Na de faillissementsveiling van vorig jaar heb je nu nog een keer de kans om een Lightyear te kopen. Een productiemodel zelfs!
Het is alweer een tijdje geleden dat we over Lightyear geschreven hebben. Na het faillissement van vorig jaar bleef het doodstil, ook al zijn ze officieel nog steeds actief. Het was namelijk niet de hele toko die omgevallen was. In sterk afgeslankte vorm gaan ze nog gewoon verder.
Voor de Lightyear One is het wel definitief einde verhaal, die auto gaan we nooit meer op de weg zien. Het is bij een handjevol prototypes gebleven. De Lightyear One zal dus voor altijd een uniek stukje Nederlandse autohistorie blijven.
De inboedel van Lightyear werd vorig jaar al geveild, inclusief meerdere prototypes. Het beste ontbrak echter nog, zo blijkt. Nu wordt namelijk de eerste productieauto geveild, met chassisnummer 001. Dit is geen prototype wat half af is, maar een complete en werkende auto (als het goed is). We weten niet of alle knopjes het daadwerkelijk doen, maar op de foto’s zien we dat ‘ie in ieder geval rijdt.
Waar de auto aanvankelijk Lightyear One heette, is dit de productieversie, die omgedoopt is tot Lightyear 0. Dit is de auto die in 2022 gepresenteerd werd, en qua uiterlijk ook op een aantal punten afweek van de eerdere prototypes.
Het USP van deze auto is natuurlijk de 5 vierkante meter aan zonnepanelen op het dak. Die zouden zomaar 70 km extra range per dag op kunnen leveren, al moet je daarvoor wel naar Zuid-Spanje. De Lightyear 0 heeft een accupakket van 60 kWh, wat goed is voor een WLTP-range van 625 km.
Ook al is dit de productieversie, je mag er niet mee de openbare weg op. Tot typegoedkeuring is het namelijk nooit gekomen. In dit geval maakt dat natuurlijk niet veel uit, want dit is geen auto waarmee je naar je werk gaat rijden. Dit is een auto die je in een collectie zet.
De auto wordt geveild door Troostwijk, die ook de rest van de inboedel veilde. Momenteel kan er al geboden worden, maar de veiling eindigt pas 30 september. Het hoogste bod staat nu op €10.250, maar dit zal ongetwijfeld nog flink oplopen. Ter indicatie: voor de showauto die maar 20 km/u kon werd al bijna een ton betaald.
iphonistvongates zegt
Krijgt een prominente plaats in het Guggenheim Kathmandu museum over 349 jaren wanneer de overgebleven mensheid hoog en droog boven de 4.888 meter woont.
mashell zegt
Zou mooi zijn als tot die tijd de wagen in het Louwman museum tentoongesteld wordt. Swancar eruit, Lightyear er in!
utregcity zegt
Wel een vooruitziende naamwijziging, dat Lightyear 0.
Robert zegt
Hmm… zouden ze er een Fisker Ocean op willen inruilen?
gallardogt zegt
Niet om de discussie weer op te rakelen maar het lijkt er op dat door een stelletje zelfingenomen ‘young professionals’ dit mooie project helemaal naar de kleute is geholpen. Het kan natuurlijk zijn dat er intern wel jongens en meisjes van de startup en TU aanwezig waren die een andere strategie voor ogen hadden en teruggefloten werden door bijvoorbeeld investeerders.
Maar zoals in het artikel wordt aangegeven had men zich gelijk moet richten op bijvoorbeeld (zuid) Spanje met de lancering en daar dan ook gelijk produceren in samenwerking met bijvoorbeeld Cupra(VAG) en niet Finland. Echt doodzonde allemaal.
mashell zegt
Huh? Waarom zou je in Zuid Spanje produceren? Magna Steyr en Valmet zijn goede autofabrieken die je kunt huren voor kleine series, precies wat Lightyear nodig had. Ik denk ook niet dat het young professionals waren of terug fluitende investeerders maar zoals meestal onvoldoende investeerders. Een startende autofabrikant die zich niet richt op sportwagens voor de super rijken dat is gewoon een bijna onhaalbare zaak.
gallardogt zegt
Waarom draai je met je argumenten heen om wat ik bedoel te zeggen met de kansen die het project had. Investeerders hadden het juist een geweldig idee kunnen vinden om een efficiënter EV voor warme zonnige landen op de markt te brengen, vuck de koude landjes die voorop lopen. Even los van de plek waar te produceren.
mashell zegt
Maar, maar, dat zonnepanelen dak was niet meer dan een gimmic, bonus actieradius dat alleen in Spanje wat zou kunnen brengen. Het echt unieke (nou ja uniek, de wagen lijkt erg op een Citroën CX) was z’n stroomlijn vorm en daarbij behorende lage verbruik. En dat werkt wel overal.
audirs3 zegt
@mashell Ik zou het niet echt een gimmick noemen. De gemiddelde auto forens rijdt een kleine 50km op een dag. En dit doen ze gemiddeld 4 dagen per week. Dus Jan Modaal rijdt zo’n 200km per week woon-werk (sommige inderdaad meer, maar sommigen ook minder). Deze Lightyear belooft 70km per dag te laden, dus 350km per week. Maar dat is inderdaad Spanje in de zomer. Je kan dat voor Nederland wel halveren, en dan eigenlijk maar de helft van het jaar. Maar dat betekent dus wel dat je van maart tot oktober voor woon-werk verkeer nauwelijks aan de laadpaal hoeft. Ik zie het dus wel als toegevoegde waarde.
Overigens ook voor bestelbusjes van aannemers enzo, die staan het grootste deel van de dag stil, rijden het weekend sowieso niet, en groot dak oppervlakte. Is best veel winst uit te halen.
mashell zegt
Maar, maar, dat zonnepanelen dak was niet meer dan een gimmic, bonus actieradius dat alleen in Spanje wat zou kunnen brengen. Het echt unieke (nou ja uniek, de wagen lijkt erg op een Citroën CX) was z’n stroomlijn vorm en daarbij behorende lage verbruik. En dat werkt wel overal.
kniesoor zegt
Er moet met oto’s gereden kunnen worden, op de openbare weg. Zo’n ding kopen om ‘m onder een doekje te zetten in de hoop, dat-ie meer waard wordt, is van geen enkele interesse. Hoop, dat degene, die ‘m koopt, er linksom danwel rechtsom plezier van/mee zal hebben, ik sla over.