Een moderne station zonder druk design, de nieuwe Mercedes E-klasse Estate.
Soms lijkt het net of autodesigners van tevoren een pilletje nemen alvorens er een nieuw ontwerp op tafel komt. Enorm druk en veel franjes. Wat dat betreft voelt de nieuwste generatie E-klasse als een baken van rust in autoland. Dat hoef je natuurlijk niet met me eens te zijn, het is puur hoe ik het beleef. De nieuwe Mercedes E-klasse Estate is daar niet anders in.
Ruimte
De Mercedes-Benz 214-serie Estate is een stukje dynamischer geworden in vergelijking met het vorige model. Zo is de achteruit schuin en is de daklijn wat scherper getekend. De station is 28 mm breder geworden in vergelijking met het oude model. De wielbasis is tevens met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm. Dit resulteert in meer ruimte voor de achterpassagiers. Een winst van 25 mm meer ruimte voor de ellebogen, 9 mm meer ruimte voor je knieën en 15 mm meer ruimte voor je benen. Het zijn allemaal kleine upgrades, maar toch.
De bagageruimte bedraagt 615 liter, tot 1.830 liter met een neergeklapte bank. In het geval van de plug-in hybride bedraagt de ruimte 460 tot 1.675 liter. De nieuwe Mercedes E-Klasse Estate komt standaard met een elektrisch bedienbare achterklep. De rollo en het scheidingsnet zijn tweedelig en hebben elk een eigen cassette.
Interieur
Voor de rest is het interieur hetzelfde als bij de reguliere E-klasse. Kijk vooral onze video even, waarin Wouter je alle highlights van de nieuwe E-klasse laat zien. Waaronder het interieur. Zo komt de Estate optioneel met een voorpassagiersdisplay. In combinatie met het centrale MBUX Superscreen en een display voor de bestuurder is het een oase aan displays, gedeeltelijk weggewerkt in het dashboard.
Standaard luchtvering
Iedere nieuwe E-Klasse Estate komt standaard met luchtvering op de achteras. Optioneel is het AIRMATIC-onderstel met luchtvering rondom en ADS+ traploos verstelbare demping. Dit gaat weer net een stapje verder. Met deze optie blijft de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig. Het zorgt voor een nog nauwkeurigere en soepelere rijervaring. Je hebt altijd baas boven baas hè.
Motoren
Belangrijk voor de Nederlandse markt is het feit dat de nieuwe Mercedes E-klasse Estate direct leverbaar komt als plug-in hybride. Dit betreft de E 300 e, met een 230 pk systeemvermogen uit een tweeliter vierpitter. De PHEV sprint in 6,5 sec naar de 100 en heeft een topsnelheid van 227 km/u. De Duitsers spreken over een opgegeven elektrische actieradius 100 kilometer WLTP.
De voorlopige overige twee mild hyrbide motoren zijn de E 200 en E 220 d voor dieselliefhebbers. De E 200 beschikt over een 204 pk sterke viercilinder turbomotor en de diesel moet het doen met een 197 pk vierpitter. Voorlopig nog geen smeuïge zescilinder motoren voor de E-klasse. Hopelijk wel in een later stadium, want dat past toch wel bij een auto zoals deze. Mercedes zegt dat meer mild hybrids volgen in een later stadium, dus we houden hoop.
De verkoop start in het najaar van 2023. Informatie met betrekking tot prijzen en beschikbaarheid worden in een later stadium bekendgemaakt.
cdlop01 zegt
Mooi model, echte estate, goedkoop interieur met de digitale panelen, echt een afknapper.
leaper035t zegt
Idd. Zou fijn zijn dat je kan kiezen voor een basic digital optie waarbij schermen worden vervangen door houtfineer, alluminium of ander materiaal.
karhengst zegt
https://mbpassion.de/2023/04/so-sieht-die-e-klasse-ohne-superscreen-aus/
Zie dit artikel, de plaatjes spreken voor zich. Die verlichte sterretjes zijn in de regel ook optioneel, houtfineer zal vast ook beschikbaar zijn. De C- en E-klasse verschillen niet bijster veel van elkaar, ik verwacht dat ze dezelfde opties bieden en een net iets andere vorm dus.
tjorque zegt
Mooie break. Alleen jammer dat de phev versie zoveel kofferruimte vreet.
Robert zegt
Erg fraai. Helemaal als 300e PHEV. En ongetwijfeld vér buiten mijn budget, helaas.
karhengst zegt
Onder al de kitsch zal vast een aangename rijdende auto schuilen. Vooropgesteld dat ze de remmen fatsoenlijk gekalibreerd hebben. Een dingetje met moderne Benzen.
Het uitgaande model wist de balans tussen styling en statigheid en stuk beter te respecteren. Maar er zijn vast markten waar dit het goed doet.
mashell zegt
Maar past er ook een lijk achterin? Ik vraag het voor een vriend.
Die uitvaartondernemer is want dit karakterloze design is precies wat je op een begraafplaats nodig hebt.
rollingstoned zegt
Waarschijnlijk passen er meer lijken in dan in zo’n suvve en zaaddodende crossover ;-)
Dutchdriftking zegt
Wat een beeldschone wagen. De keuze tussen de nieuwe E en de nieuwe 5 is nu wel héél makkelijk.
DaveB zegt
De 5 dan he? Dacht ik ook al. 😂
leaper035t zegt
Mooie wagen. Met het E53-blok een heerlijke allrounder!
z4coupe30si zegt
Mooi ontwerp. Hopelijk is dit een voorbode voor de komende jaren en andere merken qua ontwerp.
kniesoor zegt
Strakke otomobiel, waardige concurrent voor de 5-serie Touring.
DeWitteCondor zegt
Heel erg fraai. Gelukkig nog een verademing tussen al het cross-over geweld. Alleen die schermen op het dashboard, ai ai ai … Dat is een optie die ik in elk geval niet zou aanvinken.
Ik hoop dat dit soort wagens wel blijven. Praktisch en stijlvol. Het aanbod zal minimaliseren vermoed ik, maar net als met de MPV verwacht ik dat de cross-over hype op een zeker moment ook uitsterft als men weer bij zinnen komt.
Wordt overigens ook interessant over 5 a 10 jaar voor Jan met de Pet (je kent ‘ m wel) die altijd occasions op leeftijd gereden heeft. Het aanbod zal dan hoofdzakelijk bestaan uit cross-overtjes waar niemand meer op zit te wachten maar die wel duur(der) zijn om rijdend te houden (want gewicht, banden etc.). Ik voorzie (Nostradamus momentje) een keldering van occasion prijzen voor dat type auto’s, zeker als de brandstof navenant duurder wordt. Dat was ook het geval met de Zafira’s en Scenics van deze wereld.
lennertg zegt
De keuze tussen de 5 of E is altijd een makkelijke keuze geweest. Met deze generaties is het weer net zo makkelijk, alleen steekt deze keer de Benz ruim boven de BMW uit in plaats van andersom
Poulusma zegt
@karhengst
Ik ben het hiermee niet met je eens, met de facelift van de W212 zijn de Merkedessen rijdende kermisattracties geworden. Foeilelijke veel te grote koplampen en de dashboards met glimmend Renault pianolakplastics dat samen met die lelijke ventilatie openingen aldaar. Ik vind juist dat Mercedes met het nieuwe model weer een stap zet in de goede richting, ik zie hier weer een beetje Mercedes-Benz in terug komen, de balans is in ieder geval beter dan dat het de afgelopen generaties is geweest 😊
aerohead zegt
Inderdaad een mooi strakke estate, organische lijnen, geen gekke vouwen of andere tierelantijntjes.
De wielen zijn ook beter geproportioneerd tov de koets.
Bij het uitgaande model lijken ze net iets te klein.
Audi had dat met de laatste A6 Avant ook in een keer goed.
gregorius zegt
Als E-klasse estate rijder ben ik volgens mij de doelgroep van dit model.
Ik ga niet voor het nieuwe model.
De huidige E-klasse (E63S) heb ik, omdat het een topmodel is zonder onzin. 99% van de mensen zien niet dat het een ‘speciale’ Mercedes is. itt de RS6. Er is geeneens een M5 en de Alpina’s schreven te weinig af aan het begin.
Zo ook het interieur van de E-klasse. De vorige had al een cockpit met 2 schermen; maar erg relaxed en niet te groot. Voldoende knopper eronder. Een prima compromis; vol luxe, maar met de tijd mee.
En nu?
Nu lijkt de E-klasse alsof het een EV is. De achterklep-lichtunits zien er ook niet uit. Alsof het half af is.
En het interieur: nope; te Chinees.
Ik moet iets anders gaan zoeken over een paar jaar.
Robert zegt
Ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd waar jij dan op uitkomt.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Ik hoop voor jou dat die Alpina B5 touring toch nog wat gaat afschrijven zodat je over een paar jaar er nog eentje kunt kopen.
waterisnat zegt
Dat ADS+ (heerlijk altijd die Duitsers met hun plus) systeem met automatische leveling voor gelijkblijvende bodemvrijheid was toch al iets wat ik 3 autos terug in mijn E61 530xd ook al standaard had?? Ik kan bijna niet geloven dat mercedes dat nu pas heeft in dit model en als optie verkoopt??
Wel erg mooie auto dit. Interieur is onduidelijk hoe dit de tijd gaat doorstaan, echter het was altijd het zwakke punt voor mij in vorige E klasse modellen en dit lijkt nu goed.
Roskampies zegt
Ja bizar eigenlijk. autoleveling standaard en roetfilter waren een verkoop argument toentertijd met de e61 530d.