De resultaten zijn binnen. BMW-rijders blijken toch de grootste graftakken te zijn.
Het gerucht doet al lang de ronde dat BMW-rijders dikke vette aso’s zijn. Met hun RWD rij-ijzers krijgen ze al snel het idee dat ze de koning (m/v) van de weg zijn. En een koning (m/v) hoeft zich uiteraard niet bezig te houden met banale zaken als richting aanwijzen. Dat spreekt.
BMW-coureurs ontkennen bovenstaande natuurlijk ten stelligste. En als trotse eigenaar van een Sienarode E46 coupé neig ik het met hen eens te zijn. Echter, helaas is er nu hard bewijs dat ons Bimmerfans keihard aanwijst als de grootste wegpiraten in existentie. Althans, dat geldt volgens verzekeraar Insurify in ieder geval voor onze Amerikaanse broerders.
De verzekeraar heeft wat geanonimiseerd data onderzoek gedaan. Daarbij keek men naar overtredingen die hun klanten aangaven in het verleden te zijn begaan bij het aanvragen van een nieuwe autoverzekering. Vervolgens koppelden ze die data aan het model auto waarin de klanten rijden. Tokkie-overtredingen heeft de verzekeraar gedefinieerd als geen voorrang verlenen, niet stoppen voor een rood licht, schoolbus, of stopbord, achteruit rijden waar dat niet mag, inhalen waar het niet mag, bumperkleven, straatracen en natuurlijk good old-fashioned hit-and-runs. De resultaten zullen je verbazen.
Met stip op één in het lijstje auto’s waarvan de rijders de meeste van dit soort overtredingen op hun kerfstok hebben, staat de BMW 4-Serie. Een krappe zes procent van de 4-Serie rijders heeft op zijn minst een van bovenstaande transgressies achter zijn naam staan. Op een knappe tweede plaats staat de BMW 7-Serie. De twee Bimmers worden gevolgd door andere asobakken als de Audi A5, Subaru WRX, Toyota Celica (al sinds 2005 uit productie maar soit), Acura TLX, Acura ILX, Hyundai Veloster, Honda Element en de Audi A4. Audi is dus ook goed vertegenwoordigd, maar BMW troeft de Beierse rivaal andermaal af.
Dus daar hebben we het. BMW rijders zijn, waren en blijven graftakken op scheve schaatsen. Interessant is overigens wel dat als het om daadwerkelijke ongelukken gaat, geen enkele BMW in de top-10 staat. Dat laten wij vooral over aan Subaru rijders. Want wij zijn dan wel graftakken, maar wel graftakken met skills. Waarvan akte.
mistermini zegt
Wat mij vooral opvalt is dat ander merk bestuurder (niet premium) zich defensief/agressief gedragen ten opzichte van BMW rijders.
Wellicht omdat ze denken: Kijk weer een dikke BMW, laten we hem afsnijden en boos kijken…
sulobb zegt
Als BMW-eigenaar kan ik je ook meedelen dat wanneer ik een voetganger voorrang geef ik haast altijd netjes bedankt wordt :D
Dan denken ze waarschijnlijk dat ze speciaal zijn dat er een BMW voor ze stopt. ?
banaan7 zegt
@sulobb: Heb ik ook maar dan met mijn Punto. Als ik voorrang geef wordt ik ook vaak bedankt. Heel speciaal om voorrang te krijgen van een dikke Punto met een deuk in de deur?????????
okdoei zegt
@sulobb: vruuger met mijn gepimpte zwarte 2f2f honda civic coupé met lompe uitlaat stopte ik ook altijd voor zebrapaden (nu nog steeds). Bij mij waren het niet per se bedankjes maar zag meer hoopvolle verbazing op het gezicht van de desbetreffende straatoverstekert met wellicht de gedachte dat de wereld toch nog een leuke plek is en het goed zal komen
mistermini zegt
@sulobb: Exact! En zelf een knikje geven/glimlachen als het een mooie vrouw is ;)
kle500 zegt
@mistermini: Jij rijdt zelf BMW?
mistermini zegt
@kle500: Ja onder andere
donvincenzo zegt
Volgens mij is er vooral een communicatieprobleem. Ik heb het idee dat andere automoblisten er vaak niet van op de hoogte zijn dat je bij de aankoop van een BMW automatisch ook een vrijstelling krijgt van de Wegenverkeerswet.
smex zegt
Dit komt omdat er gefrustreerd zijn door de huidge designs van BMW. Dat moeten we toch ergens op afreageren.
karhengst zegt
Eigenlijk willen ze er dus gewoon niet in gezien worden. Dat verklaart in ieder geval het door rood rijden en inhalen waar het niet mag.
Dat bumperklevers helpt echter niet, tenzij je het bij busjes doet. Of bij Audi rijders.
putwater zegt
Dat bumperkleven helpt net wel. Zo zorgen ze ervoor dat de voorganger die nieuwe nieren niet meer kan zien.
grasvreter zegt
Ik snap bijna dat BMW rijders geen richting aangeven. Als je zulke ontzettend verschrikkelijke richtingaanwijzerstocks hebt, die weer naar de middenste positie gaan als je je knipperlichten aan zet, dan zou ik ook denken ik doe het niet meer.
Persoonlijk zou ik nooit een auto kopen met zulke richtingaanwijzers.
En ik hoop dat de overheid een keer het begrotingstekort wil minderen en een week lang op iedere rotonde iemand neerzet om boetes te schrijven voor geen richting aangeven. Wat kan ik daar slecht tegen zeg, afremmen voor een rotonde want er komt iemand aan en dan hoppa gaat ie er zo af.
deduitsedrie zegt
@grasvreter: ik vind dat dus juist geweldig, kan eigenlijk niet meer wennen aan die troep die we als standaard zien voor richtingaanwijzers
grasvreter zegt
Oja dus iedere keer dat je richtingaanwijzer uit moet, bijvoorbeeld nadat je van baan bent geswitched, dan krijg jij het ding perfect uit zonder de richtingaanwijzer naar de andere kant aan te zetten?
367pk zegt
@grasvreter: dat doe je dan ook door de hendel nog een keer dezelfde kant op te duwen
deduitsedrie zegt
@grasvreter: precies wat 367pk zegt. Nog een keer dezelfde kant op drukken, en dus niet “net ff zorgen dat ie in het midden komt”
Ik ben het wel eens met je “frustratie” over het gebrek aan richting aangeven op rotondes e.d.
kennone zegt
@deduitsedrie: liever gebrek dan mensen die hem naar rechts aan zetten (omdat je naar rechts gaat als je de rotonde oprijd), om vervolgens de rotonde 3 kwart te nemen. En dan word je nog raar aangekeken als je hem er bijna in föhnd
okdoei zegt
@grasvreter: ik meende altijd dat richtingaanwijzers een optie zijn op BMWs en dat ze deze vaak niet aanvinken…
garp zegt
@grasvreter: dit is echt gelul grasvreter. Het komt vooral omdat die stokjes aan het stuur niet met leder of alcantara zijn bekleed. Dat wil je toch niet aanraken?!?!!!1!! ;-)
mashell zegt
@grasvreter: mijn BMW heeft dat ook en na vier jaar kan ik er mee omgaan maar geweldig is het inderdaad niet. Heel soms leidt het knipperlicht uitzetten nog wel eens tot het activeren van de andere richting.
Maar volgens mij heeft BMW dit probleem inmiddels opgelost door weer gewone stengels te monteren.
kennone zegt
@grasvreter: Knipperlicht is niet nodig!, zo lang mijn kont nog uitbreekt naar de buitenkant van de rotonde dan zie je toch dat ik niet af ga slaan..
karhengst zegt
Waarom zou een BMW rijder daar over in zitten, je kan er fucking lasers mee schieten!
lekkerlinksrijden zegt
Hè hè, eindelijk erkenning
toniominestrone zegt
Subaru rijders, ANWB adepten met een sleurhut.
Pordon zegt
@toniominestrone: in Amerika niet hoor. Daar is Subaru goed vertegenwoordigd binnen alle lagen van de bevolking.
choecoe zegt
In Nederland valt mij de laatste tijd op dat de Volvo v40 D2 aso brigade van een aantal jaar geleden, tegenwoordig in een model 3 of kia Niro rijdt.
vaakbenjetebang zegt
@choecoe: Ja, dat stel ik ook vast. De aso-brigade is niet zo merkentrouw, zo blijkt, maar vooral op zoek naar het koopje van de maand. Op zich begrijpelijk, maar het profileert wel lekker makkelijk.
detroitv8 zegt
@vaakbenjetebang: de enige merkentrouw asobrigade rijdt VW Polo en VW Golf.
toniominestrone zegt
@detroitv8: liefst in de kleur zwart met dito cap.
karhengst zegt
En onder werktijd een Caddy of Transporter?
raoufff zegt
@choecoe: volledig mee eensch! En daar mag de VW Polo en Mercedes A-Klasse/GLA ook bij, man man man, wat een hoop gefrustreerd en opgefokt vlees rijdt daarin zeg!
pindakoning zegt
@raoufff: GLA AMG.. heeft helemaal een twijfelachtige doelgroep
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ja sorry, ik ben overgestapt van de V40 naar de 4-serie. Dus ’t klopt wel.
Taycan 4S zegt
De aso bijtelingsridders van weleer zie je nu in een Tesla 3 rondrijden….
pindakoning zegt
@Taycan 4S: dat idee heb ik ook. Bij de Model S en X heb ik dat minder, lijkt ander(/beter) publiek in te rijden
Taycan 4S zegt
Klopt pindaking! Die Tesla Model 3 rijdertjes moeten zich nog bewijzen lijkt het… de Tesla S en X rijders hoeven dat niet meer..?
mashell zegt
@Taycan 4S: er is inderdaad een groep met goed getimede leasecontracten die aan elke bijtellingskortingronde kon meedoen.
legion1349 zegt
Op het platteland zijn het inderdaad de afgetrapte oude BMWtjes. In de stad Mercedes A-klasse en golf ‘r’ (1.2tsi met andere achterbumper)
techniekmeneer zegt
Stichting open deuren…..
156sw zegt
Als Alfa rijder natuurlijk geen last van, Duitse broeders die ook gaan voor freude am fahren
ttr6 zegt
Ooit (lang geleden) op de achterbumper van een Alfa met Duits Kennzeichen gelezen: “Geschack macht einsam” . Goeie, he?
kevertje zegt
Tesla-rijders lezen goed zichtbaar de krant terwijl ze 130km/h rijden. Als iemand aso is, is het hun autopilot. Alle gekheid op een stokje, ik denk dat hele het premium-segment aan bod komt.
kle500 zegt
Ik vraag me elke keer weer af, koop je een BMW omdat je een aso bent of word je aso door in een BMW te rijden. Het is een cliché, maar niet voor niets. Het valt écht op.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik rijd BMW (4-serie) omdat ik ’t een mooie auto vind, die erg prettig rijdt, veel comfort biedt en net even anders is dan de gewone 3-serie. Die cursus aso krijg je dan gratis van BMW.
kle500 zegt
@F36GC: Ik vermoedde het al?
tenaci zegt
In ieder geval geven ze naar mijn observatie in 80% van de gevallen geen richting aan waar het wel zou moeten. Beetje doorrijden en sportief rijden heb ik geen moeite mee. Geen richting aangeven is gewoon bloedirritant.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik hoor dan denk ik bij die 20%, maar zie net zo vaak VW, Audi en MB rijders die geen richting aan geven. Het zijn niet de auto’s maar de bestuurders die irritant zijn. Toevallig bovengemiddeld vaak in deze (Duitse) merken
mcshine zegt
Met de nieuwe M4 in gedachten kan ik geloven dat je iedereen zo snel mogelijk je achterkant wil laten zien door met je neus onder andermans achterbumper te duiken. Hulde!
Onehp zegt
Subaru intressant. Altijd 4wd, meer snelheid maar remt niet beter als een ander?
Erik zegt
Is de aso rijder niet overgestapt van BMW naar allerlei vagmeuk?
Ik zie ook regelmatig BMW rijderrs die heel netjes rijden.
Audi rijders daarentegen……………
tttijn zegt
Klopt wel met mijn waarneming, als kind dacht ik dat BMW geen richting aanwijzers had.
pindakoning zegt
Het artikel doet mij aan dit filmpje denken:
https://youtu.be/XKH5Gd92k74
scrmeagle zegt
Tegenwoordig moet je wel een richtingaanwijzer aandoen, anders corrigeert de auto je!! Tenzij je line-assist uitzet! Mijn partner zegt regelmatig:’Daar gaat weer zo’n aso, BMW zeker’
Volvo_440_turbo zegt
Wat betreft België klopt dit wel, als er eentje op mijn bumper zit is het in héél veel gevallen wel een Beamer, meestal zijn het bestuurders die met een Bmw rijden waar een motor inzit die je met een vergrootglas moet zoeken als je de motorkap opendoet. Ik heb de indruk dat Bmw-rijders met krachtiere modellen eerder netjes rijden…
fastfear zegt
BWW aso nee, vag rijders zijn de grootste aso, zowel in de binnenstad als op de snelweg.
tge2 zegt
Mooi, een zondebok! Kan ik lekker onopgemerkt blijven door torpederen in mijn bejaardenkarretje. :-)
Taycan 4S zegt
Tge, nothing beats a Yaris @TGE!??
lamborghiniaventador zegt
Ik moet zeggen dat toen ik BMW reed mensen wel vaker geïrriteerd raakten terwijl ik niet bumperkleefde en richting aangaf. Volgens mij is er gewoon een algemene perceptie bij dit merk dat ieder bestuurder een aso is..
geertvn zegt
Ligt eraan met welke auto je zelf rijdt. Vroeger met mijn Alfa 159 reden ze me van de baan, nu zijn ze plots heel hoffelijke. (Giulia Q)
gromit zegt
Ik kreeg het gisteren nog aan de stok met een BMWer, weliswaar op Smoelboek, maar soit. Hij was een beetje boos omdat ik geschreven had:”Eentje met een BMW. Daar begint de verstandelijke achterstand al.” Ik had het kunnen weten, natuurlijk. ?