Of nou ja, bijna niks. In deze parkeergarage ben je vooral heel erg welkom als je een elektrische auto hebt.
Zoals de vaste lezers van dit schitterende feuilleton wel weten, is de schrijver dezes voorzien van een auto die wordt aangedreven door elektropowerrrr. 750 benzineloze paardjes stuwen de Tesla van uw scribent in minder dan 3 seconden naar de 100. Een geintje dat overigens snel verveelt, maar hee. Het kán.
En ook al verveelt het snel optrekken eerder dan een aflevering van Op1, toch moet ik toch steeds even checken of het nog wel kan. Dat het formaat van de kleine broek-Nicolas toch nog wel wordt gecompenseerd met rauwe snelheid in de auto. U kent het ongetwijfeld.
Nadeel van dit soort spielerei is dat de accu wel snel leeg gaat. En dan moet je laden. En dat wordt steeds lastiger, gezien de toename van het aantal ev’s en het vrijwel gelijk blijven van het aantal laadpalen. Zeker in de grote steden.
Nou, in deze Amsterdamse parkeergarage is dat probleem verleden tijd. Lekker man!
In deze parkeergarage heb je met je benzinemotor niks te zoeken
We kregen namelijk een ronkende mail vol met superlatieven, over een parkeergarage met de naam Parking Centrum Oosterdok. Voor de kenners, die bevindt zich vlak naast het Centraal Station in onze hoofdstad. Daar heb je met je benzinemotor vrijwel niks meer te zoeken.
Ze hebben er namelijk een paar extra laadpalen neergeplant. En niet zomaar een paar, er staan er nu maar liefst 136. En dat is een serieus aantal voor een parkeergarage. Sterker, het is de grootste binnenstedelijke aanbieder van laadplekken in Nederland. Netjes!
Voor de elektrische rijder die noodgedwongen in Amsterdam moet zijn is het overigens oprecht prima nieuws. Want je maakt het steeds vaker mee dat alle laadplekken bezet zijn en da’s best vervelend als je de mazzel hebt dat je die stad weer mag verlaten na je afspraak. En als dat dan niet lukt, zit je met de gebakken peren. Figuurlijk dan.
En hier dus waarschijnlijk niet meer. Want het duurt wel even voordat al die laadplekken vol staan. 136 is namelijk echt wel een serieus aantal.
Wat kost dat, laden in deze parkeergarage?
Goed, dan de vraag die iedereen bezig houdt; wat mot dat kosten? Parkeren en laden in die parkeergarage? Nou, gewoon veel. Heel veel zelfs. Had je iets anders gedacht? Alleen het stallen van de auto kost € 1,50 per 12 minuten. En dat is een vriendelijker manier om ‘€ 7,50 per uur’ te zeggen.
Het laden kost 60 cent per kWh, wat neerkomt op zo’n 60 euro voor een volle accu van mijn Tesla. Het laden gaat niet zo snel, dus voor een volle accu ben ik minimaal13 uur kwijt. Aan parkeren kost dat € 97,50. Laden dus 60 euro. Dus in totaal ben je met een beetje auto voor een volle accu € 157,50 kwijt… En 13 uur van je leven.
Maar ach. Beter duur dan niet te koop, zullen we dan maar zeggen. En oprecht fijn dat het er is, scheelt een hoop stress voor ons ev-bezitters!
waterisnat zegt
Tenzij er veel bureaucraten (op kosten van de ander) lokaal wonen en hun marxistische voertuigen willen laden, schat ik in dat er altijd veel beschikbaarheid blijft bij deze kosten. Een beetje meer subsidie (lees: roofgoed van de productieven) is toch echt wel nodig hier hoor. Echt!
Jantje_555 zegt
ze hebben duidelijk nog nooit gehoord van de EV die onmogelijk te blussen is. Ben dus benieuwd hoe ze de auto in een bak met water gaan zetten ondergronds als deze in de hens vliegt.
mashell zegt
Ze hebben duidelijk wel gehoord dat EV’s veel minder vaak in de fik vliegen dan brandstofwagens, mits je de laadinfrastructuur deugdelijk aanlegt. Dus liever EV’s dan brandstof wagens in je garage, Verdien je ook nog eens goud geld aan als ze laden.
DeWitteCondor zegt
De brandweer denkt hier volgens mij toch echt anders over. Percentagegewijs mag je dan misschien gelijk hebben, hoewel er volgens mij geen deugdelijke onderzoeken op grote schaal zijn gedaan, maar blussen bij een EV is 20x erger dan bij een ICE. Je moet eigenlijk een dompelbak naar binnen krijgen en daar de accu’s in onderdompelen en vervolgens naar buiten krijgen. Succes daarmee, gezien de opzet en ruimte binnen de gemiddelde parkeergarage. Volgens mij kunnen ze nu niet anders dan continu koelen en dat ding handmatig naar buiten sleuren.
mashell zegt
De brandweer is angstig voor het onbekende, niet gek maar ook niet altijd realistisch.
Een EV brandt langzamer (accucellen in een afgesloten ruimte versus brandstof in een kunststof tank) dus de kans dat ze er vroeg bij zijn is iets groter. Brandt het accu pakket dan moet het het zolang geblust worden totdat het wrak naar buiten gesleept kan worden en in een dompelbak gedaan worden. Die dompelbak hoeft uiteraard niet in die garage te staan.
THSD zegt
Het is wel duidelijk dat je ev loopt op te hemelen en bij ieder kritiekpunt je meteen in de tegenaanval gaat.Het is te hopen dat je een ev brand niet van dichtbij meemaakt want dat gaat je wel aan het denken zetten en vooral in deze garage zeg ik succes ermee.
mashell zegt
Uiteraard loop ik EV op te hemelen. Ze betalen mijn brood, ze rijden veel lekkerder, ze gebruiken veel minder energie per kilometer, ze verminderen onze afhankelijkheid van het midden oosten. Ze maken geleidelijke overstap naar duurzame energie mogelijk. Ze zijn technisch enorm superieur. EV’s zijn de manier om individueel vervoer zoals we dat kennen te behouden.
Ik hoop dat zowel jij als ik geen autobrand van dichtbij hoeven meemaken want dat is een inferno. Er komt dan 6 tot 8 MW aan energie vrij. Een brandstofauto brandt ietsjes sneller (zoek de rapporten maar op) dus dat gaat nog iets heftiger.
THSD zegt
En hoeveel parkeergarages ken jij waar ice auto’s staan te tanken?
DeWitteCondor zegt
Ik zat er net aan te denken inderdaad. Dit is de nachtmerrie van iedere brandweerman.
William zegt
Gezien de beperkte hoogte in die garage zullen ze de net gebluste EV naar buiten slepen en dan met een kraan in zo’n watercontainer laten zakken?
kas_par zegt
Ja hoor. Tuurlijk is er weer iemand die moet beginnen met “ja maar als ze in de fik vliegen?”. Dat gebeurt zo ontzettend weinig dat iedere brandende EV nog groot in de krant komt. Een brandende ICE is zo gewoon dat het hooguit een keer op pagina 20 een paar regeltjes krijgt in het lokale krantje.
En als het toch mis gaat? Met een sprinkler systeem (verplicht in een garage) blus je het mogelijk niet, maar hou je het wel onder controle tot de brandweer er is. Geen enkel probleem dus.
mashell zegt
€0,60 per kWh…. Er moet echt iets aan zulke woekerprijzen gedaan worden. Er staat niks aan tarieven op de laadpalen en sommige graaiers maken daar misbruik van en willen de hoofdprijs (Centrumgarage Deventer durft zelfs €0,80 per kWh te rekenen). Een opslag van 10% op de gangbare marktprijs is in orde maar dubbel zoveel is dat absoluut niet.
lekkaah zegt
Vraag en aanbod. @nicolasr: zegt het zelf. Alle plekken zijn steeds bezet. Vraagt dus gewoon veel te weinig.
Pordon zegt
Helemaal gelijk. Zo heb ik laatst ergens aan een publieke laadpaal in Numansdorp voor 0,94 cent p. kWh opgeladen. Gelukkig is het een leaseauto maar dat ga ik zelfs mn baas niet meer aan doen om daar te laden, vanuit principe. Oplichterij.
Wiwaldi zegt
Ik zou zeggen, de fik erin.
THSD zegt
Toe maar lekker brandgevaar op 1 hoop.
Men staat er niet bij stil wat voor gevaar dit oplevert zoveel laadpalen in een zowat “afgesloten” ruimte.
kas_par zegt
Men staat daar uiteraard wel bij stil en heeft er meer verstand van dan jij. De kans dat zo’n brand ontstaat is minimaal en een garage heeft sprinklers. Die blussen een elektrische brand doorgaans niet, maar voorkomen wel verspreiden van de brand en houden het onder controle. Zat onderzoek naar gedaan, gewoon veilig