Hij is nu echt helemaal officieel, de nieuwe Mercedes S-klasse
Als je nog op zoek bent naar een leuk boek voor een vriend of vriendin hebben we een aanbeveling voor je. Print het internationale persbericht uit van de nieuwe Mercedes S-klasse, maak er een boekje van en geef het weg. Serieus, met 75 pagina’s heb je een hoop stof om door te nemen.
De S-klasse is natuurlijk hét visitekaartje van Mercedes-Benz. Logisch dat de Duitsers alles uit de kast hebben getrokken om het model te presenteren. In vergelijking met zijn voorganger heeft Mercedes een gedurfde evolutie van het design doorgevoerd. De één zal het fantastisch vinden. De ander had liever dat Benz het bij het oude had gehouden.
Het is een formaat van een auto, letterlijk. De nieuwe Mercedes S-klasse is bijna 5,18 meter lang. Dat is 54 mm langer in vergelijking met zijn voorganger. De wielbasis bedraagt 3,1 meter. Verder is de S-klasse 1,95 meter breed, wat ook weer een kleine toename is. Daarnaast is de auto 10 mm de hoogte in gegaan met een afmeting van 1,50 meter in totaal.
Mercedes S-klasse Interieur
Zo nieuw als het uiterlijk is, zo nieuw is het interieur. De vorige generatie had twee horizontale schermen lopen die als het ware in het dashboard zijn verwerkt. Nu zit daar nog maar één groot scherm. Het andere scherm betreft een verticale variant in het midden. Dat principe kennen we natuurlijk van een merk als Tesla. Er zijn nog maar een paar fysieke knoppen te vinden in de nieuwe Mercedes S-klasse.
Nieuw op de S-klasse is de introductie van de tweede generatie MBUX. Dit brengt een aantal nieuwigheden met zich mee. Zo kan er voor het eerst een 3D effect worden gecreëerd met het 3D-bestuurdersdisplay. Mercedes zegt een diepte-effect te hebben weten te maken, zonder dat daar een 3D-bril voor nodig is.
Optioneel kun je nu ook twee verschillende head-up displays (HUD’s) krijgen. Het grotere head-up display is bedoeld om augmented reality (AR)-content weer te geven. Dan krijg je bij het navigeren bijvoorbeeld geanimeerde afslagpijlen te zien. Dat kennen we al van de E-klasse in het scherm, maar met een HUD komt het voor je neus tot leven. Volgens de Duitse autofabrikant kan het beeld virtueel worden weergegeven tot een afstand van 10 meter. Daarmee komt de weergave ongeveer overeen met dat van een 77-inch scherm.
Mercedes S-klasse Motoren
Het aanbod bestaat uit een aantal zescilinder-in-lijn benzine- en dieselmotoren. Een V8 behoort ook tot de mogelijkheid. In 2021 volgt een plug-in hybrid waarmee je volgens Mercedes 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Een V12 gaan we met deze generatie niet zien.
Instappen doe je met de S350d. Je hebt dan 286 pk en 600 Nm koppel. Een stapje daarboven zit de S400d met 330 pk en 700 Nm koppel. Dan volgt de S450 met 367 pk en 500 Nm koppel. Het voorlopige topmodel is de S500 met 435 pk en 520 Nm koppel. Daarmee sprint je in 4,9 seconden naar de 100. Alle modellen hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
De marktintroductie van de nieuwe Mercedes S-klasse volgt medio september in Duitsland. Vanaf december kun je het model bewonderen bij de showroom. China en de Verenigde Staten volgen in 2021. Prijzen zijn vooralsnog niet bekendgemaakt.
Dit artikel is een update van een eerder gepubliceerd stuk
joejojo2012 zegt
Ik moet em in het echt zien. Vind de huidige toch erg mooi, mits ingetogen velgen ipv van die pornosloffen eronder.
Ben zegt
Misschien moet ik er aan wennen maar ik vind de voor EN achterkant iig geen vooruitgang.
steiger zegt
@ben_winter: dashboard ook niet wat mij betreft.
sparks zegt
@steiger: Inderdaad. Die grotere displays zonder echte knoppen vind ik maar niks.
Robert zegt
Fraai hoor. Bijna bescheiden zelfs. Pas als je de relatief kleine koplampen ziet t.o.v. de rest van de neus (grille), dan zie je wat voor mastodont het toch eigenlijk weer is.
tortuga zegt
@RRRobert: ziet er inderdaad groots uit, vooral breed met de gelijnde achterlichten, en zie ik het goed en heeft deze verstopte handgrepen? Vind het een geslaagd ontwerp, binnen en buiten, de sensors zullen wel een reden hebben waarom ze het zo doen.
87sandyd zegt
@tortuga: handgrepen zijn inderdaad ‘verstopt’ (optie).
bernoulli zegt
Leuk gevonden dat de lay out van de grille met die spijlen zo doet denken aan modellen als de W116.
kniesoor zegt
Das Vlaggeschip. Met 4-wielbesturing, zo te zien.
Moet nog wel even wennen aan dashboard en console.
TDI-goeroe zegt
(S-)KLASSE!
deVia zegt
Niet mooi, maar zal wel weer top notch zijn. (behoorlijk) meesturende achterwielen te zien op de 4e foto!
basman147 zegt
Ik dacht eerst dat hij al schade had!
deuxani zegt
Ik vind het zij aanzicht echt lelijk gewoon. Helemaal hoe de ramen van de achterdeur aflopen ten opzichte van de daklijn, lijkt wel de eerste generatie Skoda Superb. Ik vind hem van buiten echt gedateerd ogen. Maar goed, ik ben ook niet de doelgroep van deze auto en kan hem ook niet betalen :)
rechterbaanridder zegt
Wat een grote grille.
maarteno zegt
wat dat betreft dezelfde richting als de 7
Loek zegt
Mercedes mag dan leider zijn in innovatie met dit ding, maar hoe de radars in de grille zijn verwerkt vind ik echt helemaal niks. Dat verwacht je toch echt wel beter van Mercedes.
faalhaas zegt
@Loek: Helaas zijn ze niet de enige, meeste fabrikanten duwen gewoon een plastic vierkante plaat in de grille.
stationcar zegt
Wat zou het toch prachtig zijn als ze van die hangkont af stapten, dit is toch verschrikkelijk? Alfa Romeo Giulia achterlampen in een uitgezakt geheel.
Blegh.
En het interieur, ja minder kitsch ja, maar wát lelijk zeg, man man man….
Er is duidelijk HEEL veel geld gestoken in software ontwikkeling, en HEEL weinig in vormgeving, gemiste kans.
Estate_of_mind zegt
Dat plastic mondkapje is ook niet fraai. Kunnen al die rijhulpsensoren inmiddels niet beter weggewerkt worden?
ukbob zegt
Achterkant doet me een beetje denken aan de robot ‘Marvin’ uit hitchhikers guide to the galaxy..
Weet niet of dat positief is.
leaper035t zegt
Is de S-klasse nog wel steeds het statement van succesvol zijn? Zitten succeskampioenen niet allemaal in lompe SUV’s tegenwoordig?
dalmore zegt
Wat een disco.
Ben erg benieuwd naar de nieuwe XJ
rikv99 zegt
Nou doe mij maar gewoon een W222 of W221.
mpgc zegt
En ineens lijken die nieren van de 7 serie niet meer zo groot…
chrisvis zegt
@mpgc: bwa…trekken beide op niets!!! (Vooraan) weet niet welke soort champie’s ze daar tegenwoordig pakken in Duitsland maar werken doen ze wel…
maferick74 zegt
Ik hoop ook dat mijn ouders weinig uitgeven zodat wanneer ze dood gaan dat ik kan patsen met hun geld en kan laten zien hoe zuinig mijn ouders waren.
maferick74 zegt
@maferick74: dat was natuurlijk een grapje, ik raad ze aan alles op te maken en daarbij komt dat ik nooit zo’n sloep zou kopen.
denx zegt
Prachtige wagen geworden, zo van de foto’s. Ingetogen en klasse. Doe mij er maar 1.
moveyourmind zegt
Het is toch wel weer een heel erg mooie wagen geworden. Weer een echte Benz, maar zoals hierboven al genoemd oogt hij enigzins ingetogen.
En ook het interieur is toch wel erg mooi, in de lichte uitvoering oogt het alsof het met een Scandinavische pen getekend is.
pascalio92 zegt
Vind m minder duur uitstralen dan als de vorige model en de koplampen ogen goedkoop en de spleet langs de koplamp is echt niet om aan te zien dit hadden ze beter gekund
denx zegt
@pascalio92: hadden ze dat beter gekund? Hoe weet je dat dan? Ik zou de auto niet kopen als ik jou was.
rikus zegt
@pascalio92: Qua grammatica kon het ook wel beter.
petroldrinker zegt
wanne gedrocht zeg… tis net een CLA van achter, niet een positief iets dus.
viezefreddyw zegt
Exterieur is wennen voor mij denk ik, daar ga ik nog niks over zeggen al zijn mijn eerste gedachtes niet heel positief. Maar goed, dat had ik ook over de nieuwe E-klasse en die vind ik uiteindelijk toch best mooi.
Maar het interieur, dat vind ik echt geen gezicht. Kan wat mij betreft bij lange na niet tippen aan het interieur van de W222.
https://i2.wp.com/thirdauto.com/wp-content/uploads/2018/06/W222-interior.png?ssl=1
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Eens! De W222 is classy en statig van binnen. De W223 is gewoon te schreeuwerig. Maar misschien moeten we nog even wennen?
PiK zegt
@vonklausenburg: iedere 7 jaar herhaalt de geschiedenis zich. Deze reacties stonden ook onder het artikel toen de W221 vervangen werd door de W222. :)
Pica zegt
Wederom de benchmark in zijn klasse !!!
boomhauwer zegt
@Pica: waarom?
laarhovenn zegt
@boomhauwer: je zou beter de vraag kunnen stellen: waarom niet? Wat doet de concurrentie beter?
jarnobakker zegt
Lijkt wel een Opel insignia zo van voren.
Edge zegt
Het verbaast mij telkens weer hoe enorm lelijk al die sensoren in de neus van een auto weggewerkt worden. Het zwarte rooster achter de verchroomde spijlen is overal mat zwart, maar op die afwerkplaat is het dan ineens hoogglans. Daar moet toch wel iets faaiers op te verzinnen zijn, al is het maar een paneeltje waarbij het zwart wél mat kan zijn en wat meer opgaat in de rest van de grille.
Desondanks vind k het gewoon wel een hele sjieke sloep, zeker zo in het donkerbruin. Het interieur vind ik ook mooi, al blijft het in mijn ogen zonde dat we de knoppen verliezen ten faveure van touch bediening. Stop nou op z’n minst de meest gebruikte infotainmentzaken en klimaatbediening onder hardwareknoppen. Het mogen best fancy knoppen zijn die zoals bij JLR schermpjes hebben, maar het moet wel iets zijn dat je na één keer instellen tijdens het rijden gewoon op de tast kunt vinden.
rrfm zegt
Dat zie er echt goed uit. Zilver en wit staan een s klasse niet naar mijn mening. Het zoet er dan altijd goedkoop uit maar in een donkere kleur ziet hij er goed uit.
De dealer zei dat ze al geproduceerd worden en we ze begin volgend jaar krijgen.
Zal waarschijnlijk weer voor obsidaan zwart gaan.
michaelcorleone zegt
Het zal was wel weer een goede auto zijn, maar ik word er niet warm of koud van.
De pre-facelift W222 vond ik gewoon netter en chiquer ogen.
Met name de aflopende achterlichten van de w222 oogde beter, ook de voorkant was beter gelukt.
Deze nieuwe lijkt in elkaar geplet.
Als ik dit zie, hoop ik dat de nieuwe Jag XJ niet wordt verpest.
Ot92 zegt
Best wel een mooi ding de nieuwe E-klasse
dirkv zegt
@Ot92: E klasse??
Het is een C klasse hoor!
Ot92 zegt
@dirkv Potverredikkie… wat lijken al die auto’s toch op elkaar he…
dirkv zegt
@Ot92: Haha, ik dacht ik zeg het maar even;)
vonklausenburg zegt
Donkerblauw, walnootbruin leer, heelveelspaken velgen van zo’n 19/20 inch. Kom maar door!
gwnbmw zegt
Een kruidvat schermpje voor de tellers en een soort mislukte ipad in het midden, waarom niet gewoon het bijna perfecte dashboard van de nieuwe a klasse hierin zetten?
mustang750supersnake zegt
die op foto 3 en 4 hebben nu al n tik op t achterwiel gehad…
sanderp zegt
Zal vast weer ontzettend goed zijn, en veel beter dan de vorige, maar vind hem er nou niet mooier op geworden. Wellicht is het een kwestie van gewenning, maar vind bijvoorbeeld het interieur een bijzonder hoog kitsch gehalte hebben.
reetschild zegt
Interieur is super. Helaas vind ik het exterieur en sowieso de huidige designtaal van mercedes een beetje kitscherig
dalmore zegt
Ik vind het interieur niet bij het exterieur passen
Dutchdriftking zegt
Al met al gewoon weer een geniale auto. De hamvraag, een S63, of een Flying spur? lastig….
Kvgorp zegt
@dutchdriftking: ligt er aan hoeveel geld je echt hebt en of je je daardoor druk maakt over de restwaarde van de auto. Of niet.
scrmeagle zegt
@kvgorp: op dit niveau interesseert restwaarde je niet als je nieuw koopt. Zijn maar een paar plantjes.
jippie zegt
Het lijkt wel alsof het stuur een wat grotere diameter heeft dan wat tegenwoordig normaal is.
monsieurleloure zegt
Het beste of niets.
E39.R34.964.A6GCS.2.5-16 zegt
Bijzonder bizar wat Mercedes nu aan design strategie brengt de laatste jaren. Ze doen net hetzelfde als waar BMW bij de vorige generatie van beticht werd: er is te weinig visuele diversificatie tussen de modellen onderling waardoor de klant wat verward wordt (bijvoorbeeld tussen de 3 en 4 reeks, of de 5 en 7 reeks). Zo zie nu je nauwelijks het verschil tussen A berline – CLA – CLS, recent de E en nu ook de S klasse. Ik kan me voorstellen dat een eigenaar ferm op zijn tenen getrapt is als zijn gloednieuwe CLS aanzien wordt als een CLA, gezien het enorme verschil in aanschafprijs. Ik vrees hetzelfde nu met de E en S klasse. Waarbij ik zeker de huidige BMW afschuwelijke designtaal niet de hoogte wil inprijzen maar daar zien we tenminste verschil EN VERSCHIL MOET ER ZIJN ! Zeker bij een luxevrachtschip als de S klasse
dwfc zegt
Mmmm … deel je mening niet helemaal.
Ik rij zelf de 745 e en er is godzijdank een danig verschil, vooraan dankzij de groteske nieren
en achteraan met de hoekige koffervorm en doorlopende lichtunits tov de 5 reeks.
Ik ben best tevreden dat er een verschil is, mag ook wel voor de prijs.
Maar je hebt een punt hoor … sommige reeksen leunen wel ( te )dicht bij elkaar aan.
rhellema zegt
Goeiendag zeg, de CLA is flink gegroeid zeg!
Praeses zegt
Ik zou ‘m in het echt moeten zien, maar hij lijkt me vrij anoniem? Niet wat ik verwacht van een S-Klasse.
En dat interieur, tja, dat vind ik gewoon walgelijk. Het is in lijn met andere Mercedessen, dus dit had ik dan wel weer verwacht, maar ik vind het er vreselijk uitzien. Die led-strip is echt niet te doen, maar ja als je doelgroep kampers is… Doe mij het interieur van de Lexus LS maar.
sabrerator zegt
Liever mijn S-Type dan de S-Klasse!
doublechevron65 zegt
Natuurlijk slim om in ‘t wit te introduceren, maakt het allemaal wat “lichter”; mooie slanke lijn… Maar bij het interieur ontwerp is er een hoop mis gegaan. Het vorige was gewoon fout, maar hier lijkt het wel op een Lego gebeuren. Het lijkt er op dat ze de ventilatie vergeten waren… “Oh Scheiße etwas vergessen, nehmen wir mal ein paar Lego Steinen“. Dat moet echt beter kunnen.
87sandyd zegt
Paar dingen die opvallen. Vroeger was de S-Klasse de introductie van een nieuwe modellijn. Als de S-Klasse uitkwam, dan volgden de overige modellen die op de S-Klasse leken. Nu zijn ze begonnen met de A-Klasse voor de nieuwe designtaal. Best opvallend.
Verder vind ik de auto erg smooth gelijnd en profil, behalve de ontzettend rare aansluiting van de bodypanels van de hoek van het achterlicht naar de wielkast toe. Pas op: what has been seen, can not be unseen.
En als ik zo op verschillende pagina’s lees, is ook de optielijst 75 bladzijdes.
mashell zegt
@87sandyd: het is inderdaad een enorme achterbumper.
mashell zegt
Rood leer is prachtig maar Mercedes weet toch wel dat paars decoratie licht daarbij niet staat? Dat staat eigenlijk nergens goed bij dus waarom ze voor de foto’s niet even een ander kleurtje hebben ingesteld?
Homer55 zegt
Typische Benz. Styling is in het begin vaak wennen maar eenmaal rijp is het mooi.
jensoffbutton zegt
Binnenkant ziet er toch iets teveel Las Vegas meets de hoeren in Antwerpen uit.
Buitenkant is te matig. Lijkt me enerzijds wel klasse uit te stralen, maar niet echt de juiste klasse, eerder iets voor frauduleuze circuseigenaars met een vergeelde snor en een cowboyhoed.
PiK zegt
Knap dat zo’n grote auto klein kan lijken op de foto. ‘In het echt’ wordt dit geweldig en is het design van de W222 in één klap verouderd. Terwijl zeker de W222 MOPF nu nog super modern oogt. Net als bij mode moeten wij als gewone stervelingen heel erg wennen aan wat de designers ons presenteren. Een paar jaar later lopen we er zelf in rond. I love it!
raoufff zegt
Hartstikke leuk zo’n Tesla scherm in je S-Klasse, zal vooral de wat oudere klandizie blij mee zijn
MAB zegt
Wat een klote app hebben jullie toch om foto’s te bekijken.
EM zegt
Dat interieur als ik het zie moet ik aan yab yum denken.
Van zegt
Het is toch te gek voor woorden dat mercedes aankomt met zo;n achterwerk. Wat moet ik me eigen hier bij voorstellen? Wat vinden jullie?
Van zegt
Hallo mercedes,
Alles goed? Met mij wel. Zie ik jullie gauw verschijnen in het hiernamaals als het goed is. Denk erom we zullen jullie gauw meenemen in de vaart der volkeren. Dat betekend zoiets als pino hartje battistuta. Karim zei nog tegen mij dat de achterwiel scheef staat. Hoe doen ze dat eigelijk? Jullie zullen nu wel denken deze flap heeft de koren op het dak van jan is een homo. precies precies. Dankuwel voor het geheel en mercedes aub stel mij niet telleur aub
met de vriendelijke groetjes van Van.,
Van zegt
Wat nou Gammalla gammalla? Ik wist het. Spacecake a pino. Stuur me die hap now.
Van zegt
Doe denkt aan z´n toekomst doe. Yes sir.
Met de groetjes van Mien en Gap
Van zegt
Sla uw slag met deze bourgondische auto. Hij is letterlijk bourgondisch is een grap is een grap hihi
Doei!
Ps: je moet hem wel kopen he misselijkmakend ventje tfoe 3lik
Deze was voor de wickeds
Poulusma zegt
Hij ziet er in ieder geval aan de buitenkant een stuk beter uit dan zijn voorganger!
Maar die binnenkant is echt te kitscherig… Toch wel een gemiste kans ?
ozzytrk zegt
Jammer van die deurhendels
povel zegt
Ik vind hem wel mooi, alleen dat dashboard vind ik lelijk. Pleur er twee schermen in en klaar, erg gemakzuchtig.
vacano zegt
tot en met de W140 zijn het statige auto’s maar dan word de Kathedraal maar een dorpskerkje
Poulusma zegt
@vacano
De W220 en W221 gaan ook nog wel. Maar die laatste is echt niet te pruimen. Is ook totaal geen tijdloze auto meer zoals zijn voorgangers…
MarcoM zegt
Mwah, ik weet het niet, ik mis de echte uitstraling een beetje, achterzijde is zoals ik ook al elders lees, een combinatie van Alfa en BMW. De snuit is een beetje gewoon, niet echts iets van “daar komt een Mercedes van grote klasse”. Eens afwachten hoe deze er live uitziet.
RAW zegt
Een belangrijk kritiekpunt op het interieur is dat losse scherm achter het stuur, Dit zou geïntegreerd moeten zijn in het dashboard, nu ziet het er gewoon goedkoop uit. Alsof ze dat onderdeel vergeten waren en het nog hebben toegevoegd toen de rest al klaar was.
p993 zegt
Eens; exterieur kan r mee door, maar dat dash is rommelig, niet strak en verre van tijdloos. Het losse klokkenscherm kan echt niet voor dit geld…onbegrijpelijk dat dit erdoor kwam