Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, we reden hem: de nieuwe BMW M3.
Alle bloggertjes hingen aan de telefoon, chat of mail: of ik nog in de buurt kwam, of ze konden helpen, of zij de M3 even moesten wassen voor de foto’s en de film…. De magische cijfer-letter-combinatie M3 beroert ook de harten van de voor-de-rest-zo-objectieve-zolderkamer redactie.
Kloppend hart van ieder M-model is het motorblok. Voor deze generatie M3 werd een compleet nieuwe motor ontwikkeld. In de eerste generatie M3 (E30) vonden we onder de motorkap een viercilinder, voor de twee generaties daarna (E36 en E46) werd er gebruik gemaakt van zescilinders. De E92 is de eerste generatie M3 die is voorzien van een achtcilinder.
Toen dat nieuws naar buiten kwam, stonden sommige puristen op hun achterste benen. In de huidige modellenpolitiek van alle autofabrikanten is het credo voor nieuwe generaties: meer, meer, meer. Meer pk’s, meer cilinders en (helaas vaak ook) meer gewicht. Strikt genomen heeft de M3 geen V8 nodig, maar de concurrentie (C63, S5, RS4) heeft ook achtcilinders. Nu zou je verwachten dat een V8 blok zwaarder is, maar het tegenovergestelde is het geval: de V8 is 15 kilogram lichter dan de oude zes-in-lijn!
Bovendien hebben de ingenieurs van BMW erg hun best gedaan om het een waardige opvolger van de S54 (het zescilinder M-blok) te maken. De nieuwe 3999 cc grote V8 is 420 pk en 400 nm sterk en BMW is bovendien bijzonder trots op het maximum toerental wat de V8 kan bereiken. Met 8400 tpm is dat namelijk het hoogste wat BMW ooit in een in serie geproduceerde motor toepaste. Die V8 is overigens een juweeltje: BMW claimt dat 85% van het koppel over een toerengebied van 6500 tpm beschikbaar is. En dat voel je, tokkelend in de zesde versnelling met rond de 70 km/u trekt de V8 al vrolijk van zijn plaats weg. Het mooie is dat het begrip versnellingsbak een andere betekenis krijgt bij dit soort motoren. Je kunt bij dit soort snelheden terug naar de tweede versnelling en dan barst de storm pas echt los.
Volgens de officiële specificaties sprint de M3 in 4,8 seconden naar de 100 en is de topsnelheid op 250 km/u begrensd. Tijdens een ritje op de A12 bij Den Haag (geintje Koos) zetten we 273 km/u op de klok en toen leek de koek nog lang niet op. Het lijkt me heel sterk dat een onbegrensde M3 geen 300 teller-kilometers moet kunnen halen.
Niet voor muurbloempjes
Er zijn M3-eigenaar die hun aankoop verdedigen, omdat het een relatief anoniem vervoermiddel is die toch supercar prestaties biedt. Die eigenaren kunnen beter voorlopig nog geen M3 bestellen en al helemaal niet in het wit. Een poedelnaakte playboy bunny met een bord “f*ck me” op haar rug trekt minder kijkers dan een hagelnieuwe witte M3.
Overigens neemt de M3 maar weinig carrosseriedelen over van de reguliere 3-serie coupes, alleen de deuren, het kofferdeksel, de achterlichten en de koplampen. De rest van het plaatwerk wordt speciaal voor de M3 gefabriceerd. Het meest opvallende bij een M3 in een lichte kleur is het carbonvezel dak, wat voor gewichtsbesparing en een beter zwaartepunt leidt. Dezelfde truc haalde BMW al uit bij de M3 CSL (E46) en de M6 coupe. In het persmateriaal rept BMW overigens van een groot aantal onderdelen (waaronder de wielophanging, het carbon dak en de aluminium motorkap) waarmee gewicht is bespaard. Toch is de nieuwe M3 85 kg zwaarder geworden dan de vorige generatie, waarmee het totaalgewicht op 1555 kg komt. Dankzij de vermogensstijging is het specifieke vermogen met 3,8 kg/pk wel gunstiger dan de 4,3 kg/pk van de E46 M3.
Om plaats te maken voor die dikke V8 kreeg de motorkap een powerdome. Van de twee luchtinlaten is alleen de linker functioneel. Wel moesten de mistlampen plaatsmaken voor extra luchtinlaten, aangezien de M3 bij het leveren van zijn topvermogen maar liefst 17.000 liter lucht per minuut aanzuigt. De van de befaamde M3 luchtroostertjes voorziene voorspatborden zijn van kunststof en een stuk dikker dan op een standaard E92. Overige aanpassingen zijn de M-zijspiegels, achterbumper met diffuser en ruimte voor de twee dubbele uitlaten.
Een puntje van kritiek is het interieurdesign. Hoewel BMW enkele specifieke M spulletjes heeft gemonteerd, is het geen hele bijzondere werkplek geworden. Ondanks de toevoeging van M-stuurwiel, pook, een geborduurd M-logo in de stoel en wit verlicht instrumentarium is de cockpit van de M3 niet veel bijzonderder dan dat van andere 3-series. Daar is niets mis mee, maar spannend is anders.
Op de middenconsole zijn naast de versnellingspook drie spannende knopjes te vinden. De Power-knop bevrijdt niet zoals bij de M5/6 de laatste extra pk’s, maar zorgt voor een merkbaar giftigere gasrespons. Is de M3 uitgerust met de optionele elektronische schokdemperregeling dan is de middenconsole ook getooid met een EDC knop waarmee verschillende standen (normaal, comfort en sport) kunnen worden geselecteerd. In de sportstand wordt het onderstel merkbaar harder en kunnen de bochtsnelheden nog verder omhoog. De derde knop heeft de opdruk DSC en daarmee kan het stabiliteitsprogramma worden uitgeschakeld.
De startprocedure kan daardoor onbedoeld ingewikkelder worden, maar daar heeft BMW ook iets op bedacht: MDrive. Via het iDrive-systeem kunnen de favoriete instelling voor dempers, de mate van stuurbekrachtiging, gasrespons en EDC-instelling worden opgeslagen. Met behulp van de M-knop op het stuurwiel kan die favoriete instelling vervolgens direct worden opgeroepen.
Met de elektronische achtervang EDC in hoogste staat van paraatheid kun je in bochten lomp op het gas gaan staan zonder dat je in een orgie van rook en verbrand rubber achterstevoren de gebaande paden verlaat. Immers alle 420 pk’s moeten alleen via de achterwielen op het wegdek worden overgebracht. In de M3 is standaard een variabel sperdifferentieel gemonteerd die er voor zorgt dat de kracht naar het wiel met de meeste grip gaat. Dat is handig voor als je op een glad wegdek wilt wegrijden of als je wilt driften. Dat laatste gaat dan ook bijzonder gemakkelijk in de M3. Dankzij het weldadige vermogen (en de ruime beschikbaarheid van koppel) is een powerslide op afroep beschikbaar.
Tijdens de driftjes, maar ook bij het gewone bochtenwerk voelt de M3 gebalanceerd aan. Net als zo’n beetje iedere productieauto is de M3 in principe onderstuurd, maar afhankelijk van de zwaarte van je gasvoet is dat makkelijk om te toveren naar een neutrale of overstuurde handling. Tijdens ons speelkwartiertje op de lokale asfaltvlakte ontdekte ik ook dat als je echt veel te hard een bocht instuurt en dus vet onderstuurd rechtuit glijdt, de boel nog steeds te redden is door als een aap op het gas te gaan staan. De achterkant komt dan alsnog heerlijk om en je haalt de bocht alsnog. Mijn “ballen” zijn overigens niet groot genoeg om dezelfde tactiek op de normale openbare weg in de praktijk te brengen.
Hoe goed de balans ook is, de M3 kan nooit maskeren dat er aardig wat kilogrammen verplaatst moeten worden. De remmen zijn meer dan berekend op de taak (hoewel ze wel lawaaiig waren), aan trekkracht is ook nooit een tekort, maar er blijft iets knagen. De lichvoetigheid die een Ariel Atom biedt, haalt een M3 niet, hoewel de vergelijking natuurlijk ook niet helemaal eerlijk is. BMW heeft al laten doorschemeren dat er ook weer een CSL versie komt, die lichter en nog wat sportiever zal zijn.
De prijs voor al dit lekkers: een coole 99.500 euro. Op onze test-M3 zaten nog wat opties, waaronder de absolute noodzakelijke “Grootlichtassistent”: voor slechts 179 euro zijn linksplakkers voorgoed verleden tijd.
Hoe fabuleus de M3 klinkt, kan ik in woorden proberen onder te brengen, maar we laten het woord graag over aan de M3 zelf. Onze videokunstenaar Ruben knutselde het volgende filmpje voor jullie in elkaar.
PS: In de gallery zijn ook nog wat foto’s van de BMW M3 te vinden.
Robbert W zegt
Geweldig zeg! Heerlijke auto!
M Freak zegt
OMGGGGGGGGG Wat een heerlijke auto!! :D
Op Nederlandse bodem. In het focking wit!!!!!!!!!
Ik ben oh zo jaloers op degene die er in heeft gereden, omg. Sta me bij.
PieterA zegt
Dit wordt niet veel beter denk ik zo, mooi.
Luc zegt
mooi verslag
Breinstein zegt
tip om die auto langer te houden: aangeven dat je er een duurtest van een jaar wilt houden ;)
verder leuk filmpje, lekker geluidje.
f430 zegt
mooi maar heb denk liever een S5
Rodje zegt
Wat een vette bak!!…Om maar niet te spreken van het geluid en het geweld van de motor. Accelerenen tot 8000 tpm….Moet een fantastisch gevoel zijn.
PS: Leuk filmpje…Vooral dat stukje op de snelweg waarbij je het verschil in snelheid kunt zien.
Xpert zegt
420 PK???
moet dat niet 400 zijn…
Voor de rest een superwagen, alleen die M5 wielen…. zou ik anders doen :)
bramwillemse zegt
dat geluid kan je eeuwig naar luisteren, ben blij dat ruben ons dat dan ook de hele tijd laat doen in het filmpje. Wat een vette bak dit zeg, en maar 100k da’s ja nix :P
robbie zegt
@Xpert, uhh nee :D De M3 heeft toch echt 420 pk, wellicht een idee om je naam te veranderen in n00b?
Bruine zegt
waar kan ik solliciteren voor een job bij autojunk? :d hele mooie reportage, en megavette wagen!! ik verlang al om eentje te spotten.
Business zegt
Whoa! Hartkloppingen, euforie, verliefde buikkriebels, saldocheck, slecht nieuws van de bank, eerst maar eens een “oude” SMG-M3 op het oog houden, doelstellingen moeten haalbaar blijven, dromen mag altijd, dromen in het wit voorzien van M-V8 zijn het waard om voor te blijven leven…
Suspic1ous zegt
Om nog een terug te linken na een aantal artikelen geleden, waarin AMG er door middel van de CLK 63 AMG Black Series beter vanaf kwam dan de M6, zou misschien een vergelijking tussen de C of SLK AMG leuk zijn. Denk dat op een rondje Nordschleife die toch echt het onderspit moeten delven tegen deze sporter.
On topic: Het is een prachtige auto. Zeker mijn smaak. Helaas zijn er wel wat minpuntjes. Een geintegreerde achterspoiler zoals bij de E46 CSL had deze auto denk ik niet misstaan. En misschien had het leuk geweest om voor 1 keer het wagen gewicht terug te brengen i.p.v. weer verder omhoog te gooien.
Wat denkt de rest hier? Deze auto gaat de AMG’s laten zien wat deze auto kan, of zal hij het zwaar krijgen tegen een C AMG?
VW Polo Abt Version. zegt
Raar, zijn dat dezelfde velgen waar ik zei van dat ze lelijk zijn?!
Bij wit vallen ze precies schoon uit :D
Verder een Volmaakte auto die niks mist ;)
Robbie Ruifrok zegt
Jongens! Complimenten! echt RETE mooi!
Filmpjes worden met de dag beter ook.
En dan even een M3 mee pikken, in het wit!
Staande ovatie :D
Xpert zegt
The 2007 BMW M3 was introduced at the 2007 Geneva Motor Show. At the core of this M3 concept study (which should be almost identical to the production car) is a 4 litre V8 engine tuned to develop 414 bhp and 295 lb-ft of torque.
414 Bhp…
De S5 zal het lastig krijgen
raspaardje zegt
Complimenten Wouter en Ruben, gaaf filmpje weer!
De dragstrip en driftplaats waren gemakkelijk te vinden? ;)
Supermooie bak en nog altijd een kleine 100kg minder zwaar dan een RS4.
Xpert zegt
@Robbie…
Wijsneus :)
Julian zegt
mis de wallpaper ;) maar is werkelijk een geweldige auto, zou zomaar in de verleiding kunnen komen…
M Freak zegt
Idd, kunnen er misschien een paar wallpapers komen?
Barry330cd zegt
Deze M3 is zwaarder omdat hij zowel in de lengte als de breedte is gegroeid en de veiligheidsissues en comfortverhogende zaken ook hun tol eisen qua gewicht. Dus hele plausibele verklaring voor die gewichtsgroei lijkt mij. Een RS4 en C63 zullen zeker niet minder op de weegschaal aangeven. Al met al is dit de nieuwe maatstaf voor Mercedes en Audi.
Dat geluid is gewoon orgastisch lekker wat mij betreft!
Z3 zegt
ik ben jaloers.. ik wil ook rijden :P
Snoepie zegt
zeker leuke bak. Maar dat wit dat begrijp ik niet… het staat hem zeker niet exclusief
fsfikke zegt
Prachtige wagen, ik ben zoo jaloers op jullie :P
Ook complimenten voor de geweldige video.
Jordey zegt
Jahoee! dikke bak.. en toch, zou ik m niet kopen. ik weet niet. hij geeft geen m3 gevoel.
maar hij is wel errug dik:D beter dan m5 en m6.
Roel zegt
Geachte redactie van Autoblog,
Jullie zijn de enige in Nederland die op juiste wijze een auto in beeld kunnen brengen, er over kunnen praten en jullie slagen erin om de kijker optimaal te laten genieten van een autoprogramma, zij het op het internet. Alle jaren van TV programma´s als de Heilige Koe, figuren als Huub Stapel, Micheal Pil-la-jack en alle andere horror op auto gebied slaan jullie de spijker WEL op zijn kop.
Doe er iets mee en keep up de good work! Dit is zo wat Top Gear niveau, zonder het zomaar die formule te kopieren. Zò breng je een auto in beeld, zowel in tekst als op film!
ZOEF zegt
“Een poedelnaakte playboy bunny met een bord “f*ck me” op haar rug trekt minder kijkers dan een hagelnieuwe witte M3.”
Ik kan niet wachten tot jullie deze test in de praktijk organiseren…
ZOEF zegt
Hé? Hoe zorgt die “grootlichtassistent” voor minder linksplakkers?
Thomas zegt
Sorry, maar wat een bagger test.
Je kunt ook dieper op de auto ingaan, dan alleen maar te zeggen welke opties erop zitten en te vertellen hoe hard die gaat. Elke auto met 400+ pk gaat hard slimmerik….
Verder, waarom denk je nou zelf dat het gewicht omhoog is gegaan? Wederom nieuwe opties, zoals electronische systemen, die het gewicht omhoog drukken?
Verder is het een mooie auto om te zien, maar de zitpositie is veel te hoog. Verder is het een heerlijke grand turismo, maar voor het geld dat je aan deze auto moet besteden, kijk ik toch liever even verder.
Citrofiel zegt
Mooie velgen! :o Kleurtje is ook goed. Nu het merk nog! ;) :P
@ snoepie; Welke kleur wel dan? Wit is juist exclusief op zo’n dure bak (als je Dubai en zo niet meetelt).
Citrofiel zegt
@ ZOEF; Goeie! Dat vroeg ik me ook al af…
Alwood zegt
YEAH! Wouter je bent mijn held!!! :D ik MOET ook een keer in deze wagen rijden, ik hou van de M3 hebbehebbehebbe! Wat een wagen! En als je bericht krijgt wat je moet doen om deze wagen voor een jaar te rijden, geef mij ook ff door :) hier heb ik echt alles voorover!
martijnn zegt
mooi filmpje !!
db zegt
leuke review maar het lijkt me niet slim om de M3 met nummerplaat te laten zien en later een foto tonen van diezelfde wagen die 270km/h gaat, kan je problemen mee krijgen.
Dennis zegt
@db: Laat dat nu precies de reden zijn dat we eventjes bij onze Oosterburen op de Autobahn wat film hebben geschoten…
wideman zegt
@ ROEL
IK BEN HET HE-LE-MAAL met je eens!!!!!!!!!!!!!!!!
RMC zegt
414 bhp is niet hetzelfde als 414 pk wijsneuzen. bhp is altijd net iets minder dan pk, door een verschillende meetwijze van het vermogen.
vhal zegt
leuke auto, maar review beetje ‘kinderlijk’ geschreven…helaas.
En die 270 km/h foto, mag hopen dat deze op een legitieme plaats is geschoten :P
PieterA zegt
@vhal: ooit gehoord van Photoshop…
:P
nightrider_8501 zegt
super wagen!! en idd ik hoop dat we daar nog een wallpaper van krijgen :D
@autoblogger: al eens aan de mannen van bmw gevraagt hoe je een gratis M3 kan krijgen? :p
rotorhead zegt
Lezen is ook een vak voor sommigen…
Nick zegt
Stinkt het interieur van deze BMW ook zo erg als bij de E32, E34, E36, E39, E46 en E60?
Ewout zegt
Wouter: begin gewoon een TV programma, wordt zeker wel met lof ontvangen als jullie zo doorgaan ;) dan heb je t geld in no-time binnen voor je M3
Summer Sky zegt
OK en nu wachten op de DSG zodat we niet telkens hoeven te roeren in het vooronder…
Toevallig zag ik afgelopen zaterdag een witte M3 met München-kenteken EN afgeplakte logo’s op de A12 rijden in z’n natuurlijke habitat – het pompstation
pipil zegt
king of the hill has returned!
GOD zegt
mega vetten wagen alleen beetje jammer van het interieur er missen logo’s
dat is wat ik vaak het mooiste vind allemaal logo’s en dingetjes zodat je echt het gevoel hebt dat je in iets speciaals zit
verder is het gewoon der über Führer in zijn klasse
Martijn zegt
Leuk filmpje hoor, geluid goed uitlaten komen en leuke views gehad.
@Wouter: leuk gedaan, ben zelf wat jaloers aan gelegt maar je brengt he leuk.
alleen hebben we een vrouwelijke filmer ofzo? Op gegeven moment staat wouter iets te vertellen over de motorkap en dan zien we hem alleen ipv waar ie het over heeft enne liever die M3 in beeld graag!! maar goed al met al leuk filmpje met een lekker geluidje erbij!!! de specs kan iedereen toch al dromen inmiddels!! ;-)
Bertuss zegt
Geweldige test weer ! Hoe krijgen jullie het toch steeds voor elkaar ? Gewoon aankloppen bij de dealer ? Hoe gaat dat ?
Carfreak zegt
heerlijk, wat een video prachtig gewoon, heel knap gedaan
en over de auto maar te zwijgen, want steeds als ik eraan denk gaan de haartjes op mijn armen weer omhoog …
CSL zegt
leukste filmpje tot nu toe, mijn complimenten.
@wouter
“Dankzij de vermogensstijging is het specifieke vermogen met 3,8 kg/pk wel gunstiger dan de 4,3 kg/pk van de E46 M3.”
3.8 kg/pk zou betekenen dat de auto 1600kg weegt en dat is toch niet zo ;)
1555/420= 3.7 kg/pk!!
ed zegt
cool deze auto staat al eem paar maanden hier op het bmw parkeerplaats in rijswijk!!
heb hem al een aantal keer gefotografeerd maar leuk om hem nu van binnen te zien
joost zegt
Leuke filmpje weer! Waarom kunnen al die autoprogramma’s met die lompe presentatoren nu nooit eens zoiets in elkaar zetten.
Klassiekerrally zegt
Weet je wat ik zo sneu vindt? Dat de heren Duitse automobielbouwers (een enkeling daargelaten) hebben afgesproken de topsnelheid op 250 km/u te begrenzen.
Wat een kul! Als je met 100 km/u ergens op klapt ben je net zo dood als wanneer je met 300 km/u ergens tegen aan smakt.
Beetje schijnheilig/schijnveilig.
Verder vind lijkt me de M3 echt een kanon en de motortechniek zal ongetwijfeld op eenzame hoogte staan, maar het doet me eerlijk gezegd bijzonder weinig… :(
Klassiekerrally zegt
‘vind’ effe uit de laatste alinea schrappen…
Erikje zegt
Leuke film, onderhoudend om naar te kijken. Volgende keer de Nurburgring?
Tombnolz zegt
Machtig. Mannelijkere auto’s bestaan er niet! Dit is een beul. Spijtig genoeg moet ik zeggen dat ik hij niet perfect mooi is, die achterbumper stoort me… Nee, dan liever die van de vorige M3. Maar goed, het is niet anders. Van opzij en van voren gezien straalt hij ijzingwekkende kracht uit. Het geluid… fenomenaal!
Als Wouter erin slaagt om de M3 voor een jaar aan de haak te slaan, dan vind ik dat de 50 meeste posters er elk een dagje mee mogen stoeien :) Of nog beter elk een weekend, komt mooi uit, niet?
Supreem zegt
Zeer zeer zeer zeer zeer lekker!
En met die optionele 19″-velgen en dat maagdelijk witte kleurtje ziet hij er pu-rach-tig uit!
Nog € 99.800 te gaan en hij is van mij!
Nico zegt
Dat filmpje is echt geweldig, Wie wilt deze auto nou niet hebben elke jongens droom vind ik :) heerlijk ! Mooie binnekant alles wat een auto moet hebben vind je hier in deze auto ! Geweldig
Gr Nico
natan zegt
Willen jullie even rustig aan doen met zo`n auto:) laat het gejakker maar aan mij over
Ringgo zegt
Was natuurlijk een review van niks. Is niet helemaal jullie schuld. Tenzij de mogelijkheid daar was twee naaste concurrenten te kunnen regelen.
Dan zijn een aantal vaste testen zoals; slalom, remtest, tussenacceleratie, cirkel, en dynamische test waar met name de handling van de auto naar voren komt in verschillende situaties van wezenlijk belang. Tevens is een kilometerkostprijs all included zeer interessante info.
Dergelijke ingredienten maken een goede review.
Al die gasten die hier hun geil onder woorden brengen zijn erg makkelijk te plezieren.
lukas zegt
deze auto is het helemaal!!!! kwou dat ik erin mocht rijde en wat een geluid uit de motor!
RubenBaeten zegt
@Ringgo: We zijn de Autokampioen niet, ja.
Benjamin zegt
Ckers mooie wagen, ik kan niet wachten totdat ie naast de IS-F gezet word in een vergelijkende test :P
trekveer zegt
Maar dan de Hamvraag is de E92 M3 beter dan de E46 M3 CSL???????????
En autoblog super filmpje wederom!!!!!!!!!!
autoblogger zegt
@Ringgo: damn you fool, zoals Ruben al schrijft, dat lijkt me meer iets voor de autokampioen. Lekker met al je 65+ collega’s remtesten doen, en dan de cijfertjes in een tabel zetten. Cool!
@Tombnolz: goed idee ;)
@nightrider_8501: wordt aan gewerkt ;)
@Zoef: dat lijkt me inderdaad wel een goede test voor op video!
@Roel: dank je voor de complimenten! We zullen zien…
@Wouter: maar wat vonden de vrouwtjes er van? is het een chick magnet?
Wouter zegt
“Tevens is een kilometerkostprijs all included zeer interessante info.”
Dan zou ik meteen voor een 320d gaan. Dat rijdt ook aardig en is een stuk voordeliger.
Wouter zegt
@raspaardje: we hadden goede instructies gekregen.
@Roel: *bloos* dank je wel voor de complimenten.
@ZOEF: viespeuk. :-)
@Thomas: anders lees je het stuk nog een keer.
@Nick: nee niets van gemerkt.
@cSL: dat cijfer kwam direct uit het persbericht van BMW, dus daar kunnen ze ook al niet rekenen. ;-)
@Natan: sorry, volgende keer bellen we je.
@All: wallpapers volgen zeker nog. Hou de site in de gaten :-)
Benjamin zegt
@Ringgo
Koop dan een fiets… Kan je kleine rondjes mee draaien, slalommen als de beste en hoe vaker je het doet, des te harder je gaat. En de kilometerkostprijs? Nihil :P
Wouter zegt
UberLOL @ Benjamin.
Wel video opnemen en uploaden op autojunk. :-)
Master_R zegt
Chille bak, maarja van BMW mag je dan ook wel iets verwachten.
alleen zou ik hem toch een ander kleurtje geven wit past niet bij die stoere bak.
ZOEF zegt
@Klassiekerrally: het is inderdaad belangrijk dat de snelheid door de technologie bepaald wordt en niet in de eerste plaats door de wet, ttz. de wet moet de technologie volgen, niet omgekeerd. Anders komen we tot stilstand, in meer dan één zin.
Ik ben nog altijd mottig van mijn uitstapje naar Duitsland dit weekend, alwaar tussen Herzogenrath en Aachen de secundaire weg in volle platteland beperkt was tot 50 km/u.
http://www.safespeed.org.uk/
en deze wikilink is ook de moeite waard:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limit
Silverarrow zegt
Toppertje! Vet filmpje en genoeg info. Wat betreft de auto: Wat een brute wagen, en wat een onvoorstelbaar vet geluid komt eruit. Ik snap alleen niet wat er mis is met het interieur, ik vind het juist een goede balans tussen een race-look en een interieur waar je eventueel ook nog dagelijks in kunt rijden, zonder gek te worden van allerlei embleempjes etc..
patrick_2002 zegt
Autojunk offline ?!!!!
EDIT: Klein beetje maar. Komt omdat jullie allemaal voor de 13e keer het filmpje van de Dreier moeten zien natuurlijk
DRU zegt
Beste filmpje ooit jongens. Gefeliciteerd.
Ringgo zegt
@autoblogger: Je hebt het wel tegen iemand die op de nurburgring met een e36 touring 9m20 zonder carroussel (wegens wegwerkzaamheden) rijdt. Dat was in mijn vierde rondje op de groene hel. Maar houden jullie je maar bij het hard optrekken en donuts draaien. pfff
Kachel zegt
@Ringgo
Nou, nou, stoer hoor. Was dat met of zonder afsnijden van de bochten?
LionSpeed zegt
Mooie auto, Mooi verslag en een mooie video :)
Top jongens :D
En wit staat wel bij de M3
Rick dos zegt
@Ringgo
En met de info die je zojuist met ons gedeeld hebt, wat verwacht je nu ineens dan? Respect ofzo? pfff
on topic
Gaaf filmpje jongens en gave auto. Ik heb een paar weken geleden deze auto mogen aanschouwen bij BMW Rijswijk. Ik moet zeggen dat ie er gaaf uitziet, maar dat ik toch het wow gevoel mis. Zoals ook aangegeven in de review het dashboard geeft je niet het gevoel dat je in toch wel een speciale uitvoering instapt. De voorspoiler en de achterspoiler ben ik nog niet helemaal over uit. Al met al jammer…
Fiat Coupe 20v turbo zegt
@ Ringo
Zo! das maar 40 seconden langzamer dan een Jag S-type diesel, en dan heb je ook nog eens een stuk niet gereden…
Vooral proberen om die tijd te verbeteren de volgende keer dat je in de Eifel bent, wie weet zien we je nog een keer voorbij komen in een filmpje
rick.B zegt
Mooiste auto na de vanquish tot nu toe
Citrofiel zegt
@ Autoblog; Aangezien jullie ZOEFs (en mijn) vraag negeren, nog maar een keer: “Hé? Hoe zorgt die “grootlichtassistent” voor minder linksplakkers?” Ik snap dat echt niet…. :|
db zegt
@Dennis, ik citeer:”Tijdens een ritje op de A12 bij Den Haag (geintje Koos) zetten we 273 km/u op de klok”
Den haag ligt toch in NL?
RA999 zegt
@Ringgo
nou, je bent mijn nieuwe held hoor. En kruip nu maar weer snel onder je steen
Dennis zegt
@db: Ik citeer: “(geintje Koos)“
Bart. zegt
Heel erg dik mannen, Kudo’s voor Wouter en Ruben. Echt een droomauto.
Laat die Wallpaper maar komen.
evo zegt
@Citrofiel;
Ik heb Wouter even aan z’n (digitale) oor getrokken, maar of ie wakker is geworden weet ik niet…
UPDATE: Ja hij’s wakker. Vraagje wordt straks beantwoord :P
RA999 zegt
@db
als er staat “geintje koos” dan betekent dat dat het een geintje is ;)
Wouter zegt
@ZOEF en Citrofiel: cynisch bedoelt: wat doet de gemiddelde BMW-rijder als er iemand links blijft plakken?
Grootlichtassistent zet automatisch groot licht aan op donkere wegen en schakelt weer terug naar dimlicht als er tegenliggers aan komen. Makkelijker kunnen we het niet maken.
db zegt
ik dacht dat die 273km/h was om koos ff te pesten maar blijkbaar was dat om Koos te pesten aangezien jullie het niet in NL deden, gewoon comunicatieprobleempje van mij :+ :P
Jeroen zegt
Zet de RS4 er ook een naast idd, ik heb beide gereden en ben nog steeds fan van de RS4, verder BMW ook zeker een toppertje.
EDIT: Kijk, dit is nog eens een normale manier om Audi en BMW te vergelijken met elkaar. Zouden meer reaguurders een voorbeeld aan kunnen nemen ;)
lincoln zegt
@ wouter .. jullie hebben al zoooooo veel reclame voor dat ding gemaakt .. je mocht hem toch wel houden zeker ? .. zo niet , dan ben je opgelicht.
m5 zegt
als ik de knaken had voor z’n auto dan zou ik toch een oud model m3 csl kopen denk
GOD zegt
ik zit zo te denken, de M3 is geen M3 meer ten minste niet meer de uber 3 maar meer een S3 in audi taal
omdat van nu af aan elke M3 word opgevolg met een CSL versie die meer M3 waardig is als de M3 zelf meer sportiver en sneller
en dat kan ik niet lijen als BMW Freak ;)
ik vind dat de M3 weer een M3 moet zijn en dat houd in:
* agressief uiterlijk
* wide body
* achterwiel aangedreven
* puur drivers car
* vol met logo’s
* licht gewicht
* weinig luxe
* gewoon king of the coupe’s
GOD zegt
oja en geen CSL versie meer
Citrofiel zegt
@ wouter; Aha, dus eigenlijk is het gewoon onzin… ;)
Thom zegt
Xpert: 400 PK
Ik: Ja Ja en ik ben Pinokio het is 420!!!!!!
GOD zegt
@ M5
dat zou ik ook doen alleen al voor het geluid dat er uit komt
maar ik vind hem ook mooier als de nieuwe M3
lincoln zegt
@ GOD .. aangezien je god heet .. wat let je.
DennieFR zegt
Heerlijk gewoon,vooral dat laatste stukje :D
Ik zou het ook niet kunnen laten :P
RijNouNsDoor! zegt
Hee Wouter hoeveel mm profiel voor en na op de banden?
(Eigenlijk wel mooi voor een tabelletje : burnt rubber during test: …mm)
Nick zegt
Dus, betekent dat eindelijk weer een Beemert die niet stinkt naar lijm o.i.d.? :D
Robin zegt
Sow, nice!
Redline zegt
Leuke rijtest, Wouter!
Heeft Mark nog wat gezegd over de bandjes toen je ‘m inleverde? ;)
astondriverinspe zegt
Ben ik de enige die dit interieur echt oersaai vind voor zo’n soort auto?
Vergelijk bijvoorbeeld met de RS4 met zijn kuipstoelen, afgevlakte stuur, en carbonaccenten in het interieur!
tweaker zegt
@ wouter
Leuke auto… mooi filmpje… je wordt nog de nieuwe Clarkson.
Wel misschien volgende keer het verplichte driftnummertje op’t einde aan Aimee overlaten, die kan misschien wel driften! ;)
Wat jij deed trok meer op een mix tussen een burnout en een donut. Daarom vergelijk ik je met Clarkson en niet met Tiff Needell.
Wel stiekem jaloers, hoewel ik voor die prijs wel liever iets bruters zou kopen.
phantom zegt
Ho eens, hij vliegt bijna naar binnen bij zijn voorganger op de autobahn, wel vet filmpje, tja hardrijden in duitsland zit er ook niet altijd bij… net als je de pin op de plank wil zetten vliegt er weer zo’n onnozele geit voor.
Wielen echt veel vetter als die zwarte rare standaardwieltjes
henk zegt
UBER
w0o0dy zegt
Spijt me zeer, hoe goed deze M3 ook mag zijn…. ik vind em echt niet mooi (zeker in het wit niet) Veel teveel randjes, bulten en gaten. De neus lijkt vanaf de zijkant op de neus van iemand die ‘em ooit heeft gebroken. De spoilers onder de deuren verpesten de lijnen….
Ik bestrijd niet dat dit een geweldige auto is (al heb ik em niet gereden), maar mooi? Nee dat niet.
Rick dos zegt
Goh wOoOdy die een negatieve noot laat klinken over een BMW. Inmagine that…..
w0o0dy zegt
Volgens mij stonden er toch vrij veel positieve zaken in die tekst….. Kan ook niets schrijven, maar da’s een beetje tegen het idee achter Autoblog in.
Ik wil de auto zeker graag een keer rijden (andere m3’s ook wel) want ik denk dat het een hele belevind is…. maar de 335 vind ik mooier. (trouwens, je ziet die 335i al behoorlijk vaak rijden, verkoopklapper?)
CSL zegt
@wouter
Is toch niet logisch!
De E46 m3 heb je wel goed geerkent!
E46 M3: 1470kg bij 343pk = 4.3
en de nieuwe M3 is 1555/420= 3.7
Als je met de droge gewicht van de E46 M3 gaat rekenen, dan moet je hetzelfde ook met de E92 M3 doen ;)
Ik kon ‘m zelf niet zo lang rijden.
Hebben jullie trouwen al enkele acceleratie testen gedaan? zoals 0-100 etc..?
1 ding is zeker het is wel leuk om telkens weer in de tweede versnelling door te trekken tot over de 120km/h!!
Danger zegt
Prachtig filmpje! Genoten van goeie televisie!
CSL zegt
@Rick dos
Je kan toch niets meer verwachten van een wannabee alfist die een Mx5je rijdt. ;)
bah,..
RubenBaeten zegt
@CSL: We hebben geen meetapparatuur voor acceleratietesten, maar dat hoeft ook niet; wij zijn meer eh, gevoelsmensen.
bmwF zegt
@ de edit van jeroen, ik denk toch van niet?
dit is een mooie clip, maar uhm over die knopjes, hou dat ietsjes korter:)
ik heb de M3 ookal gestest en ik moet zeggen, deze is een stuk vinniger dan mijn M5( met het sturen), het is echt een speeltje. zéér nice om mee te rijden.
maar de Belgische nummerplaat past beter bij de witte kleur voor de M3.. dat geel heb mijn bedenkingen als ik in nederland woonde of ik dan de witte kleur zou nemen.
SimonMc zegt
Alleen jammer dat BMW zijn huiswerk niet goed heeft gedaan.Een opvolger die meer weegt?
En dan zo’n heisa maken rond dat carbon dak en een lichtere motor en lichtere onderdelen?
Dus ja, waarom dan niet meer pk’s he…
Dus als binnen een jaar of 20, 3 opvolgers later, er een BMW M3 uitkomt die 2000 kg weegt, dan is het aanvaardbaar zolang hij op z’n minst 700 pk heeft?
Klopt toch niet…Dat is volledig tegen de sportwagenfilosofie in.
Ik zeg niet dat andere merken dat niet doen…Maar porsche geeft wel het goede voorbeeld.
w0o0dy zegt
@csl: goed zo jongen, ik ben hevig onder de indruk…..Lees de huisregels nog eens “dat betekent niet dat men generaliserend, kwetsend, op-de-man, grof of stupide hoeft te reageren.”
Jij mag slecht onderbouwde en flauwe teksten neerschrijven bij topics over Alfa, dan mag ik denk ik wel onderbouwde meningen (zij het niet 100%positief) neerschrijven over BMW, deal?
On-topic: iemand betere foto’s in een andere kleur? Kijken of het dan mooier is.
jela zegt
Ik heb niks voor bmw’s (begrijp me niet verkeerd, ook niks tegen hoor) maar dit verdient toch wel een plaatsje bij ’tijdloos’
verder een zeer leuke bak, heb het persoonlijk toch meer voor audi (S5)
Redline zegt
@w0o0dy; ik heb wat foto’s gemaakt van een M3 in de kleur “Silverstone”, dat is een soort van zilvergrijs (klik!).
MrShifra zegt
Ik vind zelf de M3 e46 veel mooier dan de nieuwe M3.
Jurgen zegt
Nix m3 wallpaper, ik houd mijn Aimee wallpaper :) :)
Vind deze M3 maar slecht eigenlijk. Die bult voorop is ronduit lelijk, de bodykit zeker niet mijn keus en het geluid, nah.
Liever dan een V10, klinkt VEEL lekkerder.
Een V8 hoort te klinken zoals in een F430 spider of American Muscle car, maar niet zoals dit. Dit klinkt gewoon nep.
Zoiezo vind ik de binnenkant super saai. Dat verschrikkelijke zwarte overheerst, geen mooi alu aan de binnenkant of een kleurtje ofzo.
Zelfs de bekleding mist nog een biesje oid.
Voor dit geld lekker een S3 Heron, 400 pk knaller.
tweaker zegt
wouteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer
misschien is de motor zwaarder? weet niet hoor, is maar een ideetje… duuuuh
Redline zegt
@tweaker; dat zou je misschien denken, maar de nieuwe achtcilinder is juist 15kg lichter dan de zes-in-lijn van de vorige M3!
June zegt
Wat een auto hey… :p
rotorhead zegt
Tweaker: ideetje om een volgende keer ook het verhaal te lezen?
Stephan zegt
Ik heb wel het idee dat bmw iets heeft gedaan met het gewicht. Dat ze bij de ene en bij de andere niet de versnellingsbak hebben meegewogen of iets dergelijks.
En dat de nieuwe V8 lichter ‘zou zijn’ zegt meer iets over de oude 6 in lijn. Een V8 is namelijk gewoon veel groter en dan ook zwaarder van nature.
evo zegt
@Stephan;
Zoiets moet het zijn ja. Wellicht is de motor zelf niet zwaarder, maar alle onderdelen die nodig zijn voor het implanteren van de V8 maken de auto denk ik ook niet echt lichter. Vergeet echter niet dat de auto ook een stuk langer is dan de E46…
Ilquadrifoglio zegt
De nieuwe M3 vind ik op dit moment de betere auto van BMW
Zo te zien hebben ze hun Duitse concurrentie overtroffen:
Mercedes C55 AMG 1535KG / 357PK = 4.3 KG/PK
BMW M3 1555KG / 420PK = 3.7 KG/PK
Audi RS4 1650KG / 420PK = 3.9 KG/PK
Lexus IS-F +/- 1600KG / 400PK = 4 KG/PK
Alfa Romeo 159GTA 1470KG/450PK=3.27KG/PK — 1470KG/495PK=2.97KG/PK
SugarFree zegt
Een nieuwe M3 is natuurlijk voor iedereen übercool, ook al houd je niet van BMW’s (net als ik).
Toch vind ik dit model teveel opsmuk hebben. Er zit teveel opgeklopt plaatwerk, met aparte rondingen, hoekjes, openingen e.d. op. Het haalt de essentie een beetje weg. Ik heb ‘m al in het echie gezien, dus ik l*l niet alleen op basis van de foto’s.
Persoonlijk denk ik ook dat zwart beter is. Ben overigens erg benieuwd naar een grote test, zoiets als een Autovisie supertest. Mijn keuze zal het in ieder geval nooit worden. Dan iets stijlvollers en iets minder snel. Ik bedoel: een Maserati GT is voor mij snel genoeg :)
Oja, de mooiste foto is eigenlijk die van de snelheidsmeters… fotografisch mislukt, maar juist door het bewogen effect vertelt ie een mooi verhaal… :)
CSL zegt
@Stephan
De nieuwe hoogtoerige V8 is lichter omdat die van aluminium en magnesium is gemaakt.
@Ilquadrifoglio
De Alfa Romeo 159GTA wordt eerder 1700kg/318pk=5.3
Jan zegt
@ Ilquadrifoglio
Ik vind je propaganda voor Alfa Romeo wat belachelijk. Koop jij jezelf een vierwielaangedreven alfa 159 met 500pk (als dat uberhaupt al bestaat) en aanvaard dat het verloren moeite is Alfa te vergelijken met BMW, in het bijzonder de M3. Als er trouwens één wagen is die zwaar met overgewicht te kampen heeft is het wel de 159 (159 V6->1630kg)…!
Die nieuwe M3 is gewoon de all-rounder bij uitstek, had ik het geld…
Tombnolz zegt
@ GOD: Intelligente opmerking, man! Door van elke M3 ook een CSL te maken, degradeert men de “gewone” M3 een beetje. Beter alleen nog CSL’s bouwen.
@ Redline: Ik zou hem al even graag in jouw grijs hebben :)
@ Jurgen: Hoe kan een V8 nu nep klinken? Een V8 klinkt toch ál-tijd als een V8?
@ EDITters: Makkelijk gezegd hoor, wie heeft er nu het geluk om zowel de RS4 als deze M3 gereden te hebben? Enkele autojournalisten, enkele superrijken (en supergeïnteresseerden) en enkele jongens met lange armen… Dusja, zo’n vergelijk kan je nog niet onmiddellijk van mij verwachten.
Ilquadrifoglio zegt
De 159 GTA heeft een gewichtsbesparing van 175 KG t.o.v. de huidige 3.2 V6 (1630KG).
Dit maakt 1630-/-175 = 1455KG! Ik ging zelfs uit van iets meer…
Over de motoren…
4.2 Uniair V8 of 4.7 Uniair V8…
Netel zegt
Ik had een iets intenser filmpje verwacht eigenlijk. Zeker na die eerste 5 seconden dacht ik dat het rubber/metaal/carbon uit mijn scherm zou vliegen Niet slecht hoor, maar het had iets meer mogen hebben (vb. triotest VAG).
Ik wacht dorstig op een wallpaper van die eerste foto!
Dank bij voorbaat.
evo zegt
@ Netel; nóg intenser…?
PAganI zegt
Heerlijke wagen !!!! Vet vet vet … ik twijfel nog steeds hard tussen dees M3 en de RS4
bmwF zegt
hoeveel mensen weten waarvoor die M staat?:p
je mag in het engels EN het nederlands denken.
E320cdi zegt
@ Ilquadrifoglio:
En de C63AMG dan..?
laten we het op 1600KG houden:
1600kg/457pk =3.5010940919
precies, beste verhouding in vergelijking met de wat jij duitse concurrenten noemde. want 450-500 PK over de voorwielen wens ik je veel plezier en vooral succes mee!
Dan nog even OT:
Deze M3 vind ik echt vet, zeker in het wit. had het er vandaag nog over met mn vader geloof ik, wit is alleen mooi bij mooie auto’s en deze M3 is er zeker één van!!! (En dit zegt een mercedes fan!)
ciao
E320cdi zegt
PS: ik bedoelde over vier willen natuurlijk en ik doel daarbij op de alfa uiteraard, aangezien je dat een duitse concurrent noemde? zo leek het uit het verhaal teminste…
Ilquadrifoglio zegt
@ E320cdi
Wat is daar mis mee?
De 3 modified Torsen C differentielen maken het Alfa Romeo Q4 systeem momenteel het meest geavanceerde 4WD systeem ter wereld.
En dit systeem wordt voor de GTA nog een geperfectioneerd.
Ciao!!!
Camiel zegt
Wat kikke zeg, met deze bak en een oudi M3 en en een M5 touring waren ze vanmiddag bezig op Schiphol-Rijk. Ben even naar buiten gelopen om het schouwspel te aanvaarden. Low-res (tel) foto’s op: http://www.flickr.com/photos/camiel/tags/racing/
mastertjen zegt
als je dit interieur gaat vergelijken met de rs4, dan weet ik wel wat te kiezen hoor…
Nick zegt
Leuk filmpje van de m3.
Had alleen wel iets meer mogen inhaken op het dagelijks gebruik.
Daar is waar deze auto enorm in uitblinkt, aan de ene kant een super sportauto en aan de andere kant een heel makkelijke auto om dagelijks te rijden.
Dat is ook hetgeen waar deze auto zich in onderscheid bij zijn concurrenten.
Maar nogmaals zeker een gaaf filmpje.
ps. Ik kan wel een private lease voor je regelen bij Financial Services van BMW.
Rij jij een nieuwe m3
w0o0dy zegt
Ik denk dat de nieuwe M3 zwaarder is geworden door sterkere (lees: zwaardere) motorsteunen, dikkere stabilisatorstangen, iets zwaardere wielophanging, verstevigingen aan het “chassis” en natuurlijk ook weer grotere remmen en wielen (met bredere banden?). Ik gok dat het chassis 2/3 van die toename voor z’n rekening neemt. Wel jammer natuurlijk en het wordt natuurlijk een stuk moeilijker om de CSL flink in gewicht te laten dalen/zakken.
Ik hou erg van lichte auto’s omdat geen enkele zware auto zo lichtvoetig van richting wisselt. Dat merk je met name bij snelle links, rechts bochten (chicanes zeg maar), maar aan de andere kant…. hoeveel mensen rijden regelmatig echt sportief met hun auto? Vaak genoeg kun je dat in NL ook nauwelijks omdat het te druk is of omdat er weer allerlei ellenede (drempels etc) in de weg ligt.
Toch is het wel een “probleem” bij moderne auto’s. Als je met zo’n auto het circuit op gaat merk je dat ook wel….. wie weet kan BMW voor de CSL toch weer iets van 150kilo’s “kwijtraken”, ik ben benieuwd. Doen ze dat niet dan zal de “oude CSL” meer een legende zijn dan de nieuwe. We shall see.
Redline zegt
@w0o0dy; goed punt! Met ruim anderhalve ton is hij gewoon veel te zwaar. Een 911 Carrera 2 is tegenwoordig ook geen lichtgewicht meer, maar die is nog altijd 160kg lichter dan een M3 en dat merk je best, een Elfje is gewoon wat lichtvoetiger. Als je hard op een rotonde afrijdt en dan stevig remt en stuurt, dan voel je dat de M3 niet de lichtste is. Wat mij betreft had de M3 ook wel wat minder luxe mogen zijn, daarmee kun je wel wat gewicht kwijtraken. Ik ben ook benieuwd of ze het voor elkaar krijgen om de CSL echt een stuk lichter te maken, zou wel mooi zijn als het lukt.
Lee zegt
jongeh wa prate jullıe over de gewıchten kanker nerdjes hy rıjdt tog je eıge auto onderuıt wtf praat je jexx-edit: Zeg maar “doei lieve mensjes”-
Jochem zegt
Jah leuk speelgoed.. Maar doe mij toch deze maar:
;)
330d zegt
[quote]Een puntje van kritiek is het interieurdesign. Hoewel BMW enkele specifieke M spulletjes heeft gemonteerd, is het geen hele bijzondere werkplek geworden. Ondanks de toevoeging van M-stuurwiel, pook, een geborduurd M-logo in de stoel en wit verlicht instrumentarium is de cockpit van de M3 niet veel bijzonderder dan dat van andere 3-series.[/quote]
Sinds wanneer heeft een M3 ooit eens afwijkende interieur gehad? Waren altijd toch zelfde behalve bovengenoemde kleine verschillen.
FabianVTR16V zegt
Echt HEEEEEEL erg gaaf !!
En dat geluid !! daar gaan je haren in je nek van toch overeind !!!!
Wanneer komt er een test tussen de RS4 en de M3 ;)
Jaap zegt
Pff, wat een hoog gehalte ‘ik zou’ en ‘ik neem liever..’ Wie van de reaguurders shopt op het niveau van een M3? Laten we kort zijn, voor de liefhebber een geweldige bak, super geluid en in een decentere kleur kan je er ook nog gewoon mee voor de dag komen bij klanten. Ieder z’n ding zullen we maar zeggen, ik zou maar wat graag eens een keer met een M3 een maandje naar Zuid Frankrijk willen :)
Jaap
vinox zegt
Ik zou graag die close up shot in hoge resolutie hebben van de zijkant (foto 6 op deze blz).
guess zegt
over dat van de concurrentie overtroffen…
het is nu wel alleen maar 0-100: de rs4 is even snel maar de nieuwe c amg is wel wat sneller!
Wat niet laat staan dat het een beestje is
Dana zegt
Volgens AutoVisie is de M3 op alle fronten sneller dan de RS4. RS4 meer koppel onderin, M3 meer vermogen bovenin….. Verder is de M3 zuiniger, betere remweg en goedkoper.
Dit hadden we natuurlijk allemaal al wel bedacht…:)
Uiteindelijk komt het toch aan op de aandrijving (of eventueel de looks).
Een RWD of AWD kan je niet vergelijken en creeert 2 totaal verschillende auto’s.
Van mij krijgen ze beide een 10!
(en de video ook!)
JoepeN zegt
Volgens mij bestaat deze niet meer:
http://cartec.fejean.lu/Bilder/1/m3-1.jpg
http://cartec.fejean.lu/Bilder/1/m3-2.jpg
http://cartec.fejean.lu/Bilder/1/m3-3.jpg
Porsche Fan zegt
Hij wordt vast door veel autobladen getest tegen de Carrera S
Verheug me er al op :D
RubenBaeten zegt
@JoepeN: Dat is zo te zien een Duitse ambulance. Ik denk dat het een andere auto is.
eMiz0r zegt
@Dana,
Nog ff wachten op de RS5 dus ;)
eMiz0r zegt
Oh en ik vond het een barslecht filmpje :p Je zegt praktisch niks inhoudelijks over de auto, behalve zaken al ronduit bekend zijn en niet interessant (gewichtbesparing? care).
Neem een voorbeeld aan petrolhead.nl, Sjoerd kan het gevoel wat hij bij een auto heeft goed overbrengen. Net zoals de mensen van Top Gear. Bovendien zeggen ze het met een berg ervaring achter zich. Ik vind dit filmpje een standaard youtube-puber gehalte hebben. Check mij in een dikke bak als een idioot scheuren. Die actie op de Autobahn naar je voorligger is op geen enkele manier goed te praten. Je mag dan wel stevige remmen hebben, maar om met 270 zo op iemand af te stevenen (ook al rijdt deze 180) is ronduit onverantwoord. Ik cruise overigens zelf ook met enige regelmaat 280 over de Duitse snelweg, maar niet zo levensgevaarlijk als Wouter (wat overigens strafbaar is en je celstraf kan opleveren bij onze zuiderburen, maar het is your ass on the line).
De vergelijking maken met Top Gear (of Fifth Gear, ook prima).. hahahha alsjeblieft zeg. Ga die programma’s eens kijken?!
In geschrift trouwens een prima review, niks mis mee. Maar de filmpjes zou ik korter maken, muil dicht en alleen motorgeluid :)
flappie zegt
top weer een fantastische motor die v8 (ben benieuwd of i ook prijzen gaat winnen)
tis toch knap dat je zonder turbo en minder cc’s toch toch deze vermogens kan halen.
als bv een rs4.
zeg altijd maar motorvermogen opschroeven met een turbo is makelijk.
zelfde vermogen winnen door het tunen van een atmosferische motor is zeer knap.
uitelijk van de nieuwe m3 is natuurlijk persoonlijke smaak, en dit zelfde geld ook voor het interieur.
ik vind hem persoonlijk er niet slecht uitzien.
maar ik moet zeggen dat er eigenlijk maar 1 echte m3 is en dat is de E30.
destijds alleen maar gebouwd om mee te kunnen racen in de dtm.
dat is volgens mij 1 van de echte eigenschappen van de echte m3.
de latere versie’s e36 e46 en nu deze hebben toch echt het doel om een hoop geld mee te verdienen.
redspider zegt
Toevallig ook even een toerke op de ring gedaan ??
http://www.tracklife.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=37&g2_itemId=21966
Rick zegt
Wat voor versnellingsbak etc en is het gewoon een normale bak met voet koppeling etc etc? Deze info mis ik toch wel aan jullie video verslag :o.
raspaardje zegt
@redspider
Dat is Autovisie die de M3 test naast de RS4, zoals Dana beschreef.
flappie zegt
volgens mij is er alleen nog de normale 6 bak leverbaar,
aan de nieuwe SmG wordt nog gewerkt.
al is dit om misverstanden te voorkomen altijd de zelfde versnelings bak en kopeling als de handgeschakelde versie.
alleen voorzien van de electronica en hydro, die voor je de koppeling bedient en de versnelling in legt.
hier wordt volgens zeggen dus nog aan gewerkt, en zal tegen meerprijs voor gekozen kunnne worden.
Redline zegt
@Rick; hij heeft een conventionele handbak, dus met een gewone pook en een koppelingspedaal. Er is een gerobotiseerde transmissie in ontwikkeling, die technisch erg veel op de DSG-transmissie lijkt, die we van Volkswagen/Audi kennen. Dat wordt dus een gerobotiseerde handbak (in mechanisch opzicht een handbak, maar wel elektronisch aangestuurd) met twee koppelingen en een automaatstand.
Dymf zegt
@ raspaartje
deze werdt toch naast een Audi S5 getest en geen S4
CitroentjeLimoentje zegt
Nooit fan geweest van BMW, maar deze Coupé is de top, en vooral de M3, de bruutste,snelste,mooiste in zijn klasse vind ik.
VeyronLover zegt
De M3 ruuules!!!
Autoblog: YOU ROCK! Dé beste autojournalisten ooit, zelfs Top Gear haalt nooit zo’n een niveau! En het filmpje was weer heet, maar goed dat er geen muziek over het uitlaatorkest ging :-)
rene zegt
het is en blijft toch iets speciaals zo bak het is dan wel niet de mooiste bmw maar vind het dan toch wel tof dat ze er een v8 in hebben zitten maar het mog dan wel wat krachtiger zijn want dit vind ik niet echt zo super er van
vla zegt
enkele dingen:
1. lekker handgeschakeld!!!! fuck sequentiel
2. Wouter, wat heb je daar op 00:40 met die tractor?
3. deze wagen doet me denken aan de titel van een liedje van Rod Stewart: Do You Think I’m Sexy
Dana zegt
@Redspider,
Deze auto gaat lekker het land door….
Binnenkort heeft http://www.petrolhead.nl een video met dezelfde auto, een M3 CSL en een M5 Touring… Je komt hem dus overal tegen, wat mij erg bevalt!
Chief_S5 zegt
Mooie auto, maar mijn hart ligt toch echt bij een andere machine. :) Maar dat is puur smaak. Ik zou je ook heel smaakvol vinden als jij komt met een M3! Echt een mooie bak, meer niet.
@ Redline: Mooie foto’s, ben jij verantwoordelijk voor alle foto’s op Rijtesten.nl?
èrcé zegt
OMG afgelopen zaterdag de M3 van binnen en van buiten even in het echt mogen aanschouwen… dat gaat m’n volgende auto worden, wat een geweldige bak…
ROy zegt
Ziet er aardig uit maar nog steeds niet goed genoeg voor de rs4 als straks de rs5 komt kan die bmw m3 wel opdoeken
Kobey zegt
haha ze hebbe de autos al getest in Autovisie en M3 is tog de betere.!
Barry330cd zegt
@ROy: even de onafhankelijke test in de nieuwste Autovisie lezen en dan zie je hoe zinloos jouw bijdrage was op deze site. En of een rs5 wel in staat is om de M3 klop te geven zien we vanzelf in een onafhankelijke test. Maar wellicht is jouw bril al zo vertroebeld door merkliefde dat je desondanks tegen beter weten in blijft beweren dat de M3 geen partij is voor de rs4, GET A LIFE!
Ricardo zegt
jammer dat betreffende auto half totall-loss is gereden door één of ander pruts auto journalistje. 40-XL-NJ staat nu bij BMW Den Haag zonder voorkant……..tot grote ergernis van BMW Nederland, de eigenaar.
RubenBaeten zegt
*ramptoerist modus aan*
Heeft iemand foto’s?
Wie weet meer hierover?
Statler&Waldorf zegt
Wat doet een grootlicht assistent?
Tevens ben ik er voor om Sir Smokalot de reviews te laten doen; tijd voor wat afwisseling!
myke zegt
de M3 is een geweldige auto maar niet de koploper in zijn klasse.
bewonderaars kenmerken zich door het ontbreken van kennis, smaak, stijl, kwaliteitsbesef en schooldiploma.
binnenkort te bewonderen in alle volkswijken en achterbuurten van NL
flappie zegt
@myke
wat een statemend, dit zegt meer over jouw als over de rest.
wat is jouw voorkeur.
je hebt er voor geleerd , dus deel die wijsheid.
en zeg nou eerlijk een auto van 100.000 euro in alle volkswijken en achterbuurten.
C30CDIAMG zegt
@ Wouter,
Ik zie daar 270km/u op de teller staan. Maar de M3 is toch begrenst op 250km/u???
Grappig, dat ik ook 270km/u heb gereden met mijn auto, die óók begrensd zou moeten zijn op 250km/u……
kloppen die tellers dan niet ofzo….??
Ricardo zegt
Foto’s kan ik niet maken daar, het wordt angstvallig geheimgehouden dat hij er staat.
Vandaag stond hij alleen nog zonder voorbumper, met een nieuwe bumper ernaast. Tevens zijn alle vier de banden zowat slicks, geen profiel meer op.
D@NNY zegt
@ Myke:
Ja over een jaar of 10, helemaal uitgebouwd en verziekt, nu nog niet. Nu rijden alleen de pooiers en de loverboys en de kampers erin ;-)
SjeufM3 zegt
Hoe kan het dat mensen hier zeggen , dat ze hem ook al hebben gereden??? Waar kan je dat dan doen????
Ricardo zegt
Kan ook nog niet, mits je “testrijder” bent voor een autoblad, bij BMW werkt, of hier vriendje of kennis hebt werken.
De auto is nog niet in de verkoop voor het publiek.
De schade auto staat hier zo lang omdat de onderdelen nog moeilijk te krijgen zijn. Er rijden er maar 2 in Nederland tot nu toe, namelijk de 40-XL-NJ en de 27-XL-JL.
Gerard zegt
Volgens mij is de testrijder ‘Wouter’ klaar voor het F1 cirquit, en kan hij zo die dikke M3 verdienen.
w0o0dy zegt
kennen we de test van Tiff Needell in de nieuwe M3 al? (eerst ff door de 335vs s5 heenbijten…)
http://www.youtube.com/watch?v=EZzol96zzOQ
Rick dos zegt
Ja, die had ik hier al gelinkt.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/24/gewoon-even-30-m3s-op-de-ring
Hoef je ook niet door de Audi S5 en BMW 335i heen te bijten… ;)
Bartman zegt
Heb zelf een 911 Targa met 320 pk. Overweeg tussen 2 a 4 jaar een nieuwe auto aan te schaffen. Opties:
911 S
S4
M3
Gezien dat Porsche dan zo’n 135dzd zal vragen, S4 85dzd en m3 100, denk ik toch voor de S4 te kiezen. Twijfel nog of ik Stuttgart trouw zal blijven, maar vermogen blijft ongelukkig achter tov de prijs
CSL zegt
@Bartman
Je gaat de nieuwe M3 toch niet verglijken met een S4! Daar heb je de 335i voor. Die is nog goedkoper en sneller dan de S4 en je 911 Targa.
Daarna rij je gelijk naar Ziptuning of een andere bedrijf en laat ‘m ook even chipen. Waarna die minimaal 364 pk en 512 Nm levert .
Wai-Hang Tang zegt
Hahaha,
deze auto staat bij een BMW dealer in het zuidden nu te koop. Lag net iets boven mijn budget.
rudolf zegt
Beest van een auto, maar ik vind het gewicht ook te hoog om echt sportief te zijn ondanks de mooie pk/gewichtsverhouding.
Maar de doelgroep is natuurlijk belangrijk en staat voorop bij BMW.
Zakelijk rijden, 4 zetels, comfort, lease, veilig, beheerst, ruimte, bagage. etc etc.
En dan kun je met de sport knop zeker een keer het circuit op.
zou mijn auto niet zijn als ik een ton had te spenderen.
voor mij de M Z4 coupe.
1380 kilo, twee zetels, lekker met je kont op de achteras. das pas fun.
Een ESS compressor erop voor 9900 euro en presto: 500 betrouwbare pk’s.
de Z4 coupe is ook veeeeel mooier en spannender.
http://www.esstuning.com/default.asp?c=shop&cat=93&subcat=101&subcat2=143&id=129
MM55 zegt
Zeer mooie auto. Vooral al die motorkap vind ik geweldig. Maar de auto die ik niet in het concurent rijtje heb zien staan is de lexus IS-F, dit vind ik ten onrechte. Vooral als ik in een amerikaans autoblad de vergelijkings test zie.
Bijna 15.000 dollar goedkoper, 0,1s sneller dan de M3 in 0-100 en top van 273 begrensdt. Een hypermoderne 8 traps automaat met schakeltijden van Ferrari niveau! In maart komt deze auto op de markt in Amerika en in April komt er ook nog een snellerre variant; 100kg lichter en 450-500bhp!! Ik denk dat de duitse concurentie zich de borst nat kan maken.
flappie zegt
Prestatie’s zoals 0-100 tijden en topsnelheden zeggen lang niet alles.
rij gedrag en wegligging des te meer.ik weet zo net nog niet of een amerikaan dit aan kan ten opzichte van de duitse concurentie.
heb onlangs een test van topgear gezien waarbij een mecedes AMG en een audi het toch behoorlijk moeilijk hadden .
ondanks meer pk’s waarbij de mercedes toch behoorlijk meer pk’s had.
bij andere tests op het internet ook gezien dat de nieuwe m3 wat handeling toch aan z’n oudere broertje de e36 csl zich gewonnen moet geven.
niels zegt
ja dit is echt een auto voor jongens die een beetje van BMW houden . dit is echt een super car , ik heb hem een poosje geleden geleend toe mijn zus op vankantie was . lekker scheuren over de duitse autobaan . het si eigenlijk net een gewonen drie serie maar dan super dik . de stoelen zitten echt super en hij schakeld vrij snel , verder de sport stand , dan komt deze BMW echt tot zijn recht , niks mercedes AMG , BMW M3 dit is echt veel vetter .
Mr X zegt
Een poedelnaakte playboy bunny met een bord “f*ck me” op haar rug trekt minder kijkers dan een hagelnieuwe witte M3.
WHAHAHAHAHA Meesterlijk
auto verkopen zegt
haha, een witte ferrari is mooi, maar een BMW, no, hij kan wel door alle testen goed uitkomen, maar het blijft een verkeerde kleur.
Gap zegt
Vier uitlaten overdreven? Misschien wel, maar symmetrie is ook belangrijk voor de mens…
Tom E36 zegt
is nu al de 3de keer dat ik dit filmpje bekijk,hemeltje ,de m3 blijft mooi
sven zegt
k kom iedere dag ne M3 tege op weg nr school, en de eerste 2 kere da ge m ziet denkde van… ja is wl wa, mr t geluid wa je hoort in de film is in t echt… anders, de V8 klinkt niet echt zo goed… wel vindt ik de luchtinlaten aan de zijkant erg hot evenals de leuke zijspiegels. persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan de S5, mijn buren hebben er 1 en die ziet er punt 1 (persoonlijk) lekkerder uit, heeft een véél mooier geluid èn is zowieso comfortabeler… ben overlaatst gaan eten en in de heenweg zijn we met een BMW Mini ONE D gegaan en in de terugweg zijn we in een BMW 330 D gestapt… ONGELOOFELIJK HOE ONCOMFORTABEL DIE DINGEN ZIJN!!! zoveel geld zou ik dus nooit geven aan zo’n kart voor op de baan als de mini! we moesten door een stad met héél véél klinkers en ik zat vanachter… het is 2 weken geleden en heb er nu nog last van… de 3 reeks was wel wat beter, maar dankzij de runflats die eronder zaten, paste het schoentje hoe dan ook NIET
Baby, give me a benz C-clas or a A4!!!
that are Cars that I like!!!!
-Street `dY zegt
Hahahha, wat een reacties van sommige BMW-haters. Dat zijn ongetwijfeld van die VAG-liefhebbers (waar ze de factor 1,2 a 1,5 x hanteren op hun modellen en dan zeggen WE HEBBEN NIEUWE AUTO haha).
BMW en Mercedes durven tenminste nieuwe modellen uit. En komen steeds met nieuwe en vette bakken.
newbie zegt
nice ride man! de mooiste velgen voor een BMW M