Je moet nog even geduld hebben, maar de nieuwe Honda Prelude komt onze kant op.
Het kan nog gewoon anno 2024: een coupé die een comeback maakt en nog steeds een coupé is. Voor alle duidelijkheid: daarmee bedoelen we dus auto met een aflopende daklijn en twee deuren. Dat is de nieuwe, zesde generatie Honda Prelude.
De Honda Prelude concept die we in 2023 zagen gaat niet alleen ongewijzigd in productie, de auto komt óók gewoon naar Nederland. Daar zou je bijna niet meer op rekenen, maar dit heeft alles te maken met de aandrijflijn. Het wordt namelijk een hybride.
Daarom acht Honda de auto niet helemaal kansloos in Nederland en Europa. Al weerhoudt dat Honda er sowieso niet van om een model te leveren. De Civic Type R is immers ook vrij kansloos met een vanafprijs van €88.560. Maar dat terzijde.
Honda geeft verder nog niks prijs over de motor, maar wel iets over de transmissie. De nieuwe Prelude gaat een speciale Honda S+ Shift-transmissie krijgen. Deze “simuleert” het snelle schakelen van een DCT, aldus Honda.
Het is dus géén DCT, maar een CVT die schakelmomenten nabootst. Die technologie past Honda ook al toe op hun huidige hybrides, maar in de Prelude zal dit dus extra sportief aanvoelen. Hoe dat klinkt? Daar geeft Honda alvast een klein voorproefje van in de onderstaande video.
We weten nu ook wanneer we de nieuwe coupé kunnen verwachten. De nieuwe Prelude gaat volgend jaar al in productie, maar komt niet meteen naar Europa. Wij zijn pas in de eerste helft van 2026 aan de beurt.
geelbarrel zegt
Man man man…. terug naar de perceptie met de eerste cvt’s na de Dafjes en 343tjes. Toen trok het gepeupel ook de vloeiende werking niet en werden er kunstmatige shift-shocks ingeprogrammeerd. We praten jaren 90….
Johanneke zegt
Ik snap niet wat mensen tegen een CVT hebben. Of je nu een EV rijdt, DCT, ouderwetse automaat, CVT, het is allemaal saai en degelijk. Ja in een racewagen wil je de snelste, maar een normale auto, lekker boeiend. Het is toch maar een doodnormale auto voor in de file.
i3bestuurder zegt
Ik heb regelmatig met cvt’s gereden (nog in mijn monteurstijd) maar ik kreeg altijd de kriebels van dat continue in hetzelfde toerengebied te rijden. Als je dat met een gewone handbak hebt dan begin je gelijk te zeggen dat de koppeling er helemaal uit ligt. Althans…dat gevoel gaf het mij destijds.
Heinzzz zegt
Yes, in een racewagen wil je het beste. Daarom is de Williams FW15c met een cvt van daf verboden. Met een cvt kun je je ICE altijd op toerental van max vermogen laten draaien. Dus sneller dan welke handbak dan ook 😁
moveyourmind zegt
Wacht maar tot mijn neppe DCT in kickt yo!
cloverleaf zegt
Reed laatst in een helem mooie Mondeo hybride met CVT. Echt een mooie auto maar wat een verschrikkelijk K*T systeem zo’n CVT. Echt een reden om een auto niet te kopen.
JanJansen zegt
Wat was er dan zo slecht aan het systeem?
Johanneke zegt
Heb een tijdje met een CT200h gereden. Echt geen seconde aan gestoort. Het rijdt gewoon. Zoals iedere automaat. Saai en degelijk.
utregcity zegt
Dacht (en hoopte) dat ie een handbak kreeg. 😔
mc96 zegt
Stoer van Honda dat ze met een echte coupe komen. Ik hoop dat het een succes wordt…
PunicaOase zegt
Acht de auto echt compleet kansloos hier in NL. De vraag naar coupes is vrijwel nihil op misschien een dure/snelle Duitse na..
tenaci zegt
Dat gezeik altijd over een CVT. Alleen omdat het anders voelt en jou beleving anders is maakt niet dat het een slechte transmissie is. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat het de beste transmissie ooit bedacht is.
Het is toch heel logisch dat je op een optimaal toerental wil versnellen. Schakende automaten en handbakken gaan steeds door een range van toerentallen heen waarbij ze het optimale passeren tot de rek er echt uit is en je naar de volgende moer. Dat dit niet optimaal is kan je wel zien in het feit dat al deze bakken door de jaren heen alleen maar meer verzetten hebben gekregen. Dat alleen al onderstreept de technische superioriteit van de CVT.
Die hier eerder al aangehaalde Williams F1 met CVT gaf hievan ook bewijs. Hij was subiet sneller dan al het andere, wat de FIA zo in paniek bracht dat ze hem meteen verboden.
Ik heb zelf een Daf aks hobby auto. Privé rij ik nu in een Ceed PHEV. Hiervoor een aantal Toyota’s met CVT gehad. En eerlijk gezegd: ik kan maar weer moeilijk wennen aan een schakelende automaat.
cdlop01 zegt
CVT geneuzel weer, waarom? Rijdt heerlijk in onze ES…..zou nooit meer anders willen. Verder is deze Honda wel erg behoudend vwb design en voorzijde, ontwerp koplampen, iets teveel bij Toyota gekeken? Zal ongetwijfeld topkwaliteit zijn en Japanse perfectie. Mooi om te zien dat de japanners ook nog dit soort wagens met beperkte oplage gewoon ontwikkelen en daar de middelen voor hebben en de Europese premium fabrikanten afhaken en alleen maar lelijke Suvjes lijken te ontwikkelen.