De elektrische auto is bij lange na niet elektrisch voor de meeste Nederlandse benzinerijders.
Het zijn pittige prijzen bij de pomp tegenwoordig. En hoewel misschien voor de korte ritjes wat vaker de fiets wordt gepakt, is het nog altijd druk bij de tankstations. De meeste Nederlanders rijden dan ook niet voor de lol, vaak zijn er gewoon geen goede alternatieven op de auto. Met name buiten de Randstad.
Met zulke hoge benzineprijzen zou je misschien denken dat elektrisch rijden een aantrekkelijk alternatief is. Nou, dat valt vies tegen. Blijft uit een onderzoek van Gaspedaal.nl en AutoTrack onder 2.000 benzinerijders.
Maar liefst 96 procent van de ondervraagden is niet van plan de benzineauto in te ruilen op een elektrische variant. De vele EV’s die je in dit land zien rijden is voornamelijk leasevolk. Particulier een EV aanschaffen is peperduur. Ondanks een aankoopsubsidie is een vergelijkbare benzineauto vaak goedkoper in de aanschaf. Een beetje gezinsauto kost toch al gauw 40 mille. De meeste Nederlanders hebben dat niet op de plank liggen om met dat geld een auto aan te schaffen.
De hoge aanschafprijs is dan ook de voornaamste reden voor de ondervraagden om niet over te stappen. Ook zijn er zorgen over de kwaliteit van de batterij (37 procent) en de actieradius (25 procent). Er zijn ook betaalbare tweedehands elektrische auto’s op de occasionmarkt, maar dat zijn toch voornamelijk de EV’s met een beperkte actieradius. De benzineauto wint het dan op rijbereik en mensen willen daar niet op inleveren. Het voelt als een stap achteruit.
Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl, zegt dat er ook nog veel onzeker is over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland. Zo zijn EV’s nu nog vrijgesteld van MRB, maar komt daar in 2026 verandering in. Als dan dezelfde tarieven gaan gelden als nu het geval is dan zijn de veelal zware EV’s prijzige dingen in de wegenbelasting. Daarnaast ligt de verzekeringspremie voor een EV vaak hoger. Het zijn nu eenmaal complexe auto met dure onderdelen. In het geval van schade kan de reparatiefactuur flink oplopen.
Al met al zijn er genoeg factoren te bedenken waarom Nederlanders nog niet massaal overstappen op een elektrische auto. Als de overheid écht een radicale verandering in het Hollandse wagenpark wil zien, moeten er ook radicale dingen gebeuren.
Dutchdriftking zegt
Newsflash, dieselrijders zitten er ook niet op te wachten.
Flutterbear zegt
Terwijl het daar juist loont, per kilometer is elektrisch het voordeligste.
MrSkyline zegt
Leuk dat het goedkoper is, maar veel dieselrijders betalen zelf de brandstof niet en voor de meeste mensen weegt de lagere prijs niet op tegen de laadpaalterreur die je ervoor terug krijgt. Bij mij in de straat zijn 2 publieke laadpalen, er is geen mogelijkheid om zelf een laadpaal te plaatsen dus de laadplaatsen zijn altijd bezet. Ik weet geen laadpaal in de buurt die niet constant in gebruik is op tijden dat ik van mijn werk terugkom. “Maar dan kan je toch op je werk laden?” Nee, daar zijn 3 laadpalen voor 80 parkeerplaatsen van 8 bedrijven. Dank je de koekoek, ik tank wel gewoon peut.
werf76 zegt
Dit is de harde realiteit wat door roze bril kijkende EV rijders niet willen begrijpen. Praktische bruikbaarheid is er gewoon nog niet.
Flutterbear zegt
Roze bril? Wij rijden al 3 jaar een e-Golf als primaire gezinsauto en hebben inmiddels wel een oprit maar tot heden afhankelijk van openbare parkeerplaatsen. Heerlijke auto!
Allison Burgers zegt
Wat de boer niet kent…
Je hoeft echt niet elke dag te laden. Het is geen smartphone.
Flutterbear zegt
Jammer joh, bij ons staat een openbare paal die bijna altijd vrij is en kost 30ct/kWh. Niet het hele land zit in jou of mijn situatie.
atrak zegt
Ik wel, mijn 120d staat te koop en een iX1 staat in bestelling. 0.09 cent per kWh uur laden op de zaak is prima te combineren met in het weekend af en toe een snellader.
O plaat zegt
Wow, en dit komt uit Nederland waar ik toch veel meer EVs zie en waar je op posts veel meer positieve commentaren ziet dan in België. Hier in België hoor ik maar 2 verhalen, of ze kopen een zo goed mogelijke auto met verbrandingsmotor die zo lang mogelijk mee gaat, of ze hebben een EV van de zaak en ze haten het. Mensen die al jaren een leasing van de zaak hebben als enige wagen kijken nu naar een occasion wagen met ICE voor erbij.
pramm zegt
Een onderzoek via een website van gebruikte auto’s, waarvan het merendeel (>90%) benzine of diesel, doet een onderzoek onder haar gebruikers (vooral mensen die op zoek zijn naar een benzine of diesel) naar hoe zij aankijken tegen rijden in een BEV. Volgens mij hoeven we dan niet heel verbaasd te zijn.
Wanneer we dit onderzoek hadden gedaan onder BEV rijders, was….hoe verrassend de conclusie geweest dat 100% van de benzine en diesel rijders zijn overgestapt naar een BEV.
acavs zegt
Dat gewicht is wel een dingetje. Rekeningrijden kan het probleem misschien dempen, maar dat komt er voorlopig niet. Ik geloof zelf voor geen seconde dat de overheid in 2026 EVs vol gaat belasten op basis van gewicht. Maar intussen moet er wel duidelijkheid komen. Maak dat nou niet weer tot een last-minutebeslissing.
Overigens zou het qua marktwerking niet negatief zijn als gewicht toch belast wordt, maar dan moet het wel Europabreed gebeuren, anders werkt het niet.
Flutterbear zegt
Volgend jaar wil ik over op een elektrische 7 zitter maar gewicht is inderdaad nog wel een dingetje..
acavs zegt
Een EQS SUV, toevallig?
Flutterbear zegt
Mercedes is mij teveel kermis, en dan bedoel ik niet eens de kermislui maar de interieur verlichting.
racerx zegt
Ik was ook niet van plan om mijn benzinewagen in te ruilen op een EV. Het financiële aspect is daarbij geen overweging, maar met dergelijke laadtijden is het hebben van een eigen laadpaal een must om er niet op achteruit te gaan qua praktische inzetbaarheid. Ik heb geen oprit, dus dan is de keuze erg makkelijk. Een EV waarmee je binnen 10 min weer 600km kan rijden teken ik voor, maar die is er nog (lang) niet. Benzineprijzen moeten echt naar €4 de liter gaan voor ik bereid ben om in te leveren qua ‘practicality’.
imaginenl zegt
Voor mij is de grootste drempel dat ik thuis niet kan laden. Als je flink wat zonnepanelen hebt en je kan thuisladen is de auto meteen een leuke thuisbatterij. Zeker als het straks klaar is met zonnestroom salderen dan is zo’n batterij gewoon noodzakelijk want waar moet je heen met al die stroom op zonnige dagen?
Flutterbear zegt
Met genoeg panelen, thuisaccu en laadpaal ben je ook gelijk een elektrische gezinsauto aan vermogen kwijt. Als je die investering kan maken lukt die elektrische auto ook wel ja..
italned zegt
EV scam
berlinetta zegt
Logisch toch? Het is voornamelijk interessant voor mensen die er een kunnen leasen en de mogelijkheid hebben om thuis te laden. Voor de rest is het gewoon niet echt een aantrekkelijk alternatief. Laat dat nu net een hele grote groep zijn.
Allison Burgers zegt
In principe kan iedereen er eentje leasen. Nog mooier is als je baas er eentje voor je least.
berlinetta zegt
Ja met leasen bedoel ik ook een ‘auto van de zaak’. Dat is de enige manier om een beetje betaalbaar in een fatsoenlijke EV te rijden.
damienstupalo zegt
Heb zowel diverse elektrische, benzine als diesel auto’s gereden. De conclusie v.w.b. elektrische auto’s:
1. Het stroomnetwerk kan grootschalige adoptie niet aan;
2. De stroom die wordt gebruikt is niet groen en die groene capaciteit is onvoldoende;
3. Vaak gezeik met range/opladen;
4. Het is duur!! De kW prijs is inmiddels absurd.
Als er een calamiteit zou zijn en je moét mobiel zijn, kan er niks op tegen een benzine/dieselauto. Dat heb ik ervaren toen ik abrupt naar een familielid moest die ver weg woont. Je gooit hem vol en je kunt 500-1000km rijden.
maotje zegt
1) is geen reden om er niet een te kopen. Jij zal daar echt geen last van ondervinden met laden. Is ook een op te lossen probleem als netbeheerders maar investeren.
2) groene of grijze stroom is geen argument om er wel of niet een aan te schaffen. Zonder stroom heb je ook geen benzine tot je beschikking. De raffinaderij van shell staat op exact hetzelfde stroomnet aangesloten.
3) range opladen kijk je enkel vanuit negatieve positie omdat je niet wilt. Je kan het ook positief bekijken. Ga je ergens shoppen, op visite kun je hem ondertussen opladen bij de laadpaal. Tanken zonder bij de auto te staan lukt niet.
4) duur? De km prijs is goedkoper dan benzine.
megaand zegt
Bij 2: met de huidige energiemix is een EV als beter voor het milieu dan een ICE! En dat wordt alleen maar beter.
Voor de rest eens. De meeste argumenten worden verzonnen om maar niet over te stappen.
Allison Burgers zegt
Je koopt natuurlijk ook een auto voor die ene keer dat je abrupt 1.000 km non-stop moet rijden.
simonbv zegt
Jij gooit de tank ook altijd vol als deze nog half vol is?
flatsix010 zegt
Logisch natuurlijk. Maar mocht het financieel wel haalbaar zijn zou ik adviseren om de overstap te maken. De meeste mensen zien alleen maar beren op de weg.
Zelf heb ik (als leaserijder) 1,5jaar geleden de overstap gemaakt en zelden verlang ik terug (i4 en nu ioniq 6). Een ICE alternatief zou een 2l turbotorretje zijn en daar loop ik niet warm van en zou nog duurder zijn ook.
werf76 zegt
Die beren zijn er ook gewoon. Het concept is niet volwassen en de praktische bruikbaarheid nog niet goed genoeg.
pramm zegt
Heb je enige ervaring? Welke beren zijn er dan?
racerx zegt
Laden duurt gewoon te lang, geen laadpaal aan huis of in de straat en geen zin om naar een snellader te rijden om daar 40 minuten te zitten niksen. Wat een tijdverspilling zeg. Beetje benzine erin gooien en ik ben binnen 5 minuten weer weg, tankstation dekking in Europa is briljant. Zodra dit met een EV mogelijk is beschouw ik het concept volwassen.
maotje zegt
@racerx dat komt omdat je het bekijkt van het oogpunt 2023.
Als het aandeel ev’s over 12 jr verp groter is in het straatbeeld zullen de laadmogelijkheden ook toenemen. Ook in de woonwijken dat kan ook niet anders. Maar het is natuurlijk onzin om nu al in iedere straat 10 oplaadpunten te hebben op zo’n kleine percentage ev’s.
Stel dat over 20 jr iedere parkeerplaatss of 1 op 2 een laadplek heeft dan is t tanken van benzine ineens weggegooide tijd en onnodig wachten geworden. Beetje vooruit kijken, het is net dammen of schaken.
Allison Burgers zegt
Vaak ben je te bang.
V8Vantage zegt
Grappig, ik rij nu tijdelijk 3 maanden elektrisch, om zelf te ervaren hoe het is. En daar heb je het al, zelf ervaren, dus voor mijn eigen specifieke situatie. En daarvoor is het niet aantrekkelijk. Los daarvan snak ik voor iedere rit naar mijn eigen auto. Een diesel in dit geval. Gelukkig nog maar een paar weekjes. En zelfs een 1.4 benzine geeft me echt veel meer plezier dan een snelle(re) elektrische auto en ja ook op lange ritten. Ja het is even grappig om snel op te trekken of even te versnellen maar o zo steriel als het maar kan zijn.
HGB2022 zegt
Een goed stuk wat eindelijk goed duidelijk maakt dat EV rijden particulier niet betaalbaar is en daarom niet interresant. Leaserijden is ander verhaal maar ja dat is geen juiste weergave van autobezit. Hopenlijk gaan ze dat ook een keer inzien in Den Haag.
waterisnat zegt
Zijn de ambtenaren nog aan het lunchen? De felle reacties van de anti-wetenschappelijke deugrovende EVangelisten mist nog geheel. De schreeuw dat dit een ondeugdelijk onderzoek was (projectie hoort er bij!). De valse vergelijkingen met innovaties die vanuit de vraag kwamen ipv uit collectivistiusche deugroofplannen, waar zijn ze??
Flutterbear zegt
Ambtenaren zijn al lang weer naar huis en waarschijnlijk geen zin om open deuren te benoemen.
fastshifter zegt
Ik rijd nu bijna 5 jaar elektrisch en snap eerlijk gezegd niet waarom mensen nu nog zo graag een verbrandingsmotor zouden willen. Als ik terugga naar een ICE dan erger ik me helemaal kapot aan dat continue ’turbo-lag’-achtige gevoel wat je dan hebt. Echte sportwagens daargelaten kan bijvoorbeeld een 2.0L met automaat me bijvoorbeeld al echt niet meer bekoren en alles daaronder al helemaal niet. Is het dan het laden dat mensen zo tegenstaat? (serieuze vraag, ik ben echt benieuwd)
Joris24 zegt
Ja je moet er wel het geld voor (over) hebben. Dat is voor ons de grootste reden waarom we geen e-auto kopen. Wij zouden graag iets elektrisch rijden met minimumeis 300 km in de winter op de snelweg met 130 op één lading. Maar onder de 7500 euro krijg je dat niet. En dat is al veel meer dan wat we voor onze dailies op brandstof betalen / betaalden.
O plaat zegt
De prijs, je betaalt 2-3 maal zo veel voor de aankoop van een EV.
Het laden, niet iedereen kan een laadpaal voor de deur zetten en dan nog duurt het zeer lang om vol te laden 8-11uur.
Snel laden langst bepaalde punten is goed als je eenmalig eens verder dan jouw range moet maar is geen permanente oplossing. Na een 100tal keer snel laden krijg je doodleuk een mail waarin staat dat je nog 2x mag snelladen en dan verloopt je garantie.
De range is voor veel mensen onvoldoende.
Het rijdt minder leuk, oke het is snel op rechte stukken maar veel gevoel ontbreekt.
Veel mensen moeten niets hebben van Tesla of van Chinese merken.
maotje zegt
@O plaat
Kun je aangeven welke ev 2-3 x zo duur als de benzine variant?
En welke ev er 8-11 uur over doet om vol te laden? Ben oprecht benieuwd, dan weet ik welke ik niet moet kopen.
melcon zegt
Dat je dat niet snapt komt omdat je vanuit je eigen perspectief redeneert. Ik hoef je niet uit te leggen dat het perspectief van de andere +/- 12 miljoen mensen (ouder dan 18) anders kan zijn voor wat betreft hun mobiliteits vraagstuk. Heel mooi dat jij particulier een bev kan aanschaffen dan wel via je werk 1 kan leasen (ik vermoed het laatste). Dat is helaas niet voor iedereen weg gelegd, in principe zijn er inmiddels 2e hands natuurlijk wel (beperkt) mogelijkheden voor een BEV maar dat brengt ook weer aanzienlijk grotere risicos met zich mee voor zaken die buiten de garantie vallen. Een motor of versnellingsbak revisie is nog te overzien maar een nieuw accu pakket, inverter of elektromotor praat je al over bedragen die de 2e hands aanschaf prijs benaderen of zelfs overstijgen. Dat zijn toch allemaal overwegingen die je mee neemt als je zelf een 2e hands auto koopt als je niet in de gelegenheid bent om te leasen of dusdanig veel meer dan jan modaal verdiend dat je een nieuwe kan kopen.
Daar begint het uiteraard mee en dan heb je nog praktische zaken als beschikbaarheid laadpalen in de wijk waar je woont (de meeste wijken zijn inmiddels ingericht op 0,5 auto per gezin terwijl in de realiteit mensen 1,5 auto per gezin hebben, dat zegt ook gelijk genoeg over de beschikbaarheid van laadpalen). Actieradius kan over het algemeen het probleem in elk geval niet zijn (gemiddelde woon/werk afstand is 50-75 km). Ook is er een groot gedeelte mensen die een aantal keer per jaar een caravan achter hun auto knoopt, naar de veluwe lukt dat nog wel met een BEV, naar zuid-Spanje of zuid-Italië wordt dat uiteraard een ander feestje.
Ik snap dat jij dat niet snapt maar je kunt je eigen situatie niet op iedereen projecteren. Wij zelf bijvoorbeeld tikken 50k per jaar weg. Mijn vrouw gaat 2 dagen in de week naar het hoofdkantoor van haar werk, 168 km enkele reis, dat zou elektrisch nog te doen zijn als er voldoende laadpalen zijn (altijd bezet). Veel famillie over ver (239 & 320 km verder op) en we gaan altijd in het buitenland op vakantie (meestal Italië). Megane E-Tech zou ik overigens geen straf vinden, maar ik heb geen 50k liggen en als ik het had liggen zou ik dat niet in een auto stoppen (met 50k per jaar is de afschrijving natuurlijk dusdanig dat ik het net zo goed door de plee kan spoelen ;-) ). We overwegen de komende jaren wel een Zoe ter vervanging van de 2e auto, maar vooralsnog is de 2e auto veel te leuk om mee te rijden (betreft een echte rijdersauto). De klassiekers gaan uiteraard nooit weg, je moet toch altijd de mogelijkheid hebben om nog echt te kunnen auto rijden waar met een moderne auto echt geen sprake meer van is.
FrLW68 zegt
Er zijn veel redenen om niet voor een EV te gaan. De belangrijkste is bij mij de caravan.
We gaan 2x per jaar met de caravan op pad. 1x in Nederland en 1x naar Spanje of Zuid Frankrijk. Alleen al het idee dat je er geen 2 dagen maar wellicht 3 of 4 dagen over doet, houdt mij tegen. En onderweg de caravan afkoppelen omdat je niet met auto en caravan kan laden. Daarnaast de lange laadtijden en hoe doe je dat als je 3 weken op de camping zit? De campings waar wij zijn geweest hebben geen laadplek. Dus als je een dagje wilt toeren, dan moet je toch een vrije laadpaal ergens buiten de camping zien te vinden, in een veilige buurt.
Maar ook aan huis laden gaat niet lukken, tenzij er toestemming komt om een kabel onder het trottoir te leggen.
Eigenlijk hoef ik er niet eens over na te denken, want een EV is voor mij onbetaalbaar.
Computer Freak zegt
Ik tank nu om de maand (5000km per jaar), met elektrisch elke week. Geen zin in.
maotje zegt
Elke week? Een beetje ev doet 400 km op een lading. Laten we hem naar beneden afronden op 350 km dat is 14,2 ladingen. Afgerond 15
52/15 is 3,4 weken.
3,5 week op een lading moet makkelijk te doen zijn dus.
Computer Freak zegt
De EVs waar ik naar kijk (tot €15k) doen geen 350 kilometer op een lading. En al helemaal niet als die 3,5 week stilstaan. Die auto’s lopen vanzelf leeg.
maotje zegt
@Computer Freak
Welke ev’s kijk je dan naar? Ben dan nog steeds benieuwd hoe je aan die iedere week laden komt. Dat moet dr dan 1 zijn met een range van 96 km.
Welke ev’s zijn dat?
maotje zegt
@ computer freak. Graag hoor ik nog naar welke ev met zo’n kleine range je opzoek bent.
Allison Burgers zegt
Een EV hoef je nooit te tanken. Ideaal.
Computer Freak zegt
Klopt. Ik ga dan van om de maand naar het tankstation naar elke week een vrije laadpaal zoeken, en weer terug rijden als die vol is.
W115 zegt
De groene leugen bedacht door de Matrix.
steephh zegt
@w115 Als je je ook maar iets zou verdiepen in de historie van de auto zou je zien dat de batterij elektrische auto al sinds 1890 bestaat. Dus zet dat alu hoedje van je af, stop met het lezen van complotwebsites en verdiep je eens dáádwerkelijk in de materie. ;-)
schuimbekje3 zegt
als BEV zinvol was, dan waren alle.treinen bev, maar daar zijn de zware jongens diesel-ev en de.lichtere jongens hangrn continue aan de.stroom.. dat geeft al aan dat bev de minst optimale optie is.. je moet alle accu meesjouwen die je nodig hebt om de volgende laadsessie te halen en na 4 Bevs weet ik dat zelfs met 800v en 250kwh laden je meer tijd kwijt bent aan laden dan de folders aangeven..
alsof je een iphone van 1kg mee zeult… want dat heb je nodig als.je een hele.dag ermee wilt.doen
Flutterbear zegt
Als je een spoor aanlegt is een bovenleiding een kleine moeite.. waar de bovenleiding ontbreekt rijden waarschijnlijk niet zoveel treinen en is inderdaad diesel gebruikelijk. Het zal echter niet lang duren totdat dit ook elektrische wordt. Er is momenteel alleen enorm veel vraag naar batterijen en productie nog beperkt waardoor zulke businessmodel nog niet rond te krijgen zijn.
pomoek zegt
@schuimbekje3: Er rijden alleen nog dieseltreinen in Nederland waar er géén bovenleiding aanwezig is. Voor de rest enkel elektrisch.
NB#9 zegt
Er gaat, wat mij betreft, niets boven het geluid, geur en gevoel van een verbrandingsmotor. Ondanks alle ‘voordelen’ blijf ik zo lang mogelijk benzine verbranden.
pomoek zegt
@eric Alberts: dat is natuurlijk helemaal prima. Maar dat is feitelijk ook de omschrijving van een hobby. En die hobby is helaas schadelijk voor het klimaat.
R82 zegt
Ik snap het inderdaad wel. Ik heb zelf 2 jaar geleden voor de keuze gestaan, elektrisch of phev. Met de pioneer der EV’s gereden en ik was niet enthousiast. Ja het gaat snel, geruisloos., maar dat was het dan ook.
Toen voor PHEV gekozen en geen moment spijt op de net te kleine accu na (11kw). Ik rij veel km’s op stroom door mijn woon werk situatie (dit is voor iedereen anders). Een PHEV is lang niet niet zo efficient als een EV, maar als ik lange stukken moet rijden (ik denk 8 keer per jaar) hoef ik niet na te denken over de range. Ja er is veel veranderd de afgelopen tijd qua laden, maar voor mij zou het een ergernis zijn.
Zelf haal ik nu met mijn woon / werk soms wel 1:50 (ik stekker en heb een oprit) en dat is wat mij betreft prima. De volgende auto zal waarschijnlijk weer een PHEV worden, maar dan met een dubbele accu dus +/- 100KM. Dan denk ik dat ik wel 1 op 100 kan halen gemiddeld.
Ook weet ik niet hoe snel de prijs van een kw/h gaat oplopen. Ik heb zonnepanelen, maar die gebruik ik vooral voor het huis en een overschot met 18 panelen heb ik (bijna) niet. Met 18 panelen en salderen behaal je +/- 6000kw dus bij 15 kw per 100 km is dat 40.000 km rijden. Een huishouden verbruikt gemiddeld 7,5kw per dag dus 2800 van je 6000 KW ben je al kwijt. En de gemiddelde EV rijder is begaan met het milieu en heeft een warmtepomp, dus die is bij een cop van 4 en een regulier verbruik van 1200m2 ook alweer 3000 kW kwijt. Dus die verhalen van ik rijd helemaal gratis, daar geloof ik in veel gevallen ook niets van.
Saldering zal worden afgebouwd en een thuisaccu is nog veel te duur tevens ben ik benieuwd naar de degradatie, als je deze iedere dag gaat leegtrekken om je auto in de avond te laden. Je kunt dan niet wachten tot hij leeg is, want dan heb je een hele forse accu nodig. Tevens leveren zonnepanelen van november tot maart nauwelijks iets op.
En ik verwacht dat stroom door elektrificatie en ons klimaatplan alleen maar duurder gaat worden in Nederland. Tevens zal het bedrijfje overheid in de toekomst het mislopen door accijns op brandstof zeker gaan verhalen op de stroom verbruiker. Zeker als je ziet dat een KW hier op een vast contract je 32 cent kost en in Frankrijk volgens mij maar 18 dan weet je voldoende.
Sorry voor het foute gebruik van KW en KW/h, maar jullie snappen het wel.
Flutterbear zegt
In onze EV gaat maar 35 kWh maar toch vind ik dat veel prettiger dan na elk ritje de PHEV aan de lader te hangen. Naast 10x per week stekkeren ook nog maandelijks tanken. Even naar de supermarkt en weer aan de lader anders redde ik mijn woon-werkverkeer niet, met verwarming ook niet trouwens.
Joris24 zegt
Onze dailies zijn nooit duurder dan 5k. Vorige twee van de mrs en mij waren A3 TDI’s, verkocht met 420k en 460k op de teller zonder er problemen mee gehad te hebben. Anderhalf jaar geleden overgestapt op een A3 2.0FSI uit 2005 met gescheiden climate control, cruise control, 6 versnellingen, aftermarket navigatie met android auto, dus flitsmeister / spotify etc. Die auto kostte 4700 euro, onze duurste daily ooit (wij zijn 36 en 37) en bevalt super.
Afschrijving ongeveer 500 euro per jaar, MRB 700, onderhoud 750. Verbruik tussen 1:12,5 en 1:14.
Wij hebben een groot vrijstaand huis met 30 zonnepanelen a 415WP per stuk en heul veel parkeerplaats (dus ook voor een laadpaal), in theorie dé doelgroep voor een e-auto maar er is echt nog geen elektrisch alternatief binnen redelijke prijsklasse waarmee we minstens 300 km in de winter met 130 op de snelweg kunnen afleggen zonder te hoeven laden, de rolstoel van de mrs mee kunnen nemen en wat er een heel klein beetje als auto uitziet (smaken verschillen).
Alles bij elkaar zal het nog wel een aantal jaar duren voor we overstappen. Ik heb voor de fun twee oldtimers, heb er echt geen probleem mee om er een elektrische auto bij te kopen als daily, maar er moet nog flink afgeschreven worden voor wat ik ermee wil en wat ik ervoor over heb. En ik kan me zo voorstellen, gezien de leeftijd van het Nederlandse wagenpark, dat dat voor meer mensen geldt.
Jurgen zegt
Dat is de spijker op zijn kop, de occasionprijzen voor volledig elektrisch zijn nog een stuk hoger dan wat de meeste particuliere kopers voor een auto willen of kunnen betalen, tel daarbij de snelle ontwikkelingen op accu/ laad gebied dus de hoge afschrijving en de onzekerheden qua kosten opgelegd door de overheid (motorrijtuigenbelasting/ rekening rijden?) en niemand gaat zich er nu aan wagen met eigen geld, hoogstens met private lease, maar dat kost ook gewoon serieus geld.
Flutterbear zegt
Tweedehands markt is perfecte afstemming van vraag en aanbod. Oude Zoë zijn wel voordelig te vinden, wat overigens wel een geweldige tweede auto is gezien de meeste huishoudens tegenwoordig wel twee auto’s lijken te hebben.
MarcoM zegt
Wat rijdt onze 300pk daily driver toch heerlijk. Oke, hij lust wat benzine en heeft natuurlijk onderhoud nodig, maar de gemakken van deze station welke z’n waarde blijft houden, daar kan geen EV tegen op. We krijgen tot op heden nog steeds geen klik met welk EV model dan ook, auto is passie inclusief geluid.
vbarchetta zegt
Grappig. Ik heb in m’n leven al heel veel diverse soorten auto’s gehad. 4, 6, 8 en zelfs 12 cilinder auto’s, auto’s met turbo of zelfs dubbele turbo. Diesel, benzine en LPG. Eigenlijk dus met alle smaakjes wel ervaring in de praktijk. Echter…. Als daily rij ik nu al 7 jaar EV en terug gaan wil ik absoluut niet meer, heerlijk dat vermogen direct beschikbaar, in je stoel gedrukt worden als je een keer een stoplicht sprintje trekt. De fun daar alleen al van, had ik veel minder bij genoemde andere auto’s. Alleen als funauto voor erbij misschien (bij gebrek aan fun EV cabrio, sportauto’s op dit moment), maar eerdaags komen er ook leuke EV fun auto’s bij. MG Cyberster, Tesla, Porsche met leuke EV roadsters in de maak. Dus auto is passie inclusief geluid, ben ik het niet mee eens, althans het geluid aspect niet, passie wel……..
sabrerator zegt
Tja, ik zit er ook niet op te wachten. Kan er binnen een paar dagen en krijgen van mijn werkgever als ik wil, maar ik hou gewoon niet van moderne auto’s. Ook niet op benzine of diesel. Dus ik rij zo lang het kan door met mijn wagenpark. Ooit zal ik er niet meer onderuit kunnen en dan kijk ik wel of ik een leasebak zonder bijtelling kan leasen voor puur zakelijk gebruik.
steephh zegt
Ik denk dat je een onderzoek van gaspedaal niet al té serieus moet nemen. Ze zijn eigenlijk exclusief gericht op de benzinerijder. Er wordt letterlijk 0 moeite gedaan om ook maar iets van filter mogelijkheden aan te bieden.
Sterker nog: wanneer je bij brandstof (lol!) kiest voor Elektrisch kan je nog steeds kiezen voor cilinderinhoud een aantal cilinders.
herve11f zegt
De reden waarom veel mensen laaiend enthousiast zijn over een EV is omdat het optrekken met een 40K EV verre uit een ICE voertuig overtreft. Die dingen presteren zoals een ICE verre boven de 100K.
Als je reeds een snelle ICE hebt, dan is geen enkele EV een meerwaarde.
Ik heb ze beide, een Ioniq5 en een Giulia QV.
Al mijn auto’s zijn steeds snelle voertuigen geweest, dus eerlijk…
Laat me zelf kiezen en duw het niet in mijn strot.
Ik vind de “Thermal Throttling” na het snelladen een groot probleem. Het duikt random op en begrensd je voor een hele poos op vermogen. Laatst was het over een periode van bijna 100 km dat ik slechts 95 km/h kon rijden. Om je stuur af te trekken.
Een ander probleem is dat je altijd bij de officiële dealer moet, die het soms zelf ook niet begrijpt, en er geen goedkopere alternatieven zijn. Dit maakt auto rijden ontzettend duur en zal veel mensen immobiel maken, maar… is dat niet de verborgen agenda2030?
herve11f zegt
Wat een probleem is wat vele niet (willen) zien is dat het grote industrieland Duitsland zijn export aan het verliezen is en momenteel een economische krimp ondergaat. Als dit een poos aanhoud stort de hele economie en worden we hier de arme landen. Dit is niet enkel en alleen door de EV maar het draagt er wel aan bij. Europa heeft geen resources genoeg en volgt een beleid waar het economisch aan ten onder zal gaan. China zal onze welvaart opeten.
Dus geen EV kopen is mijn eigen bijdrage aan de bescherming van onze welvaart.
pomoek zegt
Het probleem is niet EV of ICE maar wat die hier, door autoblog, afgefakkelde professor laatst zei: We gebruiken teveel energie aan reizen. Het fiscaal stimuleren van EV’s is relatief nutteloos omdat de CO2 winst per besteedde Euro gewoon te laag is. We kunnen ons geld beter stoppen in het schoonmaken van industrie en landbouw. Dat zet uiteindelijk veel meer zoden aan de dijk.
Dat gezegd hebbende: als het binnen de financiële mogelijkheden valt: koop vooral wel een EV. Het verschil met een ice auto is enorm. Het is stil, je kan inmiddels op veel plekken gewoon laden en de rij eigenschappen zijn beter dan die van een ice auto vanwege het lage zwaartepunt. Laadangst is er bij een bereik van +400km niet. Op vakantie viel ons op dat, zeker op de peage, er overal batterijen met laadpalen staan. Dus dikke prima.
maotje zegt
Hoezo te laag?
Je moet je auto niet als singulier bestempelen. Maar hij maakt deel uit van heel autorijdend nederland en heel autorijdend europa. Dit is ook de groep waar het over gaat autorijdend europa.
Dat zijn heel veel auto’s. Ca 18% van het totaal wereldwijd.
En maak je geen zorgen ook de industrie ontkomt echt niet. Ook daar zijn ze hard bezig
pomoek zegt
@maotje:tja, het verschil in aanschafprijs van een ev en een ice is te hoog, ik las ergens iets van 50% of 15.000 euro voor een middenklasser. De co2 winst is 60%. Autos zijn verantwoordelijk voor 17% van de totale uitstoot. Volledige elektrificatie van 9 miljoen auto’s zorgt voor 10% minder co2 uitstoot. Dat dan kost dus ongeveer 135 miljard euro. Tussen nu en 2035 dus zo’n 10 miljard per jaar. Extra. Dat is gewoon niet de meest efficiënte manier om onze co2 uitstoot omlaag te krijgen. Volgens het pbl gaat de energietransitie 14 miljard per jaar kosten. Als we van dat bedrag al 10 miljard besteden om 1% minder uitstoot te bereiken komen we er niet.
maotje zegt
@pomoek
Bmw 4 serie grandcoupe nieuwprijs 60.400
Bmw i4 59.400
Bmw x3 67.300
Bmw ix3 71.500
Ik kom niet uit op 50%
In het ongunstigste geval op 6%.
De co2 winst is 60%? Gerekend met welke hoeveelheid gereden kms? We weten allemaal hoemeer kms afgelegd hoe groter de winst.
pomoek zegt
@maotje: Ik geef toe: ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan. Beetje bierviltje werk. Maar een van de minpunten van een EV zijn de hoger aanschafkosten. Laat het inderdaad 5.000 euro zijn. Dan heb je het nog steeds over 45 miljard. Die CO2 winst van 60% heb ik ergens gelezen en is inderdaad een gemiddelde. Maar daar gaat het hier toch ook om? Voor de duidelijkheid: ik ben absoluut voor het elektrificeren van het wagenpark. Maar vooral voor het omlaag brengen van onze CO2 uitstoot. Een investering in duurzame energieopwekking zou wel eens een betere investering zijn van ons gemeenschappelijke geld. Als je dat combineert met minder autorijden dan haal je meer co2 winst dan door simpel geld te gooien tegen naar het elektrificeren van het wagenpark.
maotje zegt
Was het niet handiger geweest je er eerst eens in te verdiepen?
In hoeverre kunnen we die 60% en die 45 miljard dan serieus nemen als de eerste cijfers in je verhaal al niet koppen, dan hecht ik daar al direct 0 waarde aan.
Ik zou dan ook wel eens willen zien hoe men aan die 60% komt.