De eigenzinnigheid van de Citroëns van vroeger komt terug in de DS modellijn, zo ook de DS5. Met sportieve lijnen, dikke uitlaatpijpen, mooi leer en chromen sierstrips is dit een graag geziene gast in het premium segment.
Met 200 pk is er meer dan voldoende vermogen aanwezig, wat ook nog eens wordt verdeeld over vier wielen. Intelligente regelelektronica zorgt voor een goede samenwerking tussen de HDi dieselmotor met start-stop systeem en een krachtige elektromotor. De 2.0 dieselmotor levert 163 pk en drijft de voorwielen aan; de elektromotor heeft maximaal 37 pk en zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. Als Hybrid4 komt de DS5 in aanmerking voor 20 procent bijtelling.
Meer details zijn te lezen in de rijtest van de Citroën DS5 (video).
Voordelen
– leuk uiterlijk
– dieselhybride voor extra zuinig (goedkoop) rijden
– standaard lichtmetalen velgen
– “Cockpit Roof” knoppen in het hemeltje
– vierwielaandrijving
Nadelen
– rijkere uitrustingsniveaus zijn ook meteen een stuk duurder
– kunststof materialen niet mindere kwaliteit
– stijve vering
– grotere wielen, minder comfort
– geen spannende wegligging
Specificaties | |
---|---|
Merk | Citroen |
Model | DS5 - 2.0 |
Carrosserie | hatchback |
Brandstof | Hybride met diesel |
Co2-uitstoot | 85 gram/km |
Vermogen | 200 pk |
Koppel | 500 Nm |
Acceleratie 0-100 | 8.6 seconden |
Topsnelheid | 211 km/u |
Prijs | 39.990 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 582 euro |
Bijtellingspercentage | 20% bijtelling |
Concurrenten |
---|