Klassiekers of… Oldtimers? Is het nou eigenlijk wel hetzelfde? Het is een discussie die lang kan worden gevoerd, laten we het houden op slordig taalgebruik want ik gebruik het door elkaar, me realiserend dat een Bentley Arnage eigenlijk net zo goed een klassieker kan worden genoemd, hoezeer het ook waar is dat ze nog steeds worden gebouwd. Voor de duidelijkheid: in het komende artikel gaat het om oldtimers.
Alvis TD21 Coupé
Is het een Facel-Vega? Is het een Mercedes-Benz SE? Nee, het is een Alvis. Wat de Franse, respectievelijk Duitse auto’s er mee te maken hebben zul je merken als je dergelijke auto’s op een afstand van rond de honderd meter op je af ziet komen rijden en overhaastig roept welke auto je denkt dat het is. Mij overkwam het, en het bleek een Facel-Vega te zijn, één van de meest opmerkelijke spots van 2007. Maar hier ging het niet zo, deze Britse coach (een soort tweedeurssedan, een zware coupé zonder een snelle uitstraling, moeilijk uit te leggen) staat hier wel vaker geparkeerd en voor de afwisseling zat er een accu in m’n camera. De vorige keer dat ik de Alvis tegen kwam ging het daar mis. Deze luxe auto is overigens nog niet de top, zet hem niet naast een Bentley S of Aston DB4 want die kostten destijds aanzienlijk meer en zijn aanzienlijk krachtiger gemotoriseerd. Hier ligt ‘maar’ drie liter in, en ik kan je erbij vertellen dat een dergelijke auto erg relaxed rijdt, met leder om diep in weg te zakken.
ML Benz zegt
kheb nog een manta a uit de beginnen der beginnen
veel mooier
bramwillemse zegt
Mooie serie, ik houd van die oude peugeots. Prachtige ontwerpen konden ze destijds nog maken, dat is nu wel anders :|
Jokke den belg zegt
Tiens, die citroen TA heeft eerst gele lichten en dan witte… wel vette karren!
The Godfather zegt
Die Maser is echt mooi, zo ook die 365.
Topspots!!!
Klassiekerrally zegt
Wat een fraaie automobielen weer! Mijn voorkeur gaat uit naar de Britten en de Italianen, maar de TA en de 404 zijn ook leuke auto’s.
Verschil tussen DB4 en DB5: de koplampen staan bij de DB5 achter glas, terwijl dat bij mijn weten bij de DB4 (meestal?) niet het geval is. Maar ik ben niet 100% thuis in de exacte modelgeschiedenis van de DB4, dus please correct me if I’m wrong :)
CasperH zegt
Mooie spots, die GTB/4 is heerlijk…
@ Jokke den Belg: ik denk dat dat te maken heeft met de hoek waaronder gefotografeerd is.
Floris zegt
Zoveel moois….doet me meer dan de auto’s van nu.
Jokke den belg zegt
@casper.: Hoogstwaarschijnlijk inderdaad :-) Of hij had heel snel een pitsstop gemaakt :-)
cls 63 amg zegt
mooi
Novo zegt
Zijn weer mooie spots met mooie foto’s!
Ps, eerste regel onder het kopje Aston-Martin DB5, staat vercheen dat moet verscheen zijn :-).
Bertus zegt
De regel is eigenlijk vrij simpel
Alles wat gebouwd is tot en met WO II zijn oldtimers, alles daarna wordt als klassieker bestempeld. Kenmerkend voor oldtimers zijn de losse spatborden, in die zin is de “traction” een mooi voorbeeld van de overgang, nog een ouderwetse “oldtimer” carrosserie, maar al wel moderne techniek.
Maar het is geen ijzeren wet, en zoals je zegt, je kunt er oeverloos over discussieren. Niet over je verhaal en foto’s, want die zijn weer helemaal top!
F1-freak zegt
Mooie spots Appeltje! Mij rest alleen de grote vraag: waar spot je die dingen? Om op de spots terug te komen, geef mij maar de Daytona en de Maserati om mee te scheuren en de Peugeot om lekker te touren.
C30CDIAMG zegt
Hoe weet je nou van die Daytona dat dat een echte is en geen Corvette met een Daytona Kit???
gerardo zegt
Fraie italiaanse, Franse en Engelse wagens, een lust voor het oog; een verademing na al die opgeblazen tuning-troep die tot vervelnds toe hier langskomt. Zie al uit naar het vervolg op al dit moois.
jopie zegt
Een Peugeot waarbij de koplampen gewoon aan de voorkant zitten? Dat moet wel een klassieker zijn, of een oldtimer.
Wel eens gehoord van Youngtimers? Dat zijn ook klassiekers, maar dan niet helemaal.
jochem zegt
ik vind deze serie meer klassiekers hoor
dit zijn old timers
http://www.autojunk.nl/pix/view/139351
maarja, waar ligt de grens:p
Moritz zegt
Vooral de laatste en 2 na laatste foto’s van de Bentley S1 zijn echt heel mooi, heel sfeervol. Lijken wel schilderijen!
Complimenten Appeltje :-) zou willen dat ik zo met een camera overweg kon…
hubert zegt
@BMW nogwat TOURING :
Dit is een echte daytona!! (gewoon ff checken op RDW.nl)
En voor de velgenbrigade :
Een auto hoeft geen 22″ te hebben om mooi te zijn.
Gewoon 14″ of 15″ met lekker dikke banden kan al genoeg zijn.
Arnoud zegt
Ik vind die Daytona nu eens helemaal NIET mooi. Het ding ziet eruit alsof ie slaapt en niet wakker te krijgen is met z’n geknepen koplampen.
Die Alvis is nog net iets lelijker. Maar dat zegt meer over de Alvis dan over de Ferrari.
De Traction Avant vindt ik wel helemaal geweldig. Maar de mooiste uit dit rijtje is zonder twijfel de Aston Martin DB5.
309 DIESEL zegt
Je vergeet youngtimers, mijn Peugeot 205 bijvoorbeeld.
IPA35 zegt
ligt het nu aan mij of lijkt die maserati veel op een 250gt lusso???
Markus zegt
Die Daytona is schitterend!
Citrofiel zegt
Wat een superserie, appeltje. Er zit geen enkele auto tussen die niet een topper is wat mij betreft, en dan komt de Alvis er nog het dichtst in de buurt. Dan bedoel ik niet echt toppers qua spotbaarheid, want TA’s zie ik nog wel eens (maar dat kan/zal ook aan mijn achtergrond liggen :P ), maar gewoon droomauto’s. :D Ik zag overigens ook laatst nog zo’n Bentley S1 (of S2, of R-type, ik zie het verschil niet, en ik heb geen foto’s, dus niet te controleren) Continental Mulliner. Wat een bak! Super. (was overigens in Utrecht, op Engels kenteken)
k0walsk zegt
Ik zie de schoonheid er wel van in, maar geef mij toch maar de meest futuristische concept-car.
stofmeister zegt
Ferrari 365 GTB/4 is gewoon heerlijk, AM DB5 ook heb er 2 gespot :D
Appeltje zegt
@ Klassiekerrallye
DB4 heeft ze inderdaad niet achter glas, afgezien van de GT’s en de Series V Vantage, DB5 heeft ze wel achter glas. Dat is zo’n beetje het duidelijkste verschil, zeker als je er een late DB4 naast zet.
@Jokke den Belg
Valt me nu pas op eigenlijk… Misschien reflecties van de wel erg gele bloemen? Ik heb er geen eenduidige verklaring voor…
@Bertus
Okee, bedankt voor de duidelijkheid, bij oldtimers had ik vaak ook wel een soort Ford T beeld maar 40 jaar vind ik ook al vrij oud. Er is inderdaad lang over te discussiëren maar deze maatstaf vind ik wel handig.
@F1-Freak
Om letterlijk antwoord te geven op je vraag:
Alvis: Amsterdam Oud-Zuid t.o. Hilton
DB4: Lanesborough, Londen, Hydpark Corner
DB4: Ouborg, Amsterdam Buitenveldert
DB5: Knightsbridge, Londen
S1 Conti Mulliner: Wilton Crescent, Londen
S1 PW: Johannes Verhulststraat, Amsterdam Oud-Zuid
S3: Ergens in het Gooi
Traction Familiale: Noordwijk
Traction 15CV 6Cyl.: Amsterdam Oud-Zuid, Jan Luykenstraat
Daytona: Hilton, Amsterdam
Sebring: P.C. Hooftstraat, Amsterdam
404 Cabrio: Noordwijk
Dat zijn allemaal erg succesvolle spotplaatsen die ik bezoek op vrije zaterdagen/zondagen, en de P.C. Hooftstraat ook regelmatig door de weeks als ontspanning, vandaag nog een witte 599 gefotografeerd daar.
@IPA35
250 Lusso? De neus doet er wel veel aan denken, dat is de periode, de rest van de auto vind ik niet zo heel erg stroken eigenlijk. Wel zijn ze ongeveer even zeldzaam maar de Lusso kost vele malen meer.
@Citrofiel
Nice!!! Volgende week heb ik sowieso dingen die je mooi zal vinden en ongetwijfeld dingen waarvoor je zo snel mogelijk doorscrollt…
Vincegail zegt
Vanaf eind jaren 30 waren alle koplampen van franse auto’s geel. Had iets met hun chauvinisme te maken, om onderscheid te maken tussen ‘goede’ en buitenlandse auto’s. Heeft nog tot de jaren 80 geduurd voordat ze wit werden (voor de binnenlandse markt bedoelde franse auto’s bleven het langst met geel geleverd worden, voor de export werd het eerder wit).
Dus de koplampen van de Traction Avant zijn hoogst waarschijnlijk geel, en zien er onder een andere hoek wit uit!!!
Het onderscheid tussen gele en witte koplampen wordt nu nog gemaakt op Le Mans en in de Le Mans Series. Witte lampen zijn LMP1+2, Geel is LMGT1+2.
Boxster zegt
Wat een verwennerij dit artikel. Mooie spots en boeiende tekst. Bedankt, appeltje!
vla zegt
@ Appeltje
MANY thanks voor al dat snoepgoed in wallpapervorm! I owe you one!
Luc zegt
Oldtimers blijven toch echt mooie wagens, m.u.v. enkele.
patrick zegt
Maserati Sebring
deze auto is niet bekend in nederland met dit kenteken…
Turbo zegt
Wat maak je er toch iedere keer een mooi item van. Op een of andere manier vind ik de Ferrari het mooiste van het stel. Typisch iemand die bij Miami Vice is blijven hangen..
Citrofiel zegt
@ Vincegail; Achtergrondinfo. Hopelijk juist… Het spreekt jouw verhaaltje wel tegen. Wat overigens wel zeker is, is dat gele koplampen in Frankrijk verplicht waren, geen chauvinisme.
“De invoering van gele koplampen had niets te maken met beter zicht of – zoals mijn vader me vroeger vertelde – een betere doordringing van de mist.
De achtergrond was de spanning aan de Frans-Duitse grens in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog. De Fransen stelden aan het eind van de jaren dertig de gele lampen verplicht. Als men dan ’s nachts voertuigen met wit licht uit het oosten zag komen, zou men direct weten dat het de vijand was die Frankrijk binnenreed. Een dubieuze maatregel, want het effect is averechts als Duitsers bij wijze van verrassing gele filters voor hun koplampen zouden monteren.
Toen ik vijf jaar geleden tijdens een vakantie in Frankrijk was, las ik hierover een krantebericht met een intrigerende kop: Feu vert pour phares blancs (Groen licht voor witte koplampen). Vanaf het najaar van 1991 zouden gele koplampen officieel niet meer verplicht zijn.
Gee van Duin, Amsterdam”
Over welke kleur wanneer beter is, bestaan trouwens ook discussies: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=3445 .
@ Appeltje; Zoals hierboven, in Frankrijk was lang geel licht verplicht, en veel bezitters van klassieke Franse auto’s, vooral de minder gebruikte (dus 2cv bv minder vaak) hebben vaak gele koplampen. Om maar wat voorbeeldjes te laten zien:
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/ompDgZxCoJEolgYR7T03ks3kskXL0003kskXLQDL4CL1c.jpg
http://picasaweb.google.com/PJvanBeek/TractionAvantEnRitten2008/photo?authkey=k_y2un-JDho#5199178335774478818
http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/IDJgYYy3po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLQDL4CL1c.jpg
Ow ja, appeltje, waarom geef je in je reactie mbt de locaties twee verschillende Tractions aan? Ik zie er maar één in deze gespot-serie (zie kenteken), namelijk de familiale (wel met 15/6 bumper, mogelijk origineel, werd als optie geleverd, maar gebeurde weinig).
Vincegail zegt
@Citrofiel
Ik vind niet dat dat mijn “verhaaltje” tegenspreekt. Het WOII verhaal kende ik ook, maar is dat niet eigenlijk hetzelfde verhaal in een andere vorm? Gaf natuurlijk ook wel de duitsers de kans om franse auto’s er makkelijker uit te pikken en te beschieten……
Citrofiel zegt
@ Vincegail; Inderdaad. Het spreekt niet tegen. Ik bekeek het even op een andere manier. ‘Goede’ auto’s op de manier van, goede kwaliteit. Maar je bedoelde dus ‘goed’ door aan de ‘goede’ ‘kant te staan. Zo klopt het ja. Mijn fout.
Saskia Diderich zegt
Gele koplampen een typisch Frans verschijnsel? Los van de historische oorsprong kan het later een gewoonte of traditie zijn geworden om Franse auto’s met gele koplampen uit te rusten. Peugeot deed het ook met z’n fietsen ! Ik ben sinds een jaar of zestien in het bezit van een Peugeot-sportfietsje uit de jaren zeventig met een gele koplamp. Mijn dochter fietste er vroeger mee naar school en ik gebruik het nu nog bijna dagelijks. De fiets heeft veel meegemaakt, vaak gevallen, lampglaasje er half uit, maar het oorspronkelijke lampje doet het nog steeds……!
Jules zegt
Lang leve de Citroen Traction Avant! Jazeker mensen.. vanaf mijn 3e reden wij elk jaar door Frankrijk hiermee, (bijna) nooit gesodemieter en dat voor zo’n oldtimer. hartstikke leuk.
Citrofiel zegt
@ Saskia; Leuk! Nooit geweten dat het op fietsen ook zat.
@ Jules; Met een aangepast tempo is het goed te doen. En inderdaad geen problemen, in tegenstelling tot de DS, daar was het elke keer weer raak.
Arnoud zegt
Precies deze Traction Avant ben ik 2 weken geleden in getrouwd. De eigenaar is echt een heel aardige vent.
De auto is echt prachtig en groooooooooot! Je kan je benen geheel strekken en dan liggen je voeten nog niet onder de voorstoelen. Zeker aan te raden.
Flapkees zegt
Die Sebring blijf een supermooie auto