Net iets vroeger dan gepland krijgen we de nieuwe Renault 4 E-Tech te zien.
We kunnen niet zo snel een betaalbare auto voor de geest halen waar iedereen zo unaniem enthousiast over was als de Renault 5 E-Tech. Het Franse merk besloot om voor een nieuwe serie elektrische compacte modellen de successen van populaire Renaults terug te halen naar het nu. En dat werkt perfect. De Renault 5 is een perfecte combinatie van een hagelnieuw design dat vol zit met karaktertrekjes van de oude Vijf. En ze wisten hem ook nog eens gunstig te prijzen. Zelfs milde EV-sceptici vinden de nieuwe 5 een kek ding.
Renault 4 E-Tech
Tijd voor ronde twee. De Renault 5 is duidelijk meer een hatchback, maar eigenlijk wil je ook een crossover hebben. Die komt nu ook en hij heet Renault 4. Die konden we middels wat teasers al soort van onthullen, maar nu weten we hoe hij er echt uit ziet dankzij een lek van CocheSpias.
En da’s belangrijk, want details zijn leuk, maar nu zien we alles in zijn geheel. Het moet gezegd worden: de proporties vallen wat tegen. Ja, de ietwat hoekige voorkant en schuin aflopende achterkant kloppen met de R4, maar de daklijn oogt iets generieker. Plak hier een Citroën-grille op en je hebt een C3 Aircross, zeg maar. Zoals gezegd zijn de details wel in orde, met ronde koplampen in een rechthoekige balk, ronde achterlichten en dat derde achterruitje waaraan je een R4 uit duizenden herkent.
Hopelijk kan je de Renault 4 E-Tech dus nog een beetje leuk aankleden, want wij vinden eerlijk gezegd de Renault 5 zo op het oog ietsje beter gelukt. Maar goed, het retro-setje is sowieso leuker dan een gemiddelde 13-in-een-dozijnauto, dus daarvoor kunnen we Renault enkel een compliment geven. (via CocheSpias en Wilco Blok)
stgp zegt
Hoe leuk ik de 5 vind, zo niets vind ik de 4
Gele Koplamp zegt
Ik mis de beugeltje voor en de lichte plastic delen op de deuren bijvoorbeeld.
Daarentegen, die Twingo, daar ben ik ook wel benieuwd naar
baardmijt zegt
Die beugeltjes zaten op een GTL. De TL en de oudere viertjes hadden die niet.
Waren overigens niet heel functioneel, integendeel, als ze een lichte tik te verduren kregen bogen ze niet zelden om en namen dan een spatbord mee.
Het onderwerp van dit artikel vind ik vooralsnog geen succes. Rare verhoudingen met wat hints in de vorm van stijlelementen van de R4. De R4 was ook qua styling niet bepaald briljant, het was als geheel van eigenschappen wel een leuke en praktische auto die breed inzetbaar en betaalbaar was. Met een sympathiek uiterlijk en leuke details, dat wel.
Maar vertaald naar een moderne elektrieker klopt het niet meer in mijn optiek. Sowieso, een vier zonder schuifraampjes, meh. Bij de 5 werkt het een heel stuk beter.
lekkerlinksrijden zegt
Een kruising van een Panda met een Aircross
Motomoto zegt
Hopelijk volgen er meer foto’s waarop blijkt dat ie echt wel leuk is. Dit is een tegenvaller. Idd net een Citroën en dat is helemaal geen compliment. Zal nu ook een beetje aan de kleur en de velgen liggen.
acavs zegt
Aaaaand it’s a minger
cdlop01 zegt
Wat een tegenvaller, wow.
tortuga zegt
He een rebadged panda
Robert zegt
Ik denk dat als je de stootlijsten rond de wielkasten verwijdert en de bumpers optisch verkleint door deze deels in carrosseriekleur en deels muisgrijs (zoals vroeger) maakt, de retro-look aardig wordt versterkt.
Ik schiet dit model niet op voorhand af.
HZW zegt
Worden de 4 en 5 even lang, of wordt de 4 naast hoger ook langer.
tmenges zegt
Die 5 is geweldig , dit ding wat minder vind ik, komt misschien ook wel omdat ik de originele Renault 4 sowieso een vreselijk ding vind.
mashell zegt
De nieuwe vijf is geweldig. De oude Renault 4 is misschien wel de meest briljante auto ook. Bij deze is het vooral hopen dat het een ongunstige foto is.
baardmijt zegt
Misschien.
Maar ik vind de oude viertjes fantastisch en dit kan me ook niet bekoren. Voor wie het dan wel is?
Hawkeye72 zegt
Best een lief autootje toch
moveyourmind zegt
Vind het een minder erg mislukt retrodesign dan de New Beetle, maar het staat desondanks ver van de oer-Renault 4 af. Alleen al door die dikke lichtmetalen velgen. Een design dat meer aan eenvoudige stalen velgen zou doen denken was meer op zijn plaats geweest.
Maar dan nog heeft Renault een betere symbolische opvolger van de oude 4 gebouwd: de eerste versie van de Dacia Duster.
tjorque zegt
Ik wil de 5 en de 4 eerst eens in het echt zien voordat ik oordeel.
In ieder geval zijn het twee auto’s met een grote portie jeugdsentiment. Het waren ook mijn moeder haar favoriete auto’s.
Ik hoop dat de nieuwe de oude eer aan doen.
Autospotter 2011 zegt
Renault 5 was echt leuk,
De 4 voelt een beetje als je oude roem terughalen in de hoop dat mensen het leuk gaan vinden.
HZW zegt
De 5 lijkt mijn alleen leuk als Alpine A290, over deze 4 kan ik geen mening geven, op basis van deze foto, dit ziet er slechter uit dan die aantal deel foto’s, wat er wel goed leek uit te zien.
Snelle zegt
Waarom hebben jullie (autoblog) nog niet gereden met de nieuwe 5 of heb ik iets gemist?
kniesoor zegt
Lastig beoordelen op basis van één foto, voor nu nog niet direct wildenthousiast over deze ‘4’. Eens kijken of dat gaandeweg verandert.