De BMW i8 is een hybride sportwagen, met zowel een benzinemotor als een elektromotor. Als beide krachtbronnen worden gebruikt, dan accelereert de i8 in ‘minder dan 4,5 seconden’ naar de 100 km/u.
Ondanks de dubbele aandrijflijn en het accupakket is het totaalgewicht slechts 1490 kilogram. BMW kreeg dit voor elkaar door veelvuldig gebruik van carbon-fibre-reinforced plastic (CFRP) en aluminium voor de LifeDrive architecture van de i8. Daar hield het niet op, want voor het ruitje tussen het passagierscompartiment en de motorruimte is gorilla glas gebruikt en in het dashboard zit magnesium. Op de optielijst staan zelfs carbon wielen, iets wat we ook niet vaak zien. Meer details zijn te lezen in de rijtest van de BMW i8 (video).
De 1.5-liter driecilinder benzinemotor levert 231 pk/320 Nm, de elektromotor doet hier nog eens 131 pk/250 Nm bij. Het totale systeemvermogen bedraagt daardoor 362 pk en 570 Nm. Hieronder de volledige specificaties:
Specificaties | |
---|---|
Merk | BMW |
Model | i8 - i8 |
Carrosserie | coupe |
Brandstof | Hybride met benzine |
Co2-uitstoot | 49 gram/km |
Vermogen | 266 pk |
Koppel | 570 Nm |
Acceleratie 0-100 | 4.4 seconden |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs | 149.000 euro |
Leaseprijs pm | vanaf 2.071 euro |
Bijtellingspercentage | 15% bijtelling |
Concurrenten |
---|