De Mitsubishi Outlander PHEV was in 2013 de bestverkochte auto in Nederland, dankzij 0% bijtelling. Vanaf 2014 heeft deze SUV echter 7% bijtelling en vanaf 2016 nog maar 15%.
Verbrandingsmotor als range-extender en aandrijving
Bij snelheden boven 125 km/u drijft de 2.0 benzinemotor altijd de voorwielen aan. De viercilinder is een oude bekende: de 2.0 MIVEC DOHC met 121 pk en 190 Nm. Aangezien er geen versnellingsbak is, drijft de motor via een vaste verhouding die vergelijkbaar is met een vijfde versnelling de voorwielen aan op hogere snelheden. Bij lagere snelheden wordt de benzinemotor ontkoppelt, maar dat betekent niet dat het blok dan niet meer hoeft te draaien. Afhankelijk van de belasting en het resterende sap in de accu kan de viercilinder ook de generator aandrijven. De generator kan ofwel de accu’s op peil houden (of zelfs bijladen), maar kan ook direct stroom leveren aan de elektromotoren.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Mitsubishi Outlander PHEV (video).
Specificaties | |
---|---|
Merk | Mitsubishi |
Model | Outlander - 2.0 |
Carrosserie | suv |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 44 gram/km |
Vermogen | 203 pk |
Koppel | 330 Nm |
Acceleratie 0-100 | 11 seconden |
Topsnelheid | 170 km/u |
Prijs | 39.990 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 552 euro |
Bijtellingspercentage | 15% bijtelling |
Concurrenten | |
---|---|
BMW i8 - 15% bijtelling Lees meer » |