Héél voorzichtig durven ze in Wolfsburg weer aan een klein feestje te denken, want de Clubsport komt er in het jubileumjaar 2016 waarin de Golf GTI zijn veertigste verjaardag viert.
Een sportieve Golf paste mid-jaren zeventig eigenlijk niet in de plannen die VW had om de gehele modellenlijn te vernieuwen. Een prototype van een sport Golf met 1.6 had dubbele Weber carbarateurs en Volkswagen hikte tegen het vooruitzicht om genoeg personeel te trainen hoe daar mee om te gaan. Gelukkig kwam de redding in de vorm van de 1.6 met destijds hypermoderne brandstofinjectie uit de Audi 80 GTE. Dat blok was zowel licht als krachtig genoeg en Audi zegde toe om 5000 motoren te leveren. Zo werd de Golf GTI geboren en bij die 5000 stuks is het niet gebleven, de teller staat nu ruim boven de 2 miljoen.
Midlife crisis
Alle reden voor een feestje dus en na de GTI Edition 20, 25, 30 en 35 volgt nu de…. Een beetje veertiger twijfelt hevig over zijn identiteit en als je dan een auto bent, verander je naam. In plaats van GTI Edition 40 doopte Volkswagen de feest-Golf GTI Clubsport.
290 pk
Evenals bij vorige Editions is de Clubsport niet alleen maar een opgedirkte GTI. Hoewel alle GTI’s een 2.0 liter grote TSI motor hebben, komt het blok van de Clubsport uit de Golf R (en Leon Cupra). Het maximale vermogen is 290 pk, maar die volle 290 pk krijg je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Om te beginnen moet de Sport-stand geactiveerd zijn, maar simpelweg volgas geven volstaat niet altijd. Alleen als het gaspedaal snel genoeg wordt ingetrapt, komt er gedurende 10 seconden de volle 290 pk en 380 Nm beschikbaar en dan alleen in de derde tot zesde versnelling. Daarna beperkt de software het vermogen voor minimaal 10 seconden weer tot de reguliere 265 pk, waarna het feest weer opnieuw zou kunnen beginnen. Een Golf GTI Clubsport met automatische DSG-bak kan tijdens het gebruik van launchcontrol tijdens het verlaten van de McDrive gedurende 20 seconden 290 pk leveren.
Als het allemaal omslachtig klinkt, dan geef ik je groot gelijk. De Golf GTI Clubsport heeft immers hetzelfde blok als Golf R (300 pk) en Leon Cupra (290 pk), dus betrouwbaarheid kan niet het beste argument zijn om het vermogen te beteugelen. Het zal iets te maken hebben met het in stand houden van de hiërarchie, want de 150 kg zwaardere Golf R is vermoedelijk niet sneller op het circuit.
Golf GTI Clubsport | |
---|---|
Cilinderinhoud | 1984 cc |
Vermogen | 195 kw/ 265 pk |
Bij overboost | 213 kW/290 pk |
Koppel | 350 Nm |
Bij overboost | 380 Nm |
0-100 km/u | 5,9s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Leeggewicht | 1375kg |
Geen tupperware voor de sier
Het gros van de diffusers, spoilers en sideskirts vervult geen andere functie dan wat visueel “drama” en een hint van sportiviteit toevoegen aan een regulier model. Voor de Golf GTI Clubsport is dit volledig anders, want dit jubileumsmodel is de eerste straat-Golf die downforce genereert.
Aan de voorzijde zorgt er een splitter ervoor dat de Clubsport op hogere snelheden nog vaster aan de weg plakt. Ook nieuw zijn de air curtains die de lucht langs de wielen geleiden en zo zorgen voor minder turbulentie en luchtweerstand in de wielkasten.
Aan de achterzijde zorgen spoiler en flaps langs het achterraam voor de downforce. Hoewel Volkswagen niet over harde cijfers rept, wilden ze wel kwijt dat er achter meer downforce wordt gegenereerd dan aan de voorzijde. Dit komt de stabiliteit van de auto op hoge snelheid ten goede en de chassis engineers konden daardoor het karakter van het onderstel weer aanpassen zonder van de Clubsport een listig loeder te maken.
Op hoge snelheid willen de meeste bestuurders geen achterkant die uitstapjes naar de zijkant maakt en door de toegenomen downforce gebeurt dat ook niet. Het effect was duidelijk te merken in de snelle bocht naar rechts het rechte stuk op van Circuit van Portimao. In die bocht jaag je de Golf GTI Clubsport door de vierde versnelling naar de toerenbegrenzer. Op de limiet trad er geen “saai” onderstuur op, maar gleed de Clubsport over vier wielen richting buitenkant bocht. Door de downforce, de gemonteerde (optionele) en enorm plakkerige Michelin Pilot Sport Cup 2 semi-slicks en onderstel afstemming was het geen soepel glijdende exercitie, maar maakte de Clubsport kleine sprongetjes naar buiten. Dat zou een moment van paniek kunnen veroorzaken, maar de Clubsport is zo in balans dat de bestuurder het gevoel van controle houdt.
Wouter *hartje* het diff
De lofzang voor het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel deed ik al eens bij de Golf GTI, Leon Cupra en meer recent bij de Peugeot 308 GTI. Het blijft een feest om te rijden in een voorwielaandrijver waarin het sperdifferentieel volledig variabel te sperren is. Op het circuit van Portimao werd weer eens duidelijk hoeveel het doet voor de wegligging van een hothatch. Dat er meer tractie is, is evident, maar op een circuit is er ook de ruimte om goed te ervaren hoe het super-diff onderstuur vermindert. Op de limiet rijdend met gas los tijdens het insturen rolt de Clubsport duidelijk naar buiten, ga gedoseerd op het gas en dankzij Torque Vectoring krijgt het buitenste voorwiel meer kracht toebedeeld dan het binnenste wiel wat de voorzijde van de auto naar binnen trekt. De bochtsnelheden an sich zijn dus hoger en de acceleraties de bocht uit verlopen beter. Mocht je een reguliere Golf GTI overwegen, bestel dan ALTIJD het Performance pack, de auto wordt er lichtjaren beter door.
Der Uber-GTI
Soms, heel soms, is een auto veel meer dan de som der delen. De Golf GTI Clubsport is zo’n auto. In de basis is een GTI al een leuke auto, hoewel puristen wellicht het speelsere van de Megane RS of Focus ST meer zullen waarderen. Voeg daar het magische sperdifferentieel aan toe en je hebt een zeer kundige en vermakelijke hothatch.
Extra pk’s en Nm’s maken de meeste auto’s leuker, maar het is vooral het downforce genererende spoilerpakket en de ruimte die VW daarmee kreeg om het onderstel aan te passen, die de GTI Clubsport zo’n geniale auto maken. Een prijs heeft importeur PON nog niet vastgesteld, maar als de meerprijs binnen de perken blijft, dan zullen de Clubsports de winkel uit vliegen.
vwdaily zegt
Heerlijk bommetje.
reobnednab zegt
Aardige test maar die Golf mk 1 op foto 6 en 7 met Pirelli velgen bekoren mij meer dan die hypermoderne ‘meuk’…
paulaner zegt
Die 5,9 seconden zal je irl niet halen, maar desondanks een erg fijn gebakje.
clarkson zegt
@paulaner: 0-100 tijden verschillen vaak niet zo veel. Het zijn geen co2 cijfers.
bofkont zegt
Dat interieur en dan vooral die stoelen zijn toch wel heel erg spectaculair mooi!!
De wagen zelf vind ik dan weer minder spannend, maar leuk is hij zeker, heerlijke specs.
phaeton zegt
Je bent wel erg vol lof voor wat meer pk’s en een grotere dakspoiler. Desalniettemin is het een mooie auto geworden. Echter schurkt hij mijns inziens qua vermogen meer tegen de R aan dan tegen de GTI en zo zal de prijs ongetwijfeld ook zijn. Zeker wanneer verscheidene opties standaard zullen zijn.
De prijs van de handbak is nog het meest interessant, want dat horten en stoten van de DSG met launch control zag ik bij AutoWeek op identieke wijze voorkomen. Lijkt mij niet heel prettig, ook al gebruik je launch control nooit.
Tot slot: wat gebeurt er op 02.11 met je ademhaling Wouter, stak het paard van Sinterklaas over?
PunicaOase zegt
Hoe staat het nu met deze 2.0? En de DSG? Kan je dat ‘veilig’ aanschaffen of betekent dat over enkele jaren veel ellende… Kortom is hier iets aan veranderd?
tfsi zegt
@punicaoase:
Dsg 6 traps is gewoon een goede bak nooit problemen mee de 7 traps heeft wat problemen gehad maar volgend mij is dit nu opgelost.
rufctr01 zegt
@tfsi: wat problemen?? Behoorlijke problemen!!
deboes zegt
@tfsi: er is nog niks opgelost, gewoon elke 30000 km bak vervangen.
deboes zegt
@deboes: maar dat is ook een oplossing
taxman zegt
@PunicaOase: Als je de olie maar op tijd bijvult (bij VAG elke 2e tankbeurt checken) hoef je niet veel problemen met dit blok te hebben. En het interieur ziet er fantasties/fantasieloos uit (kies zelf maar) , dus wat wil je nog meer.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf ding. Hebben! Die softwarematige aanpassingen om hem onder de R de positioneren zijn door JD natuurlijk heel goed op te lossen. Mooie Miltec er onder, CAI en een chip op maat, perfecte golf. Velen malen liever dit dan de golf R.
PunicaOase zegt
@dutchdriftking: waarom? 4wd is toch best prettig?
Dutchdriftking zegt
@PunicaOase: 4wd, is wel prettig, maar het is ook heel zwaar, en haalt ook het laatste beetje rijplezier uit zo`n sportief golfje. Ik denk dat dit echt een leukere auto is. Helemaal als je deze ook nog eens een beetje aanpast. De tijd dat een R model speciaal was wegens de fijne 6 pitter is tenslotte ook voorbij.
martinus zegt
Wouter, weer een mooi stukje autojournalistiek!
PunicaOase zegt
Meer on topic: gaaf en ook nog eens praktische wagen! Leuk!
marc94 zegt
Ik vind tegen de verwachting in een golf 7 een keer mooi. Alleen dat downforce verhaal lijkt me een beetje overtrokken. Zeker bij de snelheden die wij als normaal mens met zo’n auto halen.
turboturbo zegt
@marc94: spoilers op hatchbacks zijn doorgaans ook om de ‘uplift’ van de kont te verlagen. Zo heeft de Megane RS, naar mijn weten, een uplift van grofweg 40kg bij een bepaalde snelheid; Focus RS zo rond de 4-5kg. Absolute downforce genereren deze dingen echt niet, het is slechts om het uplift effect te verminderen door de wervelstromen te veranderen bij de kont van de auto.
naamloos3 zegt
“het is dus een golf R maar dan met andere software” – denk ik als ik dit verhaal hoor. En dan ga ik denken aan software en volkswagen. Is dat imago schade of ligt dat aan mij?
gtwillem zegt
Ik vind het wel een leuk ding, zoals al die actiemodellen. Maar ik ben bang dat dit een heel erg duur geintje gaat worden.
Want dit dif is toch gelijk aan het differentieel in de Golf GTI met Performance Package? Dan zou ik gewoon die bestellen (35.900,-), naar JD gaan voor een kuurtje (300pk voor 700 euro), en misschien nog een setje leuke wielen kiezen en klaar: je eigen Golf Feesteditie.
berlinetta zegt
@gtwillem: Klopt, maar deze ziet er wel lekker uit. Mooiste Golf wat mij betreft.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Ja en nee, in de basis heb je gelijk, een speciale editie van een GTI is altijd een hoop extra geld voor weinig extra meer geweest. Aan de andere kant, de restwaarde is echt een pittig stukje beter. Een Golf 3 20 Jahre in nette uitvoering kost ongeveer het dubbele TOV een reguliere GTI. een een Golf 4 25 edition zelfde verhaal. De editie 30 is niet het dubbele van een gewone golf 5 GTI, maar wel een behoorlijk stukje duurder.
Daarnaast hebben de speciale edities altijd hebbedingentjes waar de GTI liefhebber op geilt. Die Recaro schaalstoelen bijvoorbeeld. Die doen tweedehands in goede staat zomaar €3000,- Dan heb je het over Audi RS stoelen of de schaalstoelen van de golf 5/6/7 R. Als je dat soort zaken graag in je GTI wilt kost dat gewoon geld, en kan de pakketprijs van een speciale editie wel eens voordeliger zijn.
Daarbij komt ook nog eens dat de motor van de speciale edities (op de golf 3 na, maar die GTI telt sowieso niet mee eigenlijk) echt anders is dan de reguliere GTI. Bij de golf 4 was de Editie 25 eindelijk weer een echte GTI, juist door alle speciale dingen, en door de motor die niet in gewone golfjes leverbaar was. (de 5 pitter GTI en de 20VT GTI waren ook zonder GTI aanduiding op het kenteken leverbaar) had de GTI editie 25 iets exta`s. De grotere turbo, de 6 bak, het was allemaal wat serieuzer. En bij de Golf 5, 6 en 7 is het verschil van de motor alleen nog maar groter, en is hier met de zelfde aanpassingen dus aanmerkelijk meer vermogen uit te halen dan uit de reguliere GTI motor.
En nee, uiteindelijk is het nutteloos, maar dat is een GTI op zich zelf ook, en daarom nog altijd niet minder leuk.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Daar heb je absoluut gelijk in, als je hem origineel houdt, zul je dat uiteindelijk terug krijgen. Maar als je kijkt naar waar voor je geld, en kijkt naar wat je echt nodig hebt, dan is de standaard GTI een heel goede aanbieding. Het performance pack kost maar 1500 extra, dan heb je dat sper en 10pk extra. En het mooiste is, die kun je kiezen met de handbak. Of gewoon een Cupra ;-)
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: de euro/pk/pret verhouding is inderdaad een stuk beter.
tfsi zegt
@gtwillem:
Het blok wat in de r en clubsport ligt is anders dan de gewone gti. Daar haal je max 300 pk uit en het r blok met minimale aanpassing 330-350 pk.
henkhupelschoten zegt
Clubsport, echt een gave naam, in ere houden VW. Verder rest, ben geen fan van de golf, doe mij maar die ford of de opel opc
erwh zegt
Sneller op het circuit dan een Golf R betwijfel ik. In ieder geval maakt diezelfde Golf R gehakt van een RS3, dus wat blijft er dan nog over van laatstgenoemde?
Golf R sneller (en leuker) dan de RS3:
http://youtu.be/-3jWVTKYcP0
Dutchdriftking zegt
@erwh: De RS3 heeft een joekel van een troefkaart, de geniale 5 pitter. Dat maakt de auto echt een “speciale” hot hatch.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: Daar heb je volkomen gelijk in. Als rondetijden je ding zijn, kijk dan niet naar de Audi of VW, maar ga naar de Seat dealer en haal daar zo’n Cupra Sub8.
Maar die Audi RS3 is wel het meest bijzonder. Een van de weinigen in de klasse met een speciale motor, alhoewel de 6-pitter uit de M135i ook niet te versmaden is.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Precies. En aangezien ik gok dat de volgende generatie hyper hatches gewoon 4 pitters heeft (kijk maar naar de Focus RS) moeten we er van genieten nu het nog kan.
erwh zegt
@dutchdriftking: met je eens, maar op het blok (en het prachtige interieur) na valt er helaas vrij weinig aan te beleven. Eerlijk gezegd stond de RS3 bovenaan m’n lijstje, maar ben er nu toch niet zo zeker meer van.
87sandyd zegt
@erwh: je weet dat een rs3 niet spectaculair is qua rijgedrag. Maar de motor maakt een hoop goed. Daarbij komt, en dat is persoonlijk, een mooi uiterlijk(niet te overdreven imo) en een prachtig interieur. Maar nogmaals, dat is persoonlijk
jaapiyo zegt
Het blijft een icoon en na de twee verloren generaties (Golf III en IV GTI) is ‘ie volgens iedereen en hun oma’s ook weer echt leuk om te rijden. Zo te zien ook niet die kerstverlichting van de GTE in de bumper…joah ik word er wel een klein beetje hebberig van.
Dat die R trouwens 150 Kg zwaarder moet zijn snap ik niet. Ik bedoel, er moet natuurlijk de nodige sterke tech toegevoegd worden om de aandrijving ook naar de achterwielen te brengen maar als je dan leest dat de Huracan LP580-2 maar 33 Kg lichter is dan de LP610-4 vraag je je toch af waar die haldex koppeling en aanverwanten van gemaakt is…Uranium?
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *zijn
gtwillem zegt
@jaapiyo: Ik kan mij van jaren geleden een test herinneren waarin allerlei auto’s werden gewogen om te kijken wat het gewicht nu werkelijk is. Van de 25 auto’s waren er maar een 3 die dat ook wogen, de rest was aanmerkelijk zwaarder. Op het kenteken staat het leeggewicht vermeld, dus wellicht is de Golf R aanmerkelijk completer uitgerust dan de GTI (waarbij je moet betalen voor een navigatiesysteem…).
Bij de Huracan zullen ze expres de cijfers van de 2wd versie iets matigen, want ondanks dat 4wd heilig is voor VW, bij de Huracan 2wd wel degelijk een stuk beter (en sneller).
jaapiyo zegt
@gtwillem: ja goed punt. Toch herinner ik me ook bij de vorige Golf R nog dat velen zowel de GTI als ook de Scirocco R prefereerden. Die laatste technisch feitelijk een Golf R van die generatie alleen dan met FWD.
Maar ach, eigenlijk is het in principe niet erg voor de consument want die kan gewoon voor de GTI opteren en nog wat geld besparen. Het is alleen jammer IMO dat VW niet een RS Trophy achtige Golf bouwt, te meer daar ze zwaar, luxe, snel en een beetje saai prima aan Audi kunnen overlaten.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Dat hebben ze over gelaten aan Seat, de Leon Cupra 290 Sub8 is de meest hardcore hot hatch uit de VW groep.
gerjan zegt
Wat is deze golf lelijk als je hem naast die oude ziet !!
jaapiyo zegt
@gerjan: Dat was dan ook een sterk staaltje Italiaans design van Giorgetto Giugiaro.
Dan zegt
Waardoor dat horten en stoten met launch control?
fconderkantlat zegt
en toch blijft het de ultimate boring machine
Kvgorp zegt
Goh. Een heel filmpje over een VW zonder het over uitstoot of sjoemelen te hebben volgens mij. Heb het maar even vluchtig bekeken tussen de soep en aardappelen.
ghost zegt
Gezien er niks in het artikel over staat, vraag ik het maar; zijn die schalensitze standaard in de clubsport?
st33fie zegt
@ghost: is nog onduidelijk voor de EU
omeslo zegt
En de Bosch sound actuator is ook weer van de partij zo te horen.
st33fie zegt
Ik wil m gewoon
Ik koop hem voor me zelf
Niet voor wat andere er van denken
thomasthomas zegt
Downforce in een Golf GTI hoe-ist, het is geen Veyron.
st33fie zegt
@thomasthomas: heb je toch een tof verhaal als je bij de mac op de P plaats staat
meridian zegt
Ja leuk en toch koop ik geen Volkswagen meer, nu ik weet hoe ze over de (potentiële) klanten denken bij VW en over iedereen die belasting betaalt.
meridian zegt
In ieder geval wordt de eerst volgende auto geen Volkswagen.
speedie zegt
Toch is de Golf GTI de beste alrounder in zijn soort. 50 % goedkoper dan Mercedes en stukken beter op de weg tegenover BMW ( herinner Top Gear ). Kleeft op de baan ook bij nat weer en is dank zij rijhulpen stukken goedkoper (in sommige landen) te verzekeren. Dank zij 4 cylinder zuiniger dan 6 cyl bij concurrentie enz…
Kvgorp zegt
@speedie: blijft een Golf.
deboes zegt
@speedie: allrounder=compromis=gaapmobiel
eelco74 zegt
Ik lees software die iets vermogen inperkt, dsg bak en tsi. Dat zal een hoop problemen geven, ik zou toch voor iets robuusters en spannender gaan.
taxman zegt
Wist je trouwens dat ze dit soort modellen vooral op de markt brengen om hun clubsport spoilerpaketten te promoten?