De Duitse tuner zet even wat extra druk op de 4.0 V8 van AMG en levert een bijzonder fraai exemplaar af.
Aan de voorkant wordt de AMG GT S gebrandmerkt met de ‘B’ van Brabus in de grille. Optioneel, gelukkig. Onderaan voegen de Duitsers een onderlip aan de bumper toe, bedoelt om de druk op de vooras te vergroten bij hogere snelheden. Op de zijschermen legt Brabus nieuwe koolstofvezel covers over de luchtinlaten, voorzien van een Brabus-logo dat blauw oplicht als je de auto opent. Verder is er achteraan een nieuwe diffuser geplaatst, met plek voor de nieuwe Brabus-auspuff van titanium.
Onder de motorkap doet Brabus waar het goed in is: veel extra vermogen creëren met weinig aanpassingen. Standaard levert de GT S 510 pk, door de PowerXtra B40-module in te pluggen stijgt dit naar 600 pk en komt het koppel uit op en een rubberbrandend 750 Newtonmeter. Piekend bij 4.800 tpm. Ja, hét voordeel van turboblokken. Pas de injectie, ontsteking en de turbodruk aan en pats, je hebt er 90 pk en 100 Nm bij. Waarden waarmee de AMG GT S in 3,6 seconden naar de honderd sprint en hem doortrekt tot 325 km/u.
De op Monoblock F-velgen geschoeide Brabus-benz wordt getoond op de IAA, naast de evenzoveel pk tellende C63 S en hun nieuwste G63 AMG. U kunt de stand herkennen aan de vele djellaba’s uit rijke olie-oorden die er rondlopen.
dgk1993 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gtwillem zegt
Geslaagder dan zo’n gouden origineel van AMG. Alleen in plaats van zwart, donkerblauw. En in plaats van velgen in antraciet, graag zilveren exemplaren. Spoiler mag er ook af (tenzij heel erg nodig) en de koolstofvezel details mogen er ook af. Wat heb je aan carbonfibre als je auto meer dan 1.500kg weegt?
mitro0o zegt
@gtwillem: Met de wijzigingen die je noemt maak je er bijna een standaard AMG GT van.
gtwillem zegt
@mitro0o: ik wil een Bblauwe Brabus GT met Brabus velgen, Brabus onderstel, Brabus remmen, Brabus motor, Brabus leder/alcantara interieur en Brabus uitlaatsysteem. Ik vind carbon details op een auto vaak slaan als een tang op een varken.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Eensch!
Ik vind Brabus vooral interessant door wat ze met de interieurs kunnen doen. Het is wel allemaal veel te duur natuurlijk maar in het interieur doen ze tenminste dingen die vele andere tunerts niet kunnen. Die spoilertjes et cetera hoef ik (over het algemeen) niet maar mocht ik zel wel willen zijn er nog tig andere enigszins gerenomeerde bedrijven die zoiets ook kunnen leveren, meestal voor iets minder doekoe.
Laatst nog toevallig de video gezien van Werner ‘autovisie’ Budding die op pad ging met de 850 pk sterke E combi van Brabus. Erg gaaf, maar 320K nieuw…waanzin. En die had dan volgens mij nog niet eens veel interieur werk.
gtwillem zegt
@jaapiyo: bij Brabus kun je altijd kiezen. Gelukkig. Je hebt de Brabus Tuning divisie, en Brabus Automobilfaktur.
Het beste wat je kunt doen, een standaard AMG kopen in de kleur zoals je hem hebben wilt. Met een paar opties. En dan voor 5-10k een kuurtje bij Brabus geven. Dan zit je met zo’n E63 Estate op 730pk. Wil je die 850pk, dan krijg je een compleet herzien blok, uitgeboord en voorzien van nog grotere turbo’s. Dat kost ineens 2 ton… Op zich logisch, extreme vermogens vragen om extreme maatregelen, maar een E-klasse met 730pk is voor mij extreem zat. Sterker nog, een standaard AMG is voor mij al prima. Nog sterker, ik ga liever voor een ‘saaie’ E500 Elegance. Is ook sneller dan 98 procent van het wagenpark…
991gt3rs zegt
@gtwillem: Who doesn’t love the look of Carbonfiber?
Hubert zegt
@991gt3rs:
Ikke!!
Als ik carbonlook wil hebben, haal ik wel een sticker bij Hallfords.
SimonMc zegt
@991gt3rs: Ik. Toen ik m’n S2000 kocht, vond de vorige eigenaar het blijkbaar een leuk idee om de motorkap te wrappen in zo’n carbon-look folie.
Diezelfde folie was er een paar uur later al af….en dat was niet bepaald een werkje van 5 minuten. Als je een auto wilt verkloten met een carbon look, mij goed, maar doe dat dan maar met een pauper mobiel, en niet met een fatsoenlijke wagen.
Edge zegt
@gtwillem: En vergeet vooral die B in de grille niet. Zo’n Mercedesster staat toch stukken beter dan zo’n enorme Brabus B, Hamann havik of Carlsson paard.
gtwillem zegt
@Edge: ik vind de ster ook een beetje fout. Alle sportieve Mercedessen hebben de grote ster in de grille. Jammer. Ik heb liever een ‘cleane’ grille met een kleine ster op de motorkap. Of een kleur ster in de grille. Maar de B mag we van mij ;-).
crackdavid zegt
@gtwillem: Beter een ster in je grill, dan een grill in je ster.
gtwillem zegt
@crackdavid: grille in je ster is wel prettig. Kan er geen banaan in.
reistje zegt
-edit: check!-
Maar ontopic, ik vind hem mooi alleen de achterkant niet. De spoiler staat hem niet goed en het mistlicht (?) doet mij denken aan de F12. Wat niet goed is want ik stoor mij er erg aan bij de Ferrari F12.
87sandyd zegt
Heb je nou 600 pk of 690 pk? En 4800 nm? Ik snap het ff niet meer…
991gt3rs zegt
@87sandyd: Ja 4800Nm, het is geen Scania
redneckdarian zegt
@87sandyd: het staat er allemaal vrij duidelijk…
kenner zegt
Begin de AMG GT S steeds meer te waarderen merk ik. Misschien komt het door deze kit van Brabus. Die dikke B op de grill mogen ze best weglaten. Vreemd dat niemand daar in dat hele bedrijf dit ook niet mooi vind.
lambo4all zegt
@kenner: dit is verplicht als er persplaten uitgaan van een gemodificeerde wagen. Mercedes heeft niets met deze wagen te maken, dus die ster willen ze er niet op hebben.
Dutchdriftking zegt
Het vermogen is natuurlijk top. De Carbon lipjes vind ik ook best goed geslaagd. Het diffuser is op het randje, en de spoiler, velgen en Brabus logo`s zijn het net niet. Al met al dus alleen het juiste aanvinken op de Brabus bestellijst en het komt helemaal goed!
kraakensmaak zegt
Hoe zit dat met de normale amg gt? Zelfde te tunen?
Marijn90 zegt
Beetje jammer van de spoiler. Een mooie ducktail had hem beter gestaan denk ik.
ferrari94tr zegt
Leuk dat het technisch allemaal mogelijk is maar 300 pk is in een sportwagen al te veel in Nederland.
jrmpower24 zegt
@ferrari94tr: nee hoor.
gewoon een een beetje afgelegen landweggetje opzoeken en knallen!
ferrari94tr zegt
@jrmpower24: Om vervolgens frontaal tegen een trekker te verongelukken.
lekbak zegt
@jrmpower24: juist op die landweggetjes is 300pk meer dan zat. Meer vermogen is alleen nuttig op de Duitse autobahn of circuit.
jrmpower24 zegt
@lekbak: zeg ook niet dat 300 te weinig is..
Ik bedoel dat je in een sportieve auto met 500 pk ook gewoon fun kan hebben in Nederland.
jurdespotter zegt
Heel erg dik! Die velgen staan m geweldig
endofline zegt
4800 Nm !? Lijkt me een typo. 480Nm lijkt met eerder de correcte waarde. Het gaat hier niet om een gasturbine bij mijn weten. Uit de gelijkwaardige SLS halen ze iets van een kleine 700 Nm.
berkay zegt
@endofline: 800 bedoel je..
991gt3rs zegt
Heel bruut, die chromen lijsten om de achterlichten ziet er niet uit. De uitlaten vind ik ook niet echt geslaagd, doe maar de Black Series uitlaatstukken.
gieltj zegt
Doe mij de Prior Design AMG GT S maar!
JamesBond007 zegt
Tim Burton heeft er al een videotje van op zijn YouTube Kanaal ‘Shmee150’
clarkson zegt
Hij is zo wel heel erg mooi geworden! Brabus, lekker bezig jongens!
E550 zegt
Prachtig. Alle grote Brabus emblemen eraf, behalve B40 achterop.
gerjan zegt
Ik vond amg gt nooit echt mooi. Maar dit heeft toch wel wat. Maar ik zie mij dan toch weer veel liever in een sls