
Een Porsche 911 concurrent uit Franse hoek. De Renault Alpine V6 Turbo
Je kunt de zoveelste eigenaar worden van een oudere Porsche 911. Of je zoekt het in een heel andere hoek. In de jaren tachtig waren het de Fransen die het wel aandurfden een concurrent neer te zetten. Een auto die het onder andere moest opnemen tegen het icoon uit Stuttgart. Dat werd de Renault Alpine V6 Turbo.
Alles schreeuwt jaren tachtig aan deze Franse bom. Het design, het interieur met al die knopjes, de techniek. Alleen al het radiosysteem is iets waar Afrojack jaloers op zal zijn.

Over techniek gesproken, daar moeten we het even over hebben. Dit exemplaar is uitgerust met de versie zonder katalysator. Dat betekent dat de V6 turbo middenmotor goed is voor 200 pk in plaats van 185 pk. En deze Renault Alpine komt nog uit een tijd dat auto’s geen rijdende zeecontainers waren.



Het komt dus echt wel goed van z’n plek! In zeven seconden zit je op honderd kilometer per uur. Mede door het gestroomlijnde design kun je doorstomen tot een topsnelheid van meer dan 240 km/u. Dat aerodynamische ontwerp zie je terug in de cijfers. De V6 Turbo heeft een cW waarde van slechts 0,30.
De Renault Alpine V6 Turbo is 22 jaar in handen gebleven van dezelfde eigenaar. De kilometerstand staat op 120.000. Nu is het moment gekomen om afscheid te nemen van de Fransoos. En men ging op zoek naar een nieuwe eigenaar via een autoveiling.
Prachtige auto alleen niet in deze saaie kleur waardoor zijn lijnen niet mooi uitkomen.
Supergaaf! Wel wegenwacht-abbonementje erbij nemen.
Er zijn er hier een paar, die een 911 dertien-in-een-dozijn vinden. Die moeten maar eens hun munnie poeten wer hun mous is en op deze Alpine gaan bieden. Nieuwsgierig naar de uitkomst
Die mensen zullen rap tot de conclusie komen dat het erg praktisch is om een Porsche 911 te bezitten. Voor als de Alpine het weer eens niet doet.
Don’t get me wrong, ik vind het een van de fraaiste auto’s, maar het is bij deze auto zo dat het niet de vraag is of er iets kapot gaat of faalt, maar wanneer.
Er is veel veranderd in 35 jaar, de nieuwe Range Rover heeft dezelfde cW waarde als deze auto…
Zo verschrikkelijk gaaf. Maar een cw waarde van 0,28 is nu natuurlijk niet meer zo geweldig, dat lukt tegenwoordig een flinke SUV (e-tron) ook.
Klopt, maar die moet natuurlijk wel nog vermenigvuldigd worden met het frontaal oppervlak…
Scherp en correct. Voordat mensen nu gaan denken dat de wrijvingskracht bij een bepaalde snelheid bij de suv gelijk zou zijn aan die van de alpine
Enkele dagen geleden eentje gespot hier in Wallonië net over de grens:
https://postimg.cc/MXDmzDYx
https://postimg.cc/0Mv7sMMb
https://postimg.cc/hfYxG3QF
Altijd een droom auto van mij geweest. Volgens mij had Jan Lammers er vroeger ook een.
Zo’n mooie wagen , maar wat is zwart toch een slechte kleur .
Schitterend! Maar de mooiste obscure Franse coupe blijft toch de Venturi atlantique. Nota bene met dezelfde V6
de le mans versie heb ik altijd mooi gevonden met die uitgebouwde wielkasten. Worden jammer genoeg duur.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=347023076&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=20700&makeModelVariant1.modelDescription=le+mans&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=6e5499f0-beb7-cd5c-b6c6-98138e4db045&ref=srp
Tijdens het zoeken naar een foto kwam ik dit misbaksel nog tegen.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-alpine-a310-le-mans-letze-moeglichkeit-benzine-blauw-65966841-2e5d-4509-8941-81cff19863cf?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=1&position=1&search_id=1el8duflfzb&source_otp=t10&source=listpage_search-results
Sodeknetter… en daar nog 40 mille voor durven te vragen ook!
Fraaie wagen ! :)
Even om te muggenziften, 1 bar is niet atmosferische druk, dat is nl 0 bar :)
Euh, de atmosferische druk is nog steeds 1013 mbar of 1 bar. Waar haal je die 0 Bar vandaan?
1 bar = 0 barg als ik het goed heb. 0 barg staat voor bar gauge en is de overdruk tov de atmosfeer.
Toch onbegrijpelijk dat bv een BMW m4 de 1800kg ruimschoots aantikt. Oké kwa crash veilig zal Renault Alpine geen hoge toppen scheren.
Er is in 35 jr tijd wel het eea veranderd.
Alles is veiliger geworden.
Al de opties die tegenwoordig in een auto zitten geven nou eenmaal gewicht. Een beetje golf weegt tegewpordig ook 1300-1400 kg.
Doe er nog een accupakketje bij en je zit zo over twee ton…
Het hoge gewicht leidt dan weer tot grotere/zwaardere onderdelen als ophanging remmen en wielen…lekker bezig zou je zeggen.
Super gave en zeer bijzondere sportwagen. De Alpine A610 verdiende meer verkopen.
Nu heb je een een hele zeldzame en snelle sportwagen.
In dat dat tijdperk, late jaren 80 was deze Alpine Renault echt een beauty vergeleken met bv toenmalige 911, Het was ook een van mijn “helden” van dar moment, idd iets later kwam dan ook de Venturi op de markt echt heel exlusief nu.
Maar uiteraard het blijft een Renault van dat tijdperk met niet al te beste bouwkwaliteit en electronica. De motor zal wel nog oké zijn, toen was er nog niet de rage van de costdown’s en werd er nog “old school “mechanisch ontworpen met levensduur in het achterhoofd. Ik zit zelf in de product ontwikkeling (wel in ezn andere brange),en bij het lanceren van een nieuw produkt is een van de belangrijkste facetten een costdown tot het vorige model, kan meestal enkel door minderwaardige onderdelen te gebruiken en besparen op materialen zoals staaldikte, goedkope Chinese printplaten enz).