Auto’s met vleugeldeuren blijven toch altijd iets magisch houden. Daar speciaal voor jullie een overzich van de 10 meest lekkere, opmerkelijke en bijzondere auto’s met vleugeldeuren.
Om het een beetje overzichtelijk te houden zijn conceptcars en tuners voor het gemak buiten beschouwing gelaten bij het opstellen van deze lijst. En omdat ik het stiekem niet eerlijk vind om de ene auto boven de andere plaatsen is de lijst opgesteld in alfabetische volgorde. Als jullie van mening zijn dat bepaalde auto’s niet thuishoren op deze lijst, of dat er juist auto’s missen dan hoor ik dat uiteraard graag.
Bristol Fighter
Eigenzinnige Britse auto, die zelfs leverbaar is met een dikke V10 die 1.012 pk levert. Move over Veyron zou ik zeggen (die heeft ook nog eens ‘normale’ deuren).
Citrofiel zegt
En nog steeds zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het handig of leuk is…
Megakix zegt
@Citrofiel: ga eens met mijn mamma praten…die moet ook alles alleen maar functioneel vinden…grmbl… ;-)
Erg fijn om auto’s met een eigen gezicht te zien, hoewel die Savale (ofzo..) errug Fugly is ! De mooiste; de Reventón
Citrofiel zegt
@Megakix: Ik vind anders-dan-andere-oplossingen altijd leuk, daar ligt het niet aan. Hier zie ik echter niets in. Ik vind het niet mooi en het is genadeloos onpraktisch.
JPM zegt
Tsjah en zo nog tientallen anderen, een Enzo of een McLaren F1 zou ik toch ook ff noemen.
ErikkNL zegt
Doe toch maar het Gullwing systeem, dat is net een tikkeltje cooler. En de tuners zullen zich niet zo snel aan gullwing deuren wagen ;) Volgens mij kan je zo langzamerhand in ieder tuningblad wel die lamborghini stijl scharnieren bestellen.. Maar toch ziet het er op een aantal wegens niet verkeerd uit (supercars bedoel ik hiermee voor de duidelijkheid geen aftermarket ;))
ErikkNL zegt
Lees net in de reclame die hierboven staat dus Gullwing deuren ook tot de mogelijkheid behoren :S waar gaat het heen …
JPM zegt
@ Citrofiel
Dat is de kracht van de 300SL, daar waar alle andere auto’s in het rijtje de deuren als gimmick of als stoerdoenerij gebruiken is het in het geval van de 300SL noodzaak.
toyotaprius zegt
@JPM: Dat had toch met de buizenconstructie te maken?
Wat een klassieker. Echt kwijlen…
En deze Donkervoort, blijft bijzonder… Het design moet je ding zijn..
Alleen jammer dat de McLaren er niet in staat.
Hier nog een… ;)
Doekse zegt
Wat is die 300SL Gullwing verkracht zeg!!!
FeRaRi zegt
@Doekse: inderdaad echt gewoon LELIJK.
HDM zegt
Het is een patsfactor. Het is iets dat weinig auto’s hebben, en meestal laat zien dat je geld genoeg heb om zo’n dure auto aan te schaffen. En daar draait het denk ik om. Om naar je jacht toe te rijden net als de rest, maar niet uit je Bentley of zo te stappen, maar uit een sportwagen met vleugeldeuren. Niemand heeft gezegd dat het handig is.
Ik vind trouwens dat onder andere de Lambo, de D8, die Savage en de Koenig weg moeten. Dat zijn geen echte vleugeldeuren. Als er een vogel is die met zijn vleugels naar voren klapt, is het waarschijnlijk een mogooltje. Vleugels draaien om de lengte as van het ding, en niet om de breedte as. Bovendien vind ik de deuren van de Koenig bijzonder genoeg voor z’n eigen groep.
aaap zegt
Wat is die Doekse verkracht zeg!!!
Bosnia_love zegt
Donderdagavond was Back To The Future op tv! Een erg leuke film! :D
Ferdinand1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
En de Trevita is toch wel de coolste!! :D
Klassiekerrally zegt
Ik vind de meeste deuren geen vleugeldeuren. Uit bovenstaande lijst hebben alleen de 300SL, DeLorean, Gumpert en SLS AMG echte vleugeldeuren. De andere deuren zijn ‘scissordoors’ of een afgeleide daarvan.
Houden we echter op met muggenziften, dan vind ik dat de Countach absoluut nog vermeld moet worden. Misschien zelfs wel in plaats van de Reventon. Hij was er immers eerder!
Stefje zegt
kuch: http://www.hondamarketplace.com/attachment.php?attachmentid=61840&stc=1&d=1250026197
Semjon zegt
hey, ik zag vanmiddag nog een Delorean, in amersfoort tegenover de dominos pizza ! toeval :)
BananaFlip zegt
De Gumpert moet uit dit rijtje, die is lelijk.
DamnJDM zegt
Altijd van die redelijk hopeloze lijstjes dit.
Missen we niet de Countach? De EB110? McLaren F1? Isdera Commendatore? Om er zo maar eens een paar te noemen…
De helft is zoals eerder gezegd ook idd geen échte “Vleugel”-deur.
Jesper zegt
@ BananaFlip:
Omdat jij een auto niet mooi vind, moet het artikel worden aangepast? Laterrr :roll:
De 300SL is natuurlijk de voorvader van de vleugeldeuren. Waar het tegenwoordig alleen maar cool is, had het op de MB een technische functie. Het buizenframe is namelijk zó hoog opgetrokken dat gewone deuren schier onmogelijk waren gemaakt en ook nog eens enorm onpractisch. Daarnaast is deze auto ontworpen in de tijd dat racers nog een wandeling moesten maken na het startschot (Le Mans, Mille Miglia) en zo’n Gullwing maakte de instap veel makkelijker.
BananaFlip zegt
@Jesper: Ik geef slechts mijn mening op een misschien enigzins dringende wijze :P
Fransdebakker zegt
Klopt! De ‘Gullwing’ was,en is toch de ‘daddy’ van alle vleugeldeuren…
Woutah! zegt
Lol@Stefje. Hoewel het soms wel stoer staat, I admit…
KippieKnaus zegt
killioq zegt
waar is de murc sv? en ik kies uit dit lijstje de sls amg in het zwart. gaaf ding
Nick zegt
Bij een test hebben ze bewezen dat LSD-deuren veiliger zijn dan normale. Bij een impact van 50km/u. krijg je moeilijk nog gewone deuren open, bij LSD-deuren wel.
Wessee zegt
@Nick: Behalve als je op je kop ligt, dan ga je dood omdat je met geen mogelijkheid meer een deur open krijgt.
MercedesForum zegt
Voor mij blijft de 300SL Gullwing de mooiste.
Deze op een meeting in Amerika (2007) mogen bekijken:
(als je op de foto klikt zie je er meer…)
Redwane zegt
SLR?
mb man zegt
Een slr heeft geen vleugeldeuren
HDM zegt
@mb man: een lamborghini ook niet, maar robbie vond blijkbaar van wel. En toch blijf ik erbij, zoek jij maar es een vogel die met z’n vleugels vliegt dmv een beweging volgens de SCISSORDOORS die lambo’s hebben.
Nogmaals, scissordoors. Die vind je op Lambo’s. Vleugeldeuren niet.
jzaero zegt
@HDM: Niet bewegende vleugels op vliegtuigen zijn zeker geen vleugels…? Kom dan niet met het argument dat we het over deuren hadden, want dan zou de definitie al helemaal niet kloppen. Deuren zijn geen vleugels, vleugels zijn geen scharen… whatever man.
HDM zegt
@mb man nog een keer: dat ”zoek jij” is niet naar jou bedoeld, sry.
Wessee zegt
Volgens mij halen mensen hier engelse en nederlandse termen door elkaar. In het Engels heb je:
– Gull wing doors; (300 SL)
– Scissor doors; (Countach) en
– Butterfly doors. (McLaren F1)
Nederlandse vertaling voor deze soorten deuren: vleugeldeuren. Dus alle auto’s die hierboven genoemd zijn hebben vleugeldeuren.
Donstil zegt
Jammer dat er (op twee na) alleen maar recente modellen zijn genoemd.
De countach Is BV echt een vleugeldeuren auto die absoluut in dit lijstje had gemoeten.
KippieKnaus zegt
Wessee zegt
Dat terwijl het niet eens de eerste auto met scissor doors was. Dat is nl. de AR Carabo:
marjan zegt
McLaren F1 had erin gemoeten, in plaats van die walgelijke Savage Rivale. Mooie lijst verder maar waarom díe foto van de 300SL? :rollseyes:
Dimglor zegt
Wat is er met die gullwing? Zo’n mooie wagen compleet om zeep helpen met die camo en die velgen…. Kunnen ze zo’n klassieker niet gewoon standaard laten???
mb man zegt
wat een gedrocht!
HDM zegt
@Wessee: sinds welke spellingsrevisie is een scharende deur een vleugeldeur? Die dingen scharen, en ik zei eerder al, wijs jij mij eens een vogel aan die zo beweegt met z’n vleugels. Butterfly betekent volgens mij nog altijd vlinder, en niet vleugel, idem voor scissor. Tis heel simpel.
Vleugels bewegen om de lengte as, dus alleen auto’s als de Apollo, de DeLorean en de 300SL hebben voor mij de ware vleugeldeuren.
Wessee zegt
@HDM: Vlinders hebben geen vleugels? In welke wereld leef jij? En doe nou eens eerst onderzoek voordat je allemaal onzin begint te blèren, ik ben niet van gisteren.
Zie hier trouwens de lieve Kolibrie, die je hele theorietje onderuit haalt:
@Bart: de intentie is goed, maar het was een Camaro. :P
Bart zegt
De Carabo is OOK ontworpen door Marcello Gandini, net als de Countach. Er is nog een auto met vleugeldeuren, de Chevrolet Firebird uit de jaren ’80 tekenfilmserie Mask. En die vloog ook nog eens echt :D
Bart zegt
@Wessee: daarom blaast de SLS zijn deurscharnieren op met explosieve boutjes. hoe cool is dat?
HDM zegt
Wat ik zeg is geen onzin. Dan zou het dus onzin zijn dat vleugels omhoog draaien, dus om de lengte. Bewijs maar dat dat pure onzin is.
Canguro zegt
Laten we qua vaag opengaande deuren vooral de Nova Sterling niet vergeten: ;)
Wessee zegt
@Canguro: Dat is een canopy door, is een hele andere discipline. ;)
@HDM: ik zuig dat niet uit mijn duim hoor, als jij lekker dwars alleen jezelf wil geloven moet je dat vooral doen, daar lig ik niet wakker van. Vleugeldeuren heten zo, omdat ze verticaal bewegen, niet omdat ze op een bepaalde manier afgehangen zijn. Volgens jou heeft een meeuw dus altijd, zijn vleugels in dezelfde stand als bijvoorbeeld een 300SL zijn geopende deuren heeft. Knock-knock…
Dinkel zegt
Wow, de enige nog originele Aston engined Lola T70 Mk3
De ABBA-Countach.
En zo rij je een Murci achteruit.
JamesBond007 zegt
Vergeet deze niet ;) SSC ultimate
super458 zegt
@JamesBond007: Die is lelijk en verdient het niet om hierboven te staan.
floryn zegt
dat plaatje van de mercedes 330 sl gullwing bevalt me niet
deze bedoel je?
floryn zegt
dat ging blijkbaar fout
floryn zegt
@ Citrofiel
Deze is duidelijk meer voor de beginnende deur-fetisjist geschikt Peugeot 1007
floryn zegt
En nog een recente en naar mijn mening prachtige SAAB Aero-X
floryn zegt
de definitie fetisjisten wessee en HDM zullen er al een naam voor hebben.
Wessee zegt
@floryn: Ja, schuifdeur en canopy top/door, zoals ik al gezegd heb. Ben ik dan ineens een fetisjist omdat ik wel de goede namen weet?
Donkervoort zegt
Joepie, een Donkie in de top 10.
Zet er dan wel wat fatsoenlijke foto’s bij, ipv die computertekening:
midasracer zegt
@Donkervoort: Zou Donkervoort 2010 nog halen? Vorig jaar hebben ze (BOVAG info) maar 3 auto’s op kenteken gezet. Ik mag hopen dat er tientallen de grens over zijn gegaan, want met zo weinig verkoop lijkt het mij snel over.
Bob zegt
Ik zou eerder de Countach en de McLaren F1 in het lijstje hebben gezet .. maar goed .. dat ben ik
Vivian zegt
dit is raar nieuws:S:S:S
Engels: deze hele gedoe klopt niet als je het over zoals Klassiekerrally al zei over vleugel(gullWING)deuren hebt.
Nederlands: en als je het zooitje bij ekaar gooit zoals Wessee al zei dan moet er nog SERIEUS naar die lijst kijken!!!
floryn zegt
@ Wessee
;)
Je houdt wel van discussiëren, laat ik het daar maar op houden.
Vaag zegt
Wessee zegt
Natuurlijk, anders post ik hier niet. ;)
750i zegt
Als ik aan vleugeldeuren denk dan zie ik maar twee auto’s voor me…De Mercedes 300SL Gullwing en de Lamborghini Countach. De rest vind ik na-aperij of hoe je het ook mag schrijven.
waverider zegt
die bristol lijkt op een alfa tz
Breinstein zegt
Vaag begrijpt het. De allermooiste vleugeldeur is de 300SLR Uhlenhaut.
Alcantara zegt
Waarom staat de CRX er niet bij?
dotternetta zegt
En de Toyota Sera:
img src=”http://my.reset.jp/~inu/ProductsDataBase/Products/TOYOTA/SERA/sera-03.jpg” width=”450″>
Elfloro zegt
Er staan nu inderdaad verschillende soorten deuren in de lijst, niet alleen vleugeldeuren, maar ook scissordoors (lambo-style doors) & Butterfly doors (McLaren F1) http://en.wikipedia.org/wiki/Gull-wing_door
Hupke zegt
Liever toch de countach wat nog een orginele lambo was ipv de zoveelste evolutie erin en de Mclaren F1 mag ook niet ontbreken.
Ahura zegt
Zelfs in de allerkleinste autoklasse (kei-cars) heb je ze gehad. Op de Mazda AZ-1/Suzuki Cara
911GT2 zegt
Tja niets meer aan toe te voegen lijkt me…
Overigens vleugeldeuren moeten omhoog open en niet naar voren!
savagerivale zegt
Hier goed te zien, (proto met oud interieur zonder dak) naast de looks, hebben we de deuren zo gehangen dat ze de kortste draaicirkel maken, in verband met in en uitstappen….
In Monaco op de TopMarques 2010 zal het tweede proto worden getoond!!
tomL zegt
DeLorean hebben we een op t werk staan, heeft opzich best veel bekijks da ding;)
Joerek zegt
Wat een reacties zeg, dat sommige autos geen vleugeldeuren zouden hebben, omdat de scharnieren ergens anders zit. Alle autos met een deur die naar boven opent worden gewoon vleugeldeuren genoemd. Of het technisch correct is (scharnierwerking) doet er niet toe.
Bonnoh zegt
er stond een delorean bij mij voor de deur.
ik loop de deur uit opweg naar school en ik loop zo tegen een Delorean aan :P
Wessee zegt
Hopelijk heb je je niet al te erg bezeerd.
Delorean zegt
Ik heb een DeLorean en de vleugeldeuren zijn veel handiger om in te stappen dan een vergelijkbare sportwagen (bv. een Lotus Esprit).
Delorean zegt
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een auto met vleugeldeuren gehad (DeLorean-vleugeldeuren, geen Lamborghini-vleugeldeuren!). Je zou wel weten hoe handig ze zijn …
Cantago zegt
Er zijn er zo veel… Bijna niet te noemen! Maar ik denk dat de Reventon en de Trevita toch wel de ultieme deurmasters zijn;)