De Smart #1 is een op en top hippe elektrische crossover van Smart, maar wel met 272 pk en achterwielaandrijving!
Vele auto’s hebben simpelweg een nummer als typenaam. Want het eerste model van het merk moet vaak een doeltreffende naam hebben, ofzo. Het altijd hippe Smart pakt het anders aan. Hun eerste elektrische crossover heet Smart #1. Met een hashtag, want dat is hip. #blessed
Nieuwe Smart #1
Dat hoeft geen schok te zijn, we hebben immers recent nog geschreven over de (bijna) productieversie van de nieuwe Smart #1. Ja, een elektrische crossover van Smart. Er moet toch op een manier geld in het laatje komen. Dat gebeurt met dank aan Chinees geld. Smart is deels opgekocht door Geely en die zorgen ervoor dat hun scala aan elektrische merken, waaronder grotendeels Polestar, voor de techniek van de Smart #1 kunnen zorgen.
Exterieur
Eerst even over de auto zelf en de styling. Het is lastig om een auto als deze ‘Smart’ te maken. Smart heeft immers recent niet echt een familiegezicht gehad omdat ze de afgelopen jaren maar één auto bouwden. Wij krijgen er meer een soort mini-Mercedes gevoel bij. Niet onlogisch, gezien de roots.
Specs
Belangrijkere vraag: is het wat? Er is een grote opmars aan elektrische crossovers en dus moet de Smart zich kunnen onderscheiden. Op papier ziet het er prima uit. Een 66 kWh groot accupakket moet volgens de WLTP-meting een actieradius van 440 km realiseren. Zoals wel vaker: niet baanbrekend, maar ook niet slecht. Vooral waarde voor je geld is belangrijk, maar prijzen deelt Smart nog niet.
Krachtcijfers klinken leuker: 272 pk. Dat is zeker niet slecht, al is niet bekend hoe snel de auto naar 100 km/u sprint. Dat zou kunnen tegenvallen: de aandrijving zit namelijk enkel op de achterwielen. Nou is dat niet het belangrijkste van deze auto, maar goed. Een ander tegenvallend cijfer: het gewicht zit boven de 1.800 kilogram. Voor een Smart. Ouch.
Wat dan wel weer tof is qua specs is dat opladen lekker snel kan met een aardig forse 22 kW AC en 150 kW DC. Ook vrij uniek en fijn voor vakantiegangers: het trekgewicht is 1.600 kg. Dat wil nog wel eens een puntje zijn voor elektrische auto’s, maar de Smart heeft hier geen last van.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Smart #1 lijkt ook erg Mercedes-achtig, maar dat is niet perse slecht. Natuurlijk wel met een wat goedkopere insteek als je kijkt naar materialen. In het midden prijkt een groot scherm met een diameter van 12,8 inch. Daarnaast is er nog een kleiner 9,2 inch scherm voor de bestuurder in plaats van een tellerbak. Dit is de eerste Smart met meer dan vier zitplaatsen: vijf stuks in totaal. De auto zal softwarematig bijgehouden worden met OTA (over the air) updates.
De Smart #1 verschijnt deze zomer al in de showrooms, maar wordt pas in 2023 officieel geleverd. Zoals gezegd zijn prijzen nog niet bekend, wel dat ‘ie in drie versies beschikbaar wordt. Daaronder valt ook een eveneens zeer hippe #LaunchEdition. Nee hoor, die heet gewoon Launch Edition en zal alleen in het begin leverbaar zijn.
haroldt zegt
Niks mis mee!
PunicaOase zegt
Interieur wel geslaagd. Exterieur vind ik echt lelijk.
harrie zegt
Kind van Adam en EV6.
hooesi zegt
Kansloos
exclusivecarspotter zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jmeverts zegt
1800kg/272pk=6.6 sec naar 100
Edge zegt
Voor wat het moet zijn vind ik het geen verkeerd ogende auto. Ik deel de mening van Loek dat het een soort mini-Mercedes lijkt. Vooral die achterlichten hadden zo van een Mercedes EQ af kunnen komen.
Ik vraag mij alleen af wie in hemelsnaam de interface van het infotainmentsysteem heeft goedgekeurd. Het ziet er uit als de zes jaar oude tablet van een willekeurige kortpittige dame die de hele dag Candy Crush op Facebook speelt tegen haar vriendinnen Corrie en Tiny.
wimof zegt
Duitse instapprijs 33000 tot 45000€ echt gratis, enfin zo laten ze het uitschijnen.
wimof zegt
Handig zo kan ze niet (verder) verouderen.
mashell zegt
Het infotainment sluit dus perfect aan bij de belevingswereld van de doelgroep van de wagen. Ik dacht ook “wat onhandig” maar laten we even de review van Bart afwachten.
degrotemuis zegt
Qua specs redelijk middle of the road. gewicht lijkt vergelijkbaar met andere EVs (en wat Loek zegt, allemaal zwaar), formaat lijkt niet te lomp en vermogen prima. Aan de buitenkant best oké, een verlengde Opel Adam met een vleugje Countryman. Maar dan aan de binnenkant de uitstraling van een AliExpress tablet van 30 euro. Of misschien nog net 40 euro voor de vegan leather versie. Inclusief de bijbehorende poppenkast interface op het centrale scherm. Op deze foto’s heeft het voor mij al een goedkope uitstraling, vrees dat t in het echt nog goedkoper oogt. Is het nou echt zo moeilijk om een interieur eigentijds te maken zonder de knakentablet look?
shicomm zegt
Echt heel “funky” lijkt het niet zo op het 1e gezicht..
De huidige smarts zijn dan wel twingo’s maar hebben nog wel iets lolligs in zich zitten.
Ik heb het bange vermoedden dat de ‘one’ aanzienlijk prijziger zal worden dan hun huidige aanbod.
Tuurlijk krijg je er meer auto en een groter bereik voor terug maar toch knaagt er iets..
fastshifter zegt
Poeh, die zal het merk Smart niet gaan redden denk ik.
haroldt zegt
eea bekeken (Online) Carmaniac.de (Youtube) zijn erg poositief over afwerking prestaties (Specs) materiaalgebruik.
audirs3 zegt
Hoe groot is hij nou? A, B of zelfs C segment?
audirs3 zegt
@audirs3: oh heb het van Autoweek: Met een lengte van 4,27 meter is hij een centimeter langer dan de VW ID3. De hoogte is 1,64 meter, dat is meer dan die van niet kinderachtige VW ID4
haroldt zegt
Formaat Golf schijnt rond de 42.000 en waarschijnlijk komt er 1 met kleinere accu.. ben benieuwd. de specs in dit segment is top! 150kw laden bv..
burb zegt
Ook weer de XXL variant van een oorspronkelijk zeer compacte auto. Maar inderdaad dat infotainment; rechtstreeks uit China en voorzien van de nodige bloatware. Oppassen dat je de batterij widget niet ineens verwijderd…
Eric-pablo zegt
1600kg??? Gtx mag maar net 1400kg trekken. Mag hopen dat de id buzz dual motor ook minstens 1600kg mag sleuren voor de boot.