Fietsopa’s, bestelbusjes en scootmobielen, allemaal waren ze erbij betrokken.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), bekend van die diverse onderzoeken, heeft in een nieuw rapport laten weten dat we nog altijd NIET op het juiste pad zitten als het gaat om ongevallen. Sterker nog, het lijkt erop dat we voorlopig niet eens in de buurt komen van het voorkomen van ongelukken.
Het totaal aantal ongevallen is de afgelopen jaren namelijk alsmaar blijven groeien, zo ook in 2016. Vanaf 2011 (19.700 ongevallen) leken we heel even de goede kant op te gaan, maar vanaf 2013 (18.800 ongevallen) zijn de cijfers ieder jaar op ongunstige wijze gestegen. Over het geheel van 2016 noteerden we in Nederland maar liefst 21.400 ernstige ongevallen, enkele duizenden meer dan een paar jaar geleden en het hoogste aantal ooit.
Volgens het SWOV heeft dit te maken met enkele risicogroepen. De stichting geeft aan dat met name scootmobielen, fietsers, bestelauto’s, 80-plussers vaak betrokken zijn, tevens zijn ongevallen op 30- en 60 km/u-wegen het hardst gestegen en dat is een substantieel deel van de ongevallen. Het SWOV rekent dit deels toe aan de vergrijzing, waardoor ouderen niet per se gevaarlijker, maar vooral kwetsbaarder zijn. Denk bijvoorbeeld aan het stijgende aantal ouderen dat een elektrische fiets oppakt, maar vervolgens de snelheid amper kan bijbenen en eigenlijk een gevaar voor zichzelf vormt.
Fietsers zijn sowieso een treffende doelgroep. Maar liefst tweederde van het totaal aantal ernstige verkeersgewonden wordt opgemaakt door deze groep. Met name jongeren (tussen 15-19 jaar) en 45-plussers zijn grote vertegenwoordigers. Ook voor wat betreft de bestelauto’s is er een bijzonder groot verschil. Waar er in 2015 in totaal 42 ongelukken waren met bestelauto’s, was het in 2016 zo’n 75 keer raak (letterlijk).
Hoewel we bij lange na nog niet aan de aantallen van 2007 zitten, waar er 791 doden vielen, noteert het SWOV voor het derde jaar op rij een stijging. In 2014 en 2015 hadden we te maken hadden met respectievelijk 570 en 621, maar in 2016 kwamen er niet minder dan 629 mensen om in het verkeer.
Foto credit: Audi R8 te water via @hartger
Edge zegt
Nou dan, meteen maar die fietsen verbieden met ingang van 1 januari aanstaande. Levensgevaarlijk!!
bitteeinbit zegt
@Edge: goed idee! Kan iedereen met de auto of nu al overvolle OV. Dan zal de snelheid van de auto’s in de grote steden niet hoger liggen dan 1 meter per minuut. Kunnen de automobilisten veilig met hun mobieltje spelen!
connielingus zegt
@bitteeinbit: Pfffff ik laat de auto meestal staan als ik ergens in de stad moet zijn. Het heeft geen zin meer. Van stoplicht naar stoplicht kruipen. Afsluitingen, lossende vrachtwagens. Met de fiets ben je gewoon 5-10x sneller.
VeniVidiVici zegt
@Edge: Las net op rtl nieuws dat ze appende fietsers willen gaan bekeuren. (Wilde een link plakken, maar dan op de AutoBlog Android app gaat de app flippen)
draadloos zegt
@venividivici: wordt tijd, is al ff verboden.
timberleek zegt
@draadloos: Volgens mij is het op de fiets juist nog niet verboden. Ik hoorde vannochtend dat ze het waarschijnlijk per 2019 willen verbieden
jdeboer zegt
@edge:
Hoor net op het nieuws dat ze smartfoon gebruik op de fiets willen verbieden.
Hoe ze dat willen handhaven is vers twee, ze kunnen het gebruik van verlichting op fietsen nieteens handhaven.
Dus hoe kort door de bocht je idee ook lijkt, het is wel het makkelijkst.
Dus dat en iedereen terug naar de Nokia 3310, dat is ook beter voor het milieu daar die een mensenleven mee gaan en voor veel minder afleiding zorgen.
Hubert zegt
@jdeboer:
Niets is beter voor het milieu dan een fietsende / rijdende apper die verongelukt.
Dus laat ze maar lekker appen.
thomassnelweg zegt
De stijging van het aantal ongelukken op 30 kilometer wegen zal met name te maken hebben met de stijging van het aantal 30 kilometerwegen. Of is dat te logisch gedacht?
berlinetta zegt
@thomassnelweg: Jazeker, maar logisch denken is volgens mij niet een van de kernwaarden van SWOV.
jdeboer zegt
@thomassnelweg:
Nope, op 30 km wegen worden naar verhouding veruit de meeste snelheidsovertredingen gemaakt. Helaas vind oom agent het niet nodig om daar te controleren.
Woon zelf in zo’n gebied maar waag het niet om 30 te rijden, dan wordt je meteen van de weggedrukt door een of andere idioot die minstens 60 meent te moeten rijden.
olivier420 zegt
@jdeboer: Ik ben al menig keer uit de auto gestapt om te vragen waar iemand mee bezig is als die mij weer eens in een woonwijk van de wegdrukt omdat ik netjes 30 rijd. Gewoon rete-asociaal rijgedrag wat echt voor dodelijke ongelukken kan zorgen.
Meest schrijnende vind ik dat 9 van de 10x er een ouder met een kind in zit. Juist zij zouden het gevaar moeten weten van overstekende spelende kinderen.
Maar goed, helaas ben ik dan weer degene die een boete krijgt omdat die om 1u ‘s nachts met 150 over een uitgestorven A4 rijdt waar je 130 mag. Want dat is klaarblijkelijk gevaarlijker en moet meer worden gecontroleerd dan bovenstaande situatie.
r32turbo zegt
Eergisteren bijna tegen een fietser geklapt gelukkig net op tijd gestopt. Meisje was rond de 13/14 jaar oud, maar wist volgensmij niet dat auto’s daar voorrang krijgen.
jdeboer zegt
@r32turbo:
Dat weten ze wel maar ze weten ook dat jij als automobilist altijd de schuld krijgt.
Zelfs als je stil staat en ze rijden tegen jou op, dan moet jij maar zien te bewijzen dat je ook echt stil stond.
De meest ridicule verkeersregel ooit ingevoerd.
reactief zegt
@jdeboer: klopt niet.
In principe heeft de automobilist wel bijna altijd gedeelde schuld, maar kan de fietser dus wel degelijk gedeelde schuld, maar ook volledige schuld krijgen.
Hoe oneerlijk het ook kan zijn, snap ik het bij fietsers wel, zij zijn kwetsbaar en als automobilist rij je in een potentieel moordwapen, dan heb je gewoon meer verantwoordelijkheid.
bluebird zegt
@reactief: als automobilist ben je voor minimaal 50% aansprakelijk bij een aanrijding met een fietser, schuld is net wat anders.
87sandyd zegt
75 ongelukken met bestelbussen? Valt mij reuze mee als ik elke ochtend en middag die idioten op de weg zie (uitzondering daar gelaten natuurlijk)
Het lijkt wel alsof de bestuurder in een comolete randdebiel veranderd als deze in een bestelbus achter het stuur gaat zitten.
mashell zegt
@87sandyd: maar je vergeet een belangrijk aspect. Als je van de baas als 19 jarige jongen de beschikking krijgt over een 6 meter lange Mercedes Sprinter, dan heb je het gemaakt, je hebt een auto van de zaak, een Mercedes zelfs, het hoogst haalbare! Dan krijg je daarbij volautomatisch het bestuurstalent van Max Verstappen. Dan race je met je Sprinter door het verkeer alsof het een Red Bull F1 wagen is.
De rest van het verkeer duikt spontaan de vluchtstrook op als er een Sprinter met 160 aankomt. Zeker omdat ze weten dat als een Sprinter je bij Apeldoorn wil inhalen de Sprinter chauffeur al bij Enschede is begonnen met het opvoeren van de snelheid, die is dan zo agressief en gefrustreerd, daarvoor ga je wel aan de kant.
jasperh zegt
@mashell: ik moest lachen dankjewel! Helaas heb ik van de baas een Crafter maar daardoor rij ik natuurlijk ook direct niet zoals jij zojuist omschreven hebt. Ik kan echter beamen dat mijn collega’s inderdaad soms denken dat ze alleen op de weg zijn.
Gulli zegt
@87sandyd: Ik ben serieus benieuwd hoeveel van die ongelukken gebeuren omdat er mensen achterop het busje zijn geknald. Want als er zo’n klereding vóór je rijdt zie je geen fuck meer en in dit drukke verkeer zit iedereen zomaar bovenop elkaar als er eens iets gebeurt.
En idd, de chauffeurs lijken ook collectief door de duivel te zijn bezeten, wat een stel complete totaaldebielen rijdt daar vaak in rond zeg.
jasbelle zegt
@Gulli: nou komt dat ook omdat die dingen vaak bestuurd worden door studenten. Ik ben dan ook van mening dat ze alleen mensen met een jaar of 2/3 rij-ervaring in zo’n wagen moeten laten rijden.
E34M5Touring zegt
Komt nog een flinke groep bij de komende jaren. Een maatje van m’n broertje heeft onlangs z’n rijbewijs gehaald. Niet door gedegen rijden oid, neeeeee, 15u de verschillende examenrondjes trainen. Die kan ie blind rijden. En dus heeft ie een rijbewijs gekregen. Buiten die routes weet ie niks. Ja 15u rij ervaring. En die rijdt nou vrolijk rond… En hij is niet alleen, schijnt tegenwoordig de truc te zijn om goedkoop rij lessen te kunnen aanbieden ofzo. Want na 10u lessen werd examen al aangevraagd….
ikschrijfookoverautos zegt
@e34m5touring: https://www.youtube.com/watch?v=S_VcUXDCXQw
Maar zonder gekheid, dat is echt van de zotten.
E34M5Touring zegt
@ikschrijfookoverautos: Ik gun die jongen best een rijbewijs. Maar als dit het niveau van de rij opleiding wordt vrees ik een hoop zware ongelukken de komende jaren. Ik zie met mijn kilometrage vrij veel idioterie op de weg, maar als men zo geleerd wordt auto te rijden kan ik inmiddels ook wel raden waar dat aan ligt…
spykerboy zegt
@e34m5touring: Tja, of gewoon geen vaste examen rondjes doen vanuit het CBR, dan vervalt die hele manier….
berlinetta zegt
Scootmobielen mogen van mij per direct verboden worde De mensen die daarop rondkarren, menen dat ze op alles en overal voorrang moeten krijgen. Vooral als er ook nog van dat vettige asovolk op zit, beginnen mijn handjes te jeuken.
Verder kan ik me er wel in vinden. Van bejaarden is al langer bekend dat ze meer betrokken zijn bij ongelukken. En dat bejaarden niet per se gevaarlijker mee zijn, daar ben ik het niet mee eens. De auteur geeft daarna al zelf een voorbeeld waarin bejaarden niet alleen een gevaar voor zichzelf zijn, maar ook voor anderen.
Bestelbusjes vind ik ook wel herkenbaar. Het zijn veelal mensen die van afspraak naar afspraak moeten en daarom logischerwijs haast hebben. Daarnaast zullen het ook wel enkele paupers zijn die gefrustreerd zijn omdat ze elke dag vaststaan in het verkeer.
viezefreddyw zegt
Altijd mooi, cijfers van 2016 terwijl 2017 op zijn einde loopt.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: Heb ik persoonlijk ook nooit begrepen. Vraag me altijd af of ze dan een volledig kalenderjaar de statistieken analyseren.
viezefreddyw zegt
@ikschrijfookoverautos: Ik kan nu al niet wachten op cijfers uit 2017 volgend jaar!
Tonnie zegt
Die lui in bestelbusjes toen tegenwoordig ook alsof de weg van hun is. Gister ook zo’n debiel die al toeterend op een rood licht af komt en er vol doorheen jakkert. Een seconde later en we hadden er een ernstig ongeluk met meerdere bestelbusjes bij. Want jezus wat rossen die lui hard weg bij een stoplicht. Het lijkt wel alsof elke seconde telt aan het eind van de werkdag.
ferrarigolf zegt
@thijsj: “Ik zag gisteren een debiel in een bestelbusje, dus in iedere bestelbus zit een debiel”
Tonnie zegt
@ferrarigolf: nogal overtrokken conclusie. Maar het merendeel rijdt tegenwoordig wel als een kip zonder kop rond.
Gulli zegt
@thijsj: dat is een beetje het probleem met aannemers/postbezorgers/etc. Die worden vaak per klus of per stuk betaald, dus die moeten er zoveel mogelijk per dag verwerken. Als ze gewoon uurloon (kunnen) vragen zijn ze echt zo gehaast niet meer.
Tonnie zegt
@Gulli: dat zal wel idd, maar om dan zoveel risico voor die paar secondes te nemen.. achja als risicoanalyse hun specialiteit was, zouden het geen postbezorgers zijn.
ferrarigolf zegt
@thijsj: “Ik zag gisteren een debiel in een bestelbusje, dus in iedere bestelbus zit een debiel”
spykerboy zegt
Mijn grootste vraag is, hoeveel van die jongeren op de fiets hebben teveel gedronken? het is niet voor niets dat je met een te hoog promilage (als dat zo heet, geen idee eigenlijk) niet mag autorijden, dus waarom dan wel op een fiets? en ja, ik ben voor een anti alcohol wetgeving zoals in saudi, kuwait etc. Scheelt een hoop gezeik
heat59 zegt
@spykerboy: ik denk dat dat wel mee valt. Dronken fietsers fietsen meestal ‘s nachts en dan is het verkeer een stuk rustiger. Ik denk dat de meeste fiets ongevallen gebeuren in de spits uren plus een combinatie van Appende fietsers en automobilisten.
tarquesh zegt
Bij bestelbusjes hou ik altijd voldoende afstand om genoeg remweg te hebben. Zij hebben haast en ik denk dat zij altijd een gsm aan het oor hebben. Bellen, rijden, bellen, rijden, levensgevaarlijk. Voldoende afstand hou ik bij iedere verkeersdeelnemer, maar bij busjes sta ik extra opscherp.
De fijnste verkeersdeelnemers, de KIA Cee’d rijders. Ook de Toyota RAV4 bestuurders zie ik voorbeeldig rijden.
560pk zegt
42 ongelukken met bestelbusjes per jaar? 75? Zijn dit alleen de aantallen van de stadionweg in Rotterdam Zuid? Bestaat toch niet dat dit de totalen zijn voor een heel jaar in het hele land? Dan is dit een duidelijk geval van de oude uitspraak “er zijn leugens, er zijn grote leugens en er zijn statistieken”. (Eigenlijk denk ik dat er bedoelt wordt: het aantal DODELIJKE ongelukken met bestelbusjes; in dat geval is dit een, zo langzamerhand gebruikelijke, redactionele fout van Autoblog)