Suzuki maakt de Nederlandse prijs bekend van de Swace. Nu weten we zeker dat de Swace geen bestaansrecht heeft.
Suzuki kreeg het met hun bestaande gamma niet voor elkaar om de CO2-doelen te halen. De Jimny opofferen was niet genoeg, ze moesten met iets nieuws komen. Zoiets wordt al snel een kostbare aangelegenheid, maar Suzuki koos voor de goedkope route. Ze namen twee Toyota’s, plakten daar hun eigen neus op en voila, Suzuki heeft hybrides. Dat is een leuke oplossing voor het merk zelf, maar de vraag is of we daar als consument ook nog wat aan hebben.
Suzuki flikte dit kunstje eerst met de Across, wat niets meer of minder was dan een Toyota RAV4 met een andere neus. Het enige voordeel was dat deze plug-in hybride versie eerder leverbaar was dan de plug-in hybride RAV4 van Toyota zelf. Op een zacht prijskaartje hoefde je niet te rekenen. De vanafprijs van 65k was namelijk van het niveau BMW X3/ Mercedes GLC. Voor de volledigheid: de benzine RAV4 (zonder stekker) is er al vanaf minder dan 40 mille, maar een Suzuki versie is daarvan is niet leverbaar.
UPDATE 18-11: Inmiddels in de prijs van de Across verlaagd naar €56.000.
In september kregen we weer een ‘nieuwe’ Suzuki voorgeschoteld. Deze keer was het een Corolla Touring Sports met een Suzuki-logo: de Swace. Ook nu was er weinig moeite gedaan om de afkomst van de auto te verhullen. De aandrijflijn was de 1.8 Hybrid met 122 pk, die al langer in de Corolla te vinden is.
Valt de prijs net als bij de Across tegen? Daar kunnen we nu antwoord op geven, want Suzuki maakt deze vandaag bekend. De prijs van de Suzuki Swace is uitgekomen op €31.800. Daarmee is de Suzuki vrijwel even duur als de Toyota Corolla. Ten opzichte van de Across valt het dus mee, maar de auto heeft bijzonder weinig bestaansrecht vanuit het oogpunt van de consument.
De Corolla Touring Sports is met een vanafprijs van €29.645 zelfs nog iets goedkoper. Dan heb je wel een versie die iets kariger is uitgevoerd. Bij een vergelijkbare uitvoering is het prijsverschil te verwaarlozen. Mocht je toch liever een Suzuki hebben: de Swace staat vanaf januari bij de dealers.
acakoning zegt
Nou nou nou.. sommige mensen willen gewoon een ander logo. Kijk een Aygo, C1 en 107 maar eens. En alle 3 rijden ze in overvloed rond.
Esprit_de_Flandre zegt
@acakoning: Maar die zijn goedkoop, dan kan het veel mensen weinig schelen. Ook is er meer uiterlijk verschil tussen de drie, dus kan je het smaakje kiezen dat je het best bevalt.
Maar als je toch 30k voor een hybride geeft, en het enige verschil is het logo, dan kies je toch gewoon het origineel? Suzuki heeft hier steken laten vallen. Door het een eigen snoet te geven, best iets dat opvalt, en Toyota-techniek eronder, had het een succes kunnen worden. Nu verwacht ik dat ze max 10% van de Corolla gaan verkopen…
soundgarden zegt
@acakoning: en ergens in je bovenkamer dacht je niet even aan de prijs van die blikjes tov van de swace?
Robert zegt
Suzuki Swace… Swag? Niet heel gelukkige modelnaam, lijkt me.
schreute01 zegt
@RRRobert: erg gezocht woordgrapje
fanboy zegt
@RRRobert: Dat is nog altijd beter dan de Suzuki Hustler! En ja die bestaat echt, hilarisch.
bischero zegt
@fanboy: en het rode broeken gilde heeft wel meer bijzondere namen aan producten bedacht, niet alleen aan auto’s ?
subaru555 zegt
Verwachtte een hogere prijs bij het lezen van de titel. Denk dat Suzuki-dealers hier toch wel blij mee zijn. De Corolla Touring Sports doet het niet slecht bij Toyota, en er zullen toch een hoop Grand Vitara rijders naar een hybride Swace willen kijken denk ik.
Met een non-Plug In Across erbij is het helemaal een verbetering. Toyota heeft de RAV4 Plug In een jaar uitgesteld al, dus ik denk dat de vraagprijs ook een probleem is voor Toyota zelf. In de VS is de RAV4 “Prime” Plug-in juist uitverkocht, grappig genoeg.
moveyourmind zegt
Geen koopje, maar ook niet extreem duur. En de Toyotagenen zijn gewoon een pluspunt. Gewoon degelijke bewezen techniek.
metalmike zegt
@moveyourmind: Ik vraag me wel af wat de restwaarde doet met een ander logo op de neus.
joppe zegt
Negatief bericht zeg. Alsof het is geschreven door iemand die een slechte dag had en/of niks met Suzuki heeft. Raar stuk tekst
mashell zegt
@joppe: toch klopt het. Je gaat deze Swace alleen kiezen als je wel wat met Suzuki hebt.
monsieurleloure zegt
Als je zo redeneert kan VW de Seat Leon en de Skoda Octavia ook schrappen. Prijstechnisch liggen die ook heel dicht bij de Golf tegenwoordig
Breinstein zegt
@monsieurleloure: klopt, want de Leon en Octavia zijn een Golf met een ander logo. Ik hoef jou niet uit te leggen dat dit vergelijk nergens op slaat. Probeer het nog eens, zou ik zeggen.
monsieurleloure zegt
Leg het maar even uit dan. Ik ga het zeker niet nog eens proberen in ieder geval. ?
RiKe zegt
@monsieurleloure: prijstechnisch komt het meer bij elkaar in de buurt. Qua auto uiterlijk absoluut niet en zien ze er alle 3 heel anders uit. De Corolla en deze Swace hebben als voornaamste verschil dat er een ander logo op zit, en dat was het wel aardig. Daarom klopt jouw schrap redenatie niet.
alloallo zegt
Klopt! Maar ze hadden de Octavia een Volkswagen moeten noemen. De Skoda is meer volks! In de zin van value for money.
potjak zegt
Daar heb je zeker een punt maar laat nou net de door jou aangehaalde Leon en Octavia een afwijkend uiterlijk van de Golf hebben met een eigen identiteit en verschillend in rijdynamiek. Dat is zie ik bij deze Suzuki niet terug (te weinig onderscheidend in zijn klasse).
s2000vtec zegt
Wat een negativiteit om een mooie, kwalitatief goed gebouwde auto !Is dat omdat het een niet-Europese auto is ??
stuko zegt
Wat een sneu bericht… een ID voor 45k of eTron voor 150k is geen punt. Maar een suzuki voor 30k geen bestaansrecht? Groetjes, een Duitse auto liefhebber
tourannetje zegt
Toen Suzuki de fiat sedici bouwde leverde de meest betrouwbare Fiat ooit ook. Zou toch leuk zijn als Suzuki nu Toyota’s mag gaan bouwen. Een kleine crossover of zo. Sportief van Toyota om de Swace niet al te duur aan Suzuki te leveren trouwens.
christian85 zegt
Ook al vind ik het artikel ook niet erg sterk geschreven, beetje vergelijkbaar met een Duits autoblad met een artikel over een niet Duitse auto, ben ik ook bang dat dit geen succes gaat worden. Afgezien van de Swift en Vitara is Suzuki nooit echt een succes geweest hier volgens mij. Ochja, de Baleno heeft ook nog aardig gelopen
alloallo zegt
De Alto was vele jaren succesvol!
sudbina zegt
Als je er dan persee een wilt en bij gelijke prijs; dan zou ik toch voor de Suzuki gaan. Blijft een sympathiek merk. (Doch zal het niet overwegen voor mn nieuwe leasebak).
Maar het is wel treurig…
phaeton zegt
Crazy Swayze!
vaakbenjetebang zegt
Ik heb het hier eerder geschreven: de gehaaide particulier kan hier waarschijnlijk een prima dealtje op maken. Een demo kopen met de kop er af bij de merkdealer. Prima prijs, prima auto, prima garantievoorwaarden, prima dealerservice, prima praktijkverbruik. Als ik echt mijn eigen zuurverdiende centen aan een (quasi-)nieuwe gezinsauto wilde uitgeven, zou deze hoog op mijn lijstje staan.
vbarchetta zegt
Denk dat de Suzuki totaal niet overbodig is. Zo is de Swace in luxere style €33.800 gewoon een goede aanbieding in vergelijking tot dezelfde opties/uitvoering bij Toyota. Bij Toyota ben je dan duurder uit…
Tevens is bij de Suzuki stuurwiel verwarming standaard wat bij Toyota niet eens in de station leverbaar is (wel in de sedan..), dat is best lekker met de komende wintermaanden.
rc1990 zegt
Helaas, wederom hetzelfde issue als toentertijd met de Kizashi. Op zich geen verkeerde wagen, maar door de prijs niet opgewassen tegen de concurrentie.
j4cks0n zegt
Ik snap dit echt niet. Dit kan echt gee geld opleveren. Die is meer een laatste spasme voor de flatline.
alloallo zegt
De Swace heeft 2 kansen! Een Suzuki inruilen op een Suzuki levert altijd een betere prijs op dan inruilen bij een vreemd merk.
Tevens kan het service niveau van de lokale dealer een rol spelen. Behalve prijs speelt bij de particuliere koper ook de gunfactor een rol.
fanboy zegt
@alloallo: Helemaal mee eens. Collega van me vertelde dat precies zo, dat hij dan een goede prijs krijgt bij inruilen van zijn Vitara. Daarom keek hij naar de Across, niet door hebbende dat het gewoon een RAV4 kloon was. Wel mooi met plugin hybrid. Maar eenmaal de prijs van 65K gehoord gaat hij het denk ik niet doen.
Deze Corolla kloon is gelukkig nauwlijks duurder, dus gaat wel relevant zijn.
Breinstein zegt
Dit doet me denken aan de vele Subaru varianten van bestaande auto’s (waaronder een paar Daihatsu’s). En ondanks dat die Subs meer merkidentiteit hadden dan deze Suzuki nu, bleven het verkopen in de marge.
Dutchdriftking zegt
Ooit een leuk merk, nu is het dankzij de Co2 oorlog aan het doodbloeden…
lenferink zegt
Is jullie het logo op de achterklep al opgevallen?? Een kapje over het ovale gat waar het Toyota-embleem in zit en daar een Suzuki logo opgeplakt..
https://www.autozeitung.de/assets/field/images/suzuki-swace-2020-02.jpg
janjanjan zegt
Wat is dit artikel voor stemmingmakerij?
“Suzuki flikte dit kunstje eerst met de Across, wat niets meer of minder was dan een Toyota RAV4 met een andere neus”, “Prijskaartje maakt de Suzuki Swace overbodig” en “maar Suzuki koos voor de goedkope route”.
Ieder merk kiest wel eens voor “de goedkope route”… Toyota gebruikt ook de Baleno van Suzuki met Toyota logootjes er op: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-suzuki-baleno-toyota-glanza/
Variomatic zegt
Suzuki heeft across al fors in prijs verlaagd van 65 naar 56k, zagen zelf kennelijk ook in dat het niks wordt voor die prijs. Maar voor dat geld heb je ook een Q5 of een X3 die zeker in de lease goedkoper zullen zijn dan de Suzuki door hun hogere restwaarde.
Maar goed, doel van Suzuki was ook niet om deze auto’s daadwerkelijk te verkopen, alleen om co2 boetes van die idioten in Brussel te ontlopen..
vespinie zegt
Kinderachtig stuk. Die prijs is helemaal niet buitensporig.
Er zijn nog steeds genoeg mensen die het juist kiezen voor een merk als suzuki door hun ervaringen en reputatie als prima prijs kwaliteit verhouding van de modellen door de jaren heen. Ook is voor veel mensen de overweging om een auto aan te schaffen bij een dealer die de klanten nog bij naam kent vaak en een regionale functie hebben groot.Niet iedereen voelt zich op zijn gemak in een glazen auto groothandel waarvan de “vertouwende” dealer is opgeslokt door een dealer reus die alleen nog maar kan denken in targets en aftersales alleen ziet als een vwrdienmodel.
de Beer zegt
Kan daar wel in meegaan die grote concerns waar meerdere merken onder één dak worden verkocht. Krijg daar ook geen warm gevoel bij. Alleen het concern Toyota valt daar niet onder en verkoopt alleen Toyota en Lexus. Denk dan ook dat dit argument geen reden zal zijn om niet voor de Corolla als zijnde het origineel te kiezen. Het sterke punt van Suzuki was altijd veel waar voor je geld en het maken van betrouwbare producten. Nu Suzuki op hetzelfde prijsniveau gaat zitten als de voorheen duurdere concurrentie zullen ze het risico gaan lopen klandizie te verliezen.
Wellicht hebben ze geen andere keus omdat ze klein zijn om dit soort producten onder eigen dak te ontwikkelen.
Ben overigens niet in het bezit van een Toyota
Met vriendelijke groet,
Herman de Beer