Leve de revolutie! De i8 is BMW’s eerste pluginhybride met middenmotor (de verbrandingsmotor). Een waanzinnig ontwerp en een auto waarin heel veel CFRP is gebruikt. Dat belooft wat.
Eén ding is in ieder geval perfect gelukt: het design. Of je nu fan bent of niet, anders dan alle anderen is het wel. Gestroomlijnd is de i8 ook, de cW-waarde bedraagt een indrukwekkende 0.26. In de persconferentie refereerde BMW daarbij aan de druppelvorm, die gecreëerd is door de tweelaagse aerodynamische structuur.
Ondanks de dubbele aandrijflijn en het accupakket is het totaalgewicht slechts 1490 kilogram. BMW kreeg dit voor elkaar door veelvuldig gebruik van carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP) en aluminium voor de LifeDrive architecture van de i8. Daar hield het niet op, want voor het ruitje tussen het passagierscompartiment en de motorruimte is gorilla glas gebruikt en in het dashboard zit magnesium. Op de optielijst staan zelfs carbon wielen, iets wat we ook niet vaak zien.
De BMW i8 is ook de eerste productieauto die (optioneel) leverbaar is met laser koplampen. In München waren ze er nogal op gebrand om Audi te verslaan, die gaan voor de R8 dezelfde optie aanbieden.
The best of two worlds, of…
Waar introduceer je een design-statement? In de city of design, in dit geval Milaan. Italianen en bijzonder gevormde auto’s, daar is immers wat mee. Tijdens de trip leerden we twee dingen. Ten eerste dat je om een potje lekker te sturen geen vlucht naar Milaan hoeft te boeken. Het is er druk, de wegen zijn vol en als ze niet vol zijn, dan zijn ze één baan breed.
Het aantal leuke bochtencombinaties was op de vinger van één hand te tellen, maar zelfs toen was het nog niet echt genieten. Zo lang je onder 80% van de potentie van de BMW i8 blijft is er niet zo veel aan de hand, maar zodra je de limiet op zoekt wordt het verhaal anders. Door de relatief smalle voorbanden (195 breed, maar wel op 20 inch velgen) treedt onderstuur relatief vroeg op. De driecilinder levert aan de achteras zijn 231 pk af, maar effectief het onderstuur daarmee oplossen lukt in veel gevallen niet. Als je die lol wilt beleven, dan kan de order voor de i8 beter worden omgezet in één voor een M4.
Nog ernstiger is dat de i8 op sommige momenten alle nadelen van een vierwiel-, voorwiel- en achterwielaandrijver weet te combineren. Door de hybride aandrijflijn kan de i8 niet zoals een quattro (of een xDrive uit eigen stal) werkelijk heel veel aan de krachtverdeling op voor- en achteras doen. Op wegdekken die strakker zijn bijgepunt dan Gerard Joling is er niets aan de hand, maar als het iets ruiger wordt dan een geëpileerde man met make-up, dan gaat het mis. Venijnige hobbels maken de vooras zo snel instabiel dat er ESP ingrepen volgen. De achteras mag er dan nog overheen en dan herhaalt het ritueel zich. Ondertussen vliegen de Panda’s, Vespaatjes en fietsers je voorbij, maar geen zorgen: op het rechte stuk pak je ze weer!
BMW’s eerste plugin-hybride
Stekkerauto’s zijn er op deze “burelen” al genoeg voorbij gekomen, in alle stilte wegrijden zorgt al een tijdje niet meer voor een WOW-effect. De i8 heeft een opgegeven elektrische range van 35 kilometer, waar er in de praktijk hooguit 20 van over blijven. Op electropower haalt de i8 maximaal 120 km/u, maar daar zal je dan wel geduld voor moeten hebben. De elektromotor levert namelijk slechts 131 pk en 250 Nm koppel, welke via een tweetraps automaat naar de voorwielen worden gestuurd. Het sap wordt geleverd door een niet al te grote, vloeistofgekoelde lithium-ion batterij met 5 kWu capaciteit.
De tweede motor die aan boord is, is in zekere zin spannender. Het is de bekende anderhalf liter grote driecilinder uit de MINI Cooper, maar het blok heeft een dopingkuurtje gekregen. Uit slechts 1.5 liter haalt BMW nu maar liefst 231 pk (en 320 Nm koppel). Indrukwekkend! Het is een voordeel van de elektrificatie, want op de momenten dat een opgefokte turbo-motor het niet zo naar zijn zin heeft biedt de elektromotor ondersteuning.
De eerste meters in de stad voelt het prima en op de autostrada vlamt de i8 er heerlijk vandoor. Het geclaimde totaalvermogen van 362 pk lijkt aanwezig, maar de opgegeven 570 Nm koppel voel je er niet direct aan af. De i8 is snel genoeg om zijn status als sportauto waar te maken, maar het is wel met de hakken over de sloot. De sprint naar de 100 duurt 4,4 seconden, de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Heel veel meer zal er vermoedelijk ook niet inzitten, want met dit soort rijgedrag zijn de 5 kWu in de accu zo opgestookt en elektromotoren verliezen hun kracht bij echt hoge toerentallen.
Toch is BMW’s missie met de aandrijflijn van de i8 maar gedeeltelijk geslaagd. De reflexen zijn te traag. Snel even invoegen met een i8 op een t-splitsing: denk nog maar een keer na. De elektromotor is meteen bij de les, maar overdadig krachtig is die niet. En voordat de elektronica de driecilinder gestart heeft en het blok op stoom is, is er te veel tijd verstrekken. Het is een bekend (plugin) hybride kwaaltje, maar in de i8 duurde het gevoelsmatig allemaal nog iets langer. Dat is simpelweg niet goed genoeg voor een sportauto. Het vloeren van het pedaal moet bij snelheden in de stad leiden tot “hel en verdoemnis”, zwarte strepen op het wegdek en “oh f*ck die voorganger rijdt natuurlijk geen 100 km/u”.
Conclusie en concurrentie
Rijeigenschappen die hooguit een voldoende scoren, een aandrijflijn met zijn ruwe kantjes en als klapper op de vuurpijl een prijskaartje van 150.000 euro. Dat is voor de First Edition die is volgehangen met alles wat BMW kon verzinnen, maar dan nog is de i8 erg duur. Het is geen 911 concurrent, maar eerder een tegenstrever voor de Cayman of een TT-RS. Alle innovaties ten spijt, is de i8 geen briljante auto geworden. De styling en vleugeldeuren zijn dat natuurlijk wel en dat zal ongetwijfeld voor veel mensen reden genoeg zijn om een i8 aan te schaffen. Voor de anderen heb ik het volgende advies: wil je perse 150k stukslaan bij de BMW dealer, koop dan een M3 en een i3.
bmw1m zegt
Jaaaaa! Eindelijk de rijtest van de i8 thuis meteen kijken!!!
diederikwillemsen zegt
@bmw1m: Eindelijk! Ik dacht even dat autoblog de nieuwe i8 gecrasht had toen ik deze foto (http://bit.ly/i8crash) zag lol.
Erg mooi filmpje geworden. +++++ Toch heb ik liever een dikke V12. Sorry.
norge zegt
Koopadvies luid dus, koop een Tesla en een Mini Cooper voor deze centjes.
henkhupelschoten zegt
@norge: ik dacht precies hetzelfde, koop dan een opel insignia opc en een a45 amg… of binnekort de nieuwe c63 amg of een maserati gran turismo
csx3000 zegt
@norge: Dat is wel een saai advies, een Tesla valt totaal niet op.
tupperware zegt
@csx3000:
Maar het rijdt wel als een malle.
Een Mini Cooper zie je ook op elke straathoek, maar ook dat is een prima speelkameraadje.
Zeker de eerste new-Mini Cooper S, met die heerlijk huilende compressor.
SimonMc zegt
@tupperware: …en met de dramatische betrouwbaarheid.
tupperware zegt
@SimonMc:
Ach, alsof de generatie daarna op dat vlak zo geweldig is..
Als een auto een beetje “karakter”heeft kan ik vaak wel leven met wat manco’s..
schellekens006 zegt
@norge: een tesla ik vind het net een mazda 6 … Veels te saai. Doe mij maar een i8
jaapiyo zegt
Het is wellicht even wennen, maar meer voorsprong door techniek is er bij andere merken niet te koop.
2cool4school zegt
@jaapiyo: Jawel, alleen in een mooier of duurder jasje!
notsobig zegt
@jaapiyo: Welke techniek is zo nieuw dan volgens jou?
Verder als de laser koplampen kom ik namelijk niet… En zo spannen is dat toch niet?
jaapiyo zegt
@notsobig: Ja stekkerauto’s bestaan al, maar ‘iedereen’ ziet dat dit een auto van over tien jaar is die je nu al kan kopen. De combinatie van lichtgewicht technologie, de aandrijflijn en de aerodynamica staat qua vooruitgang door techniek mijlenver voor wat bijvoorbeeld Audi en Mercedes te bieden hebben op dit moment. Dit gaat wel wat verder dan een paar batterijen in een auto leggen. Alleen de 918 heeft een enigszins vergelijkbaar concept maar die is ongeveer 6 keer zo duur.
En voor wat betreft dit:”Verder als de laser koplampen kom ik namelijk niet… En zo spannen is dat toch niet?”
…probeer dat de jongens en meisjes uit
WolfsburgIngolstadt maar eens te vertellen :)notsobig zegt
@jaapiyo: Als je puur naar de Duitse drie kijkt en niet verder dan dat, dan zou je een punt kunnen hebben…
tupperware zegt
@jaapiyo:
BMW is dus het nieuwe Citroën, innovatief in een avant-gardistisch jasje.
De wereld is veranderd en zal nooit meer hetzelfde zijn..
hansolo zegt
wouter…. nee dankje
utr1984 zegt
Inderdaad, een Tesla biedt voor minder geld toch veel meer. Dit komt echt over als een project om even cool te doen met elektriciteit maar ondertussen weinig speciaals biedt (afgezien van de looks). Bij AW waren ze ook al niet echt overtuigd.
Dimglor zegt
@utr1984: En om eerlijk te zijn, de looks..Daar ben ik dan persoonlijk ook niet echt over te spreken…
csx3000 zegt
@utr1984: Beetje jammer dat AB hetzelfde niveau krijgt als AW.
Alpinaa zegt
Vreemd dat jullie zo negatief zijn over de I8, terwijl Chris Harris bijvoorbeeld bijna lyrisch erover was. En laat ik die net wat hoger hebben staan dan autoblog, sorry… :p
Donstil zegt
@Alpinaa: Ja was hij dat? In de “first drive” video van een paar weken geleden was hij toch helemaal niet zo lyrish, positief wel maar lyrisch haalde ik er niet echt uit.
lekkaah zegt
@Donstil: Nee, maar wel een stuk positiever dan dit. Het deed hem sterk denken aan een 911 op meerdere punten.
Dat zijn hele goede complimenten imho.
rotarypowah zegt
@lekkaah: geen wonder:
tupperware zegt
@rotarypowah:
Hylarisch, ik kan geen foto meer zien van de i8 zonder daar de billetjes van een 991 in te zien.
diederikwillemsen zegt
@rotarypowah: lolwut..zie het nu pas
slickrick zegt
@rotarypowah: nou die is goed zeg, het is ff kijken maar dan zie je het :)
Overigens vind ik de I8 wel een heel bijzondere auto om te zien, heb er op goodwood ook even in gezeten. Het is wel een statement die je maakt als je z’n auto koopt. Of de prijs / value verhouding klopt weet ik niet, voor deze prijs kan je inderdaad 2 andere kopen. Maar ik vind het geluid erg tegenvallen,(tja 3 pitter). Als je de looks hebt moet je ook de sound hebben :)
4244cc zegt
@rotarypowah: je was me voor
Alpinaa zegt
@Donstil: Goed, lyrisch is misschien iets te overdreven. Feit is wel dat hij idd een heel stuk positiever was en zoals @lekkaah al zegt, het deed hem af en toe denken aan de 911.
bassx zegt
@Alpinaa: En ook in TG magazine zijn ze er laaiend enthousiast over (review door Paul Horrell)
viezefreddyw zegt
Veel maar dan ook veel te duur.
Voor dat geld zijn er zo veel mooie auto’s te bedenken.
En ik zeg het gewoon; echt mooi is hij eigenlijk niet.
maseratizzzzzzzz zegt
Lelijk duur en het is een 3cylinder, 3 redenen om hem niet te kopen.
e1000bmw zegt
Driecilindertje ligt achterin? Bagageruimte opofferen en een engine-swap. 6-in-lijn zal wel passen en met een beetje geluk een V8 ook nog wel…
2cool4school zegt
Ik vind de voorkant wel mooi, de achterkant is niets. De technologie is volgens mij ook niet echt meer je van het, het design dan weer wel en ik denk dat deze auto daarom voor sommige mensen zo ‘bijzonder’ is.
Btw zag je al die wielrenners geïrriteerd kijken?
parker zegt
Retegeil om te zien in ieder geval
rotarypowah zegt
Leuke review, heb hier naar uit gekeken. Maar valt toch een beetje tegen, wat betreft ‘hyperspace’ technologie aandrijving. Toch jammer voor iets wat er zo ‘space’ uit ziet, want ik vind het echt een gaaf ding om te zien.
rammillius zegt
De Tesla vind ik er mooier uitzien en is ook vele malen praktischer (dubbele bagage ruimte!!) en goedkoper. Dit is zeker een 7% bijtellertje? (eng woord zeg, bijtelling) Dan wordt het moeilijk opboksen tegen een Tesla met 0% bijtelling
amg65 zegt
@rammillius: 4%
endofline zegt
Een mooie ding maar als ik de review zo hoor zit er nog teveel technologie in omwille van de technologie. Op zich is daar niets mis mee, zo kan een constructeur ervaring opdoen. Maar al die extra technologie vertalen in iets bruikbaars en een uitzonderlijk product is nog iets anders.
Volgens mij zou de i8 zelfs beter rijden en minder verbruiken als je alle elektromeuk eruit stript en een pittige 4 of 6 cylinder motor achterin stopt. Mooie poging van BMW maar ze zitten op elektrovlak nog niet op hetzelfde niveau als Tesla.
knipperlichtje zegt
Verschrikkelijk jammer dat het dus gewoon geen goede auto is. Hij is zo prachtig vormgegeven en het bewijs dat een auto niet óf saai óf lelijk/druk hoeft te zijn. Ik wil er best een op de oprit hebben, maar als ik het zelf zou moeten betalen kan ik niet anders dan voor een Model S gaan.
jrmpower24 zegt
@knipperlichtje: geen goede auto?.. Dacht het dus even wel!
Geweldige wagen deze i8.
Griffin zegt
“Voor de veganist die van vlees-etende planten houdt”, fantastische uitspraak, Wouter!
Ik heb de i8 zien staan op het concours d’elegance in Apeldoorn. Mooie wagen om te zien, spectaculair. En juist daarom kan ik me voorstellen dat’ie tegenvalt; de verwachtingen zijn gewoon te hoog gespannen. En dat… is jammer.
Femme zegt
BMW had me blijer gemaakt met een productverdie van de M1 Hommage (waar ook wat styling cues in zaten die later in de i8 terugkwamen) met de zescylinder van de M4 en een elektromotor voor extra power en om het effect van een turbogat teniet te doen. En dan gewoon alle aandrijving op de achteras met minimaal 305mm breed rubber om de wielen in plaats van de fietsbandjes onder deze i8.
De Concept Vision Efficient Dynamics met de glazen vleugeldeuren was indrukwekkend maar wat er nu van over is gebleven kan er niet in de schaduw van staan.
agera zegt
BMW levert gewoon (weer) een prachtige auto af, die onderscheidend is t.o.v. haar concurrenten en daarnaast ook veel mooier.
Veel uit dit design gaan we ongetwijfeld terug zien op toekomstige BMW’s,
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Deze uitspraak wil ik op een tegeltje.
fordnut zegt
Autobild vindt hem ook niks. Heb hem vorig jaar nog beplakt gezien op de boot naar Denemarken. Moet zeggen ik vind hem beplakt mooier als zonder die stickers.
mashell zegt
Ik ben alles andere als een BMW fan maar deze wagen ziet er van binnen en buiten zo geweldig uit dat ik die nadelen voor lief zou nemen.
tupperware zegt
Hij mag dan snel genoeg zijn om zijn sportwagen aspiraties waar te kunnen maken, maar als ik het verhaal over de rijeigenschappen lees valt hij genadeloos door de mand.
Jammer, ik had er meer van verwacht.
Een sportwagen is namelijk zoveel meer dan kille cijfertjes, een goede sportwagen geeft je een bepaald gevoel, een X-factor die weinig met puur vermogen te maken heeft.
Neem het andere uiterste, een Caterham 165, trekt de stenen niet uit de straat, wordt in de rechte lijn geklopt door de eerste de beste stads luis maar op de juiste B weg slik je allebei je oren in..
jrmpower24 zegt
Laat Woutertje maar weer lekker zeuren..
Wat een geweldige, prachtige wagen!!
gerjanm zegt
Leuke auto hoor, maar voor 150.000 is een beetje te gek. doe mij dan maar een m4 en voor 1 ton en dan hou je nog 50.000 euro om te tanken en belasting ect. Je moet wel een heel aantal jaartjes rijden met dat ding om dat eruit te halen. En dan rijd ik liever een m4. Het is maar net hoe je het bekijkt.
csx3000 zegt
Het is een mooie auto, leuk dat BMW het durft.
Tuurlijk een Tesla is de betere keus voor iemand die zich wil aanpassen aan de normale Nederlandse normen.
Maar toch zie ik liever deze voorbij komen, dan de zoveelste grijze muis!
nomar zegt
sjonge jonge, anderhalve ton voor een plastic voorwielaangedreven 3 cilindertje dat 10.7l per honderd km zuipt ????
Daar wil BMW mee scoren ???
Vooruit dan maar…. Waar is trouwens die hele efficient dynamics meuk gebleven ?
/faal faal faal
jpvdb zegt
Ik ben erg blij dat deze auto zo slecht uit de test komt. Ik vind die i3 en i8 echt pijn aan m’n ogen doen als ik ze zie en begrijp echt niet wat die jongens achter de tekentafel in München bezielt met dat elektrische geneuzel…
schellekens006 zegt
… Ik heb ook liever een dikke v12 maar heej tijden veranderen. Echt iets nieuws zon i8 geweldig.
Frits3000 zegt
https://www.youtube.com/watch?v=K3y-f20NFCo Hier zie je dat scherm wat beter. Ziet er wel echt gaaf uit!