Dit is de prijs van de vernieuwde Renault Clio.
De tijd vliegt voorbij, mensen. Het lijkt nog niet zo lang geleden dat Renault het doek trok van de vijfde generatie Clio (de ‘BF’ voor de liefhebbers onder ons). Maar het was dus gewoon de Salon van Geneve in 2019 dat we kennis konden maken met de Franse B-segmenter. Nu is het tijd voor de opgefriste Renault Clio.
Wat meteen opvalt is die neus. Deze is namelijk helemaal nieuw. De rest is ook wel opgefrist, maar niet zo radicaal als het frontje.
Er is een nieuwe grille, nieuwe voorbumper, nieuwe koplampen en ga zo maar door. Met deze nieuwe snoet loopt de Clio V Phase II keurig in de pas met de Austral en Mégane E-Tech.
Wijzigingen
Ook aan de achterzijde is er het een en ander gewijzigd. We weten alleen niet wat we van de achterlichten vinden. Het doet heel erg ‘2008’ aan, om eerlijk te zijn. Net als dat Cavello-trainingspak is een helder achterlicht niet echt iets wat mooi oud wordt. Er zijn uiteraard nieuwe velgen (tot 17 inch) en nieuwe kleuren.
In het interieur van de opgefriste Renault Clio zijn er ook een aantal wijzigingen. In de basis is het dashboard gelijk, maar de materialen zijn afwijkend. De plastics zijn nu duurzaam, aldus Renault. Dat duurzaamheid zet zich door in de keuze qua lederen bekleding, want die is er niet. Nu is dat een beetje alsof de KFC etaleert met duurzaam rundvlees, want zo veel verkopen ze er toch niet van. Wel zijn er nieuwe instrumentenclusters (digitaal, 7 of 10 inch) en nieuwe infotainment-schermen met naar keuze 7,3 of 10 inch diameter.
Motoren opgefriste Renault Clio
Dan gaan we door met het motorische genoegen. De instapper is de 1.0 driecilinder met zonder turbo, goed voor 65 stampende paardenkrachten en maar liefst 95 boomomwortelende Newtonmeters. Schakelen gaat middels een pook die tussen de voorstoelen geplaatst is en een extra pedaal links naast de rem. Hoogst opmerkelijk. Een stapje hoger staat de 1.0, maar dan mét een pretföhn erop, waardoor je 90 pk en 160 Nm onder je rechtervoet hebt.
Duurzaam rijden is toevallig ook het snelst, want de Clio E-Tech Full Hybrid heeft maar liefst 145 pk. De transmissie is een bijzondere, want de elektromotor heeft twee versnellingen en voor de verbrandingsmotor zijn er vier. Wil je zo min mogelijk CO2 uitstoten tijdens lange ritten, opteer dan voor de Blue dCi 100 met – je verwacht het niet – 100 pk.
Esprit Alpine
Tenslotte de uitvoeringen van de opgefriste Renault Clio, want er zijn er namelijk een hele hoop. Maar de versie die wij het leukst vinden is de Esprit Alpine. Dat zijn meteen twee hele sportieve legendarische namen bij elkaar. Voordat je ‘m op je verlanglijstje voor 5 december zet, de Esprit Alpine vervangt de R.S.-Line.
Een sportieve hot hatch is er vooralsnog niet. We snappen dat het segment zo goed als dood is, maar het bedrijf dat ooit 3.0 V6 motoren achterin Clio’s lepelde, maakt nu niet eens een ‘normale’ hot hatch meer.
Vernieuwde Renault Clio prijs
De prijs van de vernieuwde Renault Clio begint bij 22.950 euro. Daarvoor krijg je de instapper Evolution met airconditioning, een 7-inch digitaal instrumentarium, 7-inch centrale touchscreen en draadloze smartphone-integratie via Android Auto en Apple CarPlay.
Daarboven zit de Techno. Dan krijg je onder andere achteruitrijcamera, handsfree-card, 16-inch lichtmetalen wielen en een draadloze smartphonelader. De prijs voor deze uitvoering begint bij € 24.950.
Dan de ‘dikste’ uitvoering, de Esprit Alpine. De meest aangeklede variant start bij 27.250 euro. Daarvoor krijg je andere looks, met bijvoorbeeld een voorvleugel afgewerkt in Gris Schiste. Verder bestaat het pakket uit 17-inch lichtmetalen wielen, andere stoelen met blauwe stiksels en mooiere afwerking van het interieur.
Prijzen concurrentie vernieuwde Renault Clio
Wat krijg je bij de concurrentie als je gaat shoppen voor de prijs van de vernieuwde Renault Clio? De belangrijkste concurrenten hebben we op een rijtje gezet voor je. De Renault is niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. Het is ook weer afhankelijk van wat er in de standaarduitrusting zit natuurlijk. Duidelijk verschil, is dat de Clio een turbomotortje heeft, terwijl de Stellantis-producten een zwakkere 1.2 PureTech hebben. Kortom, prima in de markt gezet deze vernieuwde Clio.
- Citroën C3 You! PureTech 1.2 – € 19.990
- Renault Clio Evolution TCe90 – € 22.950
- Opel Corsa 1.2 – € 23.349
- Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 – € 24.050
- Volkswagen Polo 1.0 TSI Life – € 27.890
Dutchdriftking zegt
Ziet er best goed uit toch?
Tonnie zegt
Full on hot hatch “Alpine Clio” zou wel tof zijn.
Loek zegt
Doet heel erg Peugeot-achtig aan, maar dat is zeker geen slecht nieuws. De Clio V is een beetje te braaf als je het mij vraagt, er is expres weinig aan gedaan om hem echt excentriek te maken. Dat is met deze wel beter.
nofxke zegt
Ontwerper Gilles Vidal is dan ook van Peugeot naar Renault gegaan, dus niet zo onlogisch
alfarosso zegt
Renault Clio met een Lexus neus moet er aan wennen
mc96 zegt
De originele R5 Alpine Turbo had 110 pk. Misschien zou een 145 pk Esprit Alpine nog niet eens zo’n gekke spirituele opvolger kunnen zij. Mits het interieur en uiterlijk voorzien is van mooie accenten en het onderstel goed aangepakt is. Maar goed, het zal wel gaan tegenvallen waarschijnlijk.
melcon zegt
De originele R5 Alpine Turbo woog/weegt 800 kg, de fase 1 van de E-Tech weegt 1423 kg(!). Deze fase 2 zal ongetwijfeld ook rond dat gewicht zitten. Dat wil zeggen, 7,2 kg per pk vs 10,1 kg per pk. Daarbij kon/kun je bij de R5 AT eenvoudig de ontsteking iets vervroegen en de (mechanisch ingeschakelde) vollast verlating uitschakelen, dan is er minimaal 120 pk beschikbaar (6,6 kg per pk), enige voorwaarde is dat je dan absoluut ron98 van hoge kwaliteit moet tanken.
gregorius zegt
Prima auto’tje in een moeilijk segment.
Maar zowel de achterlichten als de cavello-broek vind ik best aardig. Toen gabber te mainstream werd, heb ik nog 2 jaar getrained in de trainingsbroek; het was nog aardige kwaliteit ook.
Geen idee of de Clio ook kwaliteit is; ziet er prima uit, maar ik ga er nooit een kopen.
kle500 zegt
Whut?!
Vind je het heel erg dat ik hier geen soep van kan brouwen..
dondeboer zegt
Als je het artikel helemaal hebt gelezen lijkt me dat de reactie duidelijk zou moeten zijn. Al kan ik me voorstellen dat sommigen hier te jong zijn om zich de Cavello-broeken te herinneren.
drtim zegt
Een beetje over the top, maar zeker geen lelijk neusje.
Het enige dat me wel stoort is dat (naar mijn mening) de hoekige vormentaal van de neus nu wel erg ver afstaat van de rondere kont. Een soortgelijke redesign van kofferklep, achterbumper en -lichten zou het wat homogener maken denk ik
Ram-G-maN zegt
Ik denk dat het budget op was en de nieuwe voormalig Peugeot designer het maar bij een letterlijke facelift heeft gehouden. Moeten ze maar budget vrijmaken voor een asslift.
vopo zegt
Prima en mooie auto voor een nette prijs. Snap wel dat je ze veel ziet rijden.
AudiRS zegt
Smoelt goed!
drsjeroen zegt
Mooi dat het allemaal nog relatief betaalbaar is. Bijna 5k verschil met de Polo…