Wij reden vandaag met de ‘grote’ elektrische SUV van BMW, de iX3.
Na de i3 in 2013 was er na zeven jaar eindelijk weer nieuws te melden over een nieuwe volledig elektrische BMW. Niet het zoveelste concept, maar een productieauto bedoelen we dan. De BMW iX3 komt er aan. De Duitse autofabrikant liet ons vandaag voor het eerst los in de productieauto. Tijd dus voor de BMW iX3 rijtest.
BMW kennende wijkt met het productiemodel nauwelijks af van het concept. Bovendien kijken we in feite naar de elektrische X3. Zo heel spannend is het dus allemaal niet. Met wat blauwe accenten, het ontbreken van uitlaten en de dichte grille moet de iX3 zich onderscheiden. Een vergelijkbaar trucje zagen we met MINI en de Cooper SE.
Specificaties
Voordat we het over de prijs van de BMW iX3 gaan hebben, eerst nog even de specs behandelen. De elektrische aandrijflijn van deze BMW is goed voor 286 pk en 400 Nm koppel. De SUV doet de sprint naar 100 km/u in 6,8 seconden. BMW zegt dat je het model qua prestaties kunt vergelijken met de X3 xDrive30i. Boenderen op de autobahn is er echt niet bij. De topsnelheid is namelijk begrensd op 180 km/u. Kun je gezellig zwaaien naar de Volvo-rijder op de rijbaan naast je.
Het accupakket heeft een bruto capaciteit van 80 kWh, de auto gebruikt 74 kWh. De WLTP actieradius bedraagt 459 kilometer. Nu zagen we vandaag direct na het starten een range van 300 km op het scherm bij een volle accu. Maar kijk vooral de video om te zien hoe dat in de praktijk uitpakt!
Qua laden zit het wel goed met de iX3. Je kunt zowel eenfase als driefase laden met een maximum van 11 kW. Sluit je de auto aan op een snellader dan kun je maximaal 150 kW laden. Dit laatste betekent 100 kilometer bereik per 10 minuten dat de iX3 aan de stekker hangt. In een tijdbestek van 34 minuten kan de batterij 0 tot 80 procent laden.
BMW iX3 prijs lager dan voorheen gecommuniceerd
De BMW iX3 zou er vanaf 71.000 euro zijn, maar dat is inmiddels achterhaald.
De info van de dag is dat de prijslijst van deze elektrische SUV nu start bij € 67.500. Dan krijg je de BMW iX3 Executive. Wil jij zoals je altijd wilt bij BMW de High Executive dan dien je € 73.500 over te maken naar de lokale BMW dealer.
De standaard uitrusting bestaat onder meer uit 19-inch velgen, een adaptief onderstel, panoramadak en elektrisch verstelbare voorstoelen. Allemaal dikke prima, maar stiekem ook zaken die je verwacht voor zo’n prijs. Een interessante concurrent is bijvoorbeeld de Mercedes-Benz EQC, die is er vanaf 73.595 euro is. Het nadeel is dat je met deze EV maar met 2-fase kunt laden.
Met de aanschaf van een iX3 hoef je de eerste drie jaar geen basistarief te betalen als je gaat snelladen via IONITY en BMW Charging. Snelladen met het IONITY laadnetwerk kost € 0,29 per kWh.
Niet onbelangrijk is het zakelijk leasetarief van de BMW iX3. Autoblog partner Mobility Service heeft alvast het leasetarief berekend en dat valt ook iets lager uit dan eerder gemeld. Namelijk € 814,- excl btw per maand op basis van 60 mndn / 10.000km.
Dit jaar zullen we helaas geen iX3 meer op Nederlandse bodem zien. Dat wordt 2021 en dan natuurlijk MET de 2021 bijtellingsregels.
mashell zegt
Het is een omgebouwde X3. Net zoals de EQC een omgebouwde GLC is. Ik denk eigenlijk ook dat E-tron ooit als Q6 bedoeld geweest is en die daarom ook zo relatief zwaar is.
flutterby zegt
@mashell: de EQC en Etron zijn zwaar vanwege de gedeelde onderdelen met hun brandstofbroertjes én de geluidsisolatie die bij een ander bekend merk ontbreekt.
w0o0dy zegt
Ik zou zeggen dat je met je goede verstand niets te zoeken hebt bij Mercedes als je een elektrische grotere praktische auto zoekt. Duurder, minder range, zwaarder( ?) en op welk vlak is de eqc WEL beter?
royaledeluxe zegt
En is al even lelijk als deze iX3, heeft zich ook nog niet bewezen en heeft als de andere tesla’s een mindere afwerking.
En serieus blijven, sneller in een land waar je maar 100 max. mag rijden dan doet dit er veel minder toe.
Niet tegenstaande is het wel een goede maatstaf en hebben alle grote oude fabrikanten problemen…
rollingstoned zegt
@tge2: treffende omschrijving.
Richmond zegt
@mashell: Tesla heeft al 3 opeenvolgende kwartalen winst gemaakt en is nog een kwartaal winst verwijderd van de s&p 500 index. Is ondertussen ook het meest waardevolle auto merk op de beurs.
denx zegt
Ok…. deze bijdrage had ik niet willen missen.
pramm zegt
Mooie auto om te zien, maar met een dergelijke batterij capaciteit, m.i. geen serieuze poging om een goed bruikbare ev te maken.
Een Tesla model s uit 2015 met een batterij van 85, netto dus net iets meer dan deze BMW, heeft in de praktijk met redelijk wat snelweg gebruik van rond de 120km/u in de zomer een range van ca 360. In de winter loopt dat nog ca 15% terug (het effect van de winterbanden hoeft overigens niet zo groot te zijn als hier wordt geroepen. In de zomer 21inch, in de winter 19inch winterband, dat compenseert al veel).
Ik verwacht dat deze BMW in de winter op de snelweg onder de 250 km range zal blijven steken. Zoals in deze test met redelijk veel 80km wegen kom je wel richting de 300. Maar het punt is dat range meestal geen issue is op de 80 en 50 km wegen. Dicht bij huis, korte stukjes, veelal in de buurt van laadpunten. Range bij een ev is cruciaal om te meten op de snelweg, omdat laden voorlopig gewoon langer duurt dan tanken.
mcshine zegt
@pramm: laden duurt langer dan tanken? Vroeger moest ik altijd naar het tankstation rijden, privé reed ik zelfs naar een ander land, met de Tesla heb ik de laadpaal op de oprit, ik bespaar dus genoeg tijd om die enkele 20-minuten laadsessie te compenseren. Maar ja, leg dat maar iemand uit die het nog niet ervaren heeft.
berlinetta zegt
Leg je dat ook uit aan alle mensen die geen laadpaal voor de deur kunnen installeren?
pramm zegt
Ik heb al 6 jaar een EV. Dus je hoeft me niet veel uit te leggen. Maar omdat er wel dagen zijn dat je meer dan 250 km rijdt, is het vervelend wanneer je dan extra wachttijd hebt. Een EV met een range rond de 400 km is ideaal. Je hoeft niet per se iedere avond aan de laadpaal, zeker ook wanneer mensen geen eigen laadpunt hebben.
lekkerlinksrijden zegt
@pramm: geen serieuze poging? Jij rijdt iedere dag een enkele reis van 250km?
pramm zegt
nee, zeker niet. Maar rij al 6 jaar elektrisch en ruim 200k km en heb genoeg ervaring om te zeggen dat je met een praktisch bereik van 250 wel te vaak met geknepen billen zit. Je hebt namelijk ook niet altijd de mogelijkheid en tijd om na een enkele reis weer te gaan laden. Een range van 250 km zal voor een gemiddelde rijder enkele keren per maand tot oplaadzorgen leiden, terwijl een praktische range van ca. 350 a 400 km dat hooguit een paar keer per jaar zal zijn (wanneer je bijvoorbeeld met een EV op vakantie gaat). Maar veelal is het op die momenten geen probleem, aangezien je dan voldoende tijd hebt om tussendoor op te laden.
mcshine zegt
EQC is trouwens alleen via 1-fase te laden, écht een heel groot nadeel, eigenlijk onoverkomelijk zelfs, zeg ik al EV-rijder.
993carrera4s zegt
@mcshine: zie laatste video van de EQC; 2 fasen, 7kW, in de praktijk voldoende voor thuisladen.
svdv zegt
@993carrera4s:
fanboy zegt
@mcshine: Wat een onzin. Ik heb ook een EV die maar op 1 fase kan laden, en het is absoluut geen probleem.
Sowieso kunnen 1 fase auto’s vaak op 32A laden. Dat kan dus ook 25A zijn als je 3x25A thuis hebt, bij 1x40A kan het dus 32A zijn. 7KW is hartstikke hard, en 5,5KW is ook hard zat voor thuis laden. In de praktijk zit hij de volgende ochtend weer vol en kan je 400km in gunstige omstandigheden.
Nu wordt er toch minder gereden wegen Corona, en nu kan ik zelfs uit met het 2KW (10A) blokje wat met de auto kwam. Duurt wel anderhalve dag voordat die van helemaal leeg naar helemaal vol (400km) komt. Maar dat rij ik zo snel niet op. Maar als we de auto pakken is het altijd een lange rit, en ook dat is geen probleem.
Dus als die Mercedes EQC meer waar voor zijn geld biedt dan zou ik die vooral nemen.
pramm zegt
Een 1 fase lader zal inderdaad in 99% van de gevallen voldoende zijn. Men realiseert zich niet dat met een 1 fase lader, een auto met 3,6 kW kan laden, oftewel in de ca. 12 uur dat deze stil staat, kan je ca. 40 kWh oftewel 200km bijladen. Ik vind het zelf belangrijker dat de range net wat ruimer is. Liever een auto met een 1 fase lader maar een praktische range in de winter boven de 300 km dan een 3 fase lader en een praktische range onder die 300.
Dutchdriftking zegt
Wat jammer dat hij geen grote nieren heeft zoals de 4-serie :P:P. Het zal vast een fijne wagen zijn, maar een normale X3 vind ik al niks, dus hier wordt ik al helemaal niet opgewonden van. Een elektrische 3-serie als Model 3 concurrent, daar zie ik wel brood in. Het liefst een knappe touring.
arta zegt
Als je deze auto koopt of kiest als leaseauto houdt je echt van het merk.
Voor een stuk minder geld koop je de Enyaq of ID4 met veel meer bereik van en een betere features.
rutgerg zegt
@arta: waarom worden EV’s altijd alleen maar beoordeeld op actieradius? Een Skoda Superb is ook groter en goedkoper dan een 3 touring. Heeft vast ook ongeveer dezelfde toeters en bellen. Maakt dat het een betere auto?
arta zegt
@rutgerg:
Zeker niet. Een Bentley is duidelijk een andere auto dan een Dacia en daar mogen echt wel wat meer kosten tegenover staan.
Echter; ik vind de BMW niet mooier of beter afgewerkt er uit zien (voor zover dit vanaf een video te zien is).
Beperkte actieradius is voor veel mensen een reden om niet te kiezen voor voor een EV te gaan daarom is actieradius bij een overgang naar elektrisch een belangrijk argument.
rutgerg zegt
@arta: nee maar BMW valt wel in een andere categorie merken dan Skoda en VW en dus zou je deze iX3 moeten vergelijken met de Audi etron. Dan valt het ineens wel mee.
Batsgeit zegt
Jammer dat er geen aandacht aan het interieur wordt besteed. In de video hoor ik het Wouter hebben over iDrive 7, dan heeft deze iX3 een nieuwer infotainment systeem dan z’n benzine broertjes?
Is de zit achterin hoger geworden doordat er nu een accupakket onder ligt?
Marc zegt
Vind t toch nog duur voor t hobbelpaardje van BMW
pyrat zegt
Beetje een no-nonsense alternatief voor de wat futuristischere concurrentie. Praktischer, conventioneler, misschien daardoor ook beter als dagelijkse auto.
Jammer dat leer geen optie is, alleen nepleer in de iX3. Verder wel helemaal vol met opties, bijna niks extra te bestellen. Dus in dat opzicht val de prijs wel mee.
lebeaunl zegt
@pyrat: leer is standaard op de High Exec – daar kun je dan, imo helaas, niet kiezen voor andere materialen.
pyrat zegt
@lebeaunl: die had ik in de configurator over het hoofd gezien, beetje rare plek waar het stond.
Wel jammer dat ze voor de Japanse/Tesla aanpak kiezen hier, bijna alles standaard en weinig individueel te configureren. Maakt een auto net wat specialer. Maargoed dit moet zo scherp mogelijk in de markt gezet worden en dan is productie veel goedkoper als er weinig keuze is.
fanboy zegt
@pyrat: Wacht even, jij wil niet dat er alles standaard opzit, maar graag voor duizenden euro’s los opties aanvinken zodat je het idee hebt een specialere auto te hebben? Jij bent de ideale klant voor Duitse premium automerken!
pyrat zegt
@fanboy: ja veel irritante opties hoef ik niet en als je natuurlijk weinig opties besteld kan je goedkoper uit zijn. Full options vs full options is goedkoper als je maar 2 smaken hebt ipv volledige keuze vrijheid.
Daarnaast is het irritant als je maar 1 optie wilt maar daarvoor een heel optiepakket met allemaal onnodige opties moet aanschaffen.
rutgerg zegt
@pyrat: Mercedes-Benz is daar ster (hoe toepasselijk) in. Wil je een panoramadak moet je een trekhaak. Wil je een grotere navi moet je stoelverwarming en wil je privacyglass moet je een elektrische achterklep. Uiteraard roep ik nu zomaar wat opties maar vaak is t echt zo dat t een t ander uitsluit of verplicht bij Benz.
kroon zegt
Geen 4WD op een SUV.
Nog steeds datzelfde lelijke dashboard.
Van nature al niet de meest fraaie SUV op de markt.
Deur dichtslaan van een X3 klinkt als een deur dichtslaan van een Dacia.
Waar heeft BMW al de tijd aan besteed? Te druk met grote nieren ontwerpen voor de Chinese klanten?
poeperman zegt
@kroon: dringend tijd dat je nog eens in een BMW gaat rijden. By far het meest kwalitatieve interieur van de 3 Duitsers, en dus eigenlijk ook van alle “ normale” merken.
Ik kijk uit naar het moment dat de bestelstop door Corona opgegeven wordt, dreier here i come
kroon zegt
Haha. Ja, heb dat gedaan. Dringend tijd dat je de mening leest van onafhankelijke journalisten. BMW staat ver onderaan bij de Duitse 3. Eigenlijk doet BMW gewoon niet mee op het niveau van de andere echte top Duitse merken.
rutgerg zegt
@kroon: toch gek dat BMW steevast het meeste verkoopt vd drie duitse merken. Qua verkoop doet het merk met de boksbeugel juist niet mee…
kennone zegt
X3M40I Lijkt mij een betere en vooral betere keuze.
tjorque zegt
Wat ik het usp van deze wagen vind:
Het is een bmw zonder een gigantische steenpuist van een varkensneus op het front!!!
Verder, sjah het is wéér een suv… dus ik zeg nee…
flik2punt0 zegt
Blijft toch jammer dat ook deze elektrische auto geen trekgewicht heeft.
lebeaunl zegt
@flik2punt0: jawel maar niet noemenswaardig: 750 kg volgens mij en optioneel een af-fabriek inklapbare trekhaak.
w0ut zegt
Die iX3 is veel te duur. Ik kom uit op 78.000 euro gaan ze toch veel korting moeten geven denk ik.
Betaalde mijn X5 45e met korting 81.000.
kroon zegt
Lekker kale X5 is dat dan geworden. Een X5 voor de armen?
rutgerg zegt
@w0ut: een goed aangeklede nieuwe x5 tikt al snel de 110k aan. Een goed aangeklede X3 zit ook tussen de 75-80k. Dus of u heeft een hele kale auto (de vanafprijs van een nieuwe x5 plugin is 86K) of wellicht een gebruikte/uitlopend vorig model gekocht.