Naast de vier wielen en wat benodigdheden zoals spiegels, een stoel en een stuur lijkt de Renault Twizy in de verste verte niet op een auto. Dat komt omdat dit wagentje de voordelen van een auto combineert met die van een motorfiets. Klein, wendbaar, en het vrije gevoel van open rijden zonder echt nat en koud te worden.
Toch zijn de prestaties zeker niet als die van een motorfiets, of zelfs een gewone auto. De snelste variant van de Twizy heeft 17 pk en een top van ongeveer 80 km/u, maar omdat hij achterwielaangedreven is kan er wel leuk mee worden gedrift.
We vergeleken de Twizy met een Piaggio MP3 ‘motorfiets’ in deze video.
Voordelen
– klein en wendbaar, ideaal voor stadsverkeer
– 45 km/u-versie te besturen met bromfietscertificaat
– overal te parkeren, zeker de bromfietsversie
– goedkoopste ‘EV’
– in 3,5 uur volledig opgeladen bij 220 Volt
Nadelen
– deuren en zijruiten zijn optioneel
– vleugeldeuren vergemakkelijken instap niet
– frontale botsing kan leiden tot ernstig nekletsel
– prestaties zijn teleurstellend
– onhandige passagiersstoel
Specificaties | |
---|---|
Merk | Renault |
Model | Twizy - |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Elektrisch |
Co2-uitstoot | onbekend |
Vermogen | 17 pk |
Koppel | 57 Nm |
Acceleratie 0-100 | onbekend |
Topsnelheid | 80 km/u |
Prijs | 7.590 euro |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 4% bijtelling |
Concurrenten |
---|