De Opel Ampera en zustermodel Chevrolet Volt waren een grote stap in technologie voor General Motors. Deze Extended Range Elektrisch Voertuigen (E-REV) worden in principe altijd elektrisch aangedreven, maar krijgen hulp van een verbrandingsmotor bij hoge snelheden of als de accu leeg raakt. Dat laatste gebeurd overigens pas na 80 kilometer elektrisch rijden. Met de 6 meter lange laadkabel kan de accu ook via het stopcontact worden geladen, wat 4 uur duurt bij een gewone aansluiting.
De prestaties zijn niet uitbundig, maar wel goed. De elektromotor levert 150 pk en 370 Nm koppel, waardoor een sprint naar de 100 km/u 9 seconden duurt. Omdat de maximale koppel al vanuit stilstand beschikbaar is, voelt de Ampera vlot aan en op sommige momenten zelfs “misselijk makend” snel.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Opel Ampera (video).
Voordelen
– lange elektrische range voor een PHEV
– lekker vlot
– goede geluidsisolatie
– de atmosferische 1.4 benzinemotor fungeert alleen als range-extender
– herkenbaar design
Nadelen
– begrensd op 160 km/u
– heel veel knoppen op het dashboard
– rubberen lip onder de voorbumper schraapt over verkeersdrempels
– stoelen niet echt ergonomisch
– beperkte ruimte voor passagiers achterin
Specificaties | |
---|---|
Merk | Opel |
Model | Ampera - 1.4 |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Elektrisch |
Co2-uitstoot | 27 gram/km |
Vermogen | 151 pk |
Koppel | 370 Nm |
Acceleratie 0-100 | 9 seconden |
Topsnelheid | 161 km/u |
Prijs | 39.900 euro |
Leaseprijs pm | onbekend |
Bijtellingspercentage | 15% bijtelling |
Concurrenten |
---|