crossback/Peugeot 3008/Citroën C5 Aircross
De eerste auto die op papier genoeg actieradius hebben om een plekje in de top tien te bemachtigen is de Opel Grandland X. Of de DS7 Crossback. Of de Peugeot 3008. Of de Citroën C5 Aircross. Aangezien deze auto’s technisch identiek zijn gaan we niet moeilijk doen en pakken we ze samen beet. Voor de volledigheid: het gaat om de Opel Grandland Hybrid, de DS 7 Crossback E-Tense, de Peugeot 3008 HYbrid 225 en de Citroën C5 Aircross Hybrid. Alle vier hebben ze een elektrisch bereik van maximaal 60 kilometer.
Het Stellantis-groepje beschikt over een systeemvermogen van 225 pk met een 13,2 kWh-accu. Met de Citroën ben je het voordeligst uit. Die kost namelijk €39.900, terwijl de DS, Peugeot en de Opel respectievelijk €48.390, €41.920 en €42.949 kosten. De genoemde modellen zijn er ook met 300 pk, maar de actieradius neemt niet echt toe.
12. BMW 330e/530e/X3 xDrive30e
Om de Mercedes C 300e het leven zuur te maken heeft BMW de 330e. Qua actieradius is er weinig verschil, maar toch is 60 km genoeg om net wel in de ranglijst van PHEV’s met de grootste actieradius te staan. De C-klasse valt met 58 km net buiten de boot.
Qua vermogen moet BMW wel zijn meerdere erkennen in de C-klasse (en zelfs in het PSA-drietal), want het systeemvermogen komt net onder de 300 pk uit. Om precies te zijn gaat het om 292 pk. De 330e is zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving te krijgen. Dezelfde aandrijflijn is ook in een grotere verpakking te krijgen. Dan moet je voor de 530e of de X3 xDrive30e gaan.
11. Mini Countryman SE
Als je een PHEV wil met een actieradius van 60 km heb je dus aardig wat te kiezen bij BMW. Er is echter nóg een auto van de BMW Group die op dit niveau zit: de Countryman SE. Ook deze PHEV heeft een range van 60 km.
In tegenstelling tot zijn grote BMW-broers heeft de Countryman een driecilinder. Samen met de elektromotor brengt dit het vermogen van de vierwielaandrijver op 220 pk. Daarmee is het meest potente Countryman onder de John Cooper Works met 306 pk.
10. Land Rover Discovery Sport/Range Rover Evoque
Een auto met ‘range’ in de naam moet natuurlijk wel een goede range hebben. Dat is ook het geval bij de Range Rover Evoque P300E. Die heeft namelijk een elektrische range van 66 km.
Het gros van de PHEV’s heeft een viercilinder onder de motorkap liggen, maar Land Rover doet nog een stapje verder terug. De Evoque heeft namelijk maar drie cilinders. Daar hebben ze nog wel 200 pk uit weten te persen. Met behulp van de elektromotor heb je maximaal 306 pk tot je beschikking.
Voor de mannen onder ons: dezelfde combinatie van een driepitter en een elektromotor is ook in de Discovery Sport te krijgen. Dan heb je meteen meer ruimte ook, terwijl de prijzen vrijwel gelijk zijn.
9. Volvo XC90 Recharge plug-in hybrid
De XC90 is al jaren een begrip onder de plug-in hybride modellen. De nieuwe XC90 Recharge komt maar liefst 68 kilometer ver. En dat in een vierwiel aangedreven SUV met zeven zitplaatsen. Niet slecht! Bovendien levert de aandrijflijn een systeemvermogen van meer dan 300 pk. Precies wat past bij zo’n deftige en veilige SUV.
8. Lynk & Co 01 PHEV
Je zou hem bijna vergeten tussen al die ‘gewone’ automerken in dit lijstje van PHEV’s met de grootste actieradius, maar de Lynk & Co 01 als PHEV is er ook nog. De Chinese autofabrikant communiceert een actieradius tot 69 kilometer met deze auto. De plug-in hybride heeft een systeemvermogen van 262 pk. De accu power is afkomstig van een batterij met een capaciteit van 17,6 kWh.
7. Toyota RAV4/Suzuki Across
In een lijstje met hybrides mag Toyota natuurlijk niet ontbreken. Naast de Prius is er binnenkort ook de RAV4 Plug-in Hybrid. Deze heeft een elektrische actieradius van niet minder dan 75 km.
Eerder dit jaar onthulde ook Suzuki opeens een ‘nieuw’ model: de Across. Je hoeft geen Sherlock te heten om door te hebben dat dit gewoon een RAV4 met een Suzuki-logo is. Hoe dan ook: beide modellen beschikken over een viercilinder en een elektromotor die gezamenlijk goed zijn voor 306 pk. De Across heeft één belangrijk pluspunt ten opzichte van de RAV4: je kunt hem al bestellen. Een koopje is het zeker niet, met een prijskaartje van €65.000.
6. Mercedes A/B/CLA/GLA 250e
De C 300e met een actieradius van 58 km kenden we al langer, maar recent heeft Mercedes een nieuwe hybride aandrijflijn aan het gamma toegevoegd. Deze vind je terug in hun kleinste modellen. De actieradius is daarentegen niet klein. Die is namelijk 75 km in het geval van de A 250 e.
De meest compacte modellen van Mercedes, de A-klasse, B-klasse, CLA en GLA, hebben allemaal een viercilinder met een elektromotor gekregen die samen goed zijn voor een een systeemvermogen van 218 pk. Belangrijke kanttekening: alleen de A 250e heeft een opgegeven range van 75 km. De B 250e moet het doen met 70 km en de GLA 250e met 62 km. Die horen dus eigenlijk lager in het lijstje van PHEV’s met de grootste actieradius thuis, maar dan zou het een beetje een onoverzichtelijke boel worden.
5. Skoda Octavia/Audi A3/VW Golf/Seat Leon
VAG heeft verleden jaar het complete aanbod aan C-segment auto’s vernieuwd. Deze hebben ook allemaal een plug-in hybride aandrijflijn gekregen, mét een nette actieradius. De Skoda Octavia iV scoort het beste met een actieradius van 79 km volgens de WLTP-methode.
Geheel in VAG-stijl delen deze vier auto’s hun aandrijflijn. Het gaat om een vier-in-lijn, die samen met een elektromotor voor een systeemvermogen van 204 pk zorgen. Hoewel de auto’s dus dezelfde krachtbron delen, zit er nog wel wat verschil in de range. De Skoda komt zoals gezegd het verst, met 79 km, terwijl de A3 TFSI-e, de Golf e-Hybrid en de Leon e-TSI puur elektrisch respectievelijk 78, 71 en 63 km ver komen.
Zoals wel vaker krijg je bij de Skoda het meeste waar voor je geld. Die is er namelijk al vanaf €37.090. Daarmee is de goedkoopste auto van dit lijstje ook gewoon een van de PHEV’s met de grootste actieradius.
4. BMW X5 xDrive45e
Naast de PHEV’s met kleine motoren is er ook nog een andere categorie PHEV’s, die gewoon een ouderwetse zes- of zelfs achtcilinder hebben. De X5 xDrive 45e is zo’n auto. Deze BMW beschikt echter ook over een flinke accu, waardoor een elektrische range van maar liefst 87 km mogelijk is.
Onder de motorkap van deze X5 is een zes-in-lijn te vinden die 286 pk levert. Daar komt nog een elektromotor met 113 pk bij. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 394 pk. Deze zelfde combinatie is ook terug te vinden in de 7-serie en de 5-serie. Daar moet je het alleen met een flink kleinere range doen: 56 km en 54 km respectievelijk. We moeten keihard zijn: dat is niet genoeg voor een plaatsje in deze top 10.
3. Mercedes GLE 350(d)e
De X5 xDrive 45e heeft een puike actieradius, maar niet puik genoeg om zijn directe concurrent te overtreffen: de GLE. De GLE 350e heeft namelijk geen accucapaciteit van 21,6 kWh, maar van 31,2 kWh. Daardoor komt de actieradius uit op 98 km.
De Mercedes moet het wel met twee cilinder minder stellen. Hier zien we gewoon weer de viercilinder terug. Met het vermogen en het koppel valt desondanks prima te leven. De hybride beschikt over 333 pk en 700 Nm koppel. Dezelfde combinatie, maar dan met een dieselmotor, is ook een optie. Mercedes heeft namelijk ook GLE 350de in de prijslijsten staan.
2. Mercedes C300e
De nieuwe Mercedes C300e blaast de concurrentie omver als het gaat om elektrisch rijden. Deze plug-in hybride komt maar liefst 100 kilometer ver. Ruim voldoende voor de meeste mensen om woonwerkverkeer, misschien wel meerdere dagen in de week, volledig elektrisch te kunnen rijden. De verbrandingsmotor zit er bijna voor spek en boon bij, zou je kunnen zeggen.
De Benz beschikt over een 2.0 benzinemotor met een elektromotor die gezamenlijk 313 pk en 550 Nm leveren. Het verre elektrisch rijbereik is dankzij de aanwezige en flink grote 26,8 kWh batterij. Met een snellader zit de accu na een halfuurtje laden weer vol.
1. Polestar 1
Je had het misschien niet zien aankomen, maar de grote winnaar komt niet uit Duitsland, ook niet uit Japan, maar uit Zweden. De Polestar 1 doet zijn naam eer aan: het is met afstand de PHEV met de grootste actieradius. Deze fraaie coupé kan namelijk 124 km rijden zonder dat er een beroep gedaan hoeft te worden op de verbrandingsmotor. Deze auto kun je dus gewoon gebruiken als volwaardige EV.
Het is desondanks wel degelijk een hybride, want er bevindt zich nog altijd een verbrandingsmotor onder de kap. Dit ondanks het feit dat Polestar een raszuiver EV-merk moet worden. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren. Het systeemvermogen komt daardoor uit op 609 pk. Op meerdere vlakken een interessante combinatie, die gehuld is in een zeer smakelijke verpakking.
goodvibrations zegt
Voorlopig vind ik dit nog de beste keuze als je in een laadpaal arme omgeving zit (niet NL). Vriend van me die in Frankrijk woont en veel moet rijden voor zijn werk heeft enkel hierom de EV (moeten) laten gaan.
Ook voor caravan trekkers, paardentrailers etc. een uitkomst. En natuurlijk (sporadisch) een potje sturen op de autobahn..
mashell zegt
Als je op zoek bent naar een PHEV met een grote elektrische range dan ben je eigenlijk gewoon klaar voor elektrisch rijden. Voor die “af en toe een keer een lange afstand” altijd maar een zware verbrandingsmotor en brandstof mee rondslepen slaat nergens op. Met een PHEV moet je veel vaker laden dan met een BEV en je moet vaker tanken dan met een benzine auto, het is een compromis zoals een trike of een vouwwagen die vooral de nadelen combineren.
willeme zegt
@mashell: Dat is niet helemaal correct, naar mijn mening ;-).
Een PHEV is net als een abbonement op de sportschool. Het is maar net hoe je het gebruikt of het effectief is. Als je alleen maar met 175 over de linkerbaan knalt, is een PHEV niet handig. Een EV ook niet trouwens. Maar met 50 km range kun je al heel wat dingetjes. Steden in zonder directe uitstoot, bijvoorbeeld. En als je thuis en op je werk laad, kun je veel kilometers elektrisch afleggen. Het stukje gewicht is natuurlijk kolder, want je hebt geen groot accupakket nodig. Accu’s zijn krankzinnig zwaar. Zo zwaar zelfs dat een motor met bak en brandstoftank niet meer weegt.
Daarbij kan een EV je extreem limiteren in je mogelijkheden. Er is simpelweg geen andere oplossing. Mijn pa heeft een e-tron, maar moet er wel een auto naast hebben voor de langere ritten, want dat kan niet met een auto van 80K tegenwoordig ;-). Dus voor veel mensen die alles met één auto moet doen, is een PHEV op zich een prima compromis, mits juist toegepast uiteraard.
ty5500 zegt
Dit in combinatie met dat je minder lithium nodig hebt en hierdoor het dubbele tot zelfs het zevenvoudige aan voertuigen kan maken waarmee je misschien toch 80 a 90% van je verplaatsingen elektrisch kan uitvoeren. Afhankelijk van hoe snel de vraag en aanbod naar elektrische voertuigen evolueert, kan dit ook niet te onderschatten zijn in het groter geheel. Moet je wel een oprit hebben om dagelijks te stekkeren.
mashell zegt
Zoals je zelf zegt “En als je thuis en op je werk laad, kun je veel kilometers elektrisch afleggen.” dat betekent dus heel vaak stekkeren, gewoon omdat die batterij niet zo groot is. Moet je maar net zin in hebben.
Ik vind trouwens dat je met zo’n traag ladende PHEV de openbare laadpalen zoals die op het werk helemaal niet moet willen gebruiken, die laat je vrij voor echte elektrische auto’s. PHEV’s laadt je thuis en nergens anders.
Ja er zijn mensen voor wie PHEV een goede optie is, maar het is wel een compromis. In Nederland en Duitsland met z’n grote dichtheid aan snelladers is het eigenlijk zelden de beste optie omdat een BEV zo goed bruikbaar is. Onderschat ook het gewicht van een conventionele aandrijflijn niet, een BMW 340i is niet voor niets zwaarder dan een Tesla Model 3.
Ik heb ook een e-tron 55 en gemerkt dat die me helemaal niet beperkt op langere afstanden (voor mijn werk kom ik regelmatig in Beieren), was er wel bang voor maar in de praktijk is er helemaal geen probleem (de wagen beperkt me veel meer in keuze van parkeergarages vanwege het formaat).
willeme zegt
@mashell:
Een auto moet een bepaalde mate van vrijheid en mogelijkheden geven. Als je moet gaan rekenen of veel langer doet over je reist, faalt het product in kwestie naar mijn mening.
Daarom is de gebruik-situatie zo’n belangrijke factor als je kiest voor ICE, PHEV of EV. De Audi e-tron kan extreem snel laden, wat de auto prettiger maakt in het gebruik. Maar je MOET wel erg vaak laden als je redelijke stukken aflegt. Iedereen bedenkt smoezen om aan te geven dat het best relaxed is, maar het blijft een beperking van een dure auto.
Overigens, mijn pa gebruikt de e-tron voor in de randstad en daar is het een topauto. Harder dan 100-130 gaat het toch nooit, er zijn geen leuke rijderswegen aanwezig en het is er erg druk. Dan is het een zeer puike auto.
Een BMW M340i is volgens mij 100-150 kilogram lichter dan een Model 3 Long Range/Performance, niet andersom. En dat is nog met xDrive (de RWD versie is aanzienlijk lichter). Dit terwijl je in de Tesla (oneerbiedig gezegd) in een plastic badkuip zit met een iPad scherm en de BMW een zeer geslaagd hoogwaardig interieur. (alhoewel de Tesla gek genoeg de betere stereo heeft).
Ik zie de PHEV ook niet DE toekomst van de auto, het is de enige manier om straks nog ICE’s te kunnen bouwen. Zo’n e-tron is echt een topwagen, die e-tron GT ook. Als ze nu even 30% meer range krijgen en 30% minder wegen, heb je geen ICE meer nodig.
Johanneke zegt
Eens met je uitleg hoor, maar mijn broer heeft een e-tron, en hij rijdt er ook lange stukken mee. Kwestie van de hele snelle laadpalen op je route weten. Ding kan echt rap opladen, met de juiste lader, en dan is een rit van 400km ofzo ook geen probleem met een pauze.
Al is een ICE auto altijd handiger bij lange ritten natuurlijk, maarja alles heeft zijn voor en nadelen. Hij laadt thuis op met zijn zonnepanelen, krijgt van de baas de elektriciteit gewoon betaald. Dat is geld verdienen terwijl je rijdt.
cloverleaf zegt
@mashell: accu’s rondslepen voor die paar lange afstanden slaat dan ook nergens op! Massa is massa, ongeacht het accu’s, plofmotor of je dikke schoonmoeder is.
redbeams zegt
@mashell: Wat sleep je dan in een ev mee?
karhengst zegt
Interessant artikel, zeker om te zien hoe men toch poogt het hybrideconcept meer relevantie te geven. Het enige wat ik mis in hoeverre de gepresenteerde cijfers vooral papieren waarheden zijn, of in de praktijk dan ook gehaald worden. Bij de GLE wordt netjes vermeld dat de accu’s flink groter zijn, maar het zal me niks verbazen als er ook aantal auto’s simpelweg wat rollenbandoptimalisatie gekregen hebben.
mashell zegt
Ik denk niet dat er sinds dieselgate nog rollenbandoptimalisaties worden toegepast… Dat durft niemand meer aan.
HelldogBE zegt
Sommige wagens gebruiken elektriciteit uit de batterij om de wagen met een weerstand op te warmen. (vb. XC40). Andere een standverwarming op benzine/diesel (vb. V60). Dat zorgt meteen voor een enorm verschil aan range in de winter…
ivobovens zegt
@karhengst: reken op 65% van de wltp..
cdlop01 zegt
De Rav4 of beter de Lexus nx 450h+ is de Phev die je moet hebben, enige merk dat de plugin techniek onder de knie heeft, 65 km actieradius, bij uitsluitend stadsverkeer zelfs 80km, bron Autovisie. Wanneer accu’s leeg zijn blijft een zuinige hybrid over in tegenstelling tot de concurrentie.
Variomatic zegt
@cdlop01: hoe kom je er bij dat de rest dat niet heeft..? Laat staan plugin techniek niet onder de knie heeft??
redbeams zegt
@variomatic: Uh nou de bij meeste plugins is het zo dat als de accu leeg is dan gaat ie verder op de verbrandingsmotor maar voor zover ik weet niet volgens de atkinson cycle.En dit is dus bij de lexus wel zo en is dus bij een lege accu toch zuiniger dan andere vergelijkbare plugins.
Variomatic zegt
@redbeams: Lexus komt nu pas met zijn allereerste PHEV, toch? De 2021 NX en dat is een turboloze phev met zo’n jank CVT.. Sorry hoor, maar dat is gewoon geen gelukkige combi met dat gewicht, een Golf GTE biedt al meer rijplezier.. En phevs met atkinson dieet zijn er ook bij Chevrolet, Hyundai, Renault, Ford, Honda, Mitsubishi..
redbeams zegt
@variomatic: Die cvt…is dat eigen ervaring of gewoon loos meelullen met de napraters? Ik heb ervaring met de golf gte…ik zei meteen weg ermee 😉
Variomatic zegt
@redbeams: eh.. waar denk je dat variomatic voor staat…?
redbeams zegt
@variomatic: De vraag ging niet over oude dafjes.Ik leg de nadruk op “die” cvt en dat is die van de lexus…dus nog een keer de vraag: is dat eigen ervaring?
shizzle zegt
Ik mis nog de BMW i3s Range Extender Plug-in Hybrid met 220 km volledig elektrisch bereik in dit overzicht. Volgens mij is die de nummer 1.
faalhaas zegt
@shizzle: Klopt, het is visueel een rijdende frikandel maar de techniek is wel prachtig.
HelldogBE zegt
Range Extender versies bestaan toch niet meer sinds de 120Ah batterij-upgrade? De 94Ah REX bevalt mijn ouders ook prima. Altijd thuis opladen en als er afstanden gereden worden gewoon regelmatig benzine tanken.
Geen gefoefel met laadpasjes, uitstippelen van routes en wachten op snelwegparkings voor die ene keer per 2 maand dat de range niet voldoet…
Enige minpuntje vind ik dat de restwarmte van de REX niet kan gebruikt worden om het interieur op te warmen. Een ICE laten draaien om via alternator wisselstroom op te wekken, gelijkrichten naar DC en vervolgens terug opstoken via een weerstand is nefast voor het rendement van de REX in de winter :-(
rutgerg zegt
huh wacht…. in het stukje over de BMW 330e zeggen jullie dat de Mercedes C klasse buiten de top 10 eindigt om de C klasse vervolgens op nummer 2 te zetten… zal wel het oudere model zijn maar toch.
Johanneke zegt
Ik vraag mij serieus hoe goed (of slecht) het is voor de benzine of diesel motor als ik zo’n auto zou gaan gebruiken. van de 10.000km per jaar die ik rijdt zijn er dan 9000 elektrisch. Zit je met benzine van een jaar oud en een motor die soms een maand niet start. Kan niet goed zijn toch?
rutgerg zegt
Volgens mij hadden de Outlander PHEV en de BMW i3 daarvoor inderdaad een systeem dat eens in de zoveel km de brandstofmotor echt aanging om de leidingen te spoelen en alles even schoon te branden etc…
rogerzz zegt
Valt mee denk ik, ik heb een BMW 330e, de benzinetank is 40 liter zodat de ‘doorlooptijd’ wat wordt versneld, had niets met fysieke ruimte te maken maar enkel om de reden dat het niet te oud moet worden. Daarnaast wordt de benzinetank ontlucht, dus als ik moet tanken moet ik op een knopje drukken zodat er weer lucht in gaat en ik hem kan openen.
Vroeger vond ik het concept hybride helemaal kansloos. De hoeveelheid energie die ik terugwin met remmen is zo laag dat ik een normale hybride nog steeds kansloos vind. Dat in 2021 nog Mild-Hybride Audi’s verkocht worden is in mijn optiek echt best misleidend/verbazingwekkend, scheelt zo goed als niets lijkt mij. Maar mijn PHEV vind ik dan wel weer heel leuk, ik rij soms 1200km+ op een tank van 40 liter, en soms 600km als ik enorme haast heb en bijna geen korte eindjes tuf. Vooral fijn in de file en stad, lekker stil. En met 252pk (2016 versie) is het prima te doen, ook op de snelweg – zonder range-angst :)
Charles Taycan 4S zegt
Hybride is een tussenpaus, zwaar, gecompliceerd qua technologie, duur in aanschaf en onderhoud, minder rijdynamiek, zowel dus als EV alswel ICE net niks, worst of both worlds….. Heb net vorige week een rit gemaakt van 1.043 km op 1 dag met de Taycan, 3- laad/ rust stops, precies 1 uur langer over gedaan dan met de 911, maar veel relaxter en qua kosten veel goedkoper. EV is de toekomst geen PHEV . Heb die tussenfase ook bewust overgeslaan.😉👌
Variomatic zegt
@Charles Taycan 4S: plugin is in NL een heerlijke excuus-oplossing voor dikke auto’s als de X5 of A8 doordat er amper bpm op zit, itt de niet plugin versies daarvan waar je het al snel over 30 tot 50k aan bpm hebt bij nieuwe aanschaf..
Charles Taycan 4S zegt
@variomatic, idd! Klopt! In FR hetzelfde! Zware Excuus-Truus !😜
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: jij snapt het, +1
sportabgasanlage zegt
Helaas is de Polestar 1 onbetaalbaar. De goedkoopste occasie in Duitsland kost €160K. In Nederland niet eens verkrijgbaar als occasion…
flutterby zegt
Mijn ervaring met een V90 T8, Passat GTE en een 330e is dat je een ongeluk aan het stekkeren met een PHEV. Voor mij nooit meer en geniet nu van mijn eGolf.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, : jij snapt het, +1.😉👍 Wij zijn het weer eens samen….👌
1320nl zegt
Ik rij enkele keren per jaar lange afstanden en voor de rest vooral korte afstanden onder de 50 km. Ik rij de X5 phev en dat bevalt uitstekend. Kortere afstanden gaan 100% elektrisch, lange Autobahn ritten met 80% benzine. Het mooie is dat er ook bij lange ritten stroom wordt gegenereerd bij afremmen waardoor je in files, steden etc ook elektrisch rijdt en dus niet enkel die 89km van vertrek gebruikt. Uiteraard is dit niet de ultieme oplossing, maar prima voor de komende tijd.
flutterby zegt
@1320nl: bij de afdaling na Millau (FR) laad je zo 8 tot 10 kWh terug. Echter dat heb je met volledig elektrisch ook.
Met 80% op benzine op de Autobahn ga je of niet zo ver of niet zo hard..
1320nl zegt
Op de Autobahn rij ik ergens tussen de 140 en 160 km op benzine. Er zijn ook veel stukken 100 of minder bij Baustellen. Die gaan dan volledig elektrisch. Met een volle accu bij vertrek en tussentijds regenereren kom ik rond de 20% elektrisch kilometers.
Met volledig elektrisch lukt het me niet om 800 km af te leggen in 8 uur incl stops
Variomatic zegt
@1320nl: en vrijwel geen bpm, dus niet weer bestolen worden door de belastingdienst, ook een groot voordeel van de X5 phev :-)
vaakbenjetebang zegt
Zo’n PHEV is een enorm gecompliceerd compromis maar ik zie er mezelf nog wel eentje kopen. Waarom? Omdat ik er dan enerzijds mijn suffe dagelijkse kilometers elektrisch zou kunnen maken, maar anderzijds niet meteen in de problemen kom als ik een keer een circuitdagje wil doen en een paar honderd kilometer moet gaan rijden met een fikse kar achter de auto. Dat ga je met een BEV vooralsnog domweg niet redden. Heb er wel eens met een half oog naar gekeken welke auto dan geschikt zou kunnen zijn. Eisen: PHEV die, zeg, 2 ton kan trekken, station (géén SUV), met een niet al te uitbundig-trendy design. Dan is eigenlijk alleen de Volvo V60 Recharge (heeft die altijd zo geheten? die heette ooit toch ‘gewoon’ Hybrid, of verbeeld ik me dat maar?) geschikt. Die komt volgens Volvo overigens 89 kilometer ver op een acculading: https://www.volvocars.com/nl/v/cars/v60-hybrid dus @willeme, die had in het lijstje gemogen, toch?
BentonZ zegt
Vergeten we niet de Mercedes-Benz S580e met 120km elektrische actieradius? ;-)