Wat je ook probeert, de Mercedes zal geen kilometer per uur harder rijden.
Als er een stuk openbaar asfalt is waar je liever geen trage auto’s tegenkomt, dan is het wel de Duitse Autobahn. Toch kom je vanaf komend jaar daar auto’s tegen die niet harder gaan dan 95 km/u. De Duitse Rijksdienst voor Wegverkeer (Kraftfahrt-Bundesamt KBA) heeft de zelfrijdende functie van Mercedes goedgekeurd. Het probleem: de zelfrijdende Mercs kunnen zelfrijdend niet harder dan 95 km/u.
Mercedes mag vanaf komend jaar level 3 autonoom rijden doorvoeren bij onze oosterburen. Dit is het punt waarop degene achter het stuur niet meer hoeft op te letten wanneer het systeem is ingeschakeld. Je kunt dus prima de boekhouding doen, een krant lezen of deelnemen aan een Teams-meeting tijdens het rijden. Het kan wel zijn dat de Mercedes, de besturing aan je terug geeft wanneer de auto dit nodig vindt. Doe je dit niet, dan remt de auto rustig af en springen de gevarenlichten aan.
Autonoom rijden met Mercedes
Het systeem van Mercedes heet Drive Pilot en werkt met meer dan 35 apparaten die de omgeving in de gaten houden. Mercedes gebruikt hiervoor een combinatie van camera’s, radars, ultrasoon sensoren en LiDAR (laserradar). Dat laatste is een systeem dat Volvo heeft omarmt, maar wat Elon Musk verafschuwt. Volgens Mercedes is LiDAR een essentieel onderdeel om veilig autonoom te rijden.
Wie al een Mercedes heeft met Drive Pilot hoeft alleen maar de update af te wachten. Er hoeven geen fysieke onderdelen te worden aangepast voor de update. Je kunt de nieuwe software via het internet downloaden of langs een Mercedes-monteur gaan die het voor je installeert. Heb je al Drive Pilot, dan is de update gratis. Wie een nieuwe S-klasse of EQS heeft of gaat kopen, kan Drive Pilot als optie aanvinken. Mercedes vraagt er € 5.950 inclusief BTW voor.
Mercedes hoopt op meer autonome auto’s
Natuurlijk heeft het Duitse merk nog niet het ultieme doel bereikt. Mercedes hoopt op meer zelfrijdende auto’s. Daar zou het wegverkeer veiliger van worden. Ook de maximumsnelheid moet omhoog gaan naar 130 km/u. Dit is al wettelijk toegestaan in Duitsland, maar Mercedes heeft het zelf nu nog niet onder de knie. Tegen het einde van het decennium moet dit wel het geval zijn.
Je kunt je misschien nog de turquoise lichten herinneren op zelfrijdende Mercs. Door deze lampen kun je zien dat een auto in de zelfrijdende modus staat. Zo kunnen agenten zien dat je legaal zit te appen achter het stuur. In de VS mag Mercedes deze lampen gebruiken, maar in Duitsland is dit systeem dan weer niet toegestaan. Hier gaat Mercedes werk van maken.
Mercedes spreekt nog niet over uitbreiding naar ander landen zoals Nederland of België. De testfase van autonome auto’s in Nederland is wel al begonnen. Wordt ongetwijfeld vervolgt.
kniesoor zegt
Vind otorijden veel te leuk om het aan een of andere elektronische snuisterij over te laten. Maar voor degenen, die er geen fluit aan vinden, is dit vast een nuttige gadget.
ty5500 zegt
Het moet niet altijd een of verhaal zijn. Net zoals bijvoorbeeld cruise control kan autonoom rijden in de toekomst bijstaan op de momenten dat je wat meer uit handen wilt geven.Als je een broodje aan het eten bent, als je een deel wilt slapen tijdens een heel lange rit, na het uitgaan en iets gedronken te hebben. En de overige momenten kan je gewoon zelf sturen.
faalhaas zegt
En mij interesseert het dagelijkse 100km woon-werk ritje door de polder niks. Mag autopilot zo overnemen.
erwh zegt
Autonome auto’s zijn niets anders dan taxi’s zonder taxichauffeur. Vrij nutteloos om dat soort auto’s nog in eigen bezit te willen hebben.
mashell zegt
Hotels zijn niets anders dan huizen zonder hypotheek. Vrij nutteloos om dat soort huizen nog in eigen bezit te willen hebben.
Het hebben van iets eigens en het kosten aspect maakt dat ik denk dat mensen een auto willen blijven hebben.
streetglide zegt
Sta doodsangsten uit als motorrijder met niet oplettende bestuurders. Eén keer gezien dat een man in de file een bord soep zat te eten.
Robert zegt
Ik sta doodsangsten uit als ik weer zo’n motorrijder-met-doodswens zie laveren tussen de automobilisten. Twéé keer meegemaakt dat zo’n gast tegen me opreed omdat -ie zijn eigen verkeersinzicht en motorbeheersing schromelijk overschatte.
Om e.e.a. in een bredere context te plaatsen: ik heb in 35 jaar autorijden drie keer serieus schade gereden met de auto. Twee daarvan betroffen de bovengenoemde potentiële orgaandonoren, de ander was een bakwagen die mijn auto ‘opduwde’ voor een rood stoplicht, omdat -ie dacht dat het licht op groen stond.
#afkloppen
mashell zegt
Je bent gewoon jaloers dat je soep eten in de file op de motor niet lukt met die handschoenen en die helm.
werf76 zegt
Wie is er dan aansprakelijk bij een aanrijding?
Edge zegt
Leuk, dan kun je alvast in de auto met je maîtresse aan de slag!